AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #1 Skrevet 4. september 2024 Jeg må ta opp 4-5 fag, for å øke snittet mitt slik at jeg kan studere innen 2026. Siden det er siste året man kan studere der alderspoengene er inkludert. Hadde jeg startet etter 2026, måtte jeg ha sikkert tatt opp 8-10 fag. Snittet mitt er 2,8 uten alderspoeng. Så jeg har startet nå. Problemet er at jeg jobber 100%. Fra 13-21 i ukedager, og 09-17 i helger. Det er blytungt. Jeg må stå opp grytidlig for å prøve å få inn et par treningsøkter i uken, og ha nok timer for å lese før jeg må på jobb. Jeg skal ta opp sosiologi og sosialantropologi denne høsten, og norsk skriftlig tenkte jeg. Jeg har ikke kommet med lengre enn til kap 2 i sosiologi, og norsk har jeg ikke startet med enda, men tror man greier det fint uten øving og hjelpemidler på eksamen. har flere vært i samme situasjon? Det er så tungt😭 føler ikke jeg hqr noe liv Anonymkode: 6ff2b...102
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #2 Skrevet 4. september 2024 Virker ikke som du er motivert nok? Det blir jo det ca det samme når du blir fulltidsstudent med jobb ved siden av. Tenk på hvorfor du gjør dette, at dette er nødvendig for å komme videre. Det er ikke snakk om resten av livet, det er nå - en periode - at du må gjøre dette. Det burde gå fint om du ikke har mye annet i livet, som familie/barn som krever deg utenom jobb. Starter du jobb klokka 13 har du flere morgen- og formiddagstimer du kan få gjort mye på. Hva er grytidlig? Står du opp 8-9 er det ikke grytidlig, og du har flere timer før jobb. Ha disiplin og struktur, les og ta notater du kan bruke til repetisjon. Sett deg for eksempel på bibliotek dersom du ikke er strukturert nok hjemme. Anonymkode: ab65e...56d 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #3 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Virker ikke som du er motivert nok? Det blir jo det ca det samme når du blir fulltidsstudent med jobb ved siden av. Tenk på hvorfor du gjør dette, at dette er nødvendig for å komme videre. Det er ikke snakk om resten av livet, det er nå - en periode - at du må gjøre dette. Det burde gå fint om du ikke har mye annet i livet, som familie/barn som krever deg utenom jobb. Starter du jobb klokka 13 har du flere morgen- og formiddagstimer du kan få gjort mye på. Hva er grytidlig? Står du opp 8-9 er det ikke grytidlig, og du har flere timer før jobb. Ha disiplin og struktur, les og ta notater du kan bruke til repetisjon. Sett deg for eksempel på bibliotek dersom du ikke er strukturert nok hjemme. Anonymkode: ab65e...56d Enig! Ville bare «rante» litt siden det føles så tungt ut, og har aldri vært skoleflink. Har mye hull jeg må tette. Men for å gjøre det overkommelig, tenkte jeg å gjøre skole 4-5 dager i uken, 3-4 timer, og slappe av de andre dagene men lese om jeg får lyst. Høres det dumt ut eller ikke? Anonymkode: 6ff2b...102 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #4 Skrevet 4. september 2024 Kan du ta opp bare norsk skriftlig? Må du ikke ta opp alle tre eksamene? (Skal man ta opp andre vg3-fag, feks politikk og menneskerettigheter så må man jo ta to eksamener, både skriftlig og muntlig. Det er det samme med biologi2, fysikk2, osv. Man kan ikke ta bare én av eksamene...) Anonymkode: 0a31a...b64
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #5 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enig! Ville bare «rante» litt siden det føles så tungt ut, og har aldri vært skoleflink. Har mye hull jeg må tette. Men for å gjøre det overkommelig, tenkte jeg å gjøre skole 4-5 dager i uken, 3-4 timer, og slappe av de andre dagene men lese om jeg får lyst. Høres det dumt ut eller ikke? Anonymkode: 6ff2b...102 Men er veldig motivert egentlig! Får bare skikkelig knekk noen dager siden jeg ikke har noe struktur i form av hvordan jeg skal lese, lære meg ting, og samtidig det alt andre. Men det har blitt bedre! Syns dere jeg fortsatt har tid om jeg bare har kommet til kap 2 i sosiologi, og har eksamen rundt midten av november? Eller er løpet kjørt? Anonymkode: 6ff2b...102
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #6 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig! Ville bare «rante» litt siden det føles så tungt ut, og har aldri vært skoleflink. Har mye hull jeg må tette. Men for å gjøre det overkommelig, tenkte jeg å gjøre skole 4-5 dager i uken, 3-4 timer, og slappe av de andre dagene men lese om jeg får lyst. Høres det dumt ut eller ikke? Anonymkode: 6ff2b...102 Det er bra å legge inn pauser, men da må man faktisk jobbe de timene man har avtalt med seg selv. Få inn rutiner, og gjør det, ikke tenk, GJØR det. Nei, det er tungt, men det hjelper ikke å dvele ved det, jo mer du leser og løser oppgaver, desto lettere blir det = blir gøy og interessant. Lykke til, dette klarer du! Anonymkode: ab65e...56d
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #7 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan du ta opp bare norsk skriftlig? Må du ikke ta opp alle tre eksamene? (Skal man ta opp andre vg3-fag, feks politikk og menneskerettigheter så må man jo ta to eksamener, både skriftlig og muntlig. Det er det samme med biologi2, fysikk2, osv. Man kan ikke ta bare én av eksamene...) Anonymkode: 0a31a...b64 Man trenger ikke å ta opp flere fag samtidig. Ikke på sosiologi og sosialantropologi. Heller ikke norsk skriftlig. Men jeg hadde måtte tatt opp norsk skriftlig og muntlig samtidig om jeg ikke hadde hatt bestått i de, tror jeg da. Men kan ta feil!:) Anonymkode: 6ff2b...102
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #8 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er bra å legge inn pauser, men da må man faktisk jobbe de timene man har avtalt med seg selv. Få inn rutiner, og gjør det, ikke tenk, GJØR det. Nei, det er tungt, men det hjelper ikke å dvele ved det, jo mer du leser og løser oppgaver, desto lettere blir det = blir gøy og interessant. Lykke til, dette klarer du! Anonymkode: ab65e...56d Ja! Det hjelper så mye å si det høyt ut og få litt kick av andre mennesker💕 jeg får knekken, men kommer meg alltid opp! Og jeg har veldig mye tid til å lese på jobb og! Så skal utnytte tiden godt Anonymkode: 6ff2b...102 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #9 Skrevet 4. september 2024 Vil bare tipse deg om du ikke allerede gjør det: Mens du leser, ta notater underveis, pr kapittel/tema. Notater kan være setninger, stikkord, begreper, definisjoner, avsnitt. Notater er nyttige når du repeterer senere, du kan ikke pugge en hel bok. Ved å lese samtidig som du tar notater lærer du stoffet på to måter, hjernen vil motta informasjon både ved lesingen og skrivingen (og gjerne for hånd). Løs alle oppgaver tilknyttet pensum. Anonymkode: ab65e...56d 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #10 Skrevet 4. september 2024 Hvis du synes det er blytungt å ta opp VGS-fag kan jeg garantere at det iaf blir blytungt med videregående studier. Skal du jobbe full tid da også? Da må du faktisk lese (mye) og jobbe mye med oppgaver (litt avhengig av studie) for å stå på eksamen. VGS er peanuts i sammenligning. Men altså, det høres ikke ut som du har barn, du jobber i butikk(?) og har ikke med deg jobben hjem, og du jobber vel heller ikke 7 dager i uken? Med jobb 40 timer og søvn 56 timer har du fremdeles 72 (!!) timer til disposisjon. Stå opp 8 hver dag, jobbe med skole 3-4 timer, og så en hel dag (10-12 timer) den ene dagen du har fri. Da har du unnagjort 25-30 timer i uken med studier. Når du slutter 17 i helgen er det jo også mange mange timer til disposisjon? Og så anbefaler jeg å vurdere prosjekt studere om du ikke er motivert. Vil du virkelig dette? For da er det ikke vanskelig å sette i gang, særlig ikke når man har så mye tid som du virker til å ha. Kunne skjønt tidsklemma om du hadde hatt barn, særlig skolealderbarn, men med bare deg selv er dette rett og slett et spørsmål om disiplin. Anonymkode: f96f9...daf 3 2
Jodi Skrevet 4. september 2024 #11 Skrevet 4. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg må ta opp 4-5 fag, for å øke snittet mitt slik at jeg kan studere innen 2026. Siden det er siste året man kan studere der alderspoengene er inkludert. Hadde jeg startet etter 2026, måtte jeg ha sikkert tatt opp 8-10 fag. Snittet mitt er 2,8 uten alderspoeng. Så jeg har startet nå. Problemet er at jeg jobber 100%. Fra 13-21 i ukedager, og 09-17 i helger. Det er blytungt. Jeg må stå opp grytidlig for å prøve å få inn et par treningsøkter i uken, og ha nok timer for å lese før jeg må på jobb. Jeg skal ta opp sosiologi og sosialantropologi denne høsten, og norsk skriftlig tenkte jeg. Jeg har ikke kommet med lengre enn til kap 2 i sosiologi, og norsk har jeg ikke startet med enda, men tror man greier det fint uten øving og hjelpemidler på eksamen. har flere vært i samme situasjon? Det er så tungt😭 føler ikke jeg hqr noe liv Anonymkode: 6ff2b...102 Hvis du jobber 100%, så jobber du vel ikke 7 dager i uka? Du skriver at du jobber 13-21 ukedager og 9-17 helger. Det er jo mer enn 100%? Jeg jobbet fulltid, hadde en liten ekstrajobb, studerte 50% (siste året på bachelor) og var alene med min 10 åring (hos far annenhver helg). Det var slitsomt, men det gikk Lettere å få til og, når man vet at det bare er for en periode. Endret 4. september 2024 av Jodi 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #12 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg må ta opp 4-5 fag, for å øke snittet mitt slik at jeg kan studere innen 2026. Siden det er siste året man kan studere der alderspoengene er inkludert. Hadde jeg startet etter 2026, måtte jeg ha sikkert tatt opp 8-10 fag. Snittet mitt er 2,8 uten alderspoeng. Så jeg har startet nå. Problemet er at jeg jobber 100%. Fra 13-21 i ukedager, og 09-17 i helger. Det er blytungt. Jeg må stå opp grytidlig for å prøve å få inn et par treningsøkter i uken, og ha nok timer for å lese før jeg må på jobb. Jeg skal ta opp sosiologi og sosialantropologi denne høsten, og norsk skriftlig tenkte jeg. Jeg har ikke kommet med lengre enn til kap 2 i sosiologi, og norsk har jeg ikke startet med enda, men tror man greier det fint uten øving og hjelpemidler på eksamen. har flere vært i samme situasjon? Det er så tungt😭 føler ikke jeg hqr noe liv Anonymkode: 6ff2b...102 Jeg tok en master på fulltid (samlingsbasert) mens jeg jobbet 100% og var alenemor. Det ER blytungt og du har ingen mulighet for sosialt liv, All fritid og nesten alle helger vil gå med til dette. Sånn er det bare, og det må du innstille deg på. Gulroten er at du får studere etterpå og kan finne deg et annet yrke etterpå. Tips: fordel pensum utover semesteret og skriv ned hvilke sider du skal ha lest dag for dag og uke for uke. Belønn deg selv med noe hyggelig når du har vært flink og nådd målene dine. 👍 Anonymkode: 10b08...87d 1
Strixvaria Skrevet 4. september 2024 #13 Skrevet 4. september 2024 Da må du ASAP lage deg en studieplan der du legger inn hva du skal lese når dag for dag hver uke. Det er den beste måten å få oversikt over fagene på + hvordan du skal porsjonere ut lesingen/arbeid med oppgaver osv. for å bli ferdig i tide til eksamen. Også må du legge inn de timene du trenger i studiearbeidet, og prioritere dette fremfor alt annet som kanskje frister mer mens du tar opp fag. Hvis du har jobb mellom 13-21 på hverdagene så har du mange timer å lese på hvis du står opp 0730 (eller tidligere). Du kan f.eks. ta en times treningsøkt om morgenen 2-3 ganger i uka (eller hvor mange du nå ønsker), spise en god frokost, og fortsatt ha 3-4 timer daglig som du kan bruke på lesing. Har du overskudd så får du inn en time på kvelden også ved behov. Alt handler om hvordan du planlegger dagene dine og at du har en plan som du klarer å følge. Kanskje du unner deg 1 dag hvor du sover en time lenger og dermed leser litt mindre, som en type premie, hvis det å stå opp tidlig er en bøyg? Dette kjenner du best på selv. Få oversikt over kompetansemål i fagene + pensum hvis du har fått bokliste. Fordel temaer/emner og lesing i studieplanen din. Her må du også ha et realistisk forhold til lesingen, for det tar mer tid å lese fagtekster hvis man ikke har lesekondis. Du skal sikkert også notere underveis, kanskje løse noen oppgaver (anbefales - da finner du ut om du har forstått stoffet du har lest, og det er jo forståelsen du testes i på eksamen). Det kan være lurt å lese 1 fag på dag 1 og 2, så det andre på dag 3 og 4 f.eks., så du får litt progresjon i begge fag hele tiden og ser fremgang. Det kan være motiverende i seg selv. Og som andre over her skriver, unn deg selv noen små og større belønninger underveis. Kanskje du kan gjøre noe du har skikkelig lyst til en dag om x antall uker hvis du kommer gjennom alt du har planlagt? Eller kanskje du kan ha "fredagsbonus" hvor du gjør en liten men hyggelig ting for deg selv som en premie for ukas innsats? 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #14 Skrevet 4. september 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Virker ikke som du er motivert nok? Det blir jo det ca det samme når du blir fulltidsstudent med jobb ved siden av. Tenk på hvorfor du gjør dette, at dette er nødvendig for å komme videre. Det er ikke snakk om resten av livet, det er nå - en periode - at du må gjøre dette. Det burde gå fint om du ikke har mye annet i livet, som familie/barn som krever deg utenom jobb. Starter du jobb klokka 13 har du flere morgen- og formiddagstimer du kan få gjort mye på. Hva er grytidlig? Står du opp 8-9 er det ikke grytidlig, og du har flere timer før jobb. Ha disiplin og struktur, les og ta notater du kan bruke til repetisjon. Sett deg for eksempel på bibliotek dersom du ikke er strukturert nok hjemme. Anonymkode: ab65e...56d De færreste har en fulltidsjobb ved siden av fulltidsstudium. Anonymkode: ae0e8...e43
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #15 Skrevet 4. september 2024 Dette høres alt for mye ut. Du burde ta ett fag av gangen så lenge du jobber fullt. Lykke til! Anonymkode: 02490...5d3 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #16 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De færreste har en fulltidsjobb ved siden av fulltidsstudium. Anonymkode: ae0e8...e43 Helt klart, men det er mulig å få til hvis man forsaker mye. Jeg har studert i 5 år ved siden av full jobb, og har de fleste studiepoengene mine fra utdanning etter min Cand.Mag.-grad som var på 4 år da jeg tok den. 3 av disse årene med studier ved siden av full jobb var ganske enkle, men masteren min på 2 år var tung. Men nå er det jo også slik at jeg synes at det å studere er gøy. Anonymkode: 10b08...87d
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #17 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De færreste har en fulltidsjobb ved siden av fulltidsstudium. Anonymkode: ae0e8...e43 Derfor skriver jeg cirka det samme. De fleste har deltidsjobb utenom studier. Høyere utdanning krever som regel mer arbeid (lesing , forelesninger, obligatoriske aktiviteter osv.) enn vgs (og ts tar heller ikke videregående fulltid, men to-tre fag). Anonymkode: ab65e...56d 2
Fountaine Skrevet 4. september 2024 #18 Skrevet 4. september 2024 Skal alderspoeng og tilleggspoeng slutte å telle ved opptak av studier?
Isnih Skrevet 4. september 2024 #19 Skrevet 4. september 2024 Fountaine skrev (1 minutt siden): Skal alderspoeng og tilleggspoeng slutte å telle ved opptak av studier? Alderspoeng forsvinner fra opptaket 2027 ja. 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #20 Skrevet 4. september 2024 39 minutter siden, AnonymBruker said: Derfor skriver jeg cirka det samme. De fleste har deltidsjobb utenom studier. Høyere utdanning krever som regel mer arbeid (lesing , forelesninger, obligatoriske aktiviteter osv.) enn vgs (og ts tar heller ikke videregående fulltid, men to-tre fag). Anonymkode: ab65e...56d Det er ikke ca. det samme. 100% i min jobb tilsvarer 35,5 t i uka (tredelt turnus). Jeg er fulltidsstudent nå, og hadde aldri fiksa den belastningen ved siden av jobb. Nå jobber jeg alt fra 8-24 timer i uka (men ikke så ofte 24 t), men skolen kommer først. Skal jeg jobbe "ca det samme" + svært mye obligatorisk undervisning hadde jeg ikke hatt tid til å lese utenom. Som er et totalt must. Anonymkode: ae0e8...e43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå