Gå til innhold

Barn som tar plass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alltid vært en stille og sjenert person selv. 

Ene barnet mitt er veldig "på". Han har ingen problem med å snakke foran forsamlinger, spørre om ting i store forsamlinger (f.eks skoleavslutninger, fritidsaktiviteter, annen underholdnings slag som er til barn). 

Han er veldig frempå og vil gjerne være først ut med hva enn det er på fritidsaktiviteter. Steller seg forrest i køen og har spisse albuer. 

Det har alltid plaget med at jeg har vært så redd og turte ikke stort. Turte så vidt og svare kort når jeg ble spurt om noe. Totalt motsatt av dette barnet. 

Han kan også være kontrollerende og ta styring når han er med andre barn (men med noen tar det andre barnet styringa). 

Han har søsken så han er vant til å forholde seg til flere og ikke alltid få det som han vil. 

Er dette normalt for denne alderen? Burde jeg blir streng på dette og be han trekke seg mer unna så andre får plass? 

Har snakket om kø og lignende da jeg ikke er i tvil om at det ikke er innafor. Men jeg syns det er vanskelig å kritisere for mye da det ikke er gøy og være den stille hele tiden. Men han er igjen kanskje for mye. Hva gjør man? 

Anonymkode: 2abe2...667

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye av det du beskriver er jo personlighetstrekk. Ville ikke jobbet med å endre barnet, men bygget opp og lært tid det passer og ikke. 

Tenker kanskje du er usikker pga det er totalt forskjellig fra din personlighet, men jeg tenker dere utfyller hverandre. Han må lære seg sosiale koder og du kan lære å stå litt opp 

Anonymkode: 7cb7f...96b

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at barnet ditt vil møte på reaksjoner ute i verden på væremåten og at dette nok vil "roe" ned de største toppene. Barn som utagerer, dominerer og tar plass vil unektelig møtes med mer reaksjoner, sanksjoner og de blir rett og slett mer sett og møtt av voksne og barn. Og dette er ikke utelukkende negativt, tvert imot vil de nok få mer respons på seg og sin væremåte enn de stille og beskjedne barna som går lett og fint under radaren.

Jeg synes ikke du skal dempe barnet ditt, men du kan være obs på at han lærer seg å vente på tur, lytte til andre og vise empati og forståelse. Det er og fint å minne barn som er populære og naturlige ledere på at denne posisjonen medfører litt ekstra ansvar.

Du har jo egen erfaring med å være et stille og beskjedent barn og det er egentlig mye mer skummelt for da er det lett at man ikke blir sett, ikke blir hørt og at alt virker fint fordi barnet ikke viser noe og så kan faktisk de stille og flinke barna(jenter ofte) ha både det ene og andre som de strir med.

Skrevet

Du må reagere hvis du ser at han ikke oppfører seg med respekt ovenfor andre ja. Det forstår sikkert du også TS.

Anonymkode: 3160f...382

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...