AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #1 Skrevet 4. september 2024 Jeg er 30 år. Ei veninne klassen min kommer fra en stor familie, jeg kjenner også flere fra utvida familien hennes (søskenbarn osv). I den familien har nesten alle ADHD, det er ikke tull men sant. Foreldrene hennes var ikke i jobb. Hun er en av 4 søsken, og kun ene er i jobb. De andre er ikke i jobb og har dårlig mental helse (i følge de selv) pluss adhd da I den utvida familien hennes jeg vet om er det også arbeidsledighet og mye ADHD. veninna mi er også eledig med penger og pengestyring. Hun sier livet ikke er lett med adhd fører adhd til at man har mindre sjangs å være i jobb og ha utdannelse ? Hvorfor går arbeidsledighet i arv? Anonymkode: e63be...5e9
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #2 Skrevet 4. september 2024 25 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er 30 år. Ei veninne klassen min kommer fra en stor familie, jeg kjenner også flere fra utvida familien hennes (søskenbarn osv). I den familien har nesten alle ADHD, det er ikke tull men sant. Foreldrene hennes var ikke i jobb. Hun er en av 4 søsken, og kun ene er i jobb. De andre er ikke i jobb og har dårlig mental helse (i følge de selv) pluss adhd da I den utvida familien hennes jeg vet om er det også arbeidsledighet og mye ADHD. veninna mi er også eledig med penger og pengestyring. Hun sier livet ikke er lett med adhd fører adhd til at man har mindre sjangs å være i jobb og ha utdannelse ? Hvorfor går arbeidsledighet i arv? Anonymkode: e63be...5e9 ADHD innebærer en funksjonsnedsettelse, som kan medføre redusert arbeidsevne, ja. ADHD, og en rekke andre psykiske tilstander er arvelige. Anonymkode: 95209...fd9 5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #3 Skrevet 4. september 2024 Dette er det masse forskning på. Sosiologisk også. Trenger ikke vøre adhd i seg selv som gjør arbeidsfunksjonen lav. Sosioøkonomisk status går også i arv, så faktor der også. Anonymkode: 08273...24a 5
Gaia Skrevet 4. september 2024 #4 Skrevet 4. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg er 30 år. Ei veninne klassen min kommer fra en stor familie, jeg kjenner også flere fra utvida familien hennes (søskenbarn osv). I den familien har nesten alle ADHD, det er ikke tull men sant. Foreldrene hennes var ikke i jobb. Hun er en av 4 søsken, og kun ene er i jobb. De andre er ikke i jobb og har dårlig mental helse (i følge de selv) pluss adhd da I den utvida familien hennes jeg vet om er det også arbeidsledighet og mye ADHD. veninna mi er også eledig med penger og pengestyring. Hun sier livet ikke er lett med adhd fører adhd til at man har mindre sjangs å være i jobb og ha utdannelse ? Hvorfor går arbeidsledighet i arv? Anonymkode: e63be...5e9 Det kalles sosial reproduksjon. Mennesker fra mindre privilegerte familier blir gjerne som sine foreldre, fordi foreldrene ikke evner å gi barna sine de verktøyene de trenger for å oppnå sosial mobilitet (altså bedre utdanning og bedre jobber enn foreldrene). Foreldrene evner heller ikke å hjelpe barna med lekser, siden de selv strever med å forstå hva leksene dreier seg om etter hvert som barna blir eldre og får stadig vanskeligere stoff de skal kunne, eller så bryr de seg bare ikke. Derfor reproduseres den sosiale statusen familien har. Endret 4. september 2024 av Lovise78 Postet i quoten 8
Gaia Skrevet 4. september 2024 #5 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): ADHD innebærer en funksjonsnedsettelse, som kan medføre redusert arbeidsevne, ja. ADHD, og en rekke andre psykiske tilstander er arvelige. Anonymkode: 95209...fd9 ADHD er ikke en psykisk tilstand. Det er en nevroutviklingsforstyrrelse. 6 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #6 Skrevet 4. september 2024 Det er en del adhd i min eks sin familie og der er det mange entreprenører. Folk som tjener gode penger og driver egne firmaer. Du visste Kansje ikke at adhd folk har leder egenskaper, som feks å handle kjapt når det er virkelig gjelder. Hyperfokus. Hjerner som tenker ekstra kjapt og ut av boksen fordi de assosierer hele tiden. Men ha rman ikke kreativiteten er det vanskelig. Men da kan adhd folk passe for arbeid som feks ambulanseførere, brannmenn og lignende. Har man også høy IQ kan man jobbe som leder i større konsern eller drive selv, som de i min eks sin familie. Jeg har selv adhd og er kunstner og designer, driver eget, egen bolig osv. Man er ikke håpløs bare fordi man har adhd. Anonymkode: 830e4...358 3 4
