AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #1 Skrevet 4. september 2024 Må familievernkontoret sende bekymringsmelding til barnevernet om det kommer frem rusproblem eller rushistorikk i mekling? Anonymkode: bf7d9...817
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #2 Skrevet 4. september 2024 Det kommer jo ann på hvordan det påvirker barnet. At en forelder er på ferie i utlandet feks mens barnet er hos besteforeldre trenger ikke utløse melding Anonymkode: 4ee14...b15
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #3 Skrevet 4. september 2024 Dette kommer ann på mye. Aktivt pågående rusmisbruk er bekymringsverdig ja. Om man røyket hasj som student for 20 år siden er ikke. Anonymkode: 254e3...323
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #4 Skrevet 4. september 2024 Så det er ikke automatikk i det? Blir det opp til den enkelte megler å avgjøre om BV bør informeres da? Anonymkode: bf7d9...817
frøkna Skrevet 4. september 2024 #5 Skrevet 4. september 2024 De er pliktig å melde om de blir bekymret. Jeg tenker at en historikk ikke nødvendigvis utløser en bekymring, men om det er et pågående problem så er det grunn til bekymring. De vil aller mest sannsynlig gi beskjed til dere om de melder. 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #6 Skrevet 4. september 2024 Kommer helt an på. Om en forelder er i aktiv rus og ikke i stand til å ivareta barnet, er det den andre forelderen sitt ansvar å skjerme barnet. Om ingen av foreldrene er i stand til å ivareta barnets behov, sendes selvsagt bekymringsmelding til barnevernet. Om det er snakk om noe rusbruk på fest, når man ikke har barnet i det hele tatt, sendes neppe en bekymringsmelding. Anonymkode: 24fb2...2d9
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #7 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så det er ikke automatikk i det? Blir det opp til den enkelte megler å avgjøre om BV bør informeres da? Anonymkode: bf7d9...817 Men det kommer jo ann på hva det dreier seg om? Du må nesten gi oss en liten pekepinn på alvorlighetsgrad. Alle offentlige ansatte har meldeplikt dersom de er bekymret for barnet ja. Anonymkode: 254e3...323 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #8 Skrevet 4. september 2024 Men når en forelder sier fra om den andres rusbruk, og den andre nekter eller bagateliserer. Tar megler da ansvar for å vurdere hva som er fakta og om omsorgen for barna er bra nok? Eller må de melde fra for å sikre at det blir undersøkt? Anonymkode: bf7d9...817
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #9 Skrevet 4. september 2024 Rusingen er et aktivt problem i den forstand at en aldri blir helt "frisk" av rusavhengighet, og at det er relativt kort tid siden forige periode med aktiv bruk. Må megler da vurdere selv om de synes det er en sak for barnevernet? Anonymkode: bf7d9...817
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #10 Skrevet 4. september 2024 De skal melde fra hvis de mistenker mishandling eller alvorlig omsorgssvikt. Anonymkode: 99dd1...2b8
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #11 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Men når en forelder sier fra om den andres rusbruk, og den andre nekter eller bagateliserer. Tar megler da ansvar for å vurdere hva som er fakta og om omsorgen for barna er bra nok? Eller må de melde fra for å sikre at det blir undersøkt? Anonymkode: bf7d9...817 Igjen så kommer dette ann på. En forelder liker kanskje ikke alkohol i det hele tatt, og anser en øl etter barnet har lagt seg som upassende. Dette vil ikke fvk heller legge seg bort i. Alkoholproblemer som å drikke seg full når man skal hente i barnehagen er klar bekymring. Så har man alt i mellom. Man kan ikke røyke hasj mens man leker med barn, men om noen er i Amsterdam 2 ganger i året er noe annet. De melder dersom de er bekymret for barnet, og synes beskyldningen virker reel eller alvorlig nok. De melder ikke automatisk dersom de tror den ene overdriver, da må den ene forelderen melde den andre selv. Men dette kan jo variere fra mekler til mekler også. Igjen, dersom en er oppriktig bekymret så må man jo melde selv. Anonymkode: 254e3...323 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #12 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Må familievernkontoret sende bekymringsmelding til barnevernet om det kommer frem rusproblem eller rushistorikk i mekling? Anonymkode: bf7d9...817 Det gir ikke automatisk noe melding til BV nei. Det er opp til hver individuell mekler hvordan situasjonen oppfattes og tolkes. De kan ei heller ikke ta den ene foreldrene påstander for god fisk og melde basert kun på det. Oppfattes det som bekymringsverdig iforhold til barnet skal de melde fra. Anonymkode: 4991e...226
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #13 Skrevet 4. september 2024 Etter reglene kun hvis det påvirker barnet. Hvis jeg skal tippe, så tror jeg nok at meldingene sitter løst ved mistanke om rus, selv om det kun er hasjrøyking på fest. Så vil tro det meldes ja. Anonymkode: 08f3b...0e9
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #14 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Etter reglene kun hvis det påvirker barnet. Hvis jeg skal tippe, så tror jeg nok at meldingene sitter løst ved mistanke om rus, selv om det kun er hasjrøyking på fest. Så vil tro det meldes ja. Anonymkode: 08f3b...0e9 Hasjrøyking jevnlig på fest er ikke «bare» dersom du har ansvar for barn dagen etterpå, og det er fremdeles ulovlig. Anonymkode: 254e3...323
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #15 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hasjrøyking jevnlig på fest er ikke «bare» dersom du har ansvar for barn dagen etterpå, og det er fremdeles ulovlig. Anonymkode: 254e3...323 At noe er ulovlig, er ikke argument for å melde noen til barnevernet. Man kan naske på butikken og svindle folk på finn uten at barnet vet om det, og uten at barnet påvirkes. Er enig med deg i at jevnlig røking bør meldes. Rusproblem må i hvert fall meldes, for det er sjelden folk er avhengig uten at det går utover omsorgen. Hvis en mor derimot røyker to ganger i året på fest mens barna er med faren i helga, så mener jeg at det ikke skal meldes. Fordi det påvirker ikke omsorgen. Litt som at det må meldes hvis foreldre er alkoholikere, men ikke hvis de drikker to glass vin på julebord mens de har barnvakt. For ordens skyld, jeg er mot legalisering og har aldri prøvd cannabis. Men jeg mener det er feil å melde på rutine pga at foreldrene bruker dette. Anonymkode: 08f3b...0e9 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #16 Skrevet 5. september 2024 Som med det meste innen barnevern og familievern så er det en del trynefaktor. Vi ble indirekte truet med at familievernskontoret skull melde oss til barnevernet hvis vi ikke den ene av oss ville begynne å samarbeide bedre. Så hvis de kan gjøre det på grunnlag av det, så tenker jeg de i såfall bør gjøre det når det gjelder rus. Men som jeg sa, det kommer nok an på hvilke behandler du er i kontakt med. Er mye rart som kan skje om du møter på feil person, dessverre. Trist at systemet er sånn. Er du hvit i huden, så er de priviligert også, og da må du nok bøte litt ekstra og skamme deg i tillegg. Anonymkode: 0cda5...d1e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå