Gå til innhold

3,5åring ute av kontroll

Fremhevede innlegg

Skrevet
4 hours ago, Camlon said:

Hvis det er ut, hvorfor er det vanlig i de fleste steder i verden og anbefalt av American Academy of Pediatrics?

Det er kanskje ut blant venstreradikale som ofte oppdrar bortskjemte barn som ikke tåler motgang, men dere er en liten minoritet på globalt nivå.

For USA er jo landet man vil ta barneoppdragelse-råd fra. Landet med skoleskytinger over en lav sko. Landet der det er lov å rise barna sine. Supert argument!

Det virker med fysisk vold også for å få barn til å "oppføre seg". Man gjør det likevel ikke.

Anonymkode: d0003...28a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
39 minutter siden, AnonymBruker said:

For USA er jo landet man vil ta barneoppdragelse-råd fra. Landet med skoleskytinger over en lav sko. Landet der det er lov å rise barna sine. Supert argument!

Det virker med fysisk vold også for å få barn til å "oppføre seg". Man gjør det likevel ikke.

Anonymkode: d0003...28a

Det er ikke USA som anbefaler det, men organisasjonen for barneleger som ikke anbefaler å rise barna sine. Og Norge har hatt Breivik og Manshaus, og mange andre syke individer, så det er mange syke individer i Norge også.

Jeg tror uansett at en organisasjon for barneleger har bedre forståelse for oppdragelse enn norske forumbrukere som tror det er normalt at barn skriker, biter og kaster maten på gulvet for bagateller.

Endret av Camlon
  • Nyttig 1
Skrevet
Camlon skrev (5 timer siden):

Hvis det er ut, hvorfor er det vanlig i de fleste steder i verden og anbefalt av American Academy of Pediatrics?

Det er kanskje ut blant venstreradikale som ofte oppdrar bortskjemte barn som ikke tåler motgang, men dere er en liten minoritet på globalt nivå.

Så sjarmerende ,.. 

Anonymkode: 3079d...3bc

• Liker 1
Skrevet
Kaisada skrev (5 timer siden):

time-out: N E I!

Du lærer barnet at det må håndtere voldomme følelser alene, sitte med skammen og lærer barnet å bli ekskludert fra fellesskapet.

Det virker sikkert, og det gjør manipulering også- men det er like skadelig for barnet begge delene. 

👏 godt skrevet 

• Hjerte 2
Skrevet
Camlon skrev (4 timer siden):

Med dårlig oppdragelse hvor man gir null konsekvenser, så er det høy risiko for at de aldri vil klare å regulere sine følelser.

Og skal du drive med konsekvensfri oppdragelse, så er det også feil å være bestemt. Du har ingen måter å eskalere og din bestemte tone er bare for å skape frykt for konsekvenser som du aldri vil gjennomføre. Det vil barnet oppdage og miste respekten for deg.

Med timeout og straff vil de aldrinlære å regulere følelser 

• Liker 3
Skrevet

Barn må lære at det er konsekvenser for oppførselen deres. Nå er ditt barn både i trassalderen i tillegg til at det er blitt storesøster. Hun er vant til at all oppmerksomhet har blitt gitt til henne, men nå er det ikke slik lengre. Det er klart at det kommer reaksjoner. 

Kaster hun maten sin, så si at det var synd og la henne kjenne på sult når den tid kommer. Det er ikke farlig å gå sulten noen timer. Da vil hun skjønne at det ikke lønner seg å kaste maten sin veggimellom. 

Hvis hun blir voldelig mot dere eller babyen, så ta fra henne noe hun liker og forklar henne hvorfor dette skjer. Hvis hun ikke oppfører seg, så får det konsekvenser. Noen ganger må man bedrive en oppdragelse på denne måten. Det viktigste her er forklaringer på hvorfor oppførselen hennes får konsekvenser. Gi henne litt tid også. Hun må få tenke over det som forklares og gjøre egne vurderinger omkring oppførselen hennes. 

Anonymkode: a85c5...954

• Nyttig 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Med timeout og straff vil de aldrinlære å regulere følelser 

Det er motsatt. Barn som aldri opplever konsekvenser hjemme sliter når de opplever konsekvenser i det virkelige liv.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke la små barn sitte med mobil og glane på filmer og spill.

Vær også konsekvent

Anonymkode: 52e39...87b

• Liker 2
Skrevet

Ikke time-out, time-IN! Fjern henne fra den kaotiske situasjonen, sitt sammen med henne på et rolig sted og hjelp henne med å regulere seg. Sett tydelige grenser, hun får absolutt ikke bite, slå, sparke, spytte eller kaste ting. Vær rolig og vent til hun er kontaktbar. Om hun søker deg uten å utagere, invitér henne til å sitte på fanget ditt. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Høres ut som en diagnose 

Anonymkode: b3c8f...ca8

Nei, det høres ut som en helt normal 3-åring som har lært seg til å skrike for å få oppmerksomhet, fordi hun ikke liker å dele oppmerksomheten med babyen. 

3-åringer har ikke lært å regulere sine egne følelser ordentlig, og trenger veiledning fra foreldrene. I overgangen til å bli storesøsken trenger man å bli sett, men grenser må også settes og følges opp. 

"Normal" er heldigvis ikke en diagnose enda. 

Anonymkode: 95dc8...ac0

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Høres ut som en diagnose 

Anonymkode: b3c8f...ca8

Det trenger det absolutt ikke å være. Jeg har ett barn, en gutt med autisme (14 år nå) og han har alltid vært en rolig, forsiktig og snill gutt. Er det fortsatt. Og jeg får hakeslepp bare av å lese dette. Det er ikke få ganger at trassen til funksjonsfriske barn har gitt både han og meg bakoversveis 😱 Så det er heldigvis ikke sånn at skriking betyr diagnose. Mange barn og unge med spesielle behov er lydsensitive og foretrekker ro og fred hjemme. 

Håper at dere får det bedre, ts ❤️

Anonymkode: 5e167...9c8

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
12 hours ago, Camlon said:

Det er ingenting moderne med å oppdra barn uten straff. Igjennom historien så har mange barn fra rike familier fått alt de peker på og ble aldri korrigert. Det førte til bortskjemte arrogante barn som ikke tåler motgang, det samme problemet mange norske foreldre opplever idag. Dette er også ikke en global trend, men en vesteuroperisk trend som blir utført av ca halvparten av foreldrene. Resten av verden og den andre halvparten straffer fortsatt barna sine når de gjør noe galt.

La oss ta en titt på staff du opplever fra samfunnet. Hvis en voksen blir ofte sint, så mister han karrieremuligheter og venner. Hvis en tenåring gjør ikke sine lekser, så gjør han det dårlig på skolen og hvis et barn behandler sine klassekamerater dårlig så blir han utfryst. Dette er en mer naturlig straff, men en dårlig form for straff fordi det tar lang tid før man ser konsekvensene og det tar lang tid før konsekvensene forsvinner om man forbedrer sin oppførsel.

Derfor er det viktig at man som foreldrer gir øyeblikkelig konsekvenser for dårlig oppførsel sånn at barn kan lære hva som er riktig og galt hjemme før de blir straffet av samfunnet.

Det går an å sette grenser uten å straffe. Jeg lar ikke mitt barn få alt som hun vil, men jeg straffer ikke. Ble aldri straffet selv heller, og har i dag høy arbeidsmoral og er empatisk med de rundt meg. Enig at man ikke skal få det som man vil bestandig, men da må man bare forklare hvorfor man sier nei og stå i det. Straff fører sjelden til noe bra. 

Anonymkode: eb21d...f8f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
6 hours ago, Camlon said:

Det er ikke USA som anbefaler det, men organisasjonen for barneleger som ikke anbefaler å rise barna sine. Og Norge har hatt Breivik og Manshaus, og mange andre syke individer, så det er mange syke individer i Norge også.

Jeg tror uansett at en organisasjon for barneleger har bedre forståelse for oppdragelse enn norske forumbrukere som tror det er normalt at barn skriker, biter og kaster maten på gulvet for bagateller.

Barneleger er ikke spesialister på psykologi og oppdragelse, nei. 

https://www.barnehage.no/mobbelov/nei-timeout-er-ikke-greit/136820

https://www.klikk.no/foreldre/barn/barneoppdragelse/folelser-og-barn-psykologene-advarer-mot-time-out-metoden-7382683

Anonymkode: b45bb...69f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det går an å sette grenser uten å straffe. Jeg lar ikke mitt barn få alt som hun vil, men jeg straffer ikke. Ble aldri straffet selv heller, og har i dag høy arbeidsmoral og er empatisk med de rundt meg. Enig at man ikke skal få det som man vil bestandig, men da må man bare forklare hvorfor man sier nei og stå i det. Straff fører sjelden til noe bra. 

Anonymkode: eb21d...f8f

Det er ikke alltid du som bestemmer om barnet får som de vil. De kan spørre andre og de kan ta det selv. Så hva gjør du om barnet kaster maten på gulvet og nekter å lytte til deg?

At det gikk bra med deg selv om dine foreldre ikke ga konsekvenser for dårlig oppførsel er irrelevant. Det er mange som sliter og andre brukere svarer at det er normalt. Hvis det er normalt å slite, så er det trolig et problem med hvordan man oppdrar sine barn.

Endret av Camlon
Skrevet
Camlon skrev (16 timer siden):

Med dårlig oppdragelse hvor man gir null konsekvenser, så er det høy risiko for at de aldri vil klare å regulere sine følelser.

Og skal du drive med konsekvensfri oppdragelse, så er det også feil å være bestemt. Du har ingen måter å eskalere og din bestemte tone er bare for å skape frykt for konsekvenser som du aldri vil gjennomføre. Det vil barnet oppdage og miste respekten for deg.

De skal ha konsekvenser ja! Men du prater om straff og slik....ikke bra!!!  Og du sammenligner et barns sinn med en voksen!! Tull!!

Anonymkode: 41b21...038

Skrevet
Camlon skrev (11 timer siden):

Det er motsatt. Barn som aldri opplever konsekvenser hjemme sliter når de opplever konsekvenser i det virkelige liv.

Nei det er virkelig ikke motsatt

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

De skal ha konsekvenser ja! Men du prater om straff og slik....ikke bra!!!  Og du sammenligner et barns sinn med en voksen!! Tull!!

Anonymkode: 41b21...038

Konsekvenser for dårlig oppførsel er det samme som straff, så da er du tydeligvis enig med meg.

Skrevet
zalozingo skrev (På 4.9.2024 den 19.27):

At du prøver å please henne og inngå kompromisser og løsninger når hun tydeligvis trenger at du tar ledelsen gjør bare vondt værre. 

Virker som dette er problemet, ungen trenger at raseriet og anfallene blir møtt, og ikke imøtekommet og tilpassa. 

Anonymkode: beacd...66e

• Liker 1
Skrevet
12 hours ago, Camlon said:

Det er på ingen måte gitt at barneleger har mer kunnskap om barneoppdragelse enn andre. Det er forskjell på lege og psykolog. 

Det er en grunn til at vi går til en lege med fysiske plager og til en psykolog med psykologiske plager. Det er to ulike fagfelt.

Skrevet (endret)
2 hours ago, Tabris said:

Det er på ingen måte gitt at barneleger har mer kunnskap om barneoppdragelse enn andre. Det er forskjell på lege og psykolog. 

Det er en grunn til at vi går til en lege med fysiske plager og til en psykolog med psykologiske plager. Det er to ulike fagfelt.

Dette er ikke korrekt. Mange går til sin lege for psykiske plager, spesielt når det gjelder psykiske plager blant barn.  Barneleger jobber med alle barn, så jeg ville ikke ignorert deres råd slik du gjør.

Og det er en grunn til at mange sliter med oppdragelse i Norge og det er fordi man har gått for langt med konsekvensfri oppdragelse. Det er konsekvenser for dårlig oppførsel i samfunnet, så hvorfor skal det ikke være konsekvenser hjemme?

Endret av Camlon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...