Gå til innhold

Samlivsbrudd når man eier bolig sammen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort oppsummering:

Vært sammen i fem år, en part har ikke vært lykkelig men prøvd å få det til å fungere. Andre part har aldri uttalt noen problemer, og var utro. Part som har blitt bedratt og ikke vært lykkelig har prøvd å tilgi flere måneder, men orker ikke mer. Psykisk vold fra part som har vært utro om å ta livet sitt hvis den andre går. 

Hvordan er prosessen med å selge bolig/kjøpe ut den ene parten, når den andre parten ikke vil gå gjennom et samlivsbrudd, og er fast bestemt på at forholdet skal fungere? Eier 50/50.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må jo begge selge da.

Anonymkode: ac1d4...543

Skrevet

Hvis han ikke vil selge huset kan du krevet at sameiet blir oppløst og huset solgt. Sameieloven paragraf 15.

"Oppløysing.

§ 15.

Etter varsel med rimeleg frist har kvar av sameigarane rett til å få sameiga oppløyst.

Kan tingen ikkje delast utan skade, skal han seljast gjennom namsmyndighetene etter reglane i tvangsfullbyrdelseslova så langt dei høver. [...]" https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-6/KAPITTEL_7#KAPITTEL_7

Anonymkode: b1702...bfa

• Liker 1
Skrevet

Hvis ene ikke vil selge får den personen kjøpe ut den som vil flytte til takst. 

Hvis personen som ikke vil selge ikke har råd til det får den som vil selge oppløse sameiet.

For en drit den ene personen her!

Anonymkode: a617c...0b1

• Liker 1
Skrevet

Prøv først om fornuften kan seire? Ellers må du få deg advokat. Du kan kreve tvangsoppløsning av sameie. 

Anonymkode: b5766...e75

Skrevet
Anonyme Lina skrev (33 minutter siden):

Kort oppsummering:

Vært sammen i fem år, en part har ikke vært lykkelig men prøvd å få det til å fungere. Andre part har aldri uttalt noen problemer, og var utro. Part som har blitt bedratt og ikke vært lykkelig har prøvd å tilgi flere måneder, men orker ikke mer. Psykisk vold fra part som har vært utro om å ta livet sitt hvis den andre går. 

Hvordan er prosessen med å selge bolig/kjøpe ut den ene parten, når den andre parten ikke vil gå gjennom et samlivsbrudd, og er fast bestemt på at forholdet skal fungere? Eier 50/50.

Fvk, mekling om omsorgfordeling om barn. Ta ut seprasjon?Og tvangselge med advokat eller noe?

Anonymkode: 89076...06f

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fvk, mekling om omsorgfordeling om barn. Ta ut seprasjon?Og tvangselge med advokat eller noe?

Vi er ikke gift. Heller ikke barn. Midten av 20-årene begge to. Vi eier bolig sammen, men partner ønsker ikke å selge / kjøpe meg ut fordi h*n er overbevist om at det skal fungere. Kan nok få overtalt partner til å selge / kjøpe meg ut, men det kommer til å ta noen måneder.. Var en grunn til at jeg ikke har klart å gå tidligere grunnet dette er tungt å stå i, mildt sagt.

Skrevet

Det er en stygg trussel han kommer med! Husk at det er IKKE ditt ansvar! Det du kan gjøre, hvis du ønsker, er å melde bekymring til fastlegen hans om at han har truet med selvmord. Men du må ikke. Det eneste ansvaret du har videre er å ivareta deg selv og skape deg et liv uten han. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville personlig flyttet ut.
Du kan kreve at eks betaler deg husleie inntil bolig er solgt/gjort opp:

Betaling av husleie ved samlivsbrudd.

Den som flytter ut, kan kreve husleie av den som blir boende i en felles bolig. Loven gir anledning til å kreve markedsleie. Husleien løper i utgangspunktet fra det tidspunkt den som har flyttet ut stiller krav om betaling av leie.

Og gitt ultimatum om å bli kjøpt ut asap eller legge ut for salg. Og sagt klart i fra at trusler om selvmord ikke vil påvirke valget om at det er slutt og bolig må selges/kjøpes ut. 

Anonymkode: 03feb...423

Skrevet (endret)

Har vært i lignende situasjon. Det jeg gjorde var å pakke sammen å flytte ut mens han ikke var hjemme. Jeg bodde hos ei venninne en kort stund til jeg fant noe eget, jeg var innom huset innimellom for å legge ting jeg eide av møbler ut på salg. Han fortsatte å bo i der i noen måneder frem til det nesten ikke var noe møbler igjen, da jeg eide det meste. Han skjønte til slutt at det ikke var noe vei tilbake og derfor måtte flytte ut å gå med på salg.

Hvis han truer deg med å ta livet sitt, svarer du han bare ikke. Han er tydeligvis en psykopat og flink til å manipulere. Du for bare lukke igjen ørene. 

Endret av miSs.
Skrevet
Anonyme Lina skrev (3 timer siden):

Vi er ikke gift. Heller ikke barn. Midten av 20-årene begge to. Vi eier bolig sammen, men partner ønsker ikke å selge / kjøpe meg ut fordi h*n er overbevist om at det skal fungere. Kan nok få overtalt partner til å selge / kjøpe meg ut, men det kommer til å ta noen måneder.. Var en grunn til at jeg ikke har klart å gå tidligere grunnet dette er tungt å stå i, mildt sagt.

Det gjør det lettere uten barn, få advokat ,ta takst og be han betale deg ut eller selge!

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det gjør det lettere uten barn, få advokat ,ta takst og be han betale deg ut eller selge!

En ting til, spill inn samtalene med han når han sier sånne syke ting! Få besøksforbud om han prøver seg på noe.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Rent kynisk, håper han har forsikring og du er begunstiget, og arveavtale….

Anonymkode: d2436...8ff

Skrevet
Anonyme Lina skrev (5 timer siden):

Kort oppsummering:

Var i samme situasjon med voldelig eks som ikke vil flytte ut av og selge felles bolig. Jeg flyttet inn hos venner, kontaktet advokat (sjekk om du har advokatforsikring hvis du er i fagforening) og la frem saken, de ba meg informere han om at jeg har kontaktet advokat og at hvis han fortsetter å trenere salget vil jeg kreve husleie av han og begjære tvangssalg. Backup-planen var at advokaten tok direkte kontakt med han, men han forsto alvoret og ga etter. Jeg valgte til slutt å ikke kreve husleie og lot han få 50% selv om jeg gikk inn med mer egenkapital bare for å slippe mer styr og diskusjoner. Synes det var verdt det å tape de pengene for å slippe mer styr. Han truet også med selvmord, jeg ba han kontakte legevakt hvis det var akutt, informerte om at jeg kom til å søke besøksforbud hvis han ikke lot meg i fred. Siden da har det vært stille fra han.

Anonymkode: 2cbc9...31e

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...