AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #1 Skrevet 4. september 2024 Jeg tar opp sosiologi og sosialantropologi og prøver å få en 4 eller helst 5 i faget. Problemet mitt er at jeg har store hull fra skolegangen min og har ikke lært meg hvordan man lærer et lesefag. Jeg trenger å vite spesifikt hva jeg skal lese til, hva som mest sannsynlig kommer på eksamen osv. jeg klarer ikke å lese gjennom hele boken og ikke ane noe som helst om hva jeg skal øve til.. hadde blitt kjempeglad om noen kunne ha hjulpet meg med dettr faget😊 Anonymkode: f22df...bba
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #2 Skrevet 4. september 2024 Se på læreplanen og læringsmålene. Prøv å svare på alle de. Det er en god start ☺️ Anonymkode: e9eb1...1f5 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #3 Skrevet 4. september 2024 I læringsplanmålene står det hva du skal kunne. Du trenger ikke å lese boken fra perm til perm. Les heller innledning og sammendrag. Få en oversikt. Prøv å trekk parralleler og se de store linjene. Sett det i en hverdagskontekst. Anonymkode: 1ff62...31f 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #4 Skrevet 10. september 2024 Anbefaler deg først og fremst å finne ut hvilken fagkode det gjelder. Er det påbygging eller studiespesialiserende? Deretter søke etter kompetansemål på udir.no sin nettside. Det vil stå "Mål for opplæringen er at eleven skal kunne" Istedenfor å sitte og lese kapittel etter kapittel kan det være lurt å se helheten. Prøv å forstå faget i sammenheng med verden/livet, som du kan gi eksempel på. Da er det lettere å huske pensum/stoffet. Ikke les side etter side for det vil ikke hjelpe deg å huske noe, sett av feks 30 min på telefonen din hvor du skriver ned notater og prøver å forstå det du leser. Ta pauser jevnlig for å unngå at det du leser ikke bare går inn ene øret og ut andre. Ikke la deg bli stresset fordi du føler det er mye å lese gjennom. Heller fokuser på det du gjør nå. Du kan også lage lapper hvor du skriver spørsmål på ene siden og svaret på andre, da kan du teste deg selv og se hva du kan. Lykke til! Anonymkode: ddf88...50a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå