Gå til innhold

Når kan man forvente å barn kan gå legge seg selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gamle må barn være til å gå legge seg selv, uten å bli lest en bok til eller å ha en voksen som skal sitte der til de er sovnet? 

Vi har to barn. En 9 åring og 7 åring og jeg mener at de kan gå legge seg selv når det er leggetid. Min samboer har et slags trang til å legge de hver kveld. Jeg har sagt mitt og mener de kan legge seg selv, akkurat som jeg selv er vokst opp med.  Misforstå meg rett. Jeg elsker barna mine men synes samtidig dette være helt absurd å bruke tid på. 

Så jeg spør? Hvor gamle var deres barn når dere eller den av dere klarte å slippe taket av måtte være med og sitte med de til de sovnet

Anonymkode: 69128...819

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eldste er 9 og legger seg selv, han leser en bok på senga som regel og så kommer jeg inn og sier god natt og slukker lyset. Det har han gjort noen år. Yngste er seks og hun ligger jeg ved siden av til hun sovner, tar ca 10 min. Går jeg bare ut av rommet tar det fort 2 timer før hun finner roen. 

Anonymkode: e15e2...ba9

• Liker 3
Skrevet

Nå er mitt barn bare to, men tror mamma og pappa la meg til jeg var rundt ti. Satt ikke med meg til jeg sovnet, men snakket litt om dagen og sang. 

Anonymkode: 90b47...b76

• Liker 1
Skrevet

Mine kunne nok lagt seg selv tidligere, men jeg synes leggetidsrirualet var så koselig 😊 vi leste, og pratet litt. Ofte så kom det kanskje fram ting fra dagen da som de ikke hadde fortalt tidligere, både morsomt og hvis noe hadde vært leit. Jeg var også vant med dette hjemmefra, så man overfører ofte ting msn likte selv. Nå er de store, og jeg savner det 😊❤️

Anonymkode: eaa3e...007

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg satt ikke helt til de sovnet altså, det har vi nesten aldri gjort. 

• Liker 3
Skrevet

11 og 8. Lagt seg selv i 2 år, men vi leser som regel for de i senga eller så leser de selv. 

Anonymkode: 4c419...164

Skrevet

Har gjort unna kveldsritualene i stua og sendt de i seng siden de var ca 5. Da begynte de å kle seg om til pysj, pusse tennene og komme med tannbørsten for pussing fra oss voksne, før vi gav godnattklem og de gikk på rommene og la seg selv.

Jeg tilbringer gjerne tid med ungene, og til mindre styrete leggingen er til senere kunne vi begynne. Dermed mer tid ute. 

Anonymkode: ca46e...4af

• Liker 2
Skrevet

Vi har de beste samtalene på sengekanten, så håper vi kan ha de lenge enda. Utrolig hvor mye som kommer frem når hodet skal ligge på puta og det ikke finnes distraksjoner ❤️Men fra rundt 7 år begynte vi å kunne gå før de sovnet, men våre har alltid sovnet raskt evt har vi jobbet litt eller gjort husarbeid rett utenfor rommet.

Anonymkode: cb35a...489

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Den stunden med legging og bok var så koselig 🙂. Leste vel for min til han var litt over 8. Var så mange fine bøker for den alderen. Gamle klassikere som Brødrene Løvehjerte, og nye som Pulverheksa. Glad vi leste så mye, for han er glad i bøker som voksen også.

Anonymkode: 572bf...e3e

• Liker 1
Skrevet

Husker ikke helt når dem ville klare det selv. Men dem var ikke så veldig gammel nei. Men har en kollega som har et barn på 12 år som dem leser og ligger i sengen til barnet har sovnet. For meg så har jeg ikke klart å gjøre det så lenge. For man ønsker litt alene tid også etter hvert. Men for dem så føles det rett. Og det som er viktigst. 

Anonymkode: d04fc...4da

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Mine kunne nok lagt seg selv tidligere, men jeg synes leggetidsrirualet var så koselig 😊 vi leste, og pratet litt. Ofte så kom det kanskje fram ting fra dagen da som de ikke hadde fortalt tidligere, både morsomt og hvis noe hadde vært leit. Jeg var også vant med dette hjemmefra, så man overfører ofte ting msn likte selv. Nå er de store, og jeg savner det 😊❤️

Enig, kveldsstundene var så koselige , ville aldri vært de foruten 

Anonymkode: 569eb...1ac

Skrevet

Jeg legger 11-åringen min fremdeles og har faktisk aldri tenkt på eller vurdert å slutte med det. Synes bare det er koselig. Det kommer jeg til å gjøre så lenge hun ønsker.

Anonymkode: edb21...359

• Nyttig 1
Skrevet

Her har de lagt seg selv fra rundt siste året i bhg, skolestart. 

Ved enkelte anledninger fremdeles lest til 1 og 2 klassingene når de har ønsket å lese lengre og mer krevende bøker. 

Anonymkode: 79637...42a

Skrevet

Har aldri sittet inne til barnet har sovnet, men har pleid å lese bok, synge eller snakke litt på sengekanten før vi sier god natt. Dette gjør vi enda, og barnet er 6 år. Synes det er helt greit, og synes ikke legging tar spesielt lang tid. 

Anonymkode: c14de...38c

• Liker 2
Skrevet

Men hvorfor er det et problem for deg hvis det er samboeren din som legger barna..?

Det er jo forskjell på å legge og å sitte inne hos til de sovner da.. Jeg sitter inne hos 2-åringen men håper jo jeg etterhvert kan legge, synge/lese og så gå ut av rommet hennes. Har venner som leser på senga for begge barna på 6 år og 10 år men de sitter ikke der etterpå :)

Vokst opp med at mamma eller pappa fulgte meg til sengen etter kveldstell og sang eller leste litt for meg til jeg var ganske gammel. Men vet ikke når de sluttet å sitte med meg til jeg sovnet, jeg vet de har sagt de gjorde det fremdeles da jeg var 2 år. Dette var rundt 1990.

Anonymkode: 8c226...157

• Liker 1
Skrevet

Jeg legger begge mine på 7&9 år. Jeg jibber turnus og har lite tid med de, denne tiden er veldig verdifull. Ingenting som distraherer, og vi kan snakke løst og fast om alt fra hvordan de har hatt det på skolen, til hva de ønsker seg til jul ig hva slags ferie de ønsker seg neste år. Jeg kommer til å legge så lenge de ønsker meg der🥰

• Liker 2
Skrevet

Min er 11 og en av oss leser eller prater litt på sengekanten de fleste kvelder. Kan legge seg selv en gang i blant, hvis det er dårlig tid eller vi har besøk eller noe.

Stakkars 7-åringen din 😶

Anonymkode: 7333b...374

Skrevet (endret)

Sønnen har gått og lagt seg selv siden han var 6år gammel.

Hender innimellom at vi leser litt eller tar en prat på sengekanten. Men til hverdags er det godnattklem på stua, også tusler han i seng selv. Han er 9 år nå.

Har forståelse for at andre ønsker å gjøre det annerledes, men for oss fungerer det fint sånn.

Er det jeg er vant med fra jeg var liten selv, så har aldri tenkt noe videre over at det skulle være noe problem. 

Endret av Nonstop1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor gamle må barn være til å gå legge seg selv, uten å bli lest en bok til eller å ha en voksen som skal sitte der til de er sovnet? 

Vi har to barn. En 9 åring og 7 åring og jeg mener at de kan gå legge seg selv når det er leggetid. Min samboer har et slags trang til å legge de hver kveld. Jeg har sagt mitt og mener de kan legge seg selv, akkurat som jeg selv er vokst opp med.  Misforstå meg rett. Jeg elsker barna mine men synes samtidig dette være helt absurd å bruke tid på. 

Så jeg spør? Hvor gamle var deres barn når dere eller den av dere klarte å slippe taket av måtte være med og sitte med de til de sovnet

Pusser de tenner selv også?

Anonymkode: 91c1e...f13

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

14 og 16 år legger de enda. Snakker sammen på sengen og kos. 

Legger de så lenge de selv ønsker det. 

De vokser fort nok!

Anonymkode: 9bbfd...645

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...