Gå til innhold

Ny i jobb og føler de ikke liker meg.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spesielt en. Påpeker alt jeg gjør feil,snakker svært lite med meg. Jeg gjør også dumme ting da så klart når personen er der ser eller hører meg. Ser også at denne personen er negativ mot andre også ikke bare meg,men jeg blir så lei meg. Liker jobben. Nå er jeg redd personen kan si noe ti sjefen slik at jeg ikke får forlengelse etter prøvetid. Jeg har ikke gjort noe galt,men er ny i jobben og alt er nytt for meg. Tørr ikke snakke med noen da de er en veldig sammensveiset gjeng. Noen tips? 

Anonymkode: e2a4e...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vær deg selv, og utfør dine plikter så godt som du klarer som ny. Vær hyggelig og ydmyk for at du har mye å lære og sette deg inn i. 

Dersom dette ikke skulle holde, er det bare å komme seg bort. Dessuten tviler jeg på at en person går inn for ødelegge for deg uten en grunn. 

Hva slags type jobb snakker vi om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

goodbeforelong skrev (21 minutter siden):

Vær deg selv, og utfør dine plikter så godt som du klarer som ny. Vær hyggelig og ydmyk for at du har mye å lære og sette deg inn i. 

Dersom dette ikke skulle holde, er det bare å komme seg bort. Dessuten tviler jeg på at en person går inn for ødelegge for deg uten en grunn. 

Hva slags type jobb snakker vi om? 

Har en veldig ekkel følelse på personen når jeg sier noe som personen synes er dumt kan den se på en annen kollega. Du har rett tar det som det kommer,jeg er hyggelig og ydmyk. Mulig jeg er sosialt litt dum og har lite å bidra med der. Men blir bare sikkelig lei meg av dette,trodde jeg fant en bra jobb og de virket veldig positive. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noe du skal vite, så er det at grunnen til at enkelte mennesker reagerer slik som du nevner, så skyldes det at de ikke er fornøyd med seg selv. Det er stor sannsynlighet for at den/de det gjelder er negativ mot andre og påpeker feil fordi de ikke når opp til sitt eget potensial. Det beste du kan gjøre nå er å fokusere på:

1. Fortsett å gjør så godt du kan! 

2. Vær snill og grei og vær deg selv. Noen ganger tar det tid for andre å bli trygg på nye kollegaer.

3. Gi det tid. Hvis du fortsatt ikke trives om noen mnd, kan du alltids bytte jobb!

4. Lykke til. Dette går bra! :) 

Anonymkode: cf174...bbb

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis det er noe du skal vite, så er det at grunnen til at enkelte mennesker reagerer slik som du nevner, så skyldes det at de ikke er fornøyd med seg selv. Det er stor sannsynlighet for at den/de det gjelder er negativ mot andre og påpeker feil fordi de ikke når opp til sitt eget potensial. Det beste du kan gjøre nå er å fokusere på:

1. Fortsett å gjør så godt du kan! 

2. Vær snill og grei og vær deg selv. Noen ganger tar det tid for andre å bli trygg på nye kollegaer.

3. Gi det tid. Hvis du fortsatt ikke trives om noen mnd, kan du alltids bytte jobb!

4. Lykke til. Dette går bra! :) 

Anonymkode: cf174...bbb

Tusen takk. Dette vil hjelpe meg å fokusere videre. Takk for gode ord du er snill.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er helt ny i jobben, har du tenkt på at du blir irettesatt fordi du skal lære deg å gjøre jobben din rett? Antar her at det vedkommende snakker til deg om er relatert til jobben du skal gjøre, og ikke til deg som person.

At du faktisk kan jobben din gir deg jo større sjanse for å faktisk få beholde jobben etter endt prøvetid. Hvis vedkommende ikke hadde sagt noe hadde du jo ikke visst hva du gjorde feil. Det er såklart ikke morsomt å bli kritisert, men i denne situasjonen vil jo det være for ditt eget beste i det lengre løp :)

Anonymkode: b88ab...777

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Spesielt en. Påpeker alt jeg gjør feil,snakker svært lite med meg. Jeg gjør også dumme ting da så klart når personen er der ser eller hører meg. Ser også at denne personen er negativ mot andre også ikke bare meg,men jeg blir så lei meg. Liker jobben. Nå er jeg redd personen kan si noe ti sjefen slik at jeg ikke får forlengelse etter prøvetid. Jeg har ikke gjort noe galt,men er ny i jobben og alt er nytt for meg. Tørr ikke snakke med noen da de er en veldig sammensveiset gjeng. Noen tips? 

En prøvetid er ikke en tid der det er «enkelt» å gi deg sparken, ts. Det er noe enklere enn elllers, men det er ikke slik at du er sagt opp dersom arbeidsgiver ikke aktivt forlenger arbeidsforholdet ditt. Du er ansatt. De må aktivt si deg opp for å bli kvitt deg.

«forlengelse» etter prøvetid er derfor ikke en ting. De må sette i gang en fullskala prosess med oppsigelse for å bli kvitt deg. Og de må dokumentere at dersom du ikke mestrer oppgaver så er det etter ordentlig og forsvarlig opplæring. Og det er de, ikke du, som står med bevisbyrden. 

Les denne, til du forstår den. Enhver person som har eller tenker skaffe seg arbeid i Norge skal ha lest og forstått den. Les gjere også tolkninger, slik man gjør med lovverk. 
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62

også, om prøvetid (finnes mange andre resurser, men denne duger)

https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/provetid/?&utm_medium=google&utm_campaign=con_c_ordinr_lnn_og_arbeidsvilkr&utm_source=paid_search&utm_term=prvetid_oppsigelse i prøvetid&gad_source=1&gbraid=0AAAAADmc-4eiuwTANolxbiNLUM6eE4qC-&gclid=CjwKCAjwreW2BhBhEiwAavLwfLLi9M6Tm5c_gO2NIfY1yuBtoJYkYhCZpIhnXF9SRnRv5tYub2mPPRoC8YMQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Anonymkode: b55d5...2cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...