Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva innebærer det å være operativ lederrolle vs "vanlig" leder? 

Anonymkode: 42438...dbd

Videoannonse
Annonse
Gjest goodbeforelong
Skrevet

Ligger litt i ordet operativ-operasjonell. Type innsatsleder, vaktleder osv osv. 

Skrevet

Hva slags arbeidsoppgaver har de? Betyr operativ ledelse at man arbeider med "kortere tidsfrister" enn vanlig ledelse? 

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva slags arbeidsoppgaver har de? Betyr operativ ledelse at man arbeider med "kortere tidsfrister" enn vanlig ledelse? 

Kan være. Har ansvar for mennesker og evt. store verdier i et hektisk miljø.

Men kan også brukes enkelt om en form for "daglig leder".

Skrevet

Operativ leder er vel en «vanlig leder». Ansvar for ansatte, arbeidsoppgaver, drift/produksjon.

Det andre er en strategisk leder, da har man ansvar for stategier, planer, budsjetter, er gjerne leder for andre ledere.

Anonymkode: 9db54...d7a

Skrevet

Det er alt etter firmaet/organisasjonen.

Men operativ ledelse er gjerne den daglige ledelsen av bedriften/avdelingen, og er rettet mot personalet. 

En ledere kan ha lederroller basert på annet lederansvar.

Skrevet

I min verden er en operativ leder normalt en leder på mellomnivå. En som må utføre mye jobb (skrive rapporter, fremskaffe data, saksbehandling o.l) ved siden av å ha leder-/personalansvar. 

De lederne som ikke er operative er som regel topplederne i virksomheten, de som svært sjelden har direkte innvirkning på arbeidsoppgavene. De har det strategiske overblikket og mener mer (konstruktivt) om andres arbeid og hvordan virksomheten kan forbedre seg etc, enn å faktisk utføre arbeidet selv.

Anonymkode: 9e8e8...cb1

Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Hva innebærer det å være operativ lederrolle vs "vanlig" leder? 

Jeg tror det varierer noe, men om man har sett litt på politiserier så mener jeg det kan sammenlignes med det politiet kaller innsatsleder. En operativ leder som er ute i felt, men som skal koordinere og holde seg tilbake, ha oversikt og kontakt med både utførende personell og OPS/ledere over innsatslederen igjen.

Så jo, det blir jo i og for seg en slags mellomleder, som er i felt/på gulvet/kapabel til å handle.

Anonymkode: 2c464...b0d

Skrevet
28 minutter siden, Bombasi said:

Det er alt etter firmaet/organisasjonen.

Men operativ ledelse er gjerne den daglige ledelsen av bedriften/avdelingen, og er rettet mot personalet. 

En ledere kan ha lederroller basert på annet lederansvar.

Jeg tror en operativ leder har lederansvar, men kanskje ikke personalansvar.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som sagt, det er alt etter arbeidssted. I uteetater kan det være mer rettet mot arbeidsoppgaver, mens i inneetater er det mer personell. Ofte heter det "operativ personalledelse". 

Hva operativ betyr er et definisjonsspørsmål basert på yrket.

Skrevet
3 minutter siden, Bombasi said:

Som sagt, det er alt etter arbeidssted. I uteetater kan det være mer rettet mot arbeidsoppgaver, mens i inneetater er det mer personell. Ofte heter det "operativ personalledelse". 

Hva operativ betyr er et definisjonsspørsmål basert på yrket.

Jeg stusser litt på at en operativ leder ikke har lederansvar, bare. Ikke noe vondt ment :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Varierer fra sted til sted. Hos oss har operative ledere også personalansvar. Operative ledere hos oss er mellomledere

Anonymkode: 4e41c...785

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg stusser litt på at en operativ leder ikke har lederansvar, bare. Ikke noe vondt ment :) 

Men det antydet jeg ikke. Jeg skrev at en operativ leder har den daglige ledelsen av bedriften/avdelingen, og gjerne rettet mot personalet. En operativ leder har dermed ofte ansvar for begge deler. Både koordinering av arbeidsoppgaver og personalet. 

Likevel, det er vanskelig å vite hva som ligger bak når man ikke vet stillingen det er snakk om. :) Det kan være en av delene også.

Endret av Bombasi
Skrevet
17 minutter siden, Bombasi said:

Men det antydet jeg ikke. Jeg skrev at en operativ leder har den daglige ledelsen av bedriften/avdelingen, og gjerne rettet mot personalet. En operativ leder har dermed ofte ansvar for begge deler. Både koordinering av arbeidsoppgaver og personalet. 

Likevel, det er vanskelig å vite hva som ligger bak når man ikke vet stillingen det er snakk om. :) Det kan være en av delene også.

Beklager så mye, jeg leste feil! Jeg trodde du skrev at en op.-leder kunne ha lederansvar basert på annet enn lederansvar, noe som jo ikke var hva du skrev.

For øvrig helt enig med deg, det vil variere, og det kan være både-og. Ref. mitt eksempel for en innsatsleder (som regnes som en operativ leder, som ofte ikke har personalansvar).

Igjen, beklager, det du skriver er helt rett.

• Hjerte 1
Skrevet

Tusen tusen takk for alle svar! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...