Gå til innhold

Hvordan sitter foreldrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

sitter foreldrene deres samlet? eller slik: hans mor, min far, jeg, mannen min, min mor, hans far?

Det står på en svensk bryllupsside, men så sier forloveren min at foreldrene skal sitte samlet...hmmmmmmmm

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Igang med praktiske forberedelser, Kitekatt?

Alle diise spørsmålene får du enkelt svar på på bryllupssider.

Skrevet

Jeg tror begge deler er omtrent like vanlig, veld det som passer dere!

Skrevet
Igang med praktiske forberedelser, Kitekatt?

Ja, men det står så mye forskjellig, så da tenkte jeg at det var greit å spørre her også. Alt er jo vanlig nå om dagen ;) Er jo det disse sidene er til for er det ikke, selv om man finner infoen andre steder og? Også er vel noe av poenget at andre igjen leser innleggene og får tips og svar på ting man ikke tenkte på. Så selv de "dummeste" spørsmål er vel lov å legge ut her. Jeg oppfatter det ihvertfall som at det er mye det disse sidene er til for!

Skrevet

Helt enig, kitekatt. Derfor vi har disse sidene.

Jeg har tenkt på dette selv, og er egentlig tilhenger av å "blande" foreldrene hvis de går godt over ens. Litt koselig og symbolsk synes jeg.

Men hos oss er det slik at faren til brudgommen er gått bort, så jeg lurer på hvem såm da i tilfelle skal sitte ved siden av min mor hvis vi gjør det slik? Hvis det blir brudgommens eldste bror vil jo nødvendigvis også han kone sitte på hovedbordet, og hva gjør vi da? Da skal kanskje min bror også sitte ved hovedbordet, og hans kjæreste vil jo sitte sammen med ham, men han er jo også brudgommens forlover og jeg har lest at han da skal sitte ved siden av min forlover?

Klart det er lov å spørre! Det er så mye å tenke på! :klø:

Skrevet
Helt enig, kitekatt. Derfor vi har disse sidene.

Jeg har tenkt på dette selv, og er egentlig tilhenger av å "blande" foreldrene hvis de går godt over ens. Litt koselig og symbolsk synes jeg.

Men hos oss er det slik at faren til brudgommen er gått bort, så jeg lurer på hvem såm da i tilfelle skal sitte ved siden av min mor hvis vi gjør det slik? Hvis det blir brudgommens eldste bror vil jo nødvendigvis også han kone sitte på hovedbordet, og hva gjør vi da? Da skal kanskje min bror også sitte ved hovedbordet, og hans kjæreste vil jo sitte sammen med ham, men han er jo også brudgommens forlover og jeg har lest at han da skal sitte ved siden av min forlover?

Klart det er lov å spørre! Det er så mye å tenke på! :klø:

Enig! Dersom de går sammen tror jeg det er hyggeligst for alle å blande. (De har jo blitt familie, og bør jo få bli godt kjent.

Hvis en av foreldrene har gått bort, vil det være riktig (I følge skikk og bruk) at nærmeste slektning av samme kjønn tar dennes plass. Men her bør dere vel også se an alder og hvem som vil trives sammen.

Skrevet

:enig:

Her kjem eit enkelt svar på bryllupssida KG;

I følge skikk og bruk skal foreldre sitte som dette:

brudgommens mor - brudens far - brud - brudgom - brudens mor - brudgommens far

;)

Steforeldre skal også ha kvarandre til bords, i flg. skikk og bruk.

Skrevet (endret)

Jeg har foreløpig tenkt å ha det slik som dette, men er ikke helt sikker lenger pga det veslo sier her..

brudens stemor - brudgommens far - brudens mor - brudgom - brud - brudens far - brudgommens mor - brudens stefar.

Endret av Elise_
Gjest f-f-f (ikke innlogget)
Skrevet

Vi har foreldrene samlet. Vi vurderte å "blande", men valgte heller å ha dem parvis. Skyldes kanskje at min far er død, så "han som sitter på plassen hans" er mammas samboer. (huff...nå hørtes jeg ut som en sjalu 14-åring :ler: , men det er litt viktig for meg dette...)

Skrevet
Jeg har foreløpig tenkt å ha det slik som dette, men er ikke helt sikker lenger pga det veslo sier her..

brudens stefar - brudgommens far - brudens mor - brudgom - brud - brudens far - brudgommens mor - brudens stefar.

Har bruden to stefedre?

Skrevet
Har bruden to stefedre?

Nei, det er en skrivefeil, det ene er brudens stemor. Hun snakker jeg så sjeldent om at når fingrene mine skulle skrive det ble det automatisk stefar, siden jeg skriver om han støtt og stadig.

Skrevet

vi skal ha det slik vi

mamma, pappa, meg, sambo, svigermor, svigerfar.

Synes det er merklig at mamma skal sitte ved siden av sambo mens foreldrene hans igjen skal site på hver sin side av mine foreldere.. selv om det er gammelt sikk og bruk

Skrevet

vi skal ha det slik:

pappa, mamma, meg, sambo, svigermor, svigerfar.

Skrevet

vi skal ha det slik vi

mamma, pappa, meg, sambo, svigermor, svigerfar.

Vi også

Skrevet

Pga at vi ikke ønsker splitte noen par, så blir det slik:

svigerfar - svigermor - Lassiemannen - meg - pappa - mamma - stefar

Jeg vil ha mine foreldre ved siden av meg og ikke hans forledre. Er enig med IdaH om at det er merkelig selv om det er en gammel skikk det med at svigerforeldrene skal sitte sammen med svigersønnen/svigerdatteren.

Skrevet

Og hvordan skal vi ha det da? Som har bare tre foreldre? Sier reglene noe om det? Hvem skal mamma ha til bords...?

svigerfar - svigermor - mannen - meg - mamma - ?

Skrevet

Enkelt og greit, foreldrene sitter der dere vil de skal sitte. ;)

Skrevet
Og hvordan skal vi ha det da? Som har bare tre foreldre? Sier reglene noe om det? Hvem skal mamma ha til bords...?

svigerfar - svigermor - mannen - meg - mamma - ?

Den mor skal da ha din nærmeste mannlige slektning til bords, Iflg skikk og bruk.

Skrevet

Min nærmeste mannlige slekning, det blir da min bror? Altså hennes sønn? Eller min onkel - hennes bror?

Ikke meningen å kuppe tråden her, men jeg bare lurer... :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...