Gjest Hiv...? Skrevet 21. februar 2006 #1 Skrevet 21. februar 2006 Hei. Hadde ubeskyttet sex med en gutt for en stund siden. Er usikker på om jeg kan fått HiV og vil derfor teste meg... Har ikke hatt noen bivirkninger så tviler på at jeg har det.... Er testen gratis og hvor kan en få den utført?` Takk for alle svar
Gjest Bare innom Skrevet 21. februar 2006 #2 Skrevet 21. februar 2006 Det aller enkleste er å ta kontakt med fastlegen din, og forklare situasjonen. Han vil da ta en blodprøve og sende den inn til analyse. Det er ikke gratis, du må betale for konsultasjonen og blodprøven, men når det gjelder helsen så er vel ikke dette en for høy pris å betale? Selv om sjansen for at du er smittet er liten, så vil jeg likevel anbefale deg å teste deg både for klamydia og HIV, ikke minst for din egen trygghet. Det at du ikke har noen symptomer vil ikke si det samme som at du ikke er smittet! Både HIV og klamydia er dessverre sykdommer man kan gå med i lang tid uten symptomer. For å leke litt "mor": husk at du har ikke bare hatt sex med denne gutten, du har hatt sex med alle denne gutten har hatt sex med. Og selv om denne gutten vanligvis er ordentlig og forsiktig, så er det ikke like sikkert at alle hans tidligere partnere alltid har vært like forsiktige.. Vær snill med deg selv, og test deg. Ta vare på deg selv
Gjest Hiv? Skrevet 21. februar 2006 #3 Skrevet 21. februar 2006 Takk for utfyllende svar, Bare innom :-) Vel, fastlegen min er en relativt bekjent av familien... har ikke så kjempe lyst til å gå til han... Kan jeg bare ta en telefon til en hvilken som helst lege - helst dame - og bestille time til hiv test? Eller blir prisen mye dyrere enn ved å bruke fastlegen? Og hvordan foregår klamydia testen? Hvordan foregår den også for test på gutter? Topp hvis noen snille der ute tar seg bryet med å svare...
aline Skrevet 21. februar 2006 #4 Skrevet 21. februar 2006 du kan vel få henvisning til gynekolog? dette er noe man godt kan gjøre uansett, så lenge man er seksuellt aktiv, har menstruasjon og begynner å bli voksen. der kan du ihvertfall få sjekket for klamydia og andre seksuellt overførbare sykdommer. vil tro at de også kan teste for hiv, noe annet ville vært rart. har selv testet for hiv, det gjorde jeg via fastlegen som også fungerte som gynekolog (leeeenge siden, bruker nå bare gynekologspesialister).
Gjest Bare innom Skrevet 21. februar 2006 #5 Skrevet 21. februar 2006 Oi, med en fastlege som er en bekjent av familien så skjønner jeg godt at du ikke har lyst til å oppsøke ham.... Men det er ikke bare å ringe en annen lege, dessverre. Alternativet vil være å ta kontakt med SUSS. De kan gi deg råd og informasjon. Dette er nettadressen deres: https://www.suss.no Eller du kan ringe deres hjelpetelefon: 80033866, eller susslegen: 81002244 Nå vet jeg ikke hvor du bor, men SUSS er en landsdekkende organisasjon, og de kan sikkert hjelpe deg. Når det gjelder klamydia-testen, så kan du enten kjøpe en dyr (og lite sikker) selvtester på apoteket, eller så må du dessverre opp i "stolen" for å ta en gynekologisk undersøkelse.... Men dette kan også de på SUSS svare deg på.
LilleBille Skrevet 21. februar 2006 #6 Skrevet 21. februar 2006 Bor du i Osloområdet kan du jo ta en tur innom Olafiaklinikken
Gjest Hiv? Skrevet 21. februar 2006 #7 Skrevet 21. februar 2006 Hjertelig takk for alle svar, jeg elsker dette forumet og alle dere som er her Jeg bor ikke i Oslo, så Olafia-klinikken er uaktuell. Får vel prøve å ringe eller sende e-post til Suss. Kan en gå til en helsestasjon for ungdom for test selvom en er 23 år?
Replica Skrevet 21. februar 2006 #8 Skrevet 21. februar 2006 Husk at det må gå 3 måneder fra du ble utsatt for smitte til det er noen vits i å teste seg for HIV. Klamydiatesten kan du ta ved å levere urinprøve eller ved GU hvor legen skraper ut det han trenger via en vattpinne og sender inn for test...
Gjest Gjesten Skrevet 23. februar 2006 #9 Skrevet 23. februar 2006 Eg har gått til andre legar enn fastlegen min når eg er hos familien på ferie for eksempel, så det er fullt mulig. Men det kostar ein del meir. Om du bur i nærleiken av ein større by kan du jo gå på ein privatklinikk, men dette er veldig dyrt altså. Når du er 23 bør du ta GU annakvart år uansett, så det kan jo vere greit å bli ferdig med det Og så har ungdomsklinikken her i Oslo i alle fall ope for alle opp til 25. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #10 Skrevet 23. februar 2006 Eg har gått til andre legar enn fastlegen min når eg er hos familien på ferie for eksempel, så det er fullt mulig. Men det kostar ein del meir. ← Det koster da ikke mer å gå til en annen lege enn fastlegen? Jeg står på lista til en lege jeg aldri går til. Men velger fritt andre leger i byen. Har aldri betalt mer enn den vanlige egenandelen. Det koster mer hvis man går til en lege som ikke har avtale om bruk av folketrygdkortet. Må i så fall være en ny ordning at man må betale mer?
Gjest Gjesten Skrevet 23. februar 2006 #11 Skrevet 23. februar 2006 Eg veit ikkje kass ordning det er eg, men eg har alltid måtta betale meir når eg ikkje går til fastlegen... Spør ikkje, for eg orke ikkje sette meg inn i alle dei rare reglane. Det er ikkje så mykje det er snakk om uansett.
Xora Skrevet 24. februar 2006 #12 Skrevet 24. februar 2006 Trenger ikke henvisning fra lege for å gå til gynokolog heller da, men dersom du går til en privatpraktiserende gynokolog koster det kanskje litt mer. Jeg gikk til gynokolog for en stund siden og hun tok da alle tester mot bakterier, hiv, klamydia etc. Jeg betalte 750 kr tror jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå