AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #1 Skrevet 4. september 2024 Ja det forundrer meg. Ofte når man skal hente ut resept sier de på apoteket «vi har ikke medisin ABCD, men du kan heller få EFGH det er den samme» eller «vil du helle denne medisin? Det er det samme?» det gjelder feks p piller som Loette. Den har jeg resept på. Hver eneste gang vil de heller gi meg mirabella, som «er det samme» . Aldri gir de meg det jeg faktisk har resept på . Gjelder andre medisiner også får de mer penger om de gir pasienter andre medisiner enn det de har resept på? Anonymkode: 3be19...d27
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #2 Skrevet 4. september 2024 De er pliktige til å tilby en rimeligere variant hvis det finnes. De har de samme virkestoffene , men bare en annen produsent. Anonymkode: 79d64...11d 27 11
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #3 Skrevet 4. september 2024 Virkestoffene er det samme. Apotekene tjener ikke mer på det nei. Du får ikke en annen medisin enn den du har resept på, fordi medisinen er den samme. Anonymkode: 47301...6c9 11 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #4 Skrevet 4. september 2024 Veldig ofte blir dette hipp som happ, legen skriver ut merket de er vant til, og apoteket tilbyr en rimeligere variant. Dersom du ikke ønsker denne takker du nei, og får eller får skafffet det du skal ha. Min far bruker spesifikke merker på et par ting, og skal ikke ha annet pga allergi. Da sier vi det, og får riktig merke. Anonymkode: 455d1...b0e 7
Meowmere Skrevet 4. september 2024 #5 Skrevet 4. september 2024 Det er så du skal slippe å spørre om den rimeligste varianten. Medisinene er like 1
Gogglebox Skrevet 4. september 2024 #6 Skrevet 4. september 2024 (endret) Hva skjer hvis du sier "Nei, jeg vil ha den jeg har resept på" ? Jeg sier stadig nei takk til kopi-medisiner. (Før noen spør om hvorfor, så vil jeg nevne at originalmedisinen er dragert, og den generiske medisinen ikke er det, så den er mye verre å svelge) Spesielt om jeg har det på hvit resept. Ingen problemer med det, jeg får det jeg ber om hvis de har det inne. Hvis ikke går jeg til et annet apotek Ser forresten at Mirabella og Loette har samme trinnpris, så det skal ikke ha noe å si. Be om Loette neste gang, eller gå til et apotek som har det på lager Endret 4. september 2024 av Gogglebox 2
Stor pike Skrevet 4. september 2024 #8 Skrevet 4. september 2024 Samme medisin, vel det er en sannhet med modifikasjoner. Min migrenemedisin kommer med parallellmedisin. Den virker ikke. Ikke bare "ikke så godt" men ikke i det hele tatt. Jeg har stått med dundrende migrene og måttet krangle med farmasøyten, men de gir seg til slutt. Med andre medisiner kan jeg fint bruke erstatning. 5 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #9 Skrevet 4. september 2024 Litt forenklet, men som de andre sier, så er apotekene pliktige til å tilby et rimeligere generisk produkt dersom det er tilgjengelig, fremfor merkevaren. Du kan be om å få merkevaren likevel, men da må du oftest betale mer. Virkestoffet er likt, men når patenten på en medisin går ut, så får andre medisinprodusenter lov til å produsere den samme medisinen. Da koster den oftest mindre enn den originale merkevaren. La oss si at jeg har tatt Patent på en eplekake, og hovedingrediensen som gjør kaken så fantastisk er Gravenstein epler. Når patenten min går ut, kan du også lage og selge den samme eplekaken, med Gravenstein epler. Men kanskje du velger å bruke helmelken fra Q-meieriene i stedet for fra Tine, eller bytter ut Kvitseidsmøret med Tine Smør - men eplene er de samme, og din kake kan tilbys på markedet billigere. Så for Norge AS så kjøper de da inn 80 stk av din eplekake, og 20 av min. Flertallet vil velge din eplekake, fordi den er billigst for HelseNorge AS å kjøpe inn, og den selges derfor rimeligere til deg som forbruker. Min kake er dyrere, men noen tåler kanskje ikke Tine Meierismør, og må ha Kvitseidsmøret, og betaler derfor mellomlegget mellom din og min kake selv, for å få min kake. Anonymkode: 81ec3...100 12 5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #10 Skrevet 4. september 2024 I følge legen min spør de fordi apoteket tjener mer på kopier. Det er ikke for at jeg skal spare 1 krone. Ser det står her at apoteket ikke tjener mer på kopier, da skjønner jeg ennå mindre av maset. Noen medisiner kan jeg ha kopier, andre ikke. Ja, de har samme virkestoffet , men hva med resten ? jeg bruker innimellom imovane for innsovning og da medisine ikke var tilgjenlig i en lang periode fikk jeg kopi. Først virket de ikke, altså brukte 3 timer på og sovne istedenfor 30 min, men jeg fikk også en hang over uten like, følte meg fyllesyk i 2 dager. Bedre og ligge våken og gå på jobb trøtt av søvnmangel enn « dopa « så de gikk i do . I følge apoteket er billigvarianten som koster 1 kr mindre det samme fordi det har samme virkestoff. Hva med resten av innholdet? Anonymkode: d7b2c...fb6 3 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #11 Skrevet 4. september 2024 Det som i hvert fall er irriterende er at man ikke lenger kan få originalen uten å betale ekstra for det. Går på mange medisiner, og det er styrete å holde orden på alt, særlig med navn på de som stadig endrer seg etc. Kopimedisiner heter som regel noe helt annet, og ser annerledes ut ofte. I tillegg føler jeg ikke alltid de har like god virkning, selv om det påstås det er akkurat det samme. Konsistensen inni kapslene kan være totalt forskjellig blant annet. Har prøvd meg med å insistere på at jeg trenger den medisinen jeg har fått resept på, men hvis de har en kopimedisin inne MÅ jeg visst betale mange hundre kroner ekstra for dette. Selv om jeg har frikort. Anonymkode: f6209...847 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #12 Skrevet 4. september 2024 Jeg har en autoimmun sykdom og har reagert på flere av kopipreparatene. Fastlegen min har skrevet at jeg skal ha originalpreparat og jeg får disse hver gang. Anonymkode: ee521...86e 6
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #13 Skrevet 4. september 2024 Gogglebox skrev (16 minutter siden): Hva skjer hvis du sier "Nei, jeg vil ha den jeg har resept på" ? Jeg sier stadig nei takk til kopi-medisiner. (Før noen spør om hvorfor, så vil jeg nevne at originalmedisinen er dragert, og den generiske medisinen ikke er det, så den er mye verre å svelge) Spesielt om jeg har det på hvit resept. Ingen problemer med det, jeg får det jeg ber om hvis de har det inne. Hvis ikke går jeg til et annet apotek Ser forresten at Mirabella og Loette har samme trinnpris, så det skal ikke ha noe å si. Be om Loette neste gang, eller gå til et apotek som har det på lager Det er ikke noe problem å få det du ber om, men da må du også være villig til å betale mer. Anonymkode: ac39b...4da 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #14 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har prøvd meg med å insistere på at jeg trenger den medisinen jeg har fått resept på, men hvis de har en kopimedisin inne MÅ jeg visst betale mange hundre kroner ekstra for dette. Selv om jeg har frikort. Anonymkode: f6209...847 Få legen din til å legge inn notat om at du kun skal ha det merket som er skrevet ut. Noen må det pga allergi, eller pga blandes med andre medisiner. Anonymkode: 455d1...b0e 6 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #15 Skrevet 4. september 2024 Jeg bestiller ofte legemidler på nettapotek eller ved klikk og hent. Vil ett apotek tilby et alternativ, og det blir et mellomlegg for å få den jeg foretrekker, så sjekker jeg et annet apotek. Da kan det hende de ikke har inne samme generiske alternativer, og den vanlige kommer som valg uten mellomlegg. (Jeg gjør det slik for å slippe å få blisterpakninger når jeg foretrekker piller i boks) Anonymkode: 74b0c...aeb
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #16 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): I følge legen min spør de fordi apoteket tjener mer på kopier. Det er ikke for at jeg skal spare 1 krone. Ser det står her at apoteket ikke tjener mer på kopier, da skjønner jeg ennå mindre av maset. Noen medisiner kan jeg ha kopier, andre ikke. Ja, de har samme virkestoffet , men hva med resten ? jeg bruker innimellom imovane for innsovning og da medisine ikke var tilgjenlig i en lang periode fikk jeg kopi. Først virket de ikke, altså brukte 3 timer på og sovne istedenfor 30 min, men jeg fikk også en hang over uten like, følte meg fyllesyk i 2 dager. Bedre og ligge våken og gå på jobb trøtt av søvnmangel enn « dopa « så de gikk i do . I følge apoteket er billigvarianten som koster 1 kr mindre det samme fordi det har samme virkestoff. Hva med resten av innholdet? Anonymkode: d7b2c...fb6 Apoteket er lovpålagt av myndighetene å informere om generika til rimeligere pris. Det burde legen din også vite om h*n har holdt seg oppdatert de siste 20 åra. Anonymkode: db7be...57c 8 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #17 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): I følge legen min spør de fordi apoteket tjener mer på kopier. Det er ikke for at jeg skal spare 1 krone. Ser det står her at apoteket ikke tjener mer på kopier, da skjønner jeg ennå mindre av maset. Noen medisiner kan jeg ha kopier, andre ikke. Ja, de har samme virkestoffet , men hva med resten ? jeg bruker innimellom imovane for innsovning og da medisine ikke var tilgjenlig i en lang periode fikk jeg kopi. Først virket de ikke, altså brukte 3 timer på og sovne istedenfor 30 min, men jeg fikk også en hang over uten like, følte meg fyllesyk i 2 dager. Bedre og ligge våken og gå på jobb trøtt av søvnmangel enn « dopa « så de gikk i do . I følge apoteket er billigvarianten som koster 1 kr mindre det samme fordi det har samme virkestoff. Hva med resten av innholdet? Anonymkode: d7b2c...fb6 Jeg ville hvilt på legen min sin kompetanse om vedkommende ikke var klar over noe så enkelt som årsaken til dette spørsmålet https://www.apotek.no/nyhetsarkiv/helsepolitikk/hvorfor-spør-apoteket-om-du-vil-bytte-medisin «Det er myndighetene som har bestemt at apotekene skal tilby kundene det rimeligste merket av legemiddelet når det er flere å velge mellom. Hensikten er at verken du som pasient eller samfunnet skal betale mer enn nødvendig for behandlingen» Anonymkode: ac39b...4da 12 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #18 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Få legen din til å legge inn notat om at du kun skal ha det merket som er skrevet ut. Noen må det pga allergi, eller pga blandes med andre medisiner. Anonymkode: 455d1...b0e Kan kun gjøres dersom det foreligger en medisinsk årsak til det. Legen som påfører det kun fordi pasienten ikke vil ha rimeligere bryter med regelverket. Anonymkode: db7be...57c 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #19 Skrevet 4. september 2024 Apoteket tilbyr den billgere varianten først fordi de har plikt til å gjøre det. Hvis du tenker deg om så forstår du at noe annet ville være uredelig. AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Få legen din til å legge inn notat om at du kun skal ha det merket som er skrevet ut. Noen må det pga allergi, eller pga blandes med andre medisiner. Anonymkode: 455d1...b0e Hvis TS har en av disse (sjeldne) problemstillingene så har hun sikkert allerede snakket med legen sin om det. Ellers finnes det ikke noen god grunn til å velge et dyrere alternativ. Anonymkode: 3c4f4...283 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #20 Skrevet 4. september 2024 De ville det med meg nå nettopp også, tilby noe annet, som jeg takket nei til. Da jeg skulle betale var det blå resept og ingen betaling........så billigere var ikke tema. Anonymkode: ad863...6f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå