AnonymBruker Skrevet 4. september #1 Del Skrevet 4. september Jeg er 27 år og har aldri fullført VGS. Hvordan tar man VGS i voksen alder? Er det lettere eller vanskeligere enn ordinær opplæring? Hvor lang tid tar det? Anonymkode: 1430b...018 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #2 Del Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er 27 år og har aldri fullført VGS. Hvordan tar man VGS i voksen alder? Er det lettere eller vanskeligere enn ordinær opplæring? Hvor lang tid tar det? Anonymkode: 1430b...018 Studiespes eller yrkesfag? Studiespes er nokså enkelt å ta med 23/5. Man kan ofte gjøre det på kveldstid igjennom voksenopplæringen eller på egenhånd som privatist. Det krever så klart at man pugger en god del og tar privatisteksamen i alle fagene man trenger. Jeg fordelte det på 2 år og hadde noen av fagene fra før, så ble ikke så mye, men kan tenke meg det er en del jobb å ta alle 23/5 fagene på et år. Jeg kjenner også en del voksne som har tatt fagbrev og en voksen som tok kokkelinja i en slags voksenopplæring der man kombinerte skole og lærlingetiden. Men dette har jeg lite peiling på. Anonymkode: efe52...8a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #3 Del Skrevet 4. september Just now, AnonymBruker said: Studiespes eller yrkesfag? Studiespes er nokså enkelt å ta med 23/5. Man kan ofte gjøre det på kveldstid igjennom voksenopplæringen eller på egenhånd som privatist. Det krever så klart at man pugger en god del og tar privatisteksamen i alle fagene man trenger. Jeg fordelte det på 2 år og hadde noen av fagene fra før, så ble ikke så mye, men kan tenke meg det er en del jobb å ta alle 23/5 fagene på et år. Jeg kjenner også en del voksne som har tatt fagbrev og en voksen som tok kokkelinja i en slags voksenopplæring der man kombinerte skole og lærlingetiden. Men dette har jeg lite peiling på. Anonymkode: efe52...8a7 Jeg vil helst ta den enkleste og raskeste veien. Vil egentlig fullføre alt på et år men det er kanskje umulig. Har ingen formening om jeg bør gå studiespes eller yrkesfag... Anonymkode: 1430b...018 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #4 Del Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vil helst ta den enkleste og raskeste veien. Vil egentlig fullføre alt på et år men det er kanskje umulig. Har ingen formening om jeg bør gå studiespes eller yrkesfag... Anonymkode: 1430b...018 Det aller enkleste er nok dersom du allerede jobber i et yrke der du kan ta fagbrev igjennom jobben. Mannen min gjorde det for år og dag siden, det var snakk om en skriftlig eksamen og en fagprøve. Etter det er det nok bare 23/5 som kan gjøres på ett år. Men da er det en del jobbing som kreves, spesielt norskfaget er stort. Og det vil koste deg ca 1300 kroner per privatisteksamen og du må ha 10 eksamener. Mye mer dersom du kjøper privatundervisning på nett. Jeg ville ha sjekket ut voksenopplæringen der du bor, men sannsynligvis vil dette da medføre mange timer i uka med undervisning på ettermiddag/kveld. Jeg ville nok først og fremst vurdert hva utdanningen din skal føre frem til. Vil du studere? Eller har du et yrke som krever fagbrev du ønsker å jobbe som? Studiespes har jo en begrenset verdi dersom du ikke har tenkt å studere videre. Anonymkode: efe52...8a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #5 Del Skrevet 4. september Går ikke dette under voksenopplæring? Usikker hvordan det fungerer, men da jeg begynte på ny bachelor for noen år siden på universitetet var det minst 5 stk (alder 25 til 38 år tror jeg) som hadde fullført vgs via voksenopplæring og fått studiekompetanse for så å kunne søke seg inn på universitetet. Se om du finner noe her f.eks https://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning/videregaende_som_voksen Anonymkode: 6c554...86d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #6 Del Skrevet 4. september Sitat Jeg ville nok først og fremst vurdert hva utdanningen din skal føre frem til. Vil du studere? Eller har du et yrke som krever fagbrev du ønsker å jobbe som? Studiespes har jo en begrenset verdi dersom du ikke har tenkt å studere videre. Dette. Hva ønsker du å oppnå med vgs? Inn i et spesifikt yrke, eller muligheten til å oppnå en bachelorgrad? Jeg tok studiespesialisering i voksen alder, og studerer for øyeblikket på universitetet. Jeg angrer ikke et sekund på avgjørelsen om å ta det i voksen alder! Jeg tok 23/5 med undervisning på fysisk skole i egen voksenklasse. Vi kunne velge mellom dagtid og kveldstid, jeg tok dagtid. De som jobbet der var godt vant med at elevene muligens ikke hadde vært på skolebenken de siste 10/20 årene, og en del av undervisningen tok høyde for det. Mener det var gjennom fylkeskommunen man søkte. Først og fremst ville jeg tatt kontakt med en veileder for å finne ut hvilken vei du bør ta, ift yrkeskompetansen og kvalifikasjonene du ønsker å sitte igjen med i enden. Jeg tok det forøvrig på to år, og er veldig glad for at jeg gjorde det sånn. I andre enden satt jeg da igjen med et snitt jeg tidligere bare kunne drømt om, og muligheten til å starte på drømmestudiet. Ønsker deg masse lykke til! Anonymkode: 49098...7c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå