Gå til innhold

Behandle barna likt eller gi først til den som maser mest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har lovet barna mine forskudd på arv på 1 million kroner hver. Problemet er at jeg kom med løftet før jeg kunne holde det. Jeg har verdiene, men det har vist seg vanskeligere enn forventet å få solgt maleriene slik jeg får pengene. Begge barna mine kjøpte bolig i fjor. Sønnen min sier at det ikke haster å få pengene fra meg. Datteren min vil helst ha dem så raskt som mulig fordi hun sliter med høyt boliglån og renter. Men begge barna mine har omtrent samme boliglån og rente. Datteren min har det nok litt tyngre med tanke på at hun har barn, men hun har også samboer 

Foreløpig har jeg gitt 500 tusen til min datter og 0 til min sønn. Jeg har nå klart å få solgt noen av maleriene mine og har nye 500 tusen. Sønnen min har som nevnt sagt at det ikke haster for hans del. Så jeg kan gi pengene til min datter og da har hun fått alt jeg har lovet og sønnen min ingenting. Men lurer på om det er riktig å prioritere datteren min først kun fordi hun sier hun vil ha pengene så tidlig som mulig for å betale boliglånet, mens sønnen min sier det ikke haster. 

Anonymkode: bc083...b39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må inflasjonsjustere beløpet til din sønn hvis dette haler ut i tid. Smart av ham hvis han ikke låner mer penger.

Anonymkode: 570a1...7f3

• Liker 3
Skrevet

Hadde gitt disse 500.000 til sønnen. Da har begge foreløpig fått likt. Tenk om det skjer noe? Så står sønnen der med 0, og datteren din har fått 1 million?   

Anonymkode: 6b4e8...2ba

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei. Jeg har lovet barna mine forskudd på arv på 1 million kroner hver. Problemet er at jeg kom med løftet før jeg kunne holde det. Jeg har verdiene, men det har vist seg vanskeligere enn forventet å få solgt maleriene slik jeg får pengene. Begge barna mine kjøpte bolig i fjor. Sønnen min sier at det ikke haster å få pengene fra meg. Datteren min vil helst ha dem så raskt som mulig fordi hun sliter med høyt boliglån og renter. Men begge barna mine har omtrent samme boliglån og rente. Datteren min har det nok litt tyngre med tanke på at hun har barn, men hun har også samboer 

Foreløpig har jeg gitt 500 tusen til min datter og 0 til min sønn. Jeg har nå klart å få solgt noen av maleriene mine og har nye 500 tusen. Sønnen min har som nevnt sagt at det ikke haster for hans del. Så jeg kan gi pengene til min datter og da har hun fått alt jeg har lovet og sønnen min ingenting. Men lurer på om det er riktig å prioritere datteren min først kun fordi hun sier hun vil ha pengene så tidlig som mulig for å betale boliglånet, mens sønnen min sier det ikke haster. 

Masing bør ikke vektlegges, men behov. Samtidig bør det være litt rettferdig. Hadde muligens gitt 300000 til sønn og 200000 til datter i denne omgang. 

Anonymkode: 443db...d13

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes du skal prioritere dem likt, og gi til sønnen din nå.

Hun har allerede fått 500 000,-. Det er MYE!!

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Siden du har gitt til din datter, så syntes jeg at du skal gi til din sønn. 

At din datter sliter pga lån og renter, må dem ta på sin egen kappe. 

Anonymkode: 7af23...dfa

• Liker 5
Skrevet

Den flinke skal ikke straffes. At datteren din har barn er vel et valg hun har tatt selv. 

Anonymkode: 0fb1d...4ef

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må inflasjonsjustere beløpet til din sønn hvis dette haler ut i tid. Smart av ham hvis han ikke låner mer penger.

Anonymkode: 570a1...7f3

Det har foreløpig gått ett år og er mulig det tar to år totalt å få gitt alt jeg har lovet å gi. Jeg burde selvsagt ikke lovet pengene før jeg hadde dem, men trodde disse maleriene skulle være lettere å få solgt enn de var. 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde gitt disse 500.000 til sønnen. Da har begge foreløpig fått likt. Tenk om det skjer noe? Så står sønnen der med 0, og datteren din har fått 1 million?   

Takk. Jeg har fått skrevet ned kontrakt hvor det står at jeg skylder sønnen min 1 million og datteren min 500k. Så om jeg skulle dø så er ting skriftlig slik at det ikke er noe uklarhet om avtalen. 

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Masing bør ikke vektlegges, men behov. Samtidig bør det være litt rettferdig. Hadde muligens gitt 300000 til sønn og 200000 til datter i denne omgang. 

Anonymkode: 443db...d13

Enig i at behov kan vektlegges. Men problemet er at jeg ikke vet om datteren min har noe mer behov kun fordi hun maser mer. Begge tok maks lån, lånte like mye og kjøpte bolig til samme verdi på samme tidspunkt. Boligen til min datter er dobbelt så mye verdt, men hun eier jo halvparten av den. 

6 minutter siden, Nonstop1 said:

Jeg synes du skal prioritere dem likt, og gi til sønnen din nå.

Hun har allerede fått 500 000,-. Det er MYE!!

Takk

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Siden du har gitt til din datter, så syntes jeg at du skal gi til din sønn. 

At din datter sliter pga lån og renter, må dem ta på sin egen kappe. 

Anonymkode: 7af23...dfa

Takk

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Den flinke skal ikke straffes. At datteren din har barn er vel et valg hun har tatt selv. 

Anonymkode: 0fb1d...4ef

Takk

TS

Skrevet

Selvsagt skal dette gå til sønnen din når datter allerede har fått 500 000. 

Anonymkode: d9ec1...59d

• Liker 2
Skrevet

Gi til sønnen. 

Anonymkode: f57f6...8f4

• Nyttig 1
Skrevet

Dette er ikke et spørsmål en gang i mitt hode. Datter har fått 500 000, nå bør sønn få 500 000.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette ☝🏻️

Da har ikke du låst deg og kan bruke den tiden du trenger på resten eller ingenting.

Så får det heller være opp til sønnen din om han vil låne søster disse pengene og få tilbake fra henne hvis du en gang får fristilt resten av det du forespeilte.

Anonymkode: c97ea...88c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det har foreløpig gått ett år og er mulig det tar to år totalt å få gitt alt jeg har lovet å gi. Jeg burde selvsagt ikke lovet pengene før jeg hadde dem, men trodde disse maleriene skulle være lettere å få solgt enn de var. 

Takk. Jeg har fått skrevet ned kontrakt hvor det står at jeg skylder sønnen min 1 million og datteren min 500k. Så om jeg skulle dø så er ting skriftlig slik at det ikke er noe uklarhet om avtalen. 

Enig i at behov kan vektlegges. Men problemet er at jeg ikke vet om datteren min har noe mer behov kun fordi hun maser mer. Begge tok maks lån, lånte like mye og kjøpte bolig til samme verdi på samme tidspunkt. Boligen til min datter er dobbelt så mye verdt, men hun eier jo halvparten av den. 

Takk

Takk

Takk

TS

Hva i alle dager er det du takker for? 

Anonymkode: c119a...35b

Skrevet

Hvis du gir de til datteren nå bør du definitivt få en advokat til å dokumentere at hun har fått forskudd og at sønnen din skal ha tilsvarende beløp inflasjonsjustert når han engang skal ha pengene. Renten er nå rundt 5 %, så disse pengene langt fra like mye verdt over tid. 

Anonymkode: f8c8a...a18

Skrevet

Du har jo allerede prioritert datteren din først, ved å gi henne 500 000kr, så da er det vel bare rett og rimelig at det er sønnen din sin tur nå. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva i alle dager er det du takker for? 

Anonymkode: c119a...35b

Jeg takker for svar. 

TS

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Tusen takk til alle for svar. Da gir jeg pengene til sønnen min denne gangen. 

TS

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette ☝🏻️

Da har ikke du låst deg og kan bruke den tiden du trenger på resten eller ingenting.

Så får det heller være opp til sønnen din om han vil låne søster disse pengene og få tilbake fra henne hvis du en gang får fristilt resten av det du forespeilte.

Anonymkode: c97ea...88c

Dette!

Mye ryddigere.

I tillegg bør du fremover dele alt du får på to, og gi likt til dem samtidig. Ellers må du drive å styre med inflasjon osv.

Anonymkode: e380a...c45

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Din sønn nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...