Gå til innhold

Er det mugg i taket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har nylig kjøpt bolig og skal overta i november. Ser gjennom bilder i finn-annonsen og kom over noe (se bilde). Kan dette være mugg? Eller er det sannsynligvis ikke noe? Taket er av betong.

IMG_5094.jpeg

Anonymkode: 27e9a...98d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må du nesten lese i taksten. 

Hvilket rom er det du ser det i?

Anonymkode: 67473...47e

Skrevet

Vanskelig å svare fra bildet, men det ser ut som popcorn-tak. Var ikke så uvanlig med sånne tak for en tid tilbake. Sett på TV at det skrapes av og males på nytt.

• Liker 1
Skrevet

Soverom.

Står ingenting om fukt i takstrapport. Men er ikke målt fuktnivå i soverom heller da. 
Naturlig ventilasjon i leilighet, mekanisk på kjøkken og bad.
Hva bør jeg gjøre pr nå ?

Skrevet

Den mørke flekken i taket kan være maling fra en rulle eller kost som kom nær taket da de malte veggene. Ser ut som selvmalt tak og dårlig maskeringsjobb. 
Eller siktet du til det ruglete taket? 

Skrevet

Du må jo spørre megler om dette, evt selger. 

Anonymkode: 96c8f...abd

Skrevet

Det kan være flere ting, det beste er å gå på visning og se.

Anonymkode: b4b1d...8e7

Skrevet

Ser ut for meg som noen som har bommet litt når de har malt veggen... Men det er jo umulig å si.

Anonymkode: 9d874...af6

• Liker 1
Skrevet

Helt umulig å i si utifra det bildet. Bedre å poste et bilde hvor det ikke er zoomet så kraftig. Hvis du har leilighet over deg med soverom på samme sted, så er det veldig lite sannsynlig at det er mugg. 

Anonymkode: a0620...13f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt umulig å i si utifra det bildet. Bedre å poste et bilde hvor det ikke er zoomet så kraftig. Hvis du har leilighet over deg med soverom på samme sted, så er det veldig lite sannsynlig at det er mugg. 

Er kun tak, er i øverste etasje dette.

Megler sa jeg bare måtte signere papirene og overta, og klage til boligkjøperforsikring hvis det er mugg… men ja, ikke vet jeg?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er kun tak, er i øverste etasje dette.

Megler sa jeg bare måtte signere papirene og overta, og klage til boligkjøperforsikring hvis det er mugg… men ja, ikke vet jeg?

Nei. Hvis det er grunn til å mistenke fukt/mugg, så kan du holde igjen penger. Kan du ikke poste et bedre bilde? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Nei. Hvis det er grunn til å mistenke fukt/mugg, så kan du holde igjen penger. Kan du ikke poste et bedre bilde? 

Har ikke bilde på nærmere hold.

Greia er at takstmann heller ikke har krevd inn byggetegninger og har oppgitt at gangen er 11 kvm. Det riktige er at gangen kun er 7 kvm, mens de siste 4 kvm er bod. Selger har ikke informert takstmann heller om at det faktisk er bod, ifølge byggetegning fra kommunen. Vet ikke om dette er avvik også eller hva? Vet ikke om jeg tør holde igjen penger pga forsinkelsesrente etc. Litt usikker på veien videre når megler blir litt hissig over dette, og mener det er mye vingling.

Skrevet

Er det kanskje du som tidligere har skrevet om leiligheten i Bergen, som du angrer på?

Gang og bod så du vel på visning? Så eller luktet du tegn til mugg da du var på visning?

Anonymkode: 6a819...6d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er det kanskje du som tidligere har skrevet om leiligheten i Bergen, som du angrer på?

Gang og bod så du vel på visning? Så eller luktet du tegn til mugg da du var på visning?

Anonymkode: 6a819...6d6

på spm 1: nei.

de siste spm: så ikke tegn til dette på visning, ble mer oppmerksom på det i bilder i ettertid, men kan vell være hva som helst

Skrevet

Tipper det der er maling fra veggen. Ser ut som malejobben er noe slurvete utført. Tror du kan slappe av. 

Anonymkode: 1739d...c1d

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Greia er at takstmann heller ikke har krevd inn byggetegninger og har oppgitt at gangen er 11 kvm. Det riktige er at gangen kun er 7 kvm, mens de siste 4 kvm er bod. Selger har ikke informert takstmann heller om at det faktisk er bod, ifølge byggetegning fra kommunen. Vet ikke om dette er avvik også eller hva? Vet ikke om jeg tør holde igjen penger pga forsinkelsesrente etc. Litt usikker på veien videre når megler blir litt hissig over dette, og mener det er mye vingling.

Poenget var at bildet var for nært, så bedre og heller poste originalt bilde. Det du kan gjøre er å be selger om å komme inn fordi det er noe du gjerne skulle ha sjekket. 

Jeg aner ikke, du må nesten høre med megler. Jeg får ikke mistanke om mugg ut i fra bildet, men som sagt er bildet helt umulig å se noe fra eller til. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2024 den 19.57):

Megler har helt rett. Du kan ikke klage på mulig mugg ut i fra ett bilde, når du ikke la merke til det på visning og takstmann heller ikke har oppdaget det. Det kan være maling, støv, sot, skygge, gjenskinn, younameit, du har absolutt ikke noe grunnlag å klage på ut i fra det bildet. Da må du vente til overtakelse og eventuelt ta det via forsikringsselskapet da.

Det står nesten alltid at romløsninger i prospekt ikke er målbar og kan inneholde feil. Du har vært på visning og hatt mulighet til å sjekke det selv. Du har selv også ett ansvar for å sjekke tegninger, og du har valgt kjøpe leiligheten med bod i entreen. Det er ikke en feil eller mangel.

Det er greit å klage på mangler etter overtakelse, men jeg skjønner at megler blir oppgitt når du er på visning og velger kjøpe boligen, og deretter ser på bilder og takst for å så begynne klage. Du må sette deg inn i takst, bilder og lignende før visning.

Anonymkode: cfab8...591

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...