Gå til innhold

Mamma vil ha innsyn i økonomien min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lånt penger av mamma der vi har laget en betalingsplan så jeg har ordnet fast overføring til henne hver måned . Men nå mener hun at hun skal ha fullt innsyn sånn at hun ser hvor mye jeg har igjen på slutten av måneden Fordi da skal hun ha det også. Er det ikke litt frekt å kreve innsyn? Og har jo laget betalingsplan så hun får det jo helt sikkert, jeg kommer ikke til å droppe å betale henne. I tillegg er jeg myndig, jeg bor ikke hjemme. Men på grunn av en krise så hjalp hun meg. Er ikke snakk om at jeg her lånt penger til unødvendige ting. Og jeg syns ikke det er noen god følelse å ha lånt penger heller.

Men er det riktig at hun skal ha innsyn? Jeg har ikke verge eller noe.

Anonymkode: 848f2...d13

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du trenger ikke gi henne innsyn. Man tar alltid en sjanse når man låner ut penger privat. Bare hold deg til din del av avtalen og ikke gi henne innsyn i noe.

Anonymkode: a14d4...7f4

• Liker 28
  • Nyttig 6
Skrevet

Nei, det er ikke greit idet hele tatt. Hun kan ikke kreve det. 

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Er hennes økonomiske situasjon endret siden hun lånte deg pengene, og nå trenger hun at du betaler tilbake raskere enn dere opprinnelig avtalte?

Du kan jo være grei og betale tilbake raskere, for du tjener også på det mtp. rentene. 

Anonymkode: a79ec...185

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei ikke greit.

Og har du penger til overs er nå der fin måtte å spare opp en buffer, og så kan du evnt se ann når du evnt betaler litt ekstra når du ser det passer seg evnt

Anonymkode: 9256b...c0d

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er hennes økonomiske situasjon endret siden hun lånte deg pengene, og nå trenger hun at du betaler tilbake raskere enn dere opprinnelig avtalte?

Du kan jo være grei og betale tilbake raskere, for du tjener også på det mtp. rentene. 

Anonymkode: a79ec...185

Det vet jeg ikke.

Ja, lønner seg vel egentlig det.

• Liker 2
Skrevet

Du trengte å låne penger. Din mor har hjulpet deg. Det er ingen selvfølge. Det at du er bekymret for at hun skal sjekke økonomien din på slutten av måneden betyr fort at du faktisk sitter igjen med litt som heller kunne vært betalt tilbake til henne. Eller at du bruker penger på en mindre god måte.

Ja, hvis du har noe til gode før ny utbetaling/lønn så er det fornuftig å sette til buffer. Men kanskje din mor vil se nettopp dette. At du eventuelt kan spare litt så hun vet du ikke er i knipe når du har betalt ned lånet til henne. Og slik hun vet at du ikke havner i lik knipe igjen. 

Anonymkode: b660d...c0e

• Liker 2
Skrevet

Hun har ikke rett til å kreve innsyn. Det er overtramp, og det du skriver tyder ikke på at det var en betingelse for at du fikk låne pengene av henne.

Du er myndig, og så lenge du holder deg til nedbetalingsplanen, bør moren din være fornøyd med det.

Anonymkode: 52526...3b0

• Liker 12
Skrevet

Jeg mener at dette er noe hun ikke skal ha. Innsyn på konto er svært personlig.

• Liker 8
Skrevet (endret)

Du er ikke pliktig juridisk sett å gi henne oversikt over din konto.

Men hun er tross alt mor din, og hvis du får problemer med å betale tilbake så er det til det beste for deg selv og henne at hun kan hjelpe deg å se over kontoen.

Endret av frivis
  • Liker 3
Skrevet

Hun har selvfølgelig ingen som helst rett til å ha innsyn i din økonomi. Men hvis det er slik at du har igjen penger på slutten av måneden, så hadde i hvert fall jeg brukt dem til å betale henne mer slik at jeg ble ferdig med å skylde noen penger. 

Kan det være at moren din synes du sløser?

• Liker 5
Skrevet

Husk at noen mennesker bruker penger som et maktmiddel. Ved å "være snill og låne vekk penger" så syns de at de har kjøpt seg rett til makt over den personen, til personlig informasjon som de så kan bruke på uante måter, eller som et argument til å manipulere. 

Anonymkode: 9b53a...7a1

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

IKKE gi henne det!!! Har du penger til overs i slutten av måneden bør du sette de inn på sparekontoen din! På den måten kan du bygge opp en buffer og dermed slippe å risikere å låne penger av mor igjen ved en senere anledning!

Anonymkode: fed50...6b2

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har lånt penger av mamma der vi har laget en betalingsplan så jeg har ordnet fast overføring til henne hver måned . Men nå mener hun at hun skal ha fullt innsyn sånn at hun ser hvor mye jeg har igjen på slutten av måneden Fordi da skal hun ha det også. Er det ikke litt frekt å kreve innsyn? Og har jo laget betalingsplan så hun får det jo helt sikkert, jeg kommer ikke til å droppe å betale henne. I tillegg er jeg myndig, jeg bor ikke hjemme. Men på grunn av en krise så hjalp hun meg. Er ikke snakk om at jeg her lånt penger til unødvendige ting. Og jeg syns ikke det er noen god følelse å ha lånt penger heller.

Men er det riktig at hun skal ha innsyn? Jeg har ikke verge eller noe.

Ikke ok nei. Ikke gi henne innsyn. Du har en nedbetalingsplan som hun har sagt ja til - følg den. Hun kan ikke kreve noe som helst. 

Anonymkode: cdec9...f3b

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du trengte å låne penger. Din mor har hjulpet deg. Det er ingen selvfølge. Det at du er bekymret for at hun skal sjekke økonomien din på slutten av måneden betyr fort at du faktisk sitter igjen med litt som heller kunne vært betalt tilbake til henne. Eller at du bruker penger på en mindre god måte.

Ja, hvis du har noe til gode før ny utbetaling/lønn så er det fornuftig å sette til buffer. Men kanskje din mor vil se nettopp dette. At du eventuelt kan spare litt så hun vet du ikke er i knipe når du har betalt ned lånet til henne. Og slik hun vet at du ikke havner i lik knipe igjen. 

Anonymkode: b660d...c0e

Hun har ingen rett til innsyn eller bestemme hvordan hun skal prioritere de pengene som er igjen på slutten av måneden. Ingen rett.

Hun sa ja til å låne penger og er enig i nåværende betalingsplan.

Anonymkode: 81dbd...acc

• Liker 7
Skrevet

Hun har ingen rett til det nei. Å ha en betalingsavtale med noen gir dem ingen rettigheter slik, de kan ikke bruke det som et maktmiddel. Dere har en avtale og du forholdet deg til den. 

Anonymkode: e175d...8f1

• Liker 5
Skrevet

Som en av de få skjønner jeg moren din.. 

Når man låner penger fra familie så tyder det på rot i økonomien. Hvis du er så voksen og myndig ville vel banken gitt deg lån? 

Så dermed blir det mer forståelig at utlåner vil se hva du bruker penger på. Hvis du sitter igjen med 3000 ekstra kunne der forkortet lånetiden. 

Med lån i bank er det greit å spare samtidig, men med et privat lån synes jeg det er utidig. Hun ønsket vel ikke å bli utlåner, men måtte fordi du var desperat. 

Hvis du ikke sparer, så sløser du kanskje? Det er også noe hun vil vite. 

Lån penger fra banken. Da slipper du slikt. 

Anonymkode: 3ad31...283

• Nyttig 1
Skrevet

Hun skal absolutt ikke ha innsyn, men jeg ville nok vært litt forsiktig med hva jeg brukte penger på til alt er nedbetalt, og betalt ekstra inn om mulig.

Jeg har selv lånt bort penger og man blir litt overoppmerksom på «sløsing» når man selv venter på tilbakebetaling, tenker da negler, vipper, tobakk/alkohol etc. 😄 Ikke veldig sympatisk, jeg vet, men sånn er det for meg i hvert fall (låner derfor ikke bort penger lenger). 

Anonymkode: 93642...808

• Liker 4
Skrevet

Det samme opplevde min godt voksne venninne da hun lånte penger av sin mor etter en skilsmisse. Moren blandet seg bort i alt økonomisk. Venninne tok heller banklån, og betalte moren tilbake. Moralen er: lån ikke penger privat.

Anonymkode: 06dae...3d9

• Liker 3
Skrevet

Ikke gi noen innsyn på dine konto. Men heller ha en åpen dialog med henne om hvor mye penger du har igjen. Og ja. Kjenner flere personer som elsker den makten dem kan få over personen med å låne ut penger. Ikke gi henne den makten. Men heller prøv å betale henne ut så fort som mulig. Står det igjen stor sum da?

Anonymkode: 4dabf...4c7

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...