AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #1 Skrevet 4. september 2024 Vår 6 åring har for tiden hyppige meltdowns der han hyler , skriker, banker i dører og løper unna oss. Hvor vanlig er dette? Føler veldig skam overfor at naboer (antagelig ) hører hyling fra huset vårt rett som det er.. Anonymkode: 150fc...8ac 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #2 Skrevet 4. september 2024 Likedan her 🙈 6 åring med meltdowns daglig Anonymkode: 7bdc5...3bd 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #3 Skrevet 4. september 2024 "De grenseløse barna strever mer enn andre både med å få og holde på venner. De er ofte mindre populære hos foreldre som skal ta dem med hjem på besøk også." https://www.nrk.no/ytring/skam-i-en-skamlos-tid-1.15411241 Anonymkode: b17fa...d31 2 1 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #4 Skrevet 4. september 2024 Tror ikke det er så vanlig når de har blitt så "store". Ville nok jobbet godt med å lære han/hun alternative måter å reagere på. Hvorfor må han løpe unna dere? Anonymkode: f0d91...2fd 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #5 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror ikke det er så vanlig når de har blitt så "store". Ville nok jobbet godt med å lære han/hun alternative måter å reagere på. Hvorfor må han løpe unna dere? Anonymkode: f0d91...2fd Løping kan skje hvis han nekter å ta på regnklær, så må vi ta det på for nå må vi dra. Anonymkode: 150fc...8ac
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #6 Skrevet 4. september 2024 jeg ville vært mer bekymret over hvorfor barnet får meltdowns enn hva naboene tenker.. Anonymkode: a5152...6a8 1 7
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #7 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): jeg ville vært mer bekymret over hvorfor barnet får meltdowns enn hva naboene tenker.. Anonymkode: a5152...6a8 Ok, så det er såpass uvanlig - og det må altså være en spesifikk grunn til at en 6 åring reagerer slik? Anonymkode: 150fc...8ac
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #8 Skrevet 4. september 2024 De færresten 6-åringer driver sånn, det er de fleste ferdige med til da.... Men bruk energi på å løse det istedenfor å tenke på naboene. Hvis det dere gjør ikke funker, så er det kanskje greit å tenke på andre måter å løse det på. Anonymkode: f3ebf...b90 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #9 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Løping kan skje hvis han nekter å ta på regnklær, så må vi ta det på for nå må vi dra. Anonymkode: 150fc...8ac La han bli våt og fryse, så lærer han det på sin egen måte uten å få melt down. Anonymkode: 32658...8f3 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #10 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): De færresten 6-åringer driver sånn, det er de fleste ferdige med til da.... Men bruk energi på å løse det istedenfor å tenke på naboene. Hvis det dere gjør ikke funker, så er det kanskje greit å tenke på andre måter å løse det på. Anonymkode: f3ebf...b90 Tenker selvsagt på andre måter å løse det På også. Går an å ha to tanker /bekymringer i hodet samtidig😅 Anonymkode: 150fc...8ac
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #11 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ok, så det er såpass uvanlig - og det må altså være en spesifikk grunn til at en 6 åring reagerer slik? Anonymkode: 150fc...8ac Har lest en del om 6 årings-trass, så tror ikke dette stemmer helt Anonymkode: 150fc...8ac 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #12 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Løping kan skje hvis han nekter å ta på regnklær, så må vi ta det på for nå må vi dra. Anonymkode: 150fc...8ac Så la han gå uten regntøy? Ja, han blir kald og våt, men da lærer han at det var litt lurt med det regntøyet. Anonymkode: f0d91...2fd 9
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #13 Skrevet 4. september 2024 Vi har også en viljesterk seksåring som sliter med å kontrollere egne følelser. Vi velger våre kamper, vil ungen gå uten jakke i regnværet må hun tåle å bli våt. Vil hun legge seg uten pysj må hun tåle å våkne kald på natten. Vil hun ikke spise middagen, blir det kjedelig skive til kvelds noen timer senere. Det har hjulpet veldig på meltdownsene her. Når hun likevel får dem, sier vi at det er lov å være trist og sint, men skal hun hyle og skrike kan hun gjøre det på rommet sitt. Det er ikke lov å plage andre selv om det er lov å uttrykke følelser. Anonymkode: 13216...b24 2 2 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #14 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok, så det er såpass uvanlig - og det må altså være en spesifikk grunn til at en 6 åring reagerer slik? Anonymkode: 150fc...8ac Det er uvanlig ja. De eneste tre barna jeg kjenner som oppførte seg slik i seks års alder har alle senere fått diagnose på enten autisme eller ADHD med autistiske trekk. Anonymkode: 0b5ad...6e4 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #15 Skrevet 4. september 2024 Det er nok flere enn man tror som er slik. Det er mer vanlig at barn får melt downlight hjemme, enn på skole, etc. Anonymkode: 7076a...7cb 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #16 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det er nok flere enn man tror som er slik. Det er mer vanlig at barn får melt downlight hjemme, enn på skole, etc. Anonymkode: 7076a...7cb Det tror jeg også. Vårt barn får ikke meltdowns andre steder enn hjemme, og det har alltid sammenheng med hvor mye stress hun har hatt i dagen sin frem til hun kommer hjem. Er det en slitsom dag i skolen, så reagerer hun på oss når hun kommer hjem. Et annet tips er at dere bør gå i dialog med skolen. Vi sier ifra til læreren når vi ser at det blir mer utagering hjemme, og da tilpasser læreren dagen til barnet slik at hun ikke blir så sliten. For noen barn kan en skoledag være tøff og gi virkninger hkemme, selv uten diagnoser. Min har ingen diagnoser, men blir fort overstimulert. Anonymkode: 13216...b24 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #17 Skrevet 4. september 2024 Er faktisk helt vanlig. Ungen min kan skrike AU og DU SLO MEG etc når jeg bare tar han bestemt i armen. Jeg ignorerer det og folk rundt meg og konsentrerer meg om ungen min. Kjæresten har også 2 barn der den ene kan utagere og den andre starte med gråting. Igjen er fokuset på barna og finne løsninger med dem og gi f i hva naboer og folk måtte tenke. Tror de fleste plukker opp at jeg ikke lar meg overkjøre og at barna er trygg på meg da de fleste smiler og gir meg litt sånn «Been there, done that blikk» 🤭 Anonymkode: 9d08e...497 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #18 Skrevet 4. september 2024 6 åringen min har fremdeles noen meltdowns, men kan ikke si det skjer daglig lengre. Men ganske heftig når det skjer og det kan vare 20-30 min. Jeg tror det handler om modenhet og hvor mye de forstår. Merker jo at han blir lettere i meltdownmodus når han er sliten/trøtt el sulten. Men klarer bedre å avverge nå enn før. Barna modnes i ulikt tempo, ville ikke vært særlig bekymret, men evt sett litt mer på hva som trigger han, får barnet være med å bestemme en del ting selv i løpet av en dag? Får han være delaktig i avgjørelser osv. da er de ofte lettere å ha med å gjøre når vi må bestemme en ting for dem(eks regntøy når det regner). Anonymkode: 37395...e90 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #19 Skrevet 4. september 2024 6 år og førsteklassing? Tror de er ganske vanlig..min siste spesielt som er en rolig,stabil kar vanligvis klikket x mange på den tiden. Slamret med dører, ropte og skreik for så å roe seg helt igjen rundt juletider. Vi forsøkte bare å holde roen, snakke lavt og klødde oss i hode flere ganger i den perioden..han gikk glad og lykkelig på skolen, så konkluderte med at det nok er mye som skjer både i kropp og hode på de også i den alderen. Anonymkode: 82762...962 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #20 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): 6 år og førsteklassing? Tror de er ganske vanlig..min siste spesielt som er en rolig,stabil kar vanligvis klikket x mange på den tiden. Slamret med dører, ropte og skreik for så å roe seg helt igjen rundt juletider. Vi forsøkte bare å holde roen, snakke lavt og klødde oss i hode flere ganger i den perioden..han gikk glad og lykkelig på skolen, så konkluderte med at det nok er mye som skjer både i kropp og hode på de også i den alderen. Anonymkode: 82762...962 Jepp, førsteklassing Anonymkode: 150fc...8ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå