Gå til innhold

Farmor maser om overnatting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen sier, så er farmor veldig på ang. å få barnet vårt på overnatting.

Gutten er knapt 2 år, og han er ikke helt trygg på farmor. Når hun er her, går det relativt greit. Han leker med henne, men søker til oss hele tiden. Men hver gang vi besøker henne, blir han livredd for at vi skal dra fra ham. Han har vært hos henne alene i et par timer her og der, og gråter sårt og lenge når vi drar.

Det er så merkelig, for han er ikke sånn med noen andre. Når mine foreldre er på besøk, er han så gira at han nesten ikke har tid til å si ha det, hvis vi tar oss en tur ut alene.

Vel, uansett, siden gutten ble født, har farmoren indirekte hintet og spurt om overnatting. Mannen min har sagt til henne at vi ikke ønsker å sende ham vekk alene på overnatting før han klarer å forstå hva det er, men han er litt konfliktsky, så jeg er ikke sikker på om han sier det tydelig nok. Det er også viktig for meg at barnet mitt klarer å fortelle om ting som har skjedd, når han skal sove hos andre enn meg og faren, og per nå har han ikke de verbale evnene.

Farmor kjører heller ikke bil, og bor et stykke unna et sentrum, og dette bekymrer meg. Jeg kjenner heller ikke samboeren hennes så godt, og det kommer ikke på tale at en halvveis fremmed mann skal ha tilgang til sønnen min uten at jeg har kontroll på situasjonen.

Nå blir temaet nevnt flere ganger hver gang vi er sammen med henne, og hun spør til og med min mor om når hun tror at gutten får komme til farmoren sin. Veldig snålt, og jeg synes det er ubehagelig at hun er så besatt.

Hun ser for seg at hun skal få en toåring på overnatting, og jeg ser for meg at gutten kan overnatte fra 4-årsalderen. Hun kan få overnatte hos oss, og ha ansvaret for ham når vi f.eks. er på en date eller i et selskap, men jeg er ikke komfortabel med å sende ham vekk før han er en god del eldre. Jeg er ikke en "hysterisk" person, men akkurat dette er en personlig grense. 

Så er jeg helt urimelig? Når sov barna deres borte første gang? 

Og hvor direkte burde vi være i vår tilbakemelding? Jeg vil ikke såre henne, eller gjøre noe for å skade den naturlige tilknytningen mellom de to, men samtidig tar hun ikke inn beskjeden fra sønnen sin. Har noen vært en bestemor i samme situasjon? Hvordan ville du at denne situasjonen skulle bli taklet?

Sånn, lang post om et lite problem i den store sammenhengen, men akkurat nå har det blitt en stor greie her pga. farmors kontinuerlige mas om dette.

Anonymkode: 925dd...cdf

• Liker 4
  • Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her sov de første tur hos svigers når de var 6mnd. Sov der fort 1 gang i mnd. Inntil minste jenta ble syk. Da ble det kun eldste som lå der.  Så yngste lå ikke hos de fra ho var 4 år til ho var 10. For de var redd for anfall.

Mine foreldre aldri

Anonymkode: b01ef...725

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mine begynte å overnatte hos besteforeldre fra ca 1 års alder. De er store nå, og alltid hatt trygge og nære forhold til begge besteforedreparene. Dere må se det ann selv. 

Anonymkode: 70885...44f

• Liker 5
Skrevet

Bare si: Takk for tilbudet. Vi skal si i fra når vi har behov for det.

Gjenta dette hver eneste gang hun tar det opp.

Anonymkode: ebffa...2bc

• Liker 18
  • Nyttig 4
Skrevet

1,5 år. 

Anonymkode: ec0f0...28f

• Liker 1
Skrevet

Sover barnet hos dine foreldre, eller er det kun farmor du er skeptisk til at barnet skal overnatte hos? 

Anonymkode: bc3b5...5d2

• Liker 20
  • Nyttig 2
Skrevet

Min var litt mer enn 1,5 år men da var det hos besteforeldre hun er veldig trygg på og begge vi foreldrene ønsket og trengte barnevakt over natta, ikke bare for å låne bort en unge til besteforeldre som vil ha overnatting bare fordi.

Om barnet ikke får sove borte hos noen så er det jo enklere å forklare da. Da trenger dere ikke gå inn på at barnet er mindre trygg hos henne enn hos andre besteforeldre og bare si at dere vil ikke ha ham på overnatting hos noen før han blir 4 år.

Anonymkode: 69cc8...218

• Liker 2
Skrevet

Første gang da hun var ca. 10 måneder. Nå er hun to år gammel og sover hos besteforeldre ca en natt annenhver måned. Hun sover hos både mine foreldre og mannen min sine foreldre, er trygg på alle. Både hun og besteforeldrene koser seg med å få kvalitetstid sammen.

Anonymkode: 2c1a9...fa0

• Liker 7
Skrevet (endret)

Helt ærlig har jeg familiemedlemmer som aldri kommer til å få ha barna mine alene på overnattingsbesøk. Både foreldre og barn skal føle seg trygge på situasjonen.

Tror min mor hadde eldstemann på overnatting første gang når han var 2 år. Men han forgudet og forguder fremdeles mormoren sin. Jeg vet omsorgsevnen hennes er kjempegod og at hun tar vare på mine barn på en måte jeg ønsker for dem, og at de koser seg sammen. Min far hadde ikke overnattingsbesøk før han var 8 år. Tenker at det var helt rett for dem.

Endret av Nonstop1
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Du skal aldri ha barnet på overnatting når du ikke er trygg på de voksne i huset. Aner du hvor syk verden egentlig er? Er jo en grunn til at folk som jobber med sånne saker aldri lar sine unger sove over hos andre 

Anonymkode: 2bc86...730

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvordan vet du at han ikke er helt trygg på farmor når det bare er de to? Mange barn endrer / tilpasser personlighet og oppførsel når de ikke er med foreldrene sine.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvorfor er noen besteforeldre så innmari opptatt av at barnebarna skal overnatte? Altså de skal uansett SOVE. 

Hadde bare gitt tydelig beskjed om at det ikke er aktuelt enda, og at dere sier ifra den dagen det er aktuelt. 

Anonymkode: 590aa...ef6

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Bare si: Takk for tilbudet. Vi skal si i fra når vi har behov for det.

Gjenta dette hver eneste gang hun tar det opp.

Anonymkode: ebffa...2bc

Godt råd - takk! Jeg synes bare det er så vanskelig å være konsekvent, siden hun er så insisterende og pågående. Finner det irriterende at hun ikke tar inn beskjeden fra sønnen, når alle andre har full forståelse for ønskene våre.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Sover barnet hos dine foreldre, eller er det kun farmor du er skeptisk til at barnet skal overnatte hos? 

Anonymkode: bc3b5...5d2

Som jeg skrev; "Det er også viktig for meg at barnet mitt klarer å fortelle om ting som har skjedd, når han skal sove hos andre enn meg og faren, og per nå har han ikke de verbale evnene."

Men farmoren er den eneste som maser, alle andre viste full forståelse etter første gang de fikk samme beskjed som hun har fått hundre ganger.

• Liker 7
  • Hjerte 2
Skrevet

Barnet kan overnatte når du føler deg klar for det, og det er det ikke sikkert du noen gang blir. Farmor og den nye mannen skal faktisk vise at de er kapable til å være omsorgspersoner, det er ikke automatisk en rettighet de får med besteforeldrerollen. 

Både mine foreldre og svigermor og hadde barna våre på overnatting hos seg fra den eldste da var 3 år, og den yngste rundt 10 måneder, fordi vi var i et par bryllup den våren/sommeren. Nå er de 5 og 3. Men svigermor og mine foreldre praktisk talt vekslet på å bo hos oss den første halvannen måneden etter yngstemann ble født, for jeg døde nesten under fødsel, så barna kjenner dem godt, og de vet hvilke rutiner og grenser vi har. 

Søsteren min skal få ha de på overnatting nå i juleferien en natt (hun ønsket at yngstemann også ble ferdig med bleiene før hun hadde de på overnatting), og svigerinnen hadde de over en natt i sommer på "søskenbarn-overnattingsbesøk", siden våre barn er jevngamle med hennes. 

Svigerfar får kanskje ha ungene på overnatting når jeg er sikker på at de kan klare å klatre ut av vinduet ved en evt. brann når de er sånn 12-14 år gamle en gang, til svigerfars nye dames forskrekkelse. Hun synes jeg er alt for overbeskyttende, for de ønsker å ha dem på overnatting, men likevel følger de ingen regler og grenser jeg setter som overbeviser meg om at de ikke burde få lov. 

Hvis jeg sier at ungene ikke får ha mer godteri nå, fordi de har fått nok sukker, så henter de frem iskrem, for det er jo ikke godteri... Hvis jeg sier at barna må opp fra vannet, så de rekker å tørke litt før vi skal kjøre hjem, så setter de igang vannkrig, men later som de ikke skjønner problemet, for barna er jo ute av vannet.. 

De har hatt nesten-brann (det har tatt fyr i noe, men heldigvis ikke overtent rommet) to ganger de siste årene, på grunn av at de tenner ørten tusen stearinlys, røkelse og hva en de kan sette fyr på, så de kan bare glemme at mine barn sover over der. For jeg vet at selv om jeg sier at de ikke får tenne mase lys og greier mens barna er på overnatting, så hører de ikke på meg likevel. 

Svigerinnen lar forøvrig heller ikke sine barn sove over der...  Så jeg har sluppet å pakke det inn i bomull, for svigerinnen har direkte sagt til dem at så lenge huset er en brannfelle, og de gjentatte ganger bryter alle regler og grenser som blir satt, så får ikke barna overnatte. Så jeg har bare sagt at det samme gjelder for oss. Også sutrer svigerfar og dama om at det er urettferdig, men det går for døve ører. 

Anonymkode: fedf0...74d

• Liker 9
Skrevet

Drøyde det før de var på overnatting hos farmor, men eldste overnattet tidlig hos mormor. Han og mormor var dog bestevenner fra babystadiet av. Yngste tok det lang tid før ville sove borte, hun er fortsatt ikke særlig glad i det (6 år). Grunnen til at de sov tidligere hos mormor enn farmor var rett og slett fordi farmor ikke passet godt nok på, null barnesikring, ikke vant med aktivitetsnivået særlig min eldste hadde (måtte ha øyne i nakken), lot feks medisiner og nøtter ligge fremme på bordet. 

Viktig at ungene er trygge på den som skal passe og at foreldrene er det også. 

Anonymkode: d313b...545

• Liker 3
Skrevet

Her overnattet de hos svigerforeldrene mine fra de var 8mnd kanskje.. 

Anonymkode: 9ea52...15d

• Liker 2
Skrevet

Min sov hos svigers fra hn var 4 mnd og hos mormor da hn var 6 mnd. 

Anonymkode: 38ebd...515

• Liker 4
Skrevet

Jeg har aldri sendt ungene bort på overnatting. De har overnattet hos besteforeldre når de selv har uttrykt ønske om det og forstår hva det innebærer. 

Anonymkode: 431ee...729

• Liker 3
Skrevet

Eldste barnet overnattet hos min mor jevnlig fra 8 mpåneder, men hun stoler jeg 100% på og de hadde veldig godt lag. Yngste her var kanskje rundt to år når hun overnattet, det var alltid eldste som var godgutten til mormor.

Anonymkode: 65bc6...efa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...