Gaia Skrevet 4. september 2024 #7 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er en del adhd i min eks sin familie og der er det mange entreprenører. Folk som tjener gode penger og driver egne firmaer. Du visste Kansje ikke at adhd folk har leder egenskaper, som feks å handle kjapt når det er virkelig gjelder. Hyperfokus. Hjerner som tenker ekstra kjapt og ut av boksen fordi de assosierer hele tiden. Men ha rman ikke kreativiteten er det vanskelig. Men da kan adhd folk passe for arbeid som feks ambulanseførere, brannmenn og lignende. Har man også høy IQ kan man jobbe som leder i større konsern eller drive selv, som de i min eks sin familie. Jeg har selv adhd og er kunstner og designer, driver eget, egen bolig osv. Man er ikke håpløs bare fordi man har adhd. Anonymkode: 830e4...358 Jepp. Det finnes masse folk med ADHD som er suksessfulle. Man kan ikke skylde utelukkende på ADHD når det kommer til at man ikke får seg jobb. Jeg vet om en som driver et entreprenørfirma som gjerne ansette folk med ADHD; fordi de liker å ha noe å gjøre hele tiden og "slækker" ikke på jobben, slik mange andre gjør. 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #8 Skrevet 4. september 2024 Har ADHD har flere utdannelser og fast jobb. Hadde også deltids jobb som ungdom. Har barn med ADHD som gjør det bra på skolen. Har planer om å studere. Tviler sterkt på at barnet mitt ender opp med et liv som arbeidsledig. Jeg kjenner flere med ADHD som både har studert og er i jobb. Denne familien har tydeligvis andre ting som plager dem enn kun ADHD diagnosen. Har en i familien som vokste opp en tid hvor diagnosen var ganske ukjent og slet tydeligvis med å få til skolen slik den var lagt opp på den tiden og det har satt seg litt andre psykiske plager i ettertid da vedkommende slet med å bli akseptert. Selv dette mennesket jobber. Har ikke klart å generere seg selv noen materiell verdi men klarer seg fint og har en meningsfylt hverdag med en jobb som betaler for vedkommendes lidenskap. ADHD betyr absolutt ikke at mann ikke kan fungere godt i samfunnet. Men det er viktig å hjelpe barn og unge i skolen. Slik at de ikke får andre plager eller faller ut av skolen. ADHD har ingenting med intelligens å gjøre det handler om hvordan hjernen fungerer. Anonymkode: 1819f...7c6 3
GMT800 Skrevet 5. september 2024 #9 Skrevet 5. september 2024 Uføretrygd går gjerne i arv. Ungene vokser opp med foreldre som lever greie liv uten å løfte en finger av jobb, og får selvfølgelig smaken på dette selv. Gjerne kjapt nok til å rekke "ung ufør" og ha høyere trygd enn mange lavtlønte har i inntekt. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #10 Skrevet 5. september 2024 Det handler nok svært lite om ADHD men desto mer om andre arvelige egenskaper samt sosial arv. Barn trenger faktisk å se foreldrene stå opp og dra på jobb selv når de ikke har lyst. De trenger rollemodeller som pusher dem til å yte sitt beste på skole og inandre sammenhenger. De trenger å lære ansvar, punktlighet, etterettelighet og arbeidsmoral. Anonymkode: bce8d...650 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #11 Skrevet 5. september 2024 Adhd er som Mange andre diagnoser, de slår ut forskjellig..men dog, arv komme man seg ikke unna heller. Anonymkode: cc8bb...622
fru Alving Skrevet 5. september 2024 #12 Skrevet 5. september 2024 Adhd er arvelig. Det er også uføre foreldre. Om foreldrene er syke eller arbeidsledige så har barna andre rollemodeller enn om far er ingeniør og mor jurist, det sier seg selv. Det er og noe med de forventningene som man vokser opp med. Blir det forventet å gjøre en innsats på skolen, blir det forventet at du tar utdanning etter vgs osv Vi mennesker lever gjerne opp til de forventningene vi har rundt oss.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #13 Skrevet 5. september 2024 1 hour ago, GMT800 said: Uføretrygd går gjerne i arv. Ungene vokser opp med foreldre som lever greie liv uten å løfte en finger av jobb, og får selvfølgelig smaken på dette selv. Gjerne kjapt nok til å rekke "ung ufør" og ha høyere trygd enn mange lavtlønte har i inntekt. Hvor er spy-emotikonet....? Anonymkode: 1b1d3...3a8 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #14 Skrevet 5. september 2024 fru Alving skrev (1 time siden): Adhd er arvelig. Det er også uføre foreldre. Om foreldrene er syke eller arbeidsledige så har barna andre rollemodeller enn om far er ingeniør og mor jurist, det sier seg selv. Det er og noe med de forventningene som man vokser opp med. Blir det forventet å gjøre en innsats på skolen, blir det forventet at du tar utdanning etter vgs osv Vi mennesker lever gjerne opp til de forventningene vi har rundt oss. Jeg synes det er litt trist. Ønsker ikke uføre/sosial klient foreldre at neste generasjon/deres barn skal få det bedre? Break the cycle som det sies på engelsk . jeg hater lekser som barn selv. Likevel følger jeg opp leksene til barna mine, hjelper dem, sørger for at de blir gjort. Snakker bra om det at hardt arbeid lønner seg og skole er veldig. Gode holdninger . Bare fordi jeg hatet lekser vil jeg ikke at barna mine skal det ts Anonymkode: e63be...5e9
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #15 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det handler nok svært lite om ADHD men desto mer om andre arvelige egenskaper samt sosial arv. Barn trenger faktisk å se foreldrene stå opp og dra på jobb selv når de ikke har lyst. De trenger rollemodeller som pusher dem til å yte sitt beste på skole og inandre sammenhenger. De trenger å lære ansvar, punktlighet, etterettelighet og arbeidsmoral. Anonymkode: bce8d...650 Det er vel noe i det du sier. Samtidig trodde jeg alle/de fleste ville det beste for barna sine og «break the cyckle» der de kunne. I min veninne sin familie er det ikke vanlig å melde barn på idrett eller fritidsaktiviteter . De henger mye hjemme, mye tv osv. Det er vel viktig å bli pushet til noe Anonymkode: e63be...5e9 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #16 Skrevet 5. september 2024 Om du ikke skjønner hvorfor folk som har ADHD kan bli ufør, foreslår jeg at du googler og leser iltt om ADHD. Kort fortalt, så har ofte folk med ADHD store problemer med konsentrasjon, vansker med impulskontroll, vansker med å planlegge og gjennomføre aktiviteter, tidsblindhet, osv osv. Hvor store vansker man har, vil variere mye fra person til person. Noen finner jobber de fungerer bra i, og har ikke så store problemer, mens andre igjen har så store vansker at de ikke klarer å fungere i en jobb. ADHD er arvelig. Anonymkode: 591eb...930
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #17 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er vel noe i det du sier. Samtidig trodde jeg alle/de fleste ville det beste for barna sine og «break the cyckle» der de kunne. I min veninne sin familie er det ikke vanlig å melde barn på idrett eller fritidsaktiviteter . De henger mye hjemme, mye tv osv. Det er vel viktig å bli pushet til noe Anonymkode: e63be...5e9 Du sier det jo litt selv her, mye læring i å gjøre noe i fritiden. Jeg underviser selv barn i musikk og de klarer seg stort seg og godt på skolen, de lærer å jobbe metodisk med ting. Anonymkode: 7b9b5...c1a
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #18 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvor er spy-emotikonet....? Anonymkode: 1b1d3...3a8 Hva mener du? Dette med sosial arv er jo et faktum, både på godt og vondt. Anonymkode: 4699f...b46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå