Gå til innhold

Hva ligger bak? Følte seg truet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var i et middagselskap i går. Traff flere for første gang og alle forsøker å være hyggelige, by litt på seg selv og lage god stemning.

Jeg ble plassert ved en dame som jeg hadde en del felles knagger med. Vi hadde blant annet gjort noe kult begge to, som svært få andre har gjort. Vil ikke komme inn på hva det er. I det jeg sa det, og hun sa hun også hadde gjort dette, ble jeg veldig overrasket og glad. Hun derimot skiftet fort og sa bruskt « Jeg syns egentlig ikke det var særlig stas» Hun slo det helt ihjel og fikk det til å høres ut som noe dagligdags tøv. 

Noe fikk meg til å tenke på at formålet hennes var å drite det ned. Hadde hun ikke følt seg truet, hadde hun jo sagt det var litt av et sammentreff om ikke noe annet. Hun hadde piggene ute.

Anonymkode: a22b8...e28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje hun bare rett og slett ikke synes det var så stas? Hva er poenget med å tillegge folk så mye meninger?

Anonymkode: 2dd30...b39

• Liker 18
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvorfor tror du hun følte seg truet? Av hva eller hvem?

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var i et middagselskap i går. Traff flere for første gang og alle forsøker å være hyggelige, by litt på seg selv og lage god stemning.

Jeg ble plassert ved en dame som jeg hadde en del felles knagger med. Vi hadde blant annet gjort noe kult begge to, som svært få andre har gjort. Vil ikke komme inn på hva det er. I det jeg sa det, og hun sa hun også hadde gjort dette, ble jeg veldig overrasket og glad. Hun derimot skiftet fort og sa bruskt « Jeg syns egentlig ikke det var særlig stas» Hun slo det helt ihjel og fikk det til å høres ut som noe dagligdags tøv. 

Noe fikk meg til å tenke på at formålet hennes var å drite det ned. Hadde hun ikke følt seg truet, hadde hun jo sagt det var litt av et sammentreff om ikke noe annet. Hun hadde piggene ute.

Nei, men kjære - hun synes vel ikke at det var noe stas da!

• Liker 7
Skrevet

Høres helt merkelig at hun sier hun har gjort det samme som deg og deretter skal snu det til noe negativt. Er jo en grunn til at hun valgte å gjøre det selv? 

Dette forteller bare at hun ikke er en du skal snakke med ved en senere anledning. Hun viser allerede tegn på å være en negativ person.

Anonymkode: 94b65...78f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Høres helt merkelig at hun sier hun har gjort det samme som deg og deretter skal snu det til noe negativt. Er jo en grunn til at hun valgte å gjøre det selv? 

Dette forteller bare at hun ikke er en du skal snakke med ved en senere anledning. Hun viser allerede tegn på å være en negativ person.

Det er da ikke rart i det hele tatt. Hvis noen sier at "jeg har hoppet i fallskjerm" og jeg har gjort det også, faller det meg helt naturlig å si at "det har jeg gjort også", men jeg kan også legge til "men jeg likte det ikke"...

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hæ? Det må da være lov å synes noe man har gjort ikke er så stas selv om andre har gjort det samme vel?

• Liker 9
Skrevet

Jeg kunne jo ja utbrodert det mer for at dere skal forstå hva det dreier seg om. Det er stas, ingen tvil. Hun har jo gjort det over tid og tatt valg basert på det. Hadde hun ikke gjort det, hadde hun ikke vært der hun er ( et meget bevisst valg). Og når jeg viser entusiasme, er det rart å drite det ned.

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener. Dersom du har gjort noe spesielt, som krevde litt og du er stolt over det - så er det naturlig å synes det er gøy å snakke om med noen som har gjort det samme. Vanskelig å si hvorfor hun reagerte sånn hun gjorde. Kanskje hun føler det er skrytete å prate om? Og ønsket å tone det ned, ikke fokusere på det med andre rundt? 

Anonymkode: 96b50...77e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men vi gjør da en hel rekke ting for å nettopp prøve dem ut. Og ikke sjeldent (Derosm vi ikke begrenser oss selv) så synes vi ikke det var noe særlig.

Jeg har feks forsøkt fekting. Synes ikke det var det minste moro. Ville jeg skutt ned et forsøk på samtale om fekting? Nei. Men det er lov og ganske så normalt å være sosialt klønete. Som damen ts snakket med unektelig er. Er hun negativ bare fordi hun ikke godt mestrer sosiale settinger? Neppe. «Klønete» eller «ikke flink» er sin egen, fullgode, forklaring. Om bare de som mestret sosiale settinger skulle takket ja til sosiale ting ville middagsbord og fester rundt forbi vært ganske så folketomme. ;) 

Anonymkode: 3b0ba...b7f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har gjort mye jeg ikke syns er særlig stas selv. Det hender at andre skryter av meg og forteller hvor tøff jeg er, mens jeg ser på det som ting jeg egentlig bare måtte/burde gjøre, og syns skryten derfor blir litt feil for min del. Det betyr ikke at jeg er en særlig negativ av meg, jeg er heller veldig positiv. 

Anonymkode: 95360...d79

• Liker 5
Skrevet
Mezzosoprena skrev (12 timer siden):

Det er da ikke rart i det hele tatt. Hvis noen sier at "jeg har hoppet i fallskjerm" og jeg har gjort det også, faller det meg helt naturlig å si at "det har jeg gjort også", men jeg kan også legge til "men jeg likte det ikke"...

Selvsagt kan det være hun ikke syntes det var så stas å hoppe i fallskjerm, men det fremstår uansett som lite sosialt kompetent å svare bryskt og servere denne uenigheten med et kontant og negativt svar. Når man er i et hyggelig selskap og prater med noen for første gang er det vanlige å gjøre et forsøk på å finne "common ground" og sørge for en hyggelig tone. Det betyr ikke at man trenger være enig i alt, men det er mange hyggeligere måter å tilkjennegjøre en uenighet på enn måten som blir beskrevet i hovedinnlegget. Så jo, jeg synes dette er en rar oppførsel.

• Liker 1
Skrevet
ElectricScum skrev (49 minutter siden):

Selvsagt kan det være hun ikke syntes det var så stas å hoppe i fallskjerm, men det fremstår uansett som lite sosialt kompetent å svare bryskt og servere denne uenigheten med et kontant og negativt svar. Når man er i et hyggelig selskap og prater med noen for første gang er det vanlige å gjøre et forsøk på å finne "common ground" og sørge for en hyggelig tone. Det betyr ikke at man trenger være enig i alt, men det er mange hyggeligere måter å tilkjennegjøre en uenighet på enn måten som blir beskrevet i hovedinnlegget. Så jo, jeg synes dette er en rar oppførsel.

Så man skal jatte med og ikke uttrykke meningene sine?

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så man skal jatte med og ikke uttrykke meningene sine?

Er det det eneste rimelige alternativet du klarer å se for deg?

Skrevet
ElectricScum skrev (2 minutter siden):

Er det det eneste rimelige alternativet du klarer å se for deg?

Nei, jeg synes hun ts skriver om fremviste et godt alternativ: « Jeg syns egentlig ikke det var særlig stas», det må da være lov å si uten å skulle bli anklaget for å være sosial inkompetent, eller at de sa det fordi de bare må føle seg truet.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nei, jeg synes hun ts skriver om fremviste et godt alternativ: « Jeg syns egentlig ikke det var særlig stas», det må da være lov å si uten å skulle bli anklaget for å være sosial inkompetent, eller at de sa det fordi de bare må føle seg truet.

Da har du ikke leste HI særlig godt, eller så velger du å mistro TS' fremstilling av situasjonen. 
Det står at "Hun derimot skiftet fort og sa bruskt « Jeg syns egentlig ikke det var særlig stas» Hun slo det helt ihjel og fikk det til å høres ut som noe dagligdags tøv."

Jeg vil kalle det sosialt inkompetent når man avfeier folk på en slik måte og samtalepartner sitter igjen og føler seg dum.

• Nyttig 1
Skrevet

altså, jeg har hoppet i fallskjerm - ikke noe alle gjør og jeg syns ikke det var stas akkurat heller. Jeg har vært med og prøvd paraglider - syns ikke det var stas heller, og har prøvd fridykking, tatt dykkerkurs - ikke noe alle gjør, syns ikke det var spesielt stas heller. Jeg har prøvd banekjøring med både mil og MC, helt greit men ikke "stas" akkurat..
- og om du hadde lagt det frem som en "dette driver jeg med og det er så stas" ville jeg nok kunnet svare som i TS sitt tilfelle - si at det har jeg prøvd og jeg skjønner ikke helt hva som er så spes med dette..

Anonymkode: 4b0db...e39

• Liker 7
Skrevet

Damen hadde tydeligvis ikke lyst til å utbrodere temaet noe mer. Grunnen vet bare hun. Hvorfor ikke bare la det være med det? Man kan spekulere på årsaker, men det gir ingen svar.

Anonymkode: 21190...36f

• Liker 5
Skrevet
ElectricScum skrev (56 minutter siden):

Da har du ikke leste HI særlig godt, eller så velger du å mistro TS' fremstilling av situasjonen. 
Det står at "Hun derimot skiftet fort og sa bruskt « Jeg syns egentlig ikke det var særlig stas» Hun slo det helt ihjel og fikk det til å høres ut som noe dagligdags tøv."

Jeg vil kalle det sosialt inkompetent når man avfeier folk på en slik måte og samtalepartner sitter igjen og føler seg dum.

Og de uttalelsene er basert på ts sin tolkning, spør vi damen det gjelder er jeg ganske sikker på at vi får en annen versjon.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og de uttalelsene er basert på ts sin tolkning, spør vi damen det gjelder er jeg ganske sikker på at vi får en annen versjon.

Hva med å forholde deg til den eneste i tråden her som kjenner til situasjonen, i stedet for å konstruere opp din egen virkelighet? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...