Camlon Skrevet 5. september 2024 #21 Skrevet 5. september 2024 (endret) 4 hours ago, AnonymBruker said: Du har helt rett. Vi har nok vært altfor «snille» etter babyen kom, fordi vi har vært redde for at hun skal føle seg tilsidesatt. Hun har rett og slett blitt ganske bortskjemt.. Men er ikke «straff» til et så lite barn litt drastisk? Skjønner at jeg ikke må gi etter for skrik, men skal dårlig oppførsel overses, eller straffes? Anonymkode: 5f97e...bfa Barnet er ikke for lite, man kan starte med timeouts når barn er fra 2 år gammel. Vi lar barnet telle til 30 istedenfor å bruke minutter, men det fungerer på samme måte. Vi har nesten ikke behov for timeouts lenger, ikke fordi de aldri gjør noe galt, men fordi de unngår å eskalere situasjonen sånn at timeouts blir nødvending. Quote Kids between the ages of 24 to 36 months are also ready for you to try using time-outs. Time-out works like this: When your child misbehaves, for every year of their age, they get one minute to sit quietly in a chair or in their room to calm themselves down (for example, a 3-year-old gets three minutes). They get up when you say time-out is over. https://www.parents.com/baby/development/behavioral/when-should-you-start-disciplining/ Endret 5. september 2024 av Camlon
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #22 Skrevet 5. september 2024 Hadde vært mye rarere med en overskrift: "3,5 åring helt under kontroll". Anonymkode: fcb24...f9d 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #23 Skrevet 5. september 2024 Camlon skrev (1 time siden): Det er ingenting moderne med å oppdra barn uten straff. Igjennom historien så har mange barn fra rike familier fått alt de peker på og ble aldri korrigert. Det førte til bortskjemte arrogante barn som ikke tåler motgang, det samme problemet mange norske foreldre opplever idag. Dette er også ikke en global trend, men en vesteuroperisk trend som blir utført av ca halvparten av foreldrene. Resten av verden og den andre halvparten straffer fortsatt barna sine når de gjør noe galt. La oss ta en titt på staff du opplever fra samfunnet. Hvis en voksen blir ofte sint, så mister han karrieremuligheter og venner. Hvis en tenåring gjør ikke sine lekser, så gjør han det dårlig på skolen og hvis et barn behandler sine klassekamerater dårlig så blir han utfryst. Dette er en mer naturlig straff, men en dårlig form for straff fordi det tar lang tid før man ser konsekvensene og det tar lang tid før konsekvensene forsvinner om man forbedrer sin oppførsel. Derfor er det viktig at man som foreldrer gir øyeblikkelig konsekvenser for dårlig oppførsel sånn at barn kan lære hva som er riktig og galt hjemme før de blir straffet av samfunnet. Du kam skrive hva du vil men straff og time out er fortsatt ut,! Anonymkode: 3079d...3bc 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #24 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og dette er grunnen for at barn er blitt totalt usmakelige Anonymkode: b3c8f...ca8 Nei det er det virkelig ikke! Man må hverken straffe eller gi time out for å fp barn som oppfører seg Anonymkode: 3079d...3bc 5
Kaisada Skrevet 5. september 2024 #25 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du har helt rett. Vi har nok vært altfor «snille» etter babyen kom, fordi vi har vært redde for at hun skal føle seg tilsidesatt. Hun har rett og slett blitt ganske bortskjemt.. Men er ikke «straff» til et så lite barn litt drastisk? Skjønner at jeg ikke må gi etter for skrik, men skal dårlig oppførsel overses, eller straffes? Anonymkode: 5f97e...bfa du skal ikke straffe, men veilede. Fortell hvorfor du ikke vil at hun gjør .... og ......., og begrunn det. 1
Kaisada Skrevet 5. september 2024 #26 Skrevet 5. september 2024 Camlon skrev (1 time siden): Barnet er ikke for lite, man kan starte med timeouts når barn er fra 2 år gammel. Vi lar barnet telle til 30 istedenfor å bruke minutter, men det fungerer på samme måte. Vi har nesten ikke behov for timeouts lenger, ikke fordi de aldri gjør noe galt, men fordi de unngår å eskalere situasjonen sånn at timeouts blir nødvending. https://www.parents.com/baby/development/behavioral/when-should-you-start-disciplining/ time-out: N E I! Du lærer barnet at det må håndtere voldomme følelser alene, sitte med skammen og lærer barnet å bli ekskludert fra fellesskapet. Det virker sikkert, og det gjør manipulering også- men det er like skadelig for barnet begge delene. 2 4
Camlon Skrevet 5. september 2024 #27 Skrevet 5. september 2024 14 minutter siden, AnonymBruker said: Du kam skrive hva du vil men straff og time out er fortsatt ut,! Anonymkode: 3079d...3bc Hvis det er ut, hvorfor er det vanlig i de fleste steder i verden og anbefalt av American Academy of Pediatrics? Det er kanskje ut blant venstreradikale som ofte oppdrar bortskjemte barn som ikke tåler motgang, men dere er en liten minoritet på globalt nivå.
Elle Melle Skrevet 5. september 2024 #28 Skrevet 5. september 2024 3-åringer klikker alltid for de rareste ting, sånn er det bare. Og unnskyld meg, hun trenger ikke straff, folk som sier det er helt nedsnødd. Man straffer ikke et lite barn med for store følelser som har en hjerne under utvikling. Forsøk å forstå, si at du forstår, men fortsett å holde på dine grenser. Type: Ja, du ville ha den rosa pysjamasen, det var den du ville ha. Den rosa ja. Det var skikkelig trist at den er i vaskemaskinen, for det var den du ville ha. Du skal få den rosa pysjamasen i morgen, vil du ha den lilla eller den grønne i dag? De må skjønne at du forstår, men det er ikke alt som kan bli som de vil og da trenger de hjelp til å komme seg ut igjen av situasjonen. Det er skikkelig vanskelig men blir bedre med trening (og værre hver gang de er trøtt, sulten eller syk). Og hold ut, dette er en overgang og helt alminnelig, det er absolutt ingen ting galt med henne (da hadde hun ikke hatt ulik oppførsel hjemme og ute). Du er trolig inne i et av dine mest krevende år som mamma noen sinne, og det høres ut som du både ser henne og er der for henne. Det kommer til å gå helt fint! Det er bare sykt stress mens det står på. 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #29 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (På 4.9.2024 den 18.56): Jeg er i ferd med å klikke! Hun har vært trassig en god stund allerede, omkring ett år. Men nå har det endret karakter. Før var det kasting av mat på gulvet ol hvis hun ikke ville ha blant annet .. så har vi hadde roligere perioder. Men nå har det eskalert. I barnehagen er hun rolig, snill og enkel slik hun var hjemme også før. Hjemme er det skriking fra morgen til kveld. Alt ender i skriking. Hvis ting ikke blir gjort på hennes måte klikker hun i vinkel, skriker, biter, slår. Hvis maten ikke er oppskåret «riktig» blir den kasta i gulvet og det hun har smakt på blir spytta på gulvet. Hun nekter å sitte ved matbordet hvis det eksempelvis ligger en våtserviett-pakke der. Det er så mye skriking….. føler jeg i ferd med å miste kontrollen over henne nå. Hjelp meg! Hva gjør jeg feil? Eksempel: Ved kveldsmat idag, hisset hun seg opp og begynte å skrike fordi vi hadde våtservietter ved matbordet (babyen fikk grøt samtidig, mye gris). Jeg flytta den litt vekk fra hennes plass, ikke bra nok. Jeg foreslo at hun kunne få sitte på lekematta. Ikke bra nok. Hun godtar å sitte på kjøkkengulvet. Jeg sitter der med henne, prøver å ha en hyggelig samtale. Stemningen blir bedre. Så får hun panikk over sitt eget spytt på maten. Hiver den på gulvet. Jeg sier rolig «Maten skal ikke på gulvet, hvis du ikke vil ha den kan du kaste den i søpla». Hun gidder ikke, jeg kaster den i søpla for å vise. Hun får gris på fingrene. Vil ha våtservietter. Jeg henter hele pakka, og hun klikker igjen. Skal ikke ha pakken med våtservietter i nærheten av seg. Får vaska fingrene. Annet eksempel fra idag. Hun sitter på potta, får spille på mobilen min. Noe hun aldri får. Hun får se på tv, med spilling er ikke noe vi gjør her. Lot henne i håp om å få resultater i potta. Hun sitter lenge, sikkert en time. Jeg maser ikke, hun koser seg. Skjer ingenting i potta. Til slutt får jeg avsluttet det, vi tar på bleie og når jeg tar vekk telefonen klikker hun totalt, vil spille mer. Biter etter meg og slår. Jeg sier «jeg liker ikke at du biter meg, det gjør vondt. Hvis du gjør det vil jeg ikke være i nærheten av deg». Setter henne ned på gulvet og går vekk. Hun kommer etter meg og prøver å bite, hyler og skriker. Jeg gjentar meg selv, og går vekk. Hun går på kjøkkenet, skriker og gråter, og etter et par minutter har hun funnet matboksen sin og er opptatt med den. Hva bør jeg gjør annerledes?? Er jeg for snill?? Anonymkode: 5f97e...bfa Det er vel en blanding av sjalusi og tretthet. Du må for ALL DEL være rolig men bestemt mot henne. Å rope eller kjefte er kun som å helle bensin på et bål.....ha alenetimer med kun deg og hun. Hun er jo i "trass"-alderen. Samt sett deg ned og prat med henne når hun er rolig. Hva hun burde gjøre istedetfor for å rope.. Anonymkode: 41b21...038 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #30 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (På 4.9.2024 den 18.56): Jeg er i ferd med å klikke! Hun har vært trassig en god stund allerede, omkring ett år. Men nå har det endret karakter. Før var det kasting av mat på gulvet ol hvis hun ikke ville ha blant annet .. så har vi hadde roligere perioder. Men nå har det eskalert. I barnehagen er hun rolig, snill og enkel slik hun var hjemme også før. Hjemme er det skriking fra morgen til kveld. Alt ender i skriking. Hvis ting ikke blir gjort på hennes måte klikker hun i vinkel, skriker, biter, slår. Hvis maten ikke er oppskåret «riktig» blir den kasta i gulvet og det hun har smakt på blir spytta på gulvet. Hun nekter å sitte ved matbordet hvis det eksempelvis ligger en våtserviett-pakke der. Det er så mye skriking….. føler jeg i ferd med å miste kontrollen over henne nå. Hjelp meg! Hva gjør jeg feil? Eksempel: Ved kveldsmat idag, hisset hun seg opp og begynte å skrike fordi vi hadde våtservietter ved matbordet (babyen fikk grøt samtidig, mye gris). Jeg flytta den litt vekk fra hennes plass, ikke bra nok. Jeg foreslo at hun kunne få sitte på lekematta. Ikke bra nok. Hun godtar å sitte på kjøkkengulvet. Jeg sitter der med henne, prøver å ha en hyggelig samtale. Stemningen blir bedre. Så får hun panikk over sitt eget spytt på maten. Hiver den på gulvet. Jeg sier rolig «Maten skal ikke på gulvet, hvis du ikke vil ha den kan du kaste den i søpla». Hun gidder ikke, jeg kaster den i søpla for å vise. Hun får gris på fingrene. Vil ha våtservietter. Jeg henter hele pakka, og hun klikker igjen. Skal ikke ha pakken med våtservietter i nærheten av seg. Får vaska fingrene. Annet eksempel fra idag. Hun sitter på potta, får spille på mobilen min. Noe hun aldri får. Hun får se på tv, med spilling er ikke noe vi gjør her. Lot henne i håp om å få resultater i potta. Hun sitter lenge, sikkert en time. Jeg maser ikke, hun koser seg. Skjer ingenting i potta. Til slutt får jeg avsluttet det, vi tar på bleie og når jeg tar vekk telefonen klikker hun totalt, vil spille mer. Biter etter meg og slår. Jeg sier «jeg liker ikke at du biter meg, det gjør vondt. Hvis du gjør det vil jeg ikke være i nærheten av deg». Setter henne ned på gulvet og går vekk. Hun kommer etter meg og prøver å bite, hyler og skriker. Jeg gjentar meg selv, og går vekk. Hun går på kjøkkenet, skriker og gråter, og etter et par minutter har hun funnet matboksen sin og er opptatt med den. Hva bør jeg gjør annerledes?? Er jeg for snill?? Anonymkode: 5f97e...bfa Bar la henne få den mobilen! Hva om noen hadde tatt fra deg mobilen? Anonymkode: 41b21...038
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #31 Skrevet 5. september 2024 Camlon skrev (2 timer siden): Det er ingenting moderne med å oppdra barn uten straff. Igjennom historien så har mange barn fra rike familier fått alt de peker på og ble aldri korrigert. Det førte til bortskjemte arrogante barn som ikke tåler motgang, det samme problemet mange norske foreldre opplever idag. Dette er også ikke en global trend, men en vesteuroperisk trend som blir utført av ca halvparten av foreldrene. Resten av verden og den andre halvparten straffer fortsatt barna sine når de gjør noe galt. La oss ta en titt på staff du opplever fra samfunnet. Hvis en voksen blir ofte sint, så mister han karrieremuligheter og venner. Hvis en tenåring gjør ikke sine lekser, så gjør han det dårlig på skolen og hvis et barn behandler sine klassekamerater dårlig så blir han utfryst. Dette er en mer naturlig straff, men en dårlig form for straff fordi det tar lang tid før man ser konsekvensene og det tar lang tid før konsekvensene forsvinner om man forbedrer sin oppførsel. Derfor er det viktig at man som foreldrer gir øyeblikkelig konsekvenser for dårlig oppførsel sånn at barn kan lære hva som er riktig og galt hjemme før de blir straffet av samfunnet. For noe stort tullprat! Man skal være bestemt ja men du må ikke glemme at et lite barn ikke kan regulere sine følelser før langt oppi åra. Anonymkode: 41b21...038 2
Camlon Skrevet 5. september 2024 #32 Skrevet 5. september 2024 (endret) 16 minutter siden, AnonymBruker said: For noe stort tullprat! Man skal være bestemt ja men du må ikke glemme at et lite barn ikke kan regulere sine følelser før langt oppi åra. Anonymkode: 41b21...038 Med dårlig oppdragelse hvor man gir null konsekvenser, så er det høy risiko for at de aldri vil klare å regulere sine følelser. Og skal du drive med konsekvensfri oppdragelse, så er det også feil å være bestemt. Du har ingen måter å eskalere og din bestemte tone er bare for å skape frykt for konsekvenser som du aldri vil gjennomføre. Det vil barnet oppdage og miste respekten for deg. Endret 5. september 2024 av Camlon 1
katties Skrevet 5. september 2024 #33 Skrevet 5. september 2024 Det er vanlig at de i den alderen kan reagere på helt vanlige ting med skrik og gråt noen ganger. Vanligere hvis de er overtrøtte. Min gjør det samme. Jeg prøver alltid å snakke rolig og spørre hva som er galt, hva barnet heller vil gjøre, og om det kanskje trenger litt tid til å leke alene og roe seg. Spør om hva som er galt, og ellers gjør så godt jeg kan for å både dekke behovene til babyen, men også til det eldre barnet. Er ikke lett å gå fra å ha all oppmerksomhet til å ha et søsken som gjør at man kanskje hverken kan sitte på fanger, bli lest for, gå ut når det passer seg osv. Viktig å ha noe tid kun med eldstebarnet hver eneste dag. Vil si det absolutt ikke er greit å sette en 3,5-åring med spilling på do i en time da. Det er veldig mye spilling, alt for tidlig, og å sitte på do mer enn 15 min av gangen er en dårlig vane som kan gi hemoroider. 1
zalozingo Skrevet 5. september 2024 #34 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du har helt rett. Vi har nok vært altfor «snille» etter babyen kom, fordi vi har vært redde for at hun skal føle seg tilsidesatt. Hun har rett og slett blitt ganske bortskjemt.. Men er ikke «straff» til et så lite barn litt drastisk? Skjønner at jeg ikke må gi etter for skrik, men skal dårlig oppførsel overses, eller straffes? Anonymkode: 5f97e...bfa Kjære kjære TS!! Vær så snill å ikke ta råd fra randoms på internett. Kontakt familiesenter i kommunen dere bor/barnehagen eller helsestasjonen for foreldreveiledning. Barnet skal IKKE straffes!!! anbefaler cos veiledning, eller ICDP! Du er en fantastisk foreldet som er både nysgjerrig og villig til å gjøre det som er best for dine barn og din familie. IKKE forvill deg i de tusen meninger om skadelig barneoppdragelse på internett 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #35 Skrevet 5. september 2024 Høres ikke så uvanlig ut, her er det ekstremt mye sinne over helt uforståelige ting. Så jeg måtte stramme inn og ikke la henne styre eller herse i det hele tatt. Kaster hun mat på gulvet mer enn en gang? Da er vi ferdig med å spise, og jeg bærer bort tallerkenen hennes. Klikker hun over noe som ligger på feil plass? Da sier jeg bare "ja, den skal ligge der". Spytter, slår, biter eller roper hun til meg så sier jeg at jeg ikke kan la henne gjøre det mot meg og går i et annet rom, som du også gjør. Jeg måtte rett og slett bruke mindre tid på validering og komme henne i møte, tror at det forvirra henne litt. Gir henne ikke alternativer hvis hun klikker over ufornuftige ting. Men kan prøve å være i forkant selvsagt, og her har hun klikka mye når hun vil klare selv, defor er jeg ganske påpasselig med å ikke hjelpe henne med noe som helst uten at hun spør meg. Det kan bli et styr uten like hvis jeg gjør noe hun hadde tenkt til selv..vi snakker 1 times raserianfall med hyperventilering og nesten oppkast som ender med at hun sovner av utmattelse.for eksempel hvis jeg kom til skade for å skylle ned i do. Anonymkode: 76311...fac 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #36 Skrevet 5. september 2024 Du må bli mer bestemt og konsekvent, alt trenger ikke å forstå seg i hjel på. Jeg er ikke så streng på skjerm bruk. Men en time på potta med telefon, du må nok finne en strateski for å pottetrene. Også må du se hun mer, det er nok ikke enkelt for henne at det har kommet inn et barn til. Og slåing, biting og sparking burde det være null toleranse for. Anonymkode: 05e69...ff4 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #37 Skrevet 5. september 2024 overse og la hun rase fra seg alene. Anonymkode: 23770...2ff 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #38 Skrevet 5. september 2024 Ikke la barnet rase fra seg og ha time-out alene. Ikke lær barnet at det er feil å ha store følelser og at man blir sendt vekk for å være alene hvis man har det vanskelig. Time-out kan være en fin metode for barnet å få roe seg ned på, men vær da sammen med barnet, forklar hvorfor de blir satt i time-out og når time-outen er ferdig så er barnet rolig og klar til å ta i mot beskjeder om hvorfor dere sitter i time-out og hva du forventer av oppførsel. Men, det viktigste er å være konsekvent! Klare regler; våtserviettene skal ligge på bordet, når vi spiser skal vi sitte ved bordet, hvis du kaster mer mat så er du ferdig å spise, om tre minutter så er vi ferdige å spille på mobilen og da skal du gi den til meg. Ang. pottetrening så kan det funke bedre med et belønningssystem enn skjerm. Klistremerker, samle 10 klistremerker for å få premie eller lignende. Ikke belønning for resultat i potta, men for å sitte på potta i 5/10 min. Timer er gull. Å «forstå-seg-på» en 3,5 åring i alle mulige situasjoner som oppstår og alle raserianfall som kommer, der har jeg ikke noen tro på. Det er lett å se hvilke barn som aldri har fått en konsekvens for dårlig oppførsel, og man ser det oftere nå enn før. Anonymkode: 90f65...10f 2 1 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #39 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du har helt rett. Vi har nok vært altfor «snille» etter babyen kom, fordi vi har vært redde for at hun skal føle seg tilsidesatt. Hun har rett og slett blitt ganske bortskjemt.. Men er ikke «straff» til et så lite barn litt drastisk? Skjønner at jeg ikke må gi etter for skrik, men skal dårlig oppførsel overses, eller straffes? Anonymkode: 5f97e...bfa Ikke gi straff, det fungerer ikke så bra. Det viktigste: aldri gi etter for mas. Har du sagt nei, kan du ikke gå tilbake på det. (Har lært det på kurs, super-effektivt). Har du sagt dere/du skal gå, så må det utføres. Og jeg har trua på å alltid spise til bords, aldri gå rundt med maten. Er de ikke sultne kan de gjerne gå fra. Komme tilbake etterpå. (Og tips til nr.2: slutt med bleie før man blir 2. Det er vanskeligere når de er eldre!). Tror du er en super mamma, men noen enkle grep gjør livet enklere. Treåringer er vanskelige. Lykke til og heier på deg!!! 🥰 Anonymkode: 1ab88...b60 1 1
Bari Skrevet 5. september 2024 #40 Skrevet 5. september 2024 Du har ikke vært konsekvent nok, men du har ennå tid til å disiplinere henne. 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå