Gå til innhold

Får Max 500 000 i lån av sparebanken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Herregud jeg blir overgitt. Har 25 utbetalt i mnden ca og 300 000 i egenandel. Uten andre lån eller regninger. De sier de kan Max gi meg 500 i huslån. Blir litt irritert og skjønner ikke helt problemet. Har vært singel i 10 år og har ingen plan om noe kjæreste. Skal jeg aldri komme inn på boligmarkedet?  På låne kalkulator står det jo at jeg kan betjene langt mere. 

Anonymkode: 7daa8...45d

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Herregud jeg blir overgitt. Har 25 utbetalt i mnden ca og 300 000 i egenandel. Uten andre lån eller regninger. De sier de kan Max gi meg 500 i huslån. Blir litt irritert og skjønner ikke helt problemet. Har vært singel i 10 år og har ingen plan om noe kjæreste. Skal jeg aldri komme inn på boligmarkedet?  På låne kalkulator står det jo at jeg kan betjene langt mere. 

Anonymkode: 7daa8...45d

Prøv en annen bank?

Anonymkode: ebec1...42b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Prøv en annen bank?

Anonymkode: ebec1...42b

Ja skal det måtte bare lufte noe frustrasjon. Har nesten 400 000 før skatt i året og man skal jo kunne låne opptil 5 ganger sin årsinntekt 

Anonymkode: 7daa8...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja skal det måtte bare lufte noe frustrasjon. Har nesten 400 000 før skatt i året og man skal jo kunne låne opptil 5 ganger sin årsinntekt 

Anonymkode: 7daa8...45d

Skjønner, det suger. Ei venninne av meg fikk lån i en liten lokalbank et sted på andre siden av landet, så gi ikke opp. Bedre lån enn vår lokale bank kunne tilby 

Anonymkode: ebec1...42b

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lån i DNB på 4*inntekt, så vil faktisk anbefale DNB. Det var riktignok etter møte med rådgiver, der jeg la frem detaljert budsjett. 

 

Anonymkode: e0a1b...c88

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ekstremt lav inntekt og nesten ikke egenkapital. 5 ganger inntekt har vel de fleste banker gått bort fra nå. Prøv kommunalt lån?

Anonymkode: 75ae7...1d0

  • Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du studielån? 5x er absolutt maks inkludert all annen gjeld. Skjønner det er frustrerende, 500.000 er jo "ingenting".

Anonymkode: f1e04...fe1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt til Finnmark, da får du faktisk hus til den lånesummen😁

Anonymkode: a80b5...692

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har ekstremt lav inntekt og nesten ikke egenkapital. 5 ganger inntekt har vel de fleste banker gått bort fra nå. Prøv kommunalt lån?

Anonymkode: 75ae7...1d0

Kommunen sier jeg har får mye penger. Jeg har lav inntekt men stabil inntekt. 500 i lån er jo ikke råd til ett opppussingsobjekt en gang. Jeg søker fra før om bolig jeg får veldig billig får 1,4 og jo da er egenandel på 300 mer en 15% 

Anonymkode: 7daa8...45d

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du studielån? 5x er absolutt maks inkludert all annen gjeld. Skjønner det er frustrerende, 500.000 er jo "ingenting".

Anonymkode: f1e04...fe1

Uten gjeld og regninger 

Anonymkode: 7daa8...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk i Husbanken. 

Anonymkode: 7c7be...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja skal det måtte bare lufte noe frustrasjon. Har nesten 400 000 før skatt i året og man skal jo kunne låne opptil 5 ganger sin årsinntekt 

Anonymkode: 7daa8...45d

Nei, det er ikke slik i det hele tatt at man skal kunne låne opp til 5 ganger årsinntekt. Dette er maksbeløp banken har lov til å låne bort (inkludert all gjeld - billån, studielån, kredittkortramme). Og de gir ikke dette til alle. Jo større inntekt, jo større andel av den har man til å bruke på annet enn helt grunnleggende behov, så det er kun de med høy inntekt som teoretisk kan få 5x inntekt. Du ligger jo langt under snitt. Har du barn trekker dette også kraftig ned (500 000 per barn eller noe sånt). 

Anonymkode: d09f6...54e

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja skal det måtte bare lufte noe frustrasjon. Har nesten 400 000 før skatt i året og man skal jo kunne låne opptil 5 ganger sin årsinntekt 

Anonymkode: 7daa8...45d

5x inntekt er ett absolutt maks. 
Det er heller sjeldent man får mer enn 4x inntekten om man har veldig lav inntekt. 

Du sier du ikke har gjeld, betyr det at du heller ikke har noen kredittkort, eller handlekontoer noen steder? De ser på kredittgrense, ikke faktisk gjeld. 
Du har ikke bil heller? 
 
Men hvor mye ønsker du faktisk låne? 
Hva mener du selv at du kan håndtere i boliglån pr måned? 

Anonymkode: 40d6f...42d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja skal det måtte bare lufte noe frustrasjon. Har nesten 400 000 før skatt i året og man skal jo kunne låne opptil 5 ganger sin årsinntekt 

Anonymkode: 7daa8...45d

En får ikke låne x 5 med inntekt under 400k. En stor del av inntekten må her benyttes til levekostnader ihh Sifo.

For å kunne nå x 5 i lån, bør en opp over 600k i brutto.

Anonymkode: 06f58...14b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3x brutto inntekt er mer fornuftig. Det er dyrt bare å ha en bolig, strøm vedlikehold, eienomskatt, strøm, komm. avgifter ++++

Anonymkode: 4991c...813

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt mye strengere nå. Sparebank 1 ville låne meg 2.9 mill for to år siden når renta var veldig lav. Da hadde jeg inntekt på 500 000 og ek på 500 000. lånekasselån på 480 000. Jeg tok 2.4 i lån. Nå skulle jeg gjerne utvidet lånet med 100 000, og jeg har økt inntekt med nesten 100 000. Det er absolutt umulig. Og DNB nektet å gi meg lån på samme tid..

Anonymkode: 169f1...ca0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja skal det måtte bare lufte noe frustrasjon. Har nesten 400 000 før skatt i året og man skal jo kunne låne opptil 5 ganger sin årsinntekt 

Anonymkode: 7daa8...45d

«Opptil», ja. Når du har såpass lav inntekt får du ikke fem ganger inntekt, fordi du bruker det meste av inntekten din på å leve (mat, strøm, transport etc). 

Anonymkode: 7af4c...ca0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har svært lav inntekt. Ingen bank vil nok låne deg det du trenger, selv om du kanskje kan få noe mer enn det tilbudet du nå har. Jeg hadde gått inn for å øke inntekten. Alternativt funnet noen å kjøpe sammen med. 

Anonymkode: 4ed5e...794

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk også "tullelån" første gang jeg og samboer søkte boliglån. Fikk da ca 300.000 mens vi hadde 600.000 i egenkapital. Samboer hadde ikke fast. Samt var jeg student. Begge i yrker som sikrer jobb senere. Søkte et halvt år senere, da hadde ikke livssituasjonen vår endret seg. Fikk da tilbud på 900.000 av en annen bank. Det var fortsatt ikke nok for å få en brukbar bolig. Ventet igjen et års tid med å søke, da når vi ble "kastet ut" av studentbolig (vi ble ikke kastet ut, men en kunne maks leie der i 8 år, og vi hadde leid i 8 år). Da fikk vi 2.5 millioner i lån inkl. egenkapitalen vi hadde. Så da kjøpte vi bolig litt utenfor.

Anonymkode: cd890...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så lav inntekt må du legge fra deg tanken om 5xinntekt. Du har andre utgifter enn lån å betale. Jeg har 2,2 mill i inntekt, men jeg hadde heller ikke makset lånet selv om jeg hadde fått tilbud om det. Jeg liker å kunne leve litt også, mulighet til å dra på ferie etc

Anonymkode: 2bd0a...a70

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...