Rødstrupa Skrevet 4. september 2024 #1 Del Skrevet 4. september 2024 Kjøpte tran & sanasol i dag. Prøver å ta det hver morgen fra september til april. Mon tro om det hadde vært nok at man spiser sunt og variert? Har dilla på makrell i tomat mm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #2 Del Skrevet 4. september 2024 Nå fikk jeg lyst på makrell i tomat. Har ikke kjøpt tran ennå men skal. Til uka skal jeg ta blodprøver og da finner jeg ut hva eller om jeg skal ta D-vitamin i tillegg, kjøper nok i så fall perler. Anonymkode: 2bdbf...a4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #3 Del Skrevet 4. september 2024 Vi tar Omega-3 Multi (alle vitaminer i tillegg til omega3) året rundt og i tillegg B-vitaminer hver dag for å styrke hår og negler. En uventet bivirkning av det ekstra B-vitamintilskuddet var at et iherdig eksem jeg har hatt i årevis på både på legger og i hodebunn, forsvant en stund etter at jeg begynte på B-vitaminene (tar den ekstra sterke typen). Anonymkode: b6a7f...0c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #4 Del Skrevet 4. september 2024 1 hour ago, Rødstrupa said: Mon tro om det hadde vært nok at man spiser sunt og variert? Det er sannsynligvis nok ja, i alle fall hvis vi kombinerer det med å få en del sol på kroppen. Vi mennesker har tross alt levd i nordlige strøk, også på steder som er langt mindre gjestfrie enn Norge, i millioner av år. Vår lyse hud er et tydelig eksempel på at vi er tilpasset å leve her. Men altså ikke hvis vi bare sitter inne og spiser pizza. Anonymkode: 1c55f...a11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #5 Del Skrevet 4. september 2024 Om det er nok, er veldig individuelt. For meg er det overhodet ikke nok, ikke alle tar opp d vitamin fra sol veldig godt. Du ser om det er nok ved å sjekke d vitamin vinterstid med blodprøve. Jeg må oftest opp i 80-100 mcg vinterhalvår. Anonymkode: 0dd6c...3d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #6 Del Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå fikk jeg lyst på makrell i tomat. Har ikke kjøpt tran ennå men skal. Til uka skal jeg ta blodprøver og da finner jeg ut hva eller om jeg skal ta D-vitamin i tillegg, kjøper nok i så fall perler. Anonymkode: 2bdbf...a4b Anbefaler å vente med å sjekke d vitamin minst et par mnd for å få et reellt bilde. Lageret dropper ofte en del etter sommeren, og nå er sommeren knapt over. Hvis du har veldig gode nivåer nå (over 100), så har du en del og gå på, slik at du nok klarer deg gjennom vinteren med lavere doser for å opprettholde godt nivå. Anonymkode: 0dd6c...3d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #7 Del Skrevet 4. september 2024 Tar multivitamin med d-vitamin. Trenger ikke sanasol, fordi jeg spiser nok frukt til å dekke behovet naturlig for vitamin C. Spiser mye makrell i tomat, røkt laks og ofte fisk til middag. Dekker behovet for omega3 på den måten. Anonymkode: 3552e...e51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #8 Del Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Anbefaler å vente med å sjekke d vitamin minst et par mnd for å få et reellt bilde. Lageret dropper ofte en del etter sommeren, og nå er sommeren knapt over. Hvis du har veldig gode nivåer nå (over 100), så har du en del og gå på, slik at du nok klarer deg gjennom vinteren med lavere doser for å opprettholde godt nivå. Anonymkode: 0dd6c...3d1 jo takk, ikke at jeg spurte om råd eller anbefalinger angående dette, men det er nå jeg har time og nå jeg skal ta prøver. Anbefalingen din er uansett ikke relevant for meg, men det var sikkert godt ment. 👍 Anonymkode: 2bdbf...a4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #9 Del Skrevet 4. september 2024 Tar tran hver dag hele året, og er aldri syk. Blir kanskje forkjølet en gang hvert 4.-5. år. I tillegg tar jeg b-vitamin og drikker et glass appelsinjuice hver dag. Anonymkode: 95727...451 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #10 Del Skrevet 5. september 2024 Hadde fine nivåer i vinter etter å ha sommerjobbet ute i solen i 4 måneder, så regner med det samme i år. Trenger ikke påfyll da. Anonymkode: a66fc...3c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #11 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): jo takk, ikke at jeg spurte om råd eller anbefalinger angående dette, men det er nå jeg har time og nå jeg skal ta prøver. Anbefalingen din er uansett ikke relevant for meg, men det var sikkert godt ment. 👍 Anonymkode: 2bdbf...a4b Jøsses. Altså det er jo relevant siden d vitaminlageret er på det høyeste rett over sommeren, og gir ikke et godt bilde av hvordan status er en stund senere. Så det kan gi falsk trygghet. Men for all del, bare glefs fra deg. Anonymkode: 0dd6c...3d1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #12 Del Skrevet 5. september 2024 Vi begynte med tran og sanasol på søndag. Alle måneder med r. 😊 Jeg er veldig opptatt av snakke om behovet for tilskudd av d-vitamin (enten gjennom kosttilskudd, eller ved bevisste matvalg), og spesielt til alle mine elever med mørk hud og hijab. De får jo ikke nok dvitamin i sommersola i Norge heller når kun ansikt og hender får sollys, og huden der er mørk. (Og mange av dem har foreldre som er vokst opp i andre land med sol året rundt, så dermed er de ikke bevisst problemet) Anonymkode: ed277...81e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #13 Del Skrevet 5. september 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jøsses. Altså det er jo relevant siden d vitaminlageret er på det høyeste rett over sommeren, og gir ikke et godt bilde av hvordan status er en stund senere. Så det kan gi falsk trygghet. Men for all del, bare glefs fra deg. Anonymkode: 0dd6c...3d1 Skal være forsiktig med å gi råd hvis det ikke etterspørres. Anonymkode: a66fc...3c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #14 Del Skrevet 5. september 2024 Nei, jeg tar 120 mcg vitamin D-tilskudd hver dag september-april. Anonymkode: c5132...79c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #15 Del Skrevet 6. september 2024 Barna får tranasol, tyggekapsler med både tran og sanasol som de påstår smaker godt. Da slipper jeg å håndtere stinkende tranflasker. Siden de ber om det hver morgen er det lett å huske. Selv tar jeg omega3 multi hele året, og ekstra d-vitamin utenom skoleferien. Anonymkode: e7ad8...b32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #16 Del Skrevet 6. september 2024 Jeg spiser heller sunn og næringsrik mat, jeg. Og så prøver jeg å inkludere en del innmat som er ekte supermat. Og så hjelper det også at jeg har kuttet ut mat som hemmer opptak, som korn, bønner og linser. Anonymkode: 4abb0...a5c 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet 6. september 2024 #17 Del Skrevet 6. september 2024 Spiser mat jeg. Ser ingen grunn til å ta kapsler og div vitamintilskudd. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #18 Del Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg spiser heller sunn og næringsrik mat, jeg. Og så prøver jeg å inkludere en del innmat som er ekte supermat. Og så hjelper det også at jeg har kuttet ut mat som hemmer opptak, som korn, bønner og linser. Anonymkode: 4abb0...a5c Jeg får også i meg det jeg trenger via kostholdet. Veldig mye grønnsaker og frukt, noe fisk og egg så godt som daglig, og en del fullkorn, frø/nøtter og bønner. Det er ingenting jeg aldri spiser, men rødt kjøtt og melkeprodukter inntar jeg sjelden. Årlig helsesjekk viser alltid perfekt blodtrykk og blodprøver viser riktige verdier. Jeg er i 60-åra. Å bruke masse penger på kosttilskudd og viaminer er bortkastede penger for de fleste. Anonymkode: af18f...f3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #19 Del Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg spiser heller sunn og næringsrik mat, jeg. Og så prøver jeg å inkludere en del innmat som er ekte supermat. Og så hjelper det også at jeg har kuttet ut mat som hemmer opptak, som korn, bønner og linser. Anonymkode: 4abb0...a5c Enig. Jeg har også kuttet ut korn og belgfrukter (og da selvsagt også ultraprosessert, sukker etc), og spiser heller animalsk. Viser seg positivt på helsa. Anonymkode: 0dd6c...3d1 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #20 Del Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg får også i meg det jeg trenger via kostholdet. Veldig mye grønnsaker og frukt, noe fisk og egg så godt som daglig, og en del fullkorn, frø/nøtter og bønner. Det er ingenting jeg aldri spiser, men rødt kjøtt og melkeprodukter inntar jeg sjelden. Årlig helsesjekk viser alltid perfekt blodtrykk og blodprøver viser riktige verdier. Jeg er i 60-åra. Å bruke masse penger på kosttilskudd og viaminer er bortkastede penger for de fleste. Anonymkode: af18f...f3c Det er faktisk ikke riktig. Når det gjelder d vitamin så er dette den mest utbredte mangelen verden over, og veldig mange trenger absolutt tilskudd for å holde seg på et godt nivå året rundt. Det er fint at du ikke trenger det, men mange gjør det. https://www.nrk.no/vestland/spiste-laks-fem-ganger-i-uka_-men-fikk-ikke-nok-d-vitamin-1.14805567#:~:text=Ny studie%3A Laks fem ganger,bare ved hjelp av kostholdet. Anonymkode: 0dd6c...3d1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå