Gå til innhold

Hvordan holde hjemmet rent og ryddig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ofte er hjemmet mitt rent og ryddig, men sliter med at alt av husarbeid bortfaller når jeg har travle perioder og da er det ekstra tungt å skulle begynne med vasking igjen..

Har noen tips til når og hva de rydder/vasker? Feks mandag: bad, tirsdag: støv, onsdag: kjøkken osv. Trenger virkelig konkrete rutiner og tips som jeg kan holde gående!

bor i en liten leilighet på 60kvm. Vanligvis pleier jeg å vaske hele leiligheten en gang i uken (tar ca 2-3 timer), men er jo mye som skjer på en uke så ser ofte rotete ut når en uke er gått og jeg skal vaske igjen. Hender ofte at jeg prokrastrinerer hvis det ser skikkelig ille ut og da blir det jo ikke akkurat bedre..

Jeg har en hund så robotstøvsugeren går hver dag/annenhver dag. Er ellers student med deltidsjobb og fritidsaktiviteter, så er ganske travel. Har en samboer, så holder ikke at kun jeg er flink og rydder vekk tingene mine😅 merker jeg blir påvirket av samboer, så hvis han ikke rydder tingene sine så gidder ikke jeg heller og da hoper det seg opp!

han har ansvar for oppvask, matlaging og vasking av klær, føler det er grei fordeling av arbeidsoppgaver

Anonymkode: ef99b...f84

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor også alene i leilighet. Jeg tar ting forløpende, så slipper jeg å ta de store "skippertakene" og helgevaskene.

Kjøkkenet holder jeg alltid rent. Vasker benker og platetopp etc. etter hver gang jeg har laget mat. 

På badet henger det en klut, så jeg vasker over vasken og andre overflater flere ganger i uken.

Støvsuger ved behov. 

Det er begrenset hvor mye jeg klarer å rote og skitne ut.

Anonymkode: 73334...225

• Nyttig 1
Skrevet

jeg bor i hus og tar litt her og der. vi har også 3 pellsdotter som legger igjen en del hår. ofte orker jeg ikke lyden av støvsugeren, så har kjøpt inn en kost, bare får å få bort litt. Føler ofte det er vasking av tøy og kjøkken som er det mest krevende. Jobber litt mindre for tiden pga graviditet. så har en del ekstra tid. Så føler det er mye lettere å holde unna de 2-3 timers øktene nå som jeg kan fikse litt etter hvordan humør og formen er

Skrevet

Bruk 20 min hver dag på å rydde og ta «det verste». Vi har unger, stort hus og bikkje, og dette funker gull! 

Anonymkode: b0e55...2bb

Skrevet

Anbefaler boka "How to Keep House While Drowning" av KC Davis, ikke at det høres ut som du sliter like mye som de boka er rettet mot, men du kan få noen tips. Som:

• stengerutiner / resetting
  • "5 ting metoden"
  • senke krav/forventninger
  • snu om tankemønstre så du ikke legger dårlig samvittighet og skam oppå eller snakker stygt til deg selv
  • fjerne ting/møbler som du egentlig ikke trenger, og som vanskeliggjør rengjøring
  • tenke nytt på rutiner (må alle klær brettes f.eks?)
Skrevet

Jeg og samboeren setter på en 10 minutters alarm før vi legger oss, og rydder kjapt hele leiligheten. Leiligheten er på 100 kvm. Dette fungerer utmerket for oss. Sykt digg å våkne til ryddig leilighet, og siden vi gjør det hver kveld er det «alltid» ganske ryddig. 
Dersom en av oss jobber sent/er på en fest eller noe, tar den andre 15 min før den legger seg. 

Anonymkode: 15d05...467

Skrevet

Her er det skippertakmetoden som gjelder dessverre. Et par ganger i uke flyr jeg rundt i huset og samler oppvask og klesvask og setter på maskiner. Eller jeg ber folk til meg på kvelden så jeg må panikkrydde etter jobb. Men da rydder jeg kun der det synes + badet. 

I rolige perioder er jeg flink og tar badet når jeg har dusja, kjøkkenet hver ettermiddag osv. Legger sammen klær når jeg ser på tv, sorterer og rydder litt i reklamepauser om jeg ser tv. Rent NOK og ryddig NOK er mitt mantra. 

Anonymkode: 41da2...22f

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Rent NOK og ryddig NOK er mitt mantra. 

Anonymkode: 41da2...22f

Godt nok er perfekt!

Anonymkode: c6325...e5d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Robotstøvsuger i alle etasjer. Tar bort ekstremt mye støv som ellers ville lagt seg. Tørke og fikse kjøkken /bad etter hvert måltid. Vaskehjelp annenhver uke.

Anonymkode: 7276d...968

Skrevet

Flylady. 

Anonymkode: a5bea...dc5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...