Gå til innhold

Når man får avslag på henvisning til sykehuset

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fastlegen sendte henvisning til spesialist på sykehuset. Fikk avslag men det står ikke noe i brevet om hva jeg gjør nå. Fastlegen er på ferie nå. Er det noe jeg kan gjøre selv nå for at ikke ventetiden skal bli ekstra lang? 

Anonymkode: cc0d6...8d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enten må fastlegen skrive en ny henvisning, fremheve evt plager etc du har eller om du ikke kan vente på at fastlege er tilbake fra ferie, må du gå til en annen lege og få denne til å henvise deg (det kan være vanskelig dersom ikke denne legen sitter med historikk på deg). Eller du kan gå til en privat spesialist og betale av egen lomme. 

Anonymkode: 77321...135

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enten må fastlegen skrive en ny henvisning, fremheve evt plager etc du har eller om du ikke kan vente på at fastlege er tilbake fra ferie, må du gå til en annen lege og få denne til å henvise deg (det kan være vanskelig dersom ikke denne legen sitter med historikk på deg). Eller du kan gå til en privat spesialist og betale av egen lomme. 

Takk for svar. Så jeg kan ikke skrive et brev til sykehuset for å utdype problemene, mens fastlegen er på ferie?

Sorry for dumme spørsmål men dette er nytt for meg  

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Takk for svar. Så jeg kan ikke skrive et brev til sykehuset for å utdype problemene, mens fastlegen er på ferie?

Nei. 
Fastlegen har nok fått tilbakemelding på hvorfor henvisningen er avsluttet og må agere etter det. Ofte kan henvisningen være mangelfull, eller så er det rett og slett ikke grunnlag nok (etter hva det står i henvisningen) til å ta deg inn. 
Du må nok vente til fastlegen er tilbake. 

Skrevet

Du kan ringe fastlegekontoret og evt få time til en vikar der.

Anonymkode: 33a05...09f

• Liker 2
Skrevet

Du må gå privat eventuelt.

Anonymkode: 19218...c13

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Nei, sykehuset har avslått. Fastlegen kan ta opp saken. Du kan enten avfinne deg med at sykehuset mener undersøkelsen ikke er nødvendig/hensiktsmessig, eller kjøpe undersøkelsen selv i det private markedet.

Anonymkode: 62869...cb6

• Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jo, klart du kan det. Du har rett til å klage på avslaget, fastlegen din trenger ikke å være involvert, og dersom du får et nytt avslag så skal dette avslaget sendes til Statsforvalteren for en endelig avgjørelse. 

Anonymkode: e93a6...49d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. 
Fastlegen har nok fått tilbakemelding på hvorfor henvisningen er avsluttet og må agere etter det. Ofte kan henvisningen være mangelfull, eller så er det rett og slett ikke grunnlag nok (etter hva det står i henvisningen) til å ta deg inn. 
Du må nok vente til fastlegen er tilbake. 

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, sykehuset har avslått. Fastlegen kan ta opp saken. Du kan enten avfinne deg med at sykehuset mener undersøkelsen ikke er nødvendig/hensiktsmessig, eller kjøpe undersøkelsen selv i det private markedet.

Anonymkode: 62869...cb6

Dere må slutte å svare på ting dere ikke vet noe om. Sykehus behandler klager på avslag fra privatpersoner daglig. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, klart du kan det. Du har rett til å klage på avslaget, fastlegen din trenger ikke å være involvert, og dersom du får et nytt avslag så skal dette avslaget sendes til Statsforvalteren for en endelig avgjørelse. 

At man kan, betyr ikke at man ikke bør vente til fastlegen er tilbake og ta det den veien. Fastlegen vet sannsynligvis mer om både hvorfor det ble avslag og hva som eventuelt bør gjøres.

Anonymkode: c6d58...2c7

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

At man kan, betyr ikke at man ikke bør vente til fastlegen er tilbake og ta det den veien. Fastlegen vet sannsynligvis mer om både hvorfor det ble avslag og hva som eventuelt bør gjøres.

Anonymkode: c6d58...2c7

Det er ingen grunn til å vente. Alle som kategorisk skriver nei her tar rett og slett helt feil. Veldig dumt å spre denne typen feilinformasjon om pasienters klagerett.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dere må slutte å svare på ting dere ikke vet noe om. Sykehus behandler klager på avslag fra privatpersoner daglig. 

Det er egne prosedyrer på hvordan en skal klage på avslag, det står i avslagsbrevet. En må klage via Helfo. 
Det skulle tatt seg ut om legene/behandlere skulle måtte forholde seg til brev fra pasienter på daglig basis. Hvordan skal de håndteres? Som henvisninger inn? -sammen med henvisninger fra fastleger og andre? Pasienter har vel ikke "henvisningsrett" tror jeg ... Nei, ærlig talt.
Det står som sagt i avslagsbrevet hvordan en skal forholde seg dersom en ønsker å klage på avslaget (evt er det henvisning til en link). 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Feil

Endret av Fjugur

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...