AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #1 Skrevet 4. september 2024 Jeg er separert, og i forbindelse med den obligatoriske meklingen ble det skrevet en foreldresamarbeidsavtale med begrenset varighet og med en angitt evalueringsfrist innen 1.9. Nå er datoen passert, og samværsordning i praksis også endret siden den gang (fra 70/30 til 50/50). Jeg vil at avtalen skal evalueres og skrives om, men det er ikke min eks-mann interessert i. Har kan ikke fordra kontrakter og formaliteter, og mener jeg er urimelig, rigid og vanskelig som ønsker å ha ting skriftlig. Hva er andres erfaring? Evaluerer dere avtalene med jevne mellomrom? Skriver dere nye avtaler, eller er det bare muntlig? Vi har vært separert siden april, nylig startet 50/50 ordning. Jeg vil ha ny skriftlig avtale, og ny evaluering om 6 måneder. Anonymkode: 21b0d...324
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #2 Skrevet 4. september 2024 ... burde ikke han være interessert, mtp. barnebidrag ifht 70/30 vs 50/50? Men uansett så kan du ikke tvinge han til å samarbeide med deg om han ikke vil være samarbeidsvillig... Dessverre. At du vil, betyr ikke at han blir med på det. Anonymkode: 51294...c96 1
Anjatapinjata Skrevet 4. september 2024 #3 Skrevet 4. september 2024 Dere kan lage den på nett, så kan han signere med bank id. Da fyller du ut og han signerer, det burde han få til😅 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #4 Skrevet 4. september 2024 Anjatapinjata skrev (5 minutter siden): Dere kan lage den på nett, så kan han signere med bank id. Da fyller du ut og han signerer, det burde han få til😅 Det var det som ble gjort i første runde, men han er ikke interessert i å gjøre det flere ganger…. Mener det er unødvendig. Anonymkode: 21b0d...324
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #5 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): ... burde ikke han være interessert, mtp. barnebidrag ifht 70/30 vs 50/50? Men uansett så kan du ikke tvinge han til å samarbeide med deg om han ikke vil være samarbeidsvillig... Dessverre. At du vil, betyr ikke at han blir med på det. Anonymkode: 51294...c96 Han vet at jeg aldri hadde krevd noe bidrag fra han uansett… Gjorde ikke det når barna bodde mest hos meg heller, var bare veldig glad for at han gikk med på at de skulle få en mild overgang til to hjem, og beholde mest mulig normalitet ut skoleåret. Anonymkode: 21b0d...324
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #6 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg er separert, og i forbindelse med den obligatoriske meklingen ble det skrevet en foreldresamarbeidsavtale med begrenset varighet og med en angitt evalueringsfrist innen 1.9. Nå er datoen passert, og samværsordning i praksis også endret siden den gang (fra 70/30 til 50/50). Jeg vil at avtalen skal evalueres og skrives om, men det er ikke min eks-mann interessert i. Har kan ikke fordra kontrakter og formaliteter, og mener jeg er urimelig, rigid og vanskelig som ønsker å ha ting skriftlig. Hva er andres erfaring? Evaluerer dere avtalene med jevne mellomrom? Skriver dere nye avtaler, eller er det bare muntlig? Vi har vært separert siden april, nylig startet 50/50 ordning. Jeg vil ha ny skriftlig avtale, og ny evaluering om 6 måneder. Anonymkode: 21b0d...324 Vi evaluerer avtalene etter behov eller annenhvert år. Noe avhengig av barnas alder også.. Var oftere behov når de var yngre enn nå. Som regel snakker vi sammen, jeg setter opp ny avtale med endringer hvis det er noen, far signerer. Er det ingen endringer videreføres gjeldene avtale. Muntlige avtaler unngår vi. Men nye avtaler hver 6mnd er litt drøyt. Skal dere ha 50/50 så er ikke det behov for ny avtale hele tiden med mindre noe oppstår. Hadde selv som mor ikke orket evaluering og ny avtale så ofte. Kan se poenget hans om at det er unødvendig. Men vil han ikke signere, så kall inn til ny mekling da. Anonymkode: aa8c1...286
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #7 Skrevet 4. september 2024 Tja, hvorfor ønsker du det formalisert da? Bare for å ha det, eller er der noe du tenker er nødvendig for å dokumentere? Vi har ikke formalisert avtale, vi har tatt det muntlig. Ser heller ikke behovet. Privat avtale om barnebidrag basert på kalkulatoren fra nav, og ca 60-40 fordeling med fleksibelt samarbeid. Anonymkode: 410ac...393
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #8 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Han vet at jeg aldri hadde krevd noe bidrag fra han uansett… Gjorde ikke det når barna bodde mest hos meg heller, var bare veldig glad for at han gikk med på at de skulle få en mild overgang til to hjem, og beholde mest mulig normalitet ut skoleåret. Anonymkode: 21b0d...324 Kanskje det er noe av problemet, han vet at du ikke stiller krav, så han overkjører deg. Jeg ville sagt at dere må få på plass en samværsavtale for barnas skyld, og at du vil be om at Nav regner ut bidrag, og at det derfor er i hans interesse også å møte opp til mekling. Anonymkode: 42343...7f5 1
Fighter83 Skrevet 4. september 2024 #9 Skrevet 4. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er separert, og i forbindelse med den obligatoriske meklingen ble det skrevet en foreldresamarbeidsavtale med begrenset varighet og med en angitt evalueringsfrist innen 1.9. Nå er datoen passert, og samværsordning i praksis også endret siden den gang (fra 70/30 til 50/50). Jeg vil at avtalen skal evalueres og skrives om, men det er ikke min eks-mann interessert i. Har kan ikke fordra kontrakter og formaliteter, og mener jeg er urimelig, rigid og vanskelig som ønsker å ha ting skriftlig. Hva er andres erfaring? Evaluerer dere avtalene med jevne mellomrom? Skriver dere nye avtaler, eller er det bare muntlig? Vi har vært separert siden april, nylig startet 50/50 ordning. Jeg vil ha ny skriftlig avtale, og ny evaluering om 6 måneder. Anonymkode: 21b0d...324 Flere instanser krever å se en skriftelig og gyldig foreldreavtale ved visse søknader. F.eks nav og lånekassen! Selv har barnefar og jeg bare skrivet 1 og aldri byttet om på denne. Den er egentlig kun gyldig 6 mnd av gangen men vi forholder oss kun til den uten at noe er endret siden den gang. Endret 4. september 2024 av Fighter83
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #10 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tja, hvorfor ønsker du det formalisert da? Bare for å ha det, eller er der noe du tenker er nødvendig for å dokumentere? Vi har ikke formalisert avtale, vi har tatt det muntlig. Ser heller ikke behovet. Privat avtale om barnebidrag basert på kalkulatoren fra nav, og ca 60-40 fordeling med fleksibelt samarbeid. Anonymkode: 410ac...393 Fordi det står samvær annenhver helg i den skriftlige avtalen, men vi har nå gått over til 50/50 (annenhver uke). Ønsker også at feriefordeling skal avtales skriftlig, så det ikke blir noe misforståelser eller uklarheter rundt det. Ønsker også felles forståelse og forpliktelse for at barnas behov skal komme først uansett, da ingen av oss vil gi slipp på ungene og begge vil ha mest mulig tid sammen med de. Vi har veldig ulik oppfattelse av hva et godt samarbeid innebærer, men med tydelige rammer blir det i det minste mer forutsigbart… Evaluering hver 6. mnd. er bare det første året, etter anbefaling fra FVK. Anonymkode: 21b0d...324 1
Fighter83 Skrevet 4. september 2024 #11 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi det står samvær annenhver helg i den skriftlige avtalen, men vi har nå gått over til 50/50 (annenhver uke). Ønsker også at feriefordeling skal avtales skriftlig, så det ikke blir noe misforståelser eller uklarheter rundt det. Ønsker også felles forståelse og forpliktelse for at barnas behov skal komme først uansett, da ingen av oss vil gi slipp på ungene og begge vil ha mest mulig tid sammen med de. Vi har veldig ulik oppfattelse av hva et godt samarbeid innebærer, men med tydelige rammer blir det i det minste mer forutsigbart… Evaluering hver 6. mnd. er bare det første året, etter anbefaling fra FVK. Anonymkode: 21b0d...324 Godt poeng! For et godt samarbeid og ha lik forståelse av hva man blir enige om så burde man skrive en avtale på dette.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #12 Skrevet 4. september 2024 49 minutter siden, AnonymBruker said: Han vet at jeg aldri hadde krevd noe bidrag fra han uansett… Anonymkode: 21b0d...324 Han vet du er dum, med andre ord. Er nok god grunn (for ham) til han ikke vil ha ting på skrift.. Anonymkode: 5500a...7d2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #13 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi det står samvær annenhver helg i den skriftlige avtalen, men vi har nå gått over til 50/50 (annenhver uke). Ønsker også at feriefordeling skal avtales skriftlig, så det ikke blir noe misforståelser eller uklarheter rundt det. Ønsker også felles forståelse og forpliktelse for at barnas behov skal komme først uansett, da ingen av oss vil gi slipp på ungene og begge vil ha mest mulig tid sammen med de. Vi har veldig ulik oppfattelse av hva et godt samarbeid innebærer, men med tydelige rammer blir det i det minste mer forutsigbart… Evaluering hver 6. mnd. er bare det første året, etter anbefaling fra FVK. Anonymkode: 21b0d...324 Men følger han planlagt samvær og ferieplanlegging eller bryter han avtaler dere gjør? Det er jo litt vesentlig her. Og det hjelper ikke nødvendigvis ha det skriftlig heller, mange gjør som de vil uansett dessverre. Anonymkode: 410ac...393
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #14 Skrevet 4. september 2024 Hvorfor i all verden tenker du at han som en selvfølge ikke skulle forsørge egne barn? Anonymkode: 6ed8c...6e0
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #15 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor i all verden tenker du at han som en selvfølge ikke skulle forsørge egne barn? Anonymkode: 6ed8c...6e0 Nå forstår jeg ikke helt hva du mener? Jeg tar det som en selvfølge at han forsørger egne barn, det er samarbeid og samvær foreldresamarbeidsavtalen omfatter - ikke økonomisk fordeling av utgifter🤔 Anonymkode: 21b0d...324
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #16 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Han vet du er dum, med andre ord. Er nok god grunn (for ham) til han ikke vil ha ting på skrift.. Anonymkode: 5500a...7d2 Vi tjener det samme (jeg kanskje litt mer), og er i høyinntektsgrupper begge to. Det økonomiske er egentlig uten betydning for oss, og er heller ikke en problemstilling i samarbeidet. Vi har en felles konto som barnetrygd og et fast beløp fra begge går inn på. Her belastes fritidsaktiviteter, forsikringer, SFO, sparing, sykler, mobiler osv. Løpende utgifter (mat, klær, reise, bolig, bursdagsgaver, lommepenger osv). dekkes av den som har samværet… Aldri vært spørsmål om noen annen fordeling. Anonymkode: 21b0d...324
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #17 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er separert, og i forbindelse med den obligatoriske meklingen ble det skrevet en foreldresamarbeidsavtale med begrenset varighet og med en angitt evalueringsfrist innen 1.9. Nå er datoen passert, og samværsordning i praksis også endret siden den gang (fra 70/30 til 50/50). Jeg vil at avtalen skal evalueres og skrives om, men det er ikke min eks-mann interessert i. Har kan ikke fordra kontrakter og formaliteter, og mener jeg er urimelig, rigid og vanskelig som ønsker å ha ting skriftlig. Hva er andres erfaring? Evaluerer dere avtalene med jevne mellomrom? Skriver dere nye avtaler, eller er det bare muntlig? Vi har vært separert siden april, nylig startet 50/50 ordning. Jeg vil ha ny skriftlig avtale, og ny evaluering om 6 måneder. Anonymkode: 21b0d...324 Min erfaring (som far) er at det har hjulpet veldig å formalisere dette skriftlig, for å sikre at det ikke blir misforståelser (som det gjerne ble da vi var sammen). Vi er ikke flinke til å revidere avtalen dog, men det har ikke skjedd så mye endringer heller. Syns absolutt det er på plass med en ny avtale når samvær er endret. Du kan lage avtalen ferdig, og han kan bare signere hvis han er enig. Dét kan ikke være så vanskelig eller ta særlig tid. Du er selvfølgelig ikke rigid, men samtidig er jo denne avtalen bare mellom dere, og kan saboteres av den ene parten uten at det får så veldig store følger. Anonymkode: a1a25...ff8
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #18 Skrevet 4. september 2024 Da gjelder vel den avtalen dere har. Den som gir deg omsorgen. Så da bestemmer du bare ferien, og han har ikke noe han skal ha sagt. Etter det er han kanskje mer villig til å avtale noe. Anonymkode: eb495...402
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå