Gå til innhold

Fikk avslag om bil lån til 350 k


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På grunn av for liten inntekt. Har fra før ingen lån som jeg synes var meget rart. Inntekt på rundt 30.000 i måneden og bil med verdi fra før som er nedbetalt. Foreslo egenkapital på 75.000 kr, men banken gav blankt avslag. Tok dette rent personlig. Hva skal til for at jeg et slikt lån innvilget? Har tenkt å jobbe 150% en periode for å øke egenkapitalen. 

Anonymkode: 96c0c...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil tro at problemet er at du ikke eier noenting som banken kan ta sikkerhet i? Bolig, hytte, denslags? Dersom du eier nedbetalt bolig var det merkelig.

Anonymkode: c593d...2b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vil tro at problemet er at du ikke eier noenting som banken kan ta sikkerhet i? Bolig, hytte, denslags? Dersom du eier nedbetalt bolig var det merkelig.

Anonymkode: c593d...2b3

Hvor får du det i fra at ts eier en nedbetalt bolig?

Anonymkode: 74f83...521

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vil tro at problemet er at du ikke eier noenting som banken kan ta sikkerhet i? Bolig, hytte, denslags? Dersom du eier nedbetalt bolig var det merkelig.

Anonymkode: c593d...2b3

Det vanlige ved billån er jo at det tas pant i bilen. 

Anonymkode: ffbff...e46

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "regel" er at bilen ikke bør være mer enn ca 50% av brutto lønn og betales ned over 3 år og med minst 20% EK.

Anonymkode: 819ae...7e9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at 35% eller 40% egenkapital er bedre. Da tilbyr de fleste aktørene en flott rente som presser oppover hva du kan låne. Et forholdsvis dyrt lån gjør at du kan låne mindre og at mer går til rentene. Det er vanlig at billån med pant i bilen ligger mellom 6% og 8% effektivt. Ikke gå høyere enn det om du vil ha en grei deal.

Ikke minst hør med to eller tre banker og sammenlign pris.

Lykke til med bilkjøpet.

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil tro at problemet er at du ikke eier noenting som banken kan ta sikkerhet i? Bolig, hytte, denslags? Dersom du eier nedbetalt bolig var det merkelig.

Anonymkode: c593d...2b3

Hadde egenkapital på 75.000. Kunne øke til 100.00 men DnB sa blankt nei. Har idag utgifter med tilsvarende lånesum som jeg ville fått. Skulle kjøpe helt ny bil men foreløpig kunne jeg ikke få det. 

Anonymkode: 96c0c...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt med andre banker da?

Hvor mye har du i utgifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville prøvd et annet sted, vi hadde 60k i egenkapital og fikk lån på 300k. Jeg jobber kun fast 18% og resten er ringe vikar stillinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hadde egenkapital på 75.000. Kunne øke til 100.00 men DnB sa blankt nei. Har idag utgifter med tilsvarende lånesum som jeg ville fått. Skulle kjøpe helt ny bil men foreløpig kunne jeg ikke få det. 

Anonymkode: 96c0c...907

Hva er renten på lånet du har søkt om? Kan være greit å sjekke forskjellige lån og eventuelt forskjellige bilforhandlere da.

Anonymkode: 486b2...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bilmerker har kampanjer med lav rente i tre år. Kan det være en mulighet?

Så lenge en betaler ned deler av lånet innen disse tre år bør refinansiering ordne seg når renta går opp etter perioden med lav rente er over.

Endret av TBL12
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn? Leieutgifter? Singel? Samboer? Kredittkort? Fast jobb? Ansatt lenge? Det er mange punkter som angår lån. Hør med banker og ikke kg. De kjenner ikke din situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (35 minutter siden):

Har du hørt med andre banker da?

Hvor mye har du i utgifter?

Har ikke hørt med andre for det er kun DnB som har rentekampanjen jeg vil ha som er 0,99 % over 3 år. Dersom jeg får en stilling jeg har søkt på vil jeg komme opp i 100%. Har tilsvarende utgifter som lånet vil utgjøre i måneden dvs akkurat det samme. 

Anonymkode: 96c0c...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lillebamsemums skrev (37 minutter siden):

ville prøvd et annet sted, vi hadde 60k i egenkapital og fikk lån på 300k. Jeg jobber kun fast 18% og resten er ringe vikar stillinger. 

Men dere er to jeg er en og jeg skal kjøpe bilen alene. 

Anonymkode: 96c0c...907

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en brukt til max 200´, finnes masse småbiler tilsalgs for den prisen, feks Prius fra 2017 og nyere

Anonymkode: 819ae...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk avslag i Dnb for noen år siden. Fikk innvilget hos en annen bank. En stund etterpå ringte Dnb og ville jeg skulle flytte billån dit. Sa hva jeg mente om den saken.

Anonymkode: 0927c...c23

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men dere er to jeg er en og jeg skal kjøpe bilen alene. 

Anonymkode: 96c0c...907

vi er to, men kun jeg som jobbet på det tidspunktet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ho knapt inntekt så normale levekostnader spiser opp all likviditeten din. Du har ikke lånekapasitet nok til billån på den summen.

 

Å ønske et billån og kjøpe en bil til den prisen med så lav inntekt er helt sinnsykt. Kjøp en bil du kan cashe ut, du får helt fine biler til 100k.

Anonymkode: 2444f...266

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du kjøpe så dyr bil? Jeg har nesten en mill i inntekt og kjøpte nettopp en tre år gammel bil som var kjørt 15 000 til 265 000 kr. Den har fortsatt garanti i flere år til.

Anonymkode: 83350...904

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sifos referansebudjsett:

-Levekostnader enslig voksen 20-30 år gammel: 12 457,-

-Bilutgifter (vedlikehold og drift): 3 175,-

I tillegg har du vel boutgifter og strøm, si kr 13 000,- da har du igjen kr 1 400 å betale lånet med, noe som blir alt for lite, selvsagt.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...