Gå til innhold

Flere som syns folk skal ha alt for mye for brukte klær til barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere som synes at mange tar helt latterlige summer for brukte barneklær? Jeg så ei nå som skulle ha 100kr for en name it hot wheels genser, 50 kr for en Peppa gris t skjorte og hummel t skjorte og shorts til 100 kr. Slikt blir jo ikke solgt 

jeg kjøper selv mye name it, polern o pyret, gullkorn blanda  med litt annet  . En pakke med klær jeg solgte med 10 bodyer, 12 bukser , 6 nattdrakter , 6 gensere og ett fleece sett  gikk for 450 kr etter budrunde og det syns jeg faktisk var mye (jeg bor i en stor by) . Jeg skjønner meg ikke på de som skal liksom ha 100 kr. per plagg. Det er jo brukte klær. Er dere enig i at mange skal ha så sykt mye for brukte klær ?

Anonymkode: 0e809...639

• Liker 24
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mogleg eg er ein naiv idealist, men normalt brukte klær er da like brukbare som dei var når dei hang i butikken? Særleg småbarnsklede har så kort brukstid at dei sjeldan rekk å bli slitt før ungen har vokse ut av dei, så den nye eigaren vil ha like mykje bruk av dei som den første. "Verditapet" er altså nesten 100% mentalt - det som gjer plagget mindre verd er at ein framand har brukt det før. 

No har eg enno ikkje gjedd meg på å handle barneklær i store kvanta korkje nytt eller brukt, så eg kan ikkje seie noko om prisnivået du la deg på med den klespakka, men 26 plagg for 450 kr. har da ein pris på under 20 kr. plagget, som eg vil gjette var kanskje 10% av det dei kosta nytt. Den verdisettinga får vere ei sak mellom deg som seljar og kjøparen (og dei andre som gav bud), men for det beløpet hadde eg personleg ikkje orka å ta bilete, lage annonse, og bruke tre dagar på kommunikasjon med fem stykker som lurer på pris - da hadde plagga heller gått til Raudekrossen eller Fretex. 

Eg handlar brukt ikkje berre for å spare pengar (i så fall hadde eg skrive etter varar frå Wish og Aliexpress), men fordi eg meiner at ting bør brukast så lenge dei kan brukast til det dei blei produsert for å gjere. Så lenge dei gjer det, betalar eg gladeleg halve prisen av det han kosta ny, om ikkje meir. Den der "eg skal ha det til ein brøkdel av nyprisen, ellers så berre ventar eg til butikken har sal"-mentaliteten er eit særs lite sjarmerande uttrykk for den velstanden vi lever i i dette landet. 

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet

Tja. Jeg sjekker hva andre legger seg på. Solgte vinterdress fra reima for 400 kr i forrige uke - fordi det var det de fleste la seg på.

Gidder stort sett ikke selge «småplagg» som bodyer etc. men ville nok solgt det samlet sol pakke i såfall ja :) 

Anonymkode: 74027...3c6

• Liker 4
Skrevet

Ja, helt latterlig. Da kjøper jeg mye heller nytt, dessverre. Folk er griske som fy.

I mitt miljø er folk heldigvis ikke så griske, så vi arver en del, og arver vekk alt videre i stedet for å prøve å klore til oss penger for det.

Anonymkode: b22ab...eec

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet

Gidder ikke styre med salg om jeg ikke får en viss pris, da tiden min også har en verdi. La for eksempel ut en gjenstand til 500, ble ikke solgt, da ble den bare med på neste tur til BIR. 

Anonymkode: 47640...d96

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig, om det ligger tett opptil nypris -så kjøper jeg nytt.

Anonymkode: 54139...187

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Gidder ikke styre med salg om jeg ikke får en viss pris, da tiden min også har en verdi. La for eksempel ut en gjenstand til 500, ble ikke solgt, da ble den bare med på neste tur til BIR. 

i stedet for å gi det bort?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg selger en del brukt og priser klær ut i fra kvalitet og nypris. Jeg bruker ikke tiden min på gi bort priser da gir jeg heller bort til kles innsamling. Mange vil jo også ar jeg skal sende klærne og det tar tid. I tillegg tar det tid å legge ut annonser, ta fine bilder, skrive relevant info om plaggene også skal jo dette oppbevares forsvarlig og ta plass i hjemmet.

Jeg selger klær til ca halvpris viss det er dyre merker, ull, teknisk osv og ikke er slitt. Er plagg brukt 2 til 3 ganger så er prisen noe høyre.

Vanlig bomullsklær av typen gensere, jeans, joggebukser osv selges til ca 1/3 av prisen. Ofte i pakker med flere plagg sammen.

Jeg gjør ikke all denne jobben for en symbolsk sum for at andre foreldre skal spare penger, det har jeg ingen egen interesse av. Jeg gjør det for å tjene penger. Jeg får solgt det meste jeg legger ut og folk sparer penger på å kjøpe fra meg. Hender at folk pruter og vil ha gi bort pris eller at jeg dekker frakt men det er uaktuelt. Hvorfor i alle dager skal jeg bruke tiden min på dette. Den er vært ganske mye for meg.

Anonymkode: 57db9...289

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Jeg kan legge ut enkelte ting meget billig, men merkeklær gir jeg ikke bort for slikk og ingenting til fremmede. Jeg selger kun klær som er som  nytt/svært pent brukt.

Nupper etc kastes.

Det som ikke blir solgt etter en viss tid gis bort til familie/venner.

Endret av Josephine
Skrevet

Tja, om tingene er lite brukt er det vel ok å ta seg betalt - men det er de færreste som kjøper en og en genser brukt med mindre det er merkeklær. Jeg søker selv bare på "stor klespakke xxx", da får man omtrent det maste man trenger for en tusenlapp eller to. Kjøpte nettopp en gigapakke til minsten med vinterdresser (flere, ja), masse utejakker/utebukser til alle årstider, ull, fleece og det aller meste vi trenger av vanlige klær for 1600 kr. Synes ikke det var dyrt, det meste er jo ikke brukt omtrent. Skulle jeg kjøpt det samme nytt snakker vi 10000+.

Selger selv videre på den måten også.

Anonymkode: aa9c0...209

• Liker 4
Skrevet

Det finnes mye forskjellig ja, enig i det, men syns de fleste ikke overpriser klespakkene sine.

At noen tar litt mer betalt for merkeklær får være fair.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

i stedet for å gi det bort?

Har prøvd.

Folk sier de vil ha. Så begynner noen å by for å få. Folk lover å komme, dukker ikke opp. Jeg må legge ut på nytt... Så lover man å hente, dukker ikke opp, man gir til noen andre, så blir de sure og kommer med nesten truende meldinger.

Gidder ikke. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker det slikt at de annonsene som blir liggende lenge på Finn, er jo fordi folk setter for høye priser og ingen kjøper. Noen har også brukt ti år på å samle mot for å endelig rydde bort barneklær, så det er klær fra 10 år siden, og tro eller ei, det ser man, for det er også trender i barneklær, utrolig nok. De gode, billige og fine pakker med klær, blir jo fort kjøpt, så du må enten sjekke ofte, eller sette på en automatisk søk. 

Anonymkode: 28aa5...e4f

• Liker 1
Skrevet

Eneste jeg syns er dumt i forhold til brukte klær er disse gjenbruksbutikkene som skal ha full pris for brukte klær. De har kunder som er helt avhengig av å få kjøpt brukte klær pågrunn av økonomi, så da skjønner jeg ikke hvorfor butikker som frelsesarmeen skal ha høye priser når de samtidig jobber med  barnefattigdom. Det for meg blir ett paradox. 

Anonymkode: d65dc...355

• Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet

Helt enig. Særlig om man i tillegg kjøper med fiks ferdig for å få det levert hjem. Så etter ullundertøy til barnet mitt på Finn i går. Så en ullgenser til 100kr, men med fiks ferdig ble det 180kr til sammen, og da kan man like gjerne kjøpe nytt. 

Anonymkode: 62e87...7a0

• Liker 3
Skrevet

De selger vel for det de kan få, hva er galt med det? Og får de ikke solgt må de endre prisen.

Anonymkode: 558af...b6e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eneste jeg syns er dumt i forhold til brukte klær er disse gjenbruksbutikkene som skal ha full pris for brukte klær. De har kunder som er helt avhengig av å få kjøpt brukte klær pågrunn av økonomi, så da skjønner jeg ikke hvorfor butikker som frelsesarmeen skal ha høye priser når de samtidig jobber med  barnefattigdom. Det for meg blir ett paradox. 

Fretex var veldig bra for mange år siden, men nå har de blitt hinsides ift prisene sine. De som kjøper der nå må jo mest være de som vil ha vintage eller brukt bare for ikke å kjøpe nytt i butikker? Man sparer lite på å kjøpe på Fretex ift hva man gjorde før. 

Så kan de argumentere med at de også skal lønne ansatte, betale for lokaler osv osv, men det blir uansett feil ift. hva Fretex egentlig skulle være, og var en gang. 

Anonymkode: d2f0b...bd6

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fretex også! Er ikke mange av de ansatte under arbeidstrening gjennom nav (får ikke vanlig lønn), også selger de ullgensere for 800kr! 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helt enig. Særlig om man i tillegg kjøper med fiks ferdig for å få det levert hjem. Så etter ullundertøy til barnet mitt på Finn i går. Så en ullgenser til 100kr, men med fiks ferdig ble det 180kr til sammen, og da kan man like gjerne kjøpe nytt. 

Det kommer Jo an på merket, flere av de koster 3-400 kr ky

Anonymkode: 9a980...aea

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det flere som synes at mange tar helt latterlige summer for brukte barneklær? Jeg så ei nå som skulle ha 100kr for en name it hot wheels genser, 50 kr for en Peppa gris t skjorte og hummel t skjorte og shorts til 100 kr. Slikt blir jo ikke solgt 

jeg kjøper selv mye name it, polern o pyret, gullkorn blanda  med litt annet  . En pakke med klær jeg solgte med 10 bodyer, 12 bukser , 6 nattdrakter , 6 gensere og ett fleece sett  gikk for 450 kr etter budrunde og det syns jeg faktisk var mye (jeg bor i en stor by) . Jeg skjønner meg ikke på de som skal liksom ha 100 kr. per plagg. Det er jo brukte klær. Er dere enig i at mange skal ha så sykt mye for brukte klær ?

Anonymkode: 0e809...639

Synes ikke det var mye for eksemplene du kommer med, det er da under halv pris av ny pris 

Anonymkode: 9a980...aea

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...