Gå til innhold

Utrolig tøft å ta opp fag og jobbe 100% samtidig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men du har jo kun deg selv å tenke på. Du kan strukturere tiden din selv. 
Jeg tok videreutdanning (universitet) + arbeidet 100% OG hadde barn på 2 og 3 år. Satt oppe til 24-01 hver natt. Trening? Måtte legge ned forventninger der. Prioriteringene ble beunharde. Men jeg hadde altså ikke kun meg selv å tenke på. 
Hardt ja, men velkommen til voksenlivet. 

Anonymkode: adf01...575

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du hva, for å gjøre det enklere for deg selv kan du velge studier som det nærmest ikke er krav om karakter å komme inn på. For eksempel pedagogikk, bhglærer, lærer, osv. Da kan du starte å studere allerede neste år.

Anonymkode: 3d503...a68

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg må ta opp 4-5 fag, for å øke snittet mitt slik at jeg kan studere innen 2026. Siden det er siste året man kan studere der alderspoengene er inkludert. Hadde jeg startet etter 2026, måtte jeg ha sikkert tatt opp 8-10 fag. Snittet mitt er 2,8 uten alderspoeng.

Så jeg har startet nå. Problemet er at jeg jobber 100%. Fra 13-21 i ukedager, og 09-17 i helger. Det er blytungt. 

Jeg må stå opp grytidlig for å prøve å få inn et par treningsøkter i uken, og ha nok timer for å lese før jeg må på jobb. Jeg skal ta opp sosiologi og sosialantropologi denne høsten, og norsk skriftlig tenkte jeg. Jeg har ikke kommet med lengre enn til kap 2 i sosiologi, og norsk har jeg ikke startet med enda, men tror man greier det fint uten øving og hjelpemidler på eksamen.

har flere vært i samme situasjon? Det er så tungt😭 føler ikke jeg hqr noe liv

Anonymkode: 6ff2b...102

Da må du gjøre noen strammere prioriteringer. Jeg ville kuttet ned til 2 fag, gått ned til 80% stilling og trent litt mindre. Men med så lavt snitt har du en lang vei fram, så du bør vurdere om det er verdt det og om du har det som skal til.

Endret av Grüner
Skrevet

Hva skal du studere? Hvor gammel er du? Kan 23/5-regelen være noe så du slipper å ta opp så mange fag?

Anonymkode: 1499b...36c

• Liker 1
Skrevet

slutt å syns synd på deg selv og let etter unnskyldinger og sett igang, brett opp ermene og prioriter det som må prioriteres. Jeg var alene med barna, hadde full jobb som planlegger for store offshore prosjekter nå jeg satte igang med min mastergrad ved siden av jobb - det gikk fint nettopp fordi jeg prioriterte. Var det tungt i perioder? Jepp, var det perioder jeg angret? Jepp, men gav jeg opp? Nope.. Er jeg glad for det i dag - absolutt..

Anonymkode: 0eea3...f93

Skrevet

Hvorfor tar du opp disse fagene? Sats på 23/5. Da trenger du ikke ta opp så mange fag. 

Anonymkode: c2b7b...ef3

• Liker 1
Skrevet

Hvor mange fag og hvilke skal du ta før studiestart? Hvorfor både sosiologi og sosialantropologi - er det 2 fag? Går du under 23/5 regelen? 

Anonymkode: 72278...b8b

Skrevet

Det høres dessuten ut som en veldig dårlig prioritering å lese på sosiologi og sosialantropologi, og satse på at du ikke må lese på norsk! Da ber du jo om en toer. Du bør satse på 23/5, da kan du droppe sosiologi og sosialantropologi. Sats på å faktisk lese norsk og få en god karakter. Løs eksamensoppgaver! Skriv og les! Lær deg sentrale deler av pensum! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er ikke ca. det samme. 100% i min jobb tilsvarer 35,5 t i uka (tredelt turnus). Jeg er fulltidsstudent nå, og hadde aldri fiksa den belastningen ved siden av jobb. Nå jobber jeg alt fra 8-24 timer i uka (men ikke så ofte 24 t), men skolen kommer først. Skal jeg jobbe "ca det samme" + svært mye obligatorisk undervisning hadde jeg ikke hatt tid til å lese utenom. Som er et totalt must.

Anonymkode: ae0e8...e43

Det er totalbelastningen jobb/studier jeg kommenterer, derav presiseringen om at de fleste jobber deltid ved siden av studier. Høyere fulltidsstudium vil tilsvare fulltids jobb. Nå jobber ts fulltid, men tar opp vgs fag utenom (som deltid). Så jeg påstår det er cirka det samme. 

Jobber og har studert i flere år selv, med ulik %, både med og uten barn. Kjenner meg godt igjen i terrenget.

Anonymkode: ab65e...56d

Skrevet

Du kan virkelig ikke bare møte opp nå norskeksamen. Du skal ikke vise at du kan skrive norsk, du skal vise så utrolig mye mer. Kan du retorisk analyse på stående fot? Tolke oppbyggingen av en  norrøn setning? Har du stålkontroll på hvordan man skriver i alle sjangere? Analysere et dikt fra 1800-tallet? Norsk hovedmål innebærer også å kunne historien til det norske språket.

Jeg anbefaler alle å ikke ta mer enn maks ett (enkelt) fag ved siden av norsk, det er et omfattende fag.

Anonymkode: dee91...b94

• Liker 1
Skrevet
Isnih skrev (1 time siden):

Alderspoeng forsvinner fra opptaket 2027 ja.

Hvor har du det fra at det blir allerede fra opptaket i 2027? I stortingsmeldingen som kom i april sa de vel tidligst fra 2027, og jeg tror at det også var snakk om en overgangsordning. Supert med en henvisning hvis det alt er besluttet, for jeg har ikke klart å finne det.

Skrevet
Nasse Nøff skrev (12 minutter siden):

Hvor har du det fra at det blir allerede fra opptaket i 2027? I stortingsmeldingen som kom i april sa de vel tidligst fra 2027, og jeg tror at det også var snakk om en overgangsordning. Supert med en henvisning hvis det alt er besluttet, for jeg har ikke klart å finne det.

Det ble vedtatt i Stortinget 05.06.24, hentet fra artikkel i Khrono samme dag. Alderspoeng forsvinner om tre år. Tilleggspoeng for fremmedspråk forsvinner også. Kjønnspoeng blir erstattet av kjønnskvoter. Poeng for realfag og avtjent militærtjeneste består.

Anonymkode: ab65e...56d

• Liker 1
Skrevet

Gjorde de for mange år siden. 100 prosent jobb, på den tiden ett barn og 4 fag jeg tok opp. Måtte dele de opp i 2 og 2 fag heller og bruke 1 år lengre for å klare å puste:) 

Skrevet

Hvis du skal ta for deg ett og ett kapittel, så vil du aldri komme i mål. Du må fokusere på læringsmålene, og jobbe ut ifra det. Står ganske tydelig hva du skal kunne av kunnskaper og ferdigheter i hvert enkelt fag. Les tidligere eksamensoppgaver. Trekk paralleller mellom temaer. Sett ting i en kontekst, og gjør det til ditt eget.

Du bør fokusere på norsk faget, da det er større pensum og mer komplekst enn sosiologi og sosialantropologi.

I løpet av videregående opplæring og snart 5-års høyere utdanning har jeg aldri lest alle kapitlene i en bok. Noen emner/fag har jeg så vidt åpent boken i, bare brukt de som referanse. Supplert med annen og relevant forskning på området. Ferdig med master til våren.

Anonymkode: cf773...d38

• Liker 1
Skrevet

Det blir ikke enklere å studere og jobbe etter at vgs fagene er unnagjort. Om du ikke liker det nå blir det mange tunge år fremover. 

Jeg tok noen studiepoeng på universitetet ved siden av full jobb og tre barnehagebarn for noen år siden for å vri karrieren min litt i en annen retning. Jeg tok feriedager en dag i uka en periode for å kunne lese på dagtid. Jeg leste også med noiscanseling hodetelefoner på kveldstid, så mannen tok legging og "falle til ro" timen så jeg skulle komme gjennom pensum.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du kan virkelig ikke bare møte opp nå norskeksamen. Du skal ikke vise at du kan skrive norsk, du skal vise så utrolig mye mer. Kan du retorisk analyse på stående fot? Tolke oppbyggingen av en  norrøn setning? Har du stålkontroll på hvordan man skriver i alle sjangere? Analysere et dikt fra 1800-tallet? Norsk hovedmål innebærer også å kunne historien til det norske språket.

Jeg anbefaler alle å ikke ta mer enn maks ett (enkelt) fag ved siden av norsk, det er et omfattende fag.

Anonymkode: dee91...b94

Jeg gjorde det på begge de to norsk skriftlig eksamenene. 😂 Ble ikke til at jeg øvde, men tenkte at det ikke gjorde noe å ta dem uansett siden jeg hadde betalt for eksamen. Fikk 4 på begge to. Mulig dette er lavere karakter enn OP trenger da. 

Men hadde ikke funket på muntlig da, der leste jeg mye i månedene før. 

Anonymkode: b4fba...da8

Skrevet

Men du jobber vel ikke 7 dager i uken? Hvis du står opp kl 8, så rekker du fint flere kapitler hver dag. Hvis du i tillegg setter av en av de to fridagene dine i uken til studier så kommer du langt.

Jeg har tatt master på heltid i godt voksen alder ved siden av 80% jobb og 3 barn. Å ta 3 fag på videregående skole nivå over 2 år bør være overkommelig for de aller aller fleste.

Anonymkode: 334c5...042

Skrevet

Jeg tok videreutdannelse, jobbet 100% tredelt turnus, med et lite barnehagebarn og en mann som jobbet offshore. Det var blytungt. 

Men det er jo bare for en liten periode. Hvis du virkelig vil så tar du deg sammen og står på, du gjør det for deg selv og vil være glad for det senere. 

Anonymkode: 52ddc...1eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men du jobber vel ikke 7 dager i uken? Hvis du står opp kl 8, så rekker du fint flere kapitler hver dag. Hvis du i tillegg setter av en av de to fridagene dine i uken til studier så kommer du langt.

Jeg har tatt master på heltid i godt voksen alder ved siden av 80% jobb og 3 barn. Å ta 3 fag på videregående skole nivå over 2 år bør være overkommelig for de aller aller fleste.

Anonymkode: 334c5...042

Enig, i forrige semester tok jeg 20 studiepoeng på masternivå ved siden av 100% jobb og tre barn, hvorav ett med spesielle behov. Hvis man ikke har barn, har man masse tid utenom 100% jobb til å lese, selv om det selvsagt krever en vesentlig innsats og at man må ofre fritid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...