AnonymBruker Skrevet 4. september #1 Del Skrevet 4. september En begravelse med kun de nærmeste, som avdøde ønsket tenker vi å ha å ha i nær fremtid , men dersom folk allikevel dukker opp ??? Er dette respektløst ??? Vet om enkelte som har som «hobby» å gå i begravelser Anonymkode: 31333...c76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fireflies Skrevet 4. september #2 Del Skrevet 4. september Hvis dere vil kun ha med nærmeste så ikke «annonser» begravelsen annet enn til de man vil ha der. Det er lettere å kontrollere hvem som kommer da. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #3 Del Skrevet 4. september Fireflies skrev (2 minutter siden): Hvis dere vil kun ha med nærmeste så ikke «annonser» begravelsen annet enn til de man vil ha der. Det er lettere å kontrollere hvem som kommer da. Annonsere det etter gravferd mener du ??? Anonymkode: 31333...c76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #4 Del Skrevet 4. september Hvis ikke dødsannonse er ute så kan dere vente med den til etter begravelsen. Anonymkode: 83ecf...d32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fireflies Skrevet 4. september #5 Del Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Annonsere det etter gravferd mener du ??? Anonymkode: 31333...c76 Ja. Jeg har sett dødsannonser hvor det står «gravferden har funnet sted i stillhet». Dermed ser man ikke det og tenker man vil reise for å si siste farvel. Og så sier man til de som får beskjed om tid og sted at det ikke er ønskelig å ha flere der etter avdødes ønske. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #6 Del Skrevet 4. september Helt vanlig å sette inn dødsannonser etter begavelsen har funnet sted. Da bare skrives det i dødsannonsen. Anonymkode: e5d3b...0fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #7 Del Skrevet 4. september Alle som ville fikk selvfølgelig dukke opp. Var en del der jeg ikke ante hvem var. Men... man går ikke bort og kondolerer ved graven. Og man henger seg i alle fall ikke på minnestunden. Anonymkode: 9e3c1...6ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #8 Del Skrevet 4. september Du kan sette inn dødsannonse etter begravelsen, og skrive «begravelsen har foregått i stillhet etter avdødes ønske.» Ellers merker du dødsannonsen med «lukket gravferd, kun for de nærmeste». Hvilken formulering som er vanligst i ditt nærmiljø vet begravelsesagenten, så hør med han. Her er ikke hovedinngangen åpen i slike gravferder, man går inn sidegangen. Kirketjener pleier stå i døren, men han bortviser jo ikke direkte dersom noen kommer kledd for begravelse. Men han markerer at her foregår noe privat. Anonymkode: dcbab...e78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiominMio Skrevet 4. september #9 Del Skrevet 4. september Begravelse i Stillhet annonseres som regel en dag eller noe sånn etter seremonien. Noen steder henges det opp et skilt ved inngangen at det er seremoni i stillhet, men vet ikke hvordan det er hos dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #10 Del Skrevet 5. september Det er ingen som har det som "hobby" De fleste går i begravelser for å ta farvel en viktig person i livet sitt. De kan ha snakket mer sammen enn folk vet. Vil du ha lukket sett inn annonsen etterpå. Anonymkode: 43588...6a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #11 Del Skrevet 5. september Min bestfar døde i sommer og ønsket det sånn. Der stod det «Seremonien vil foregå i stillhet etter avdødes ønske» Det kom ingen andre enn de vi hadde invitert ❤️ Anonymkode: 0a96e...fb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #12 Del Skrevet 5. september man skriver begravelsen vil finne sted i stillhet etter avdødets ønske eller kun med de nærmeste til stedet. Ellers Begravelsen har (allerede) funnet sted. Anonymkode: afd5f...b53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #13 Del Skrevet 5. september Jeg syns det er noe vemodig over "begravelsen har funnet sted i stillhet" Men når det står med de nærmeste til stede er det som en evig familiekamp om hvem som er nærmest. Anonymkode: 43588...6a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #14 Del Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er ingen som har det som "hobby" De fleste går i begravelser for å ta farvel en viktig person i livet sitt. De kan ha snakket mer sammen enn folk vet. Vil du ha lukket sett inn annonsen etterpå. Anonymkode: 43588...6a9 Det er heldigvis ganske sjeldent, men jeg vet faktisk om folk som går i minnesamvær utelukkende for å få seg et litt ålreit, gratis måltid. Eller de på 60+ som er fryktelig nysgjerrige (bygda) som vil se seremonien i kirka og hvem som kom og hva som ble sagt. De har innrømmet det selv🫣 Anonymkode: 4c388...ea0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #15 Del Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er heldigvis ganske sjeldent, men jeg vet faktisk om folk som går i minnesamvær utelukkende for å få seg et litt ålreit, gratis måltid. Eller de på 60+ som er fryktelig nysgjerrige (bygda) som vil se seremonien i kirka og hvem som kom og hva som ble sagt. De har innrømmet det selv🫣 Anonymkode: 4c388...ea0 Men de er faktisk gjerne litt anderledes enn de fleste her på jord. Anonymkode: 43588...6a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #16 Del Skrevet 5. september Jeg har sett flere filmer der folk går i begravelser til fremmede bare for å ha noe å gjøre på, fordi de er nysgjerrige eller fordi de vil få seg en matbit etterpå i minnestunden. Selv om det er komedier må jo filmmakerne ha fått ideen fra et sted. Anonymkode: dbc34...1d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #17 Del Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har sett flere filmer der folk går i begravelser til fremmede bare for å ha noe å gjøre på, fordi de er nysgjerrige eller fordi de vil få seg en matbit etterpå i minnestunden. Selv om det er komedier må jo filmmakerne ha fått ideen fra et sted. Anonymkode: dbc34...1d2 Mange steder i USA er det vanligere at «alle» som går i kirken går i samlingen etterpå også. I Norge så er det veldig vanlig å kun gå i kirken, og så samles stort sett slekt og nærmere venner seg etterpå. Noen har ikke samling etterpå i det hele tatt. Her jeg bor er det ikke vanlig at noen går i samling etterpå dersom de ikke er invitert ( selv om de går i kirken ). Der jeg kommer fra ( bygda) derimot, har de ofte åpent hus etterpå, og sier det gjerne på kirkebakken også, mat og samling på grendehuset. Anonymkode: dcbab...e78 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #18 Del Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har sett flere filmer der folk går i begravelser til fremmede bare for å ha noe å gjøre på, fordi de er nysgjerrige eller fordi de vil få seg en matbit etterpå i minnestunden. Selv om det er komedier må jo filmmakerne ha fått ideen fra et sted. Anonymkode: dbc34...1d2 Så bra du har sett det.. på tv. Anonymkode: 43588...6a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #19 Del Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så bra du har sett det.. på tv. Anonymkode: 43588...6a9 Hva er problemet? Anonymkode: dbc34...1d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melus Skrevet 17. september #20 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (På 4.9.2024 den 17.42): En begravelse med kun de nærmeste, som avdøde ønsket tenker vi å ha å ha i nær fremtid , men dersom folk allikevel dukker opp ??? Er dette respektløst ??? Vet om enkelte som har som «hobby» å gå i begravelser Anonymkode: 31333...c76 Dersom ønsket er en lukket begravelse ville jeg ha satt inn dødsannonsen etter begravelsen er gjennomført. Man kan også trykke dødsannonsen før begravelsen, og unnlate å skrive tid og sted, men heller at begravelsen vil finne sted med de nærmeste til stede. Velger dere det siste åpner dere mer opp for at folk kan spørre om de kan få komme. Hvem som anser seg selv som «nærmeste» er ikke alltid lett å vite. Jeg ville valgt alternativ 1. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå