Gå til innhold

Voldsomme reaksjoner ved litt smerte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datteren vår på fem år får voldsomme reaksjoner når hun får vondt, og noen ganger (tror jeg) når det ikke er så veldig vondt. F.eks. så hyler hun for full hals fordi det gjør vondt når vi vasker håret hennes, hun hyler av smerte ved sårrens av skrubbsår, hun kan gråte intenst i en time av å ha slått seg på kneet etc. Hun sliter i tillegg med treg mage, og det gjør uten tvil vondt, og hun gråter i timesvis før hun får det ut (og det trenger da ikke være hard avføring, men kanskje er hun sår. Vi har kontakt med legen ang dette). Hun. har alltid fått trøst og forståelse, men jeg føler vi må jobbe litt med å få henne til å takle smerten bedre? I dag når virkelig hylte og hylte i en time mens hun satt på do, måtte jeg be henne forsøke å puste rolig og si at ropingen gjør at det kjennes mer vondt ut. Det hjalp litt, og til slutt fikk hun roet seg slik at avføringen enklere kom ut.. er det noen som har flere tips til hvordan å hjelpe henne med æ takle dette bedre?

Anonymkode: 59951...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg smørte rumpehullet med litt bepanthene når minstemann slet med å bæsje. Jeg lærte ham også at han skulle slappe av og puste.

Han gav også full alarm ved hårvask, et lite skrubbsår o.l. 

Jeg har sagt at når du skriker for full hals så tror mamma at du har mistet en fot eller en arm.  

Anonymkode: 6f0f0...258

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan vi reagerer på smerter er veldig ulikt. Jeg er hypersensitiv angående smerter, men også andre sanser. 

https://psykologvirke.no/terapi-oslo/hoysensitiv/

Er litt tidlig for slik utredning men kan være lurt å følge med på under oppveksten.

Anonymkode: 4a3dd...d5a

Takk. Har for så vidt lenge ansett henne som høysensitiv. Men vet ikke hvordan å håndtere det. Har et til, mindre barn, og når far ikke er hjemme og det høres ut som hun mister en fot (i timesvis), så er det vanskelig å vite hvordan jeg skal håndtere det, og hvor på skalaen av smerte det er. Alt høres like vondt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ikke gi det for stor oppmerksomhet? 

Her kunne ungene overdrive så til det grader fordi de viste de fikk oppmerksomhet og kos. Men det ble helt feil. Så her måtte vi gi lite oppmerksomhet når vi selv så at barna ikke hadde noen grunn til å hylgrine. De fikk beskjed om å komme til oss for å si i fra. Vi kom ikke til dem. 

Da gikk det over løpet av en måned. De hadde vist ikke så vondt allikevel. 

Det med doen ville jeg nok smørt på en krem og sakt at den vil hjelpe. Å hatt fokus på å puste. Gi henne noe hun kan lese i f.eks eller se på en serie på tlf.

Anonymkode: ba118...4dc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville krevd en utredning av hennes mage- og avføringsproblemer så fort som mulig!

Når hun har så treg mage så er det godt mulig hun egentlig er veldig forstoppet oppover i tarmene. Det kan gi voldsomme smerter hos enkelte.

Ergo må dere finne ut hvorfor får treg mage!

(Min trege mage som barn kom av melkeallergi, men det fant jeg først ut som godt voksen, for legene mente det bare var innbildning.)

Og videre ang. din datter - smerte avler ofte smerte! Altså, jo mer smerte man får, jo dårligere tåler enkelte smerte, og får enda mer smerte - og det blir en dårlig sirkel. Da kan også annen smerte føles langt sterkere.

Først - lege og utredning mtp. ev. melke- eller glutenallergi eller -intoleranse!

Og etterhvert når dere har funnet årsaken til hvorfor magen/avføringen er som den er, så kan dere begynne å lære henne å kjenne forskjell på smerte, for det virker som om hennes hjerne nå oppfatter all smerte like intenst, eller at hun blir voldsomt redd smerte, som så oppleves mye sterkere. Hennes smertefølelse er trolig reell, men årsak til hovedsmerte må finnes, og så må hun lære seg at smerte i seg selv ikke er farlig, og at det er stor forskjell på ubehag, litt vondt, mer vondt og store smerter. Selv små barn kan greie å lære seg dette.

Legetime først! Og ikke la dere avfeie til bare å forsøke noe for å løsne avføringen - du må insistere på at årsaken bak må finnes!

Anonymkode: b5e32...b4b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De to siste svarene her er veldig ulike, og det er det jeg sliter med. Hvilken av disse løsningene er rett? Men må si bruker …b4b kom med mye nyttig info ang. at hun kanskje opplever all smerte like intenst, og da må vi jo ta det alvorlig. 
Hun er for øvrig til utredning ang. magen.

Takk for mange gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at det kan være en kombinasjon av de to svarene - smerte gir oppmerksomhet, som hun nok har veldig behov for når hun har et småsøsken, men samtidig kjenner hun nok også mer på alle smerter når magen er vrang. Vanskelig å vite hva som er hva, men kanskje prøve å få fokuset over på hva hun selv eller dere kan gjøre for å hjelpe, og forklare at det er lurt å prøve å ikke skrike hvis det går, både for at det skal gjøre mindre vondt, og slik at dere kan merke hvis det er noe enda mer alvorlig. 

Jeg har selv hatt magetrøbbel i alle år, og har tenkt at jeg tåler smerter dårlig. Kan ha vondter i kroppen som gjør at jeg ikke orker stå opp av senga, og har grått av dobesøk selv som voksen. Generelt følt jeg har tålt smerte dårlig i den perioden jeg slet med magen . Men jeg hadde en styrtfødsel uten epidural for noen år siden, på tom mage, og det var veldig overlevbart. Men da klarte jeg også å tenke positivt, og det hjelper på alle smerter, også magesmertene jeg fortsatt har innimellom.

Anonymkode: f913a...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De to siste svarene her er veldig ulike, og det er det jeg sliter med. Hvilken av disse løsningene er rett? Men må si bruker …b4b kom med mye nyttig info ang. at hun kanskje opplever all smerte like intenst, og da må vi jo ta det alvorlig. 
Hun er for øvrig til utredning ang. magen.

Takk for mange gode tips.

Det høres merkelig ut, men det trenger ikke være veldig store motsetninger mellom mitt svar og svaret over. Årsaken til det er at smertereaksjoner kan være svært sammensatte.

Det virker som ditt barn ikke greier å skille en type smerte fra en annen type smerte. Da kan det at hun reagerer så mye både ha en årsak i at hun faktisk har så store smerter som hun gir uttrykk for ved f.eks. avføring, men også at de uheldige prosessene som da går i kroppen kan gjøre at hun reagerer mer på annen smerte, men som kanskje ikke egentlig er så sterk. Hennes smerteopplevelse kan være akkurat den samme, og bør tas på alvor.

Samtidig er det viktig kan det være nyttig å lære henne til å differensiere mellom ulike typer smerte og også smertegrader. Og det kan man trene på på forskjellige måter i hverdagen, teste ut f.eks. om det er vondt å stikke en barnål mot huden (ikke veldig hardt, selvfølgelig, men nok til at stikket kjennes litt ubehagelig) og hvordan et press med noe annet kjennes ut. Test ut på dere selv, så blir de gjerne nysgjerrige og vil kjenne forskjellen. Trenger ikke være direkte ubehag-smerte-relatert heller, men bevissthet på hvordan en fjær eller kattepels kjennes ut sammenlignet med en tørr pinne, en glatt ball, kald vs varmt osv. Så skille på ulike smertenivåer. Forbausende små barn kan ofte lære seg å skille mellom ubehag - vondt - veldig vondt/stor smerte. Men så lenge hun ikke er bevisst forskjellene og hun trolig har en helt reell større smertetilstand (det å gå på do), samt at hennes nervesystem trolig overreagerer, så er det ekstra viktig at dere lærer henne å begynne å skille mellom ubehag og annen smerte. Det går også an å snakke om episoder hvor du eller hun har hatt ubehag eller vondt, hvordan det kjennes ut, at ubehag kan være ubehagelig, men likevel er greit og forskjellige typer smerter. Vise at dere ser og tror henne når hun har de verste smertene sine (som hun trolig har med magen og ved avføring), men også begynne å ha en sunn kommunikasjon rundt annen type smerte og ubehag, at ubehag og vondt ikke trenger være farlig.

Men, om hun går med et større mageproblem som gjør at hun også blir veldig forstoppet, så kan div. avfallsstoffer i kroppen også gjøre at man blir mer sensitiv til f.eks. smerte (at smerten reelt sett føles vondere enn man skulle tro), og det samme kan gjelde om hun har mangler eller for mye av div. vitaminer/mineraler.

Poenget er vel at man skal ta hennes smerte på alvor, men hun trenger erfaring, bevissthet og ord som setter henne i stand til å beskrive hva hun kjenner og føler. F.eks. kan man bli mer skremt enn egentlig veldig vondt når man faller og slår seg (hvis man f.eks. bare får et lite skrubbsår eller blåmerke). Lære henne å forstå og mestre og beskrive.

Og når hun forstår litt mer om smerte, da er det også mye lettere å gjøre som hun over skrev, at man ikke da trenger gi like mye oppmerksomhet til mindre smerte. Men jeg ville ikke ha det å overse hennes smertereaksjoner som taktikk med det første, for om hennes smertereaksjoner, eller opplevd smerte er reelt sett veldig stor, da kan det bli ganske traumatisk for henne om den smerten ikke blir tatt på alvor. Kunsten er vel å finne den gode balansen der - og det blir lettere hvis hun lærer å bli mer bevisst, får ord som kan beskrive det hun føler osv.

Ved å lære ungene til å skille mellom ubehag, vondt og smerte, så kan man ganske raskt vise dem at man ser dem, spørre dem om det bare er ubehag, eller om det er litt vondt, eller kjempevondt. Man kan også fortelle at blåmerker og skrubbsår ikke er farlig. Og ungene lærer ofte om det er greit å bare ta det litt med ro og så kan man definere nivået på nytt. Barna føler seg sett og tatt på alvor, det er når det er innarbeidet bare et kort spørsmål eller to (og kanskje litt trøst), og så finner barnet ut at det egentlig går bra, at f.eks. det vonde nå bare er ubehag, at det går greit.

Så må man selvfølgelig ta hensyn til mange andre faktorer som kan spille inn, om barnet er veldig slitent, om det har sovet dårlig, er stresset, redd osv.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk. Har for så vidt lenge ansett henne som høysensitiv. Men vet ikke hvordan å håndtere det. Har et til, mindre barn, og når far ikke er hjemme og det høres ut som hun mister en fot (i timesvis), så er det vanskelig å vite hvordan jeg skal håndtere det, og hvor på skalaen av smerte det er. Alt høres like vondt ut.

Du får jo henne til å slutte om du ikke gir henne den oppmerksomheten og sympatien hun krever, men selvfølgelig tar man barnet til lege når det klager på vondter. 

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (6 minutter siden):

Du får jo henne til å slutte om du ikke gir henne den oppmerksomheten og sympatien hun krever.

Med et barn som har en reell smerteproblematikk i bunn, som vi må anta at dette barnet har mtp. mage/avføring, så kan ditt råd dessverre skade barnet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Med et barn som har en reell smerteproblematikk i bunn, som vi må anta at dette barnet har mtp. mage/avføring, så kan ditt råd dessverre skade barnet.

Jeg rettet på svaret. Mitt råd var først og fremst rettet mot skriking hvor mor vet at det ikke er noe galt fordi mor kan ikke så lett skulle fare fra ikke fare hvis barnet klager uansett. Da er risikoen for ulv-ulv situasjon større.

Endret av Lawyam
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette har vedvart over en god stund, så må du få avklart om det er reelle smerter eller et skrik om oppmerksomhet.

Mulig det er smerter, og da bør man selvsagt ta hensyn til det. Kroppene i den alderen er i stor utvikling og det som er smerter i dag, kan plutselig gå over neste dag/uke.

Er det oppmerksomhet, noe jeg ikke tror det er i dette tilfelle, så ville jeg forsøkt å funnet ut hvorfor.

Anonymkode: bfc38...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk til alle som har svart! Setter stor pris på alle, og er utrolig takknemlig for at flere har svart veldig utfyllende. Har ikke tid til å lese alt sammen nå, men skal gjøre det senere i dag. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.9.2024 den 22.34):

Datteren vår på fem år får voldsomme reaksjoner når hun får vondt, og noen ganger (tror jeg) når det ikke er så veldig vondt. F.eks. så hyler hun for full hals fordi det gjør vondt når vi vasker håret hennes, hun hyler av smerte ved sårrens av skrubbsår, hun kan gråte intenst i en time av å ha slått seg på kneet etc. Hun sliter i tillegg med treg mage, og det gjør uten tvil vondt, og hun gråter i timesvis før hun får det ut (og det trenger da ikke være hard avføring, men kanskje er hun sår. Vi har kontakt med legen ang dette). Hun. har alltid fått trøst og forståelse, men jeg føler vi må jobbe litt med å få henne til å takle smerten bedre? I dag når virkelig hylte og hylte i en time mens hun satt på do, måtte jeg be henne forsøke å puste rolig og si at ropingen gjør at det kjennes mer vondt ut. Det hjalp litt, og til slutt fikk hun roet seg slik at avføringen enklere kom ut.. er det noen som har flere tips til hvordan å hjelpe henne med æ takle dette bedre?

Kan hun ha adhd eller autisme- en nevroutviklingsforstyrrelse kan gjøre et barn høysensitiv. For berøring, lyder, lukter etc

Anonymkode: 7ee77...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre var også slik fra 1-6 årsalderen. Roet seg altså mer og mer med årene. Det kommer med resten av følelses reguleringen.. På samme måte som temperament/sinne/frustrasjon kan bli litt voldsomt de første årene, så kan smerte/tristhet utrykkes litt voldsomt.

Når barnet hyler overdrevent høyt av all type ubehag er det altså følelsen hun utrykker ved smerte som ikke er ordentlig regulert.

Altså helt normalt i barnehagealder og så ser man mye mindre av det utover barneskolen. Da har man lært å tilpasse seg både følelser og sosiale koder bedre.

Anonymkode: e2d3b...a8b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan hun ha adhd eller autisme- en nevroutviklingsforstyrrelse kan gjøre et barn høysensitiv. For berøring, lyder, lukter etc

Nei man skal ikke gå rett i autisme boksen bare fordi et barn hyler litt ekstra høyt for bagateller🥵

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, vår 6-åring hyler også som en stukken gris for tiden. Det er helt grusomt, men vi satser på at det er en fase, og prøver å være bevisst hvordan vi selv regulerer oss. 

Om hun gråter i en time så trenger hun hjelp til å regulere seg ut av følelsene sine, hun sitter fast, så her må dere hjelpe.

Anonymkode: 25b43...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja, for guds skyld. Barn kan jo ikke bare være....barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Våre var også slik fra 1-6 årsalderen. Roet seg altså mer og mer med årene. Det kommer med resten av følelses reguleringen.. På samme måte som temperament/sinne/frustrasjon kan bli litt voldsomt de første årene, så kan smerte/tristhet utrykkes litt voldsomt.

Når barnet hyler overdrevent høyt av all type ubehag er det altså følelsen hun utrykker ved smerte som ikke er ordentlig regulert.

Altså helt normalt i barnehagealder og så ser man mye mindre av det utover barneskolen. Da har man lært å tilpasse seg både følelser og sosiale koder bedre.

Dette. Vi opplever at akkurat dette er svaret når det gjelder vår 6-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...