AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #1 Skrevet 4. september 2024 Jeg hadde et planlagt keisersnitt grunnet tidligere fødselsopplevelse samt skader i ettertid, og har i den forbindelse møtt flere helsepersonell som uten grunn skal kommentere/spørre om dette. F.eks. jordmor på avdelingen før operasjonen, jordmor som trillet meg ned til operasjonen, anestesisykepleieren, vikar fastlege 6 mnd etterpå (hadde ingenting med keisersnittet å gjøre). Er det bare jeg som synes det er rart? Jeg synes ikke egentlig det er et sårt emne, men kan tenke meg at mange andre synes det og i større grad enn meg hadde følt ubehag. Er jo ikke gøy feks at den mannlige anestestisykepleieren har vært og lest om underlivsskadene og hele fødselsforløpet, når det ikke er nødvendig for jobben han skal gjøre fem år etterpå? Og det er vel heller ikke nødvendig av fastlege 6 måneder etterpå å spørre hvorfor det var planlagt keisersnitt (når temaet var utilpass baby). Jordmødrene i forkant av operasjonen kan jeg dog til en viss grad forså, kanskje var det for å ha en samtale. Men mest av alt virket de nysgjerrig og mente at jeg skulle utbrodere. Anonymkode: da054...acd 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #2 Skrevet 4. september 2024 Det er helt sikkert ikke noe de har spurt om for å være stygg med deg. Hvis dette i tillegg er mer enn 5 år siden, er det vel kanskje lurt å snakke med noen om det hvis det fortsatt er så sårt for deg? Kanskje du egentlig har behov for å prosessere det ordentlig med terapi Anonymkode: b4409...3ef 6 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #3 Skrevet 4. september 2024 ^ Det er som nevnt ikke det, jeg blir mest bare irritert på vegne av andre som kanskje opplever det samme. De burde jo egentlig skjønne at man ikke spør om/skal samtale om noe som åpenbart for mange er vanskelig, og som man har søkt om og gjennom flere samtaler fått innvilget. Så skal tre personer på samme dag og flere i ettertid absolutt snakke om det samme? Synes det er rart. Anonymkode: da054...acd 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #4 Skrevet 4. september 2024 Kanskje dette helsepersonellet spør om dette fordi de anser det som at svarene på noen av spørsmålene KAN være relevante for noe? Som at fastlegen spør i forbindelse med utilpass baby 6mnd etter fødsel. Utilpass baby KAN komme av at baby har plager som følge av svangerskap og fødsel. F.eks. har en stor andel babyer som har ligget i seteleie (som gjerne fører til planlagt KS) problemer med låsninger, som gjør at de har smerter og blir utilpasse. Altså, legen spør fordi det kan være relevant for den saken dere står i. Ikke fordi han vil høre om hvorfor du ønsket KS, men om grunnen til KS var en som gjør at baby kan har problemer i etterkant som gjør den utilpass. De andre situasjonene kan ha vært noe tilsvarende, for alt vi vet. Anonymkode: 406d4...45c 8 6
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #6 Skrevet 4. september 2024 Jeg tok meg ikke nær av det, bare syntes det var merkelig objektivt sett. Men da har jeg kanskje feil «objektiv» mening om dette! Anonymkode: da054...acd 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #7 Skrevet 4. september 2024 Nå har ikke jeg hatt KS, men jeg har opplevd å få spørsmål om svangerskap, fødsel og amming angående begge mine barn mange, mange år etterpå av helsepersonell. Og da i forbindelse med utredning av ting, jeg ikke nødvendigvis har tenkt at kan henge sammen. Anonymkode: f0aee...807 4 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #8 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde et planlagt keisersnitt grunnet tidligere fødselsopplevelse samt skader i ettertid, og har i den forbindelse møtt flere helsepersonell som uten grunn skal kommentere/spørre om dette. F.eks. jordmor på avdelingen før operasjonen, jordmor som trillet meg ned til operasjonen, anestesisykepleieren, vikar fastlege 6 mnd etterpå (hadde ingenting med keisersnittet å gjøre). Er det bare jeg som synes det er rart? Jeg synes ikke egentlig det er et sårt emne, men kan tenke meg at mange andre synes det og i større grad enn meg hadde følt ubehag. Er jo ikke gøy feks at den mannlige anestestisykepleieren har vært og lest om underlivsskadene og hele fødselsforløpet, når det ikke er nødvendig for jobben han skal gjøre fem år etterpå? Og det er vel heller ikke nødvendig av fastlege 6 måneder etterpå å spørre hvorfor det var planlagt keisersnitt (når temaet var utilpass baby). Jordmødrene i forkant av operasjonen kan jeg dog til en viss grad forså, kanskje var det for å ha en samtale. Men mest av alt virket de nysgjerrig og mente at jeg skulle utbrodere. Anonymkode: da054...acd Jeg hadde haste KS med første baby. Årsak og slikt er godt dokumentert i mine papirer etc. Med begge barn etterpå har helsepersonell spurt om årsak, forløp, tiden etter etc. Ikke tenkt på det som rart på noe måte. Tenker det er helt naturlig at de spør i forhold til om noe kanskje er relevant for den daværende situasjonen. Hvert eneste helsepersonell man treffer leser ikke hele journal og tidligere opplevelser/hendelser etc før de møter en pasient. De leser grovt over og spør hvis det er noe. Tror nok det er mest du som kanskje overanalyserer spørsmålene du har fått og ikke helsepersonell som er nysgjerrig- for de kan i all teori og praksis lese alt som er skrevet i din journal dersom de ønsker og tar seg tid. Anonymkode: ef52f...b72 6
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #9 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde et planlagt keisersnitt grunnet tidligere fødselsopplevelse samt skader i ettertid, og har i den forbindelse møtt flere helsepersonell som uten grunn skal kommentere/spørre om dette. F.eks. jordmor på avdelingen før operasjonen, jordmor som trillet meg ned til operasjonen, anestesisykepleieren, vikar fastlege 6 mnd etterpå (hadde ingenting med keisersnittet å gjøre). Er det bare jeg som synes det er rart? Jeg synes ikke egentlig det er et sårt emne, men kan tenke meg at mange andre synes det og i større grad enn meg hadde følt ubehag. Er jo ikke gøy feks at den mannlige anestestisykepleieren har vært og lest om underlivsskadene og hele fødselsforløpet, når det ikke er nødvendig for jobben han skal gjøre fem år etterpå? Og det er vel heller ikke nødvendig av fastlege 6 måneder etterpå å spørre hvorfor det var planlagt keisersnitt (når temaet var utilpass baby). Jordmødrene i forkant av operasjonen kan jeg dog til en viss grad forså, kanskje var det for å ha en samtale. Men mest av alt virket de nysgjerrig og mente at jeg skulle utbrodere. Anonymkode: da054...acd Legen spurte garantert om årsaken til PK når du kommer med utilpassbaby for å finne ut om du hadde PK pga skade, lyte eller sykdom hos fosteret eller deg som kan påvirke barnet nå som baby. Da vi var til barnelege (spesialist) med vårt barn på 1.5 år spurte han om hvordan barnet ble forløst, svangerskapet og selve fødselen. Anonymkode: fcd2d...162 5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #10 Skrevet 4. september 2024 De spør i tilfelle det har relevans. De vet jo ikke at det skyldes det. Kunne jo hende det var andre grunner, som at barnet lå i et vanskelig leie med navlesnoren surret rundt halsen, du hadde sykdom/ tilstand som gjorde vanlig fødsel vanskelig eller lignende. Ikke alltid ting kommer med i journaler, eller det oppstår feil. Derfor spør de også om ting for sikkerhetsskyld. Anonymkode: 42b7c...f42 7
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #11 Skrevet 4. september 2024 «Er jo ikke gøy feks at den mannlige anestestisykepleieren har vært og lest om underlivsskadene og hele fødselsforløpet, når det ikke er nødvendig for jobben han skal gjøre fem år etterpå?» Selvsagt er dette veldig relevant for alt helsepersonell som er i kontakt med deg, i forbindelse med ny fødsel. De gjør jobben sin. Verre om de ikke hadde tatt seg tid til dette, og kanskje oversett viktig informasjon. I sånne epikriser står det gjerne annen viktig informasjon også, som kan være relevant. Pleier du å være så skeptisk til andre, eller skyldes dette den dårlige fødselsopplevelsen din? Det er jo også en grunn i seg selv til at det kan være greit at helsepersonell vet om dette, hvis du fremstår på denne måten med dem også. Anonymkode: 42b7c...f42 11
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #12 Skrevet 4. september 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: «Er jo ikke gøy feks at den mannlige anestestisykepleieren har vært og lest om underlivsskadene og hele fødselsforløpet, når det ikke er nødvendig for jobben han skal gjøre fem år etterpå?» Selvsagt er dette veldig relevant for alt helsepersonell som er i kontakt med deg, i forbindelse med ny fødsel. De gjør jobben sin. Verre om de ikke hadde tatt seg tid til dette, og kanskje oversett viktig informasjon. I sånne epikriser står det gjerne annen viktig informasjon også, som kan være relevant. Pleier du å være så skeptisk til andre, eller skyldes dette den dårlige fødselsopplevelsen din? Det er jo også en grunn i seg selv til at det kan være greit at helsepersonell vet om dette, hvis du fremstår på denne måten med dem også. Anonymkode: 42b7c...f42 Reagerer ts for at det var en mannlig sykepleier tro? Hadde dette vært helt ok om det var en kvinne? Ts.. en anestesi sykepleier kunne ikke brydd seg mindre om du var mann eller kvinne, om det var snakk om underliv eller hode. De er der for å gjøre jobben sin. Tenk om du har reagert dårlig på div medisiner før uansett årsak. De gjør jobben sin med å dobbelsjekke. du virker ekstremt hårsår Anonymkode: 36b57...cd3 10
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #13 Skrevet 4. september 2024 Det var ingen av dem som spurte i forbindelsen med jobben de gjorde, men som «small talk». Jeg synes nå fortsatt det er et veldig rart samtaleemne! Anonymkode: da054...acd
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #14 Skrevet 4. september 2024 Just now, AnonymBruker said: Det var ingen av dem som spurte i forbindelsen med jobben de gjorde, men som «small talk». Jeg synes nå fortsatt det er et veldig rart samtaleemne! Anonymkode: da054...acd Helse personell (ja i flertall) driver ikke med «small talk» rundt sykehistorie .. Tror du de har tid til det? 😅 de stiller spørsmål som er relevant for deg som pasient Anonymkode: 36b57...cd3 8 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #15 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var ingen av dem som spurte i forbindelsen med jobben de gjorde, men som «small talk». Jeg synes nå fortsatt det er et veldig rart samtaleemne! Anonymkode: da054...acd Jeg mener da de på sykehuset. At fastlegen spurte er kanskje ikke like rart. Anonymkode: da054...acd
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #16 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helse personell (ja i flertall) driver ikke med «small talk» rundt sykehistorie .. Tror du de har tid til det? 😅 de stiller spørsmål som er relevant for deg som pasient Anonymkode: 36b57...cd3 Disse gjorde det uten tvil. Alt som var relevant om meg som pasient er jo klarlagt på forhånd? Slik som ved alle andre operasjoner? Anonymkode: da054...acd 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #17 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg mener da de på sykehuset. At fastlegen spurte er kanskje ikke like rart. Anonymkode: da054...acd De driver ikke med smalltalk. Hvis du opplever det som smaltalk så er det fordi de forsøker å gi deg en god og trygg opplevelse. Nevner du til en av dem som ikke står og skriver, at du er allergisk mot et eller annet (egg feks, men du nevnte det ikke da de spurte om allergier fordi du trodde de ikke er relevant), så kan du banne på at det dukker opp noen en liten stund etterpå og stiller spm rundt dette. Alt du sier er potensielt informasjon de trenger. Anonymkode: fcd2d...162 8
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #18 Skrevet 4. september 2024 Kanskje fordi det kan være relevant ? Jeg har blitt spurt om svangerskap og fødselsforløp flere ganger , både HS, Lege, barnelege og barnehagen. Det kan være relevant til f.eks sykdommer, psykisk helse hos barn eller mor, allergier osv. Det er mange grunner til at man utfører planlagt keisersnitt, og de som behandler deg eller barnet vet jo ikke nødvendigvis hva som ligger bak. De bruker også begrepet planlgt keisersnitt / secio når det er planlagt i den form at de ser barnet må ut innen en viss tid og at de får tid til å forberede mor på hva som skal skje, forberede personalet, sette av tid osv, mens et akutt keisersnitt så er det helt andre omstendigheter.. så selvom det står i papirene at det var et planlagt keisersnitt så betyr det ikke nødvendigvis at det var planlagt i god tid.. Anonymkode: 09f62...2d4 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #19 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Disse gjorde det uten tvil. Alt som var relevant om meg som pasient er jo klarlagt på forhånd? Slik som ved alle andre operasjoner? Anonymkode: da054...acd Jeg har vært inn og ut av sykehus de siste årene. Både planlagt og inn med ambulanse via akutten. Min opplevelse er at det er flere innom som stiller de samme spørsmålene. Igjen og igjen. Hvorfor er du her? Bruker du medisiner? Allergier? Har du spist? Kjente sykdommer i familien? Tidligere inngrep? Hvorfor hadde du de? Jeg opererte ene tåa en gang i 1999 og de lurte på hvorfor i 2022. Anonymkode: fcd2d...162 2 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #20 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har vært inn og ut av sykehus de siste årene. Både planlagt og inn med ambulanse via akutten. Min opplevelse er at det er flere innom som stiller de samme spørsmålene. Igjen og igjen. Hvorfor er du her? Bruker du medisiner? Allergier? Har du spist? Kjente sykdommer i familien? Tidligere inngrep? Hvorfor hadde du de? Jeg opererte ene tåa en gang i 1999 og de lurte på hvorfor i 2022. Anonymkode: fcd2d...162 Ja, og de stiller spørsmålene slik at det er ingen tvil om at det er faglig/medisinsk. Det var ikke tilfellet på sykehuset. De har nok ikke protokoll på operasjonsdagen om å spørre for tiende gang om noe som har vært diskutert og gjennomgått i tre måneder i forveien. Kanskje noen her kan fortelle meg hva som hadde vært relevant med svarene mine på disse spørsmålene (på sykehuset)? Anonymkode: da054...acd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå