Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #1 Skrevet 21. februar 2006 75 menn ble andmeld i fjordi di ikke betaler barnebidrag. Over 30.000 nordmenn skylder barnebidrag for over 3 milliarder kroner. Trygdeetatens innkrevningssentrak (TI ) skjerper kontrollen serlig med dem som nekter å betale bidrag. DE SOM NEKTER Å BETALE KAN STRAFFES MED FENGSEL. Ja foreldrene bør betale,jeg er selv bidragsmottaker men jeg vet ikke om det vil gagne barna at pappa eller mamma sitter i fengsel. For da kan jo den ene forelderen som har barna bruke fengselsstraffen og nekte barnet samvær. Og da blir jo den tapende part BARNET på bekostning av at staten skal ha inn de pengene som de har betalt ut til bidragsmottakerne. Jeg skjønner at pengene må komme fra en plass,men er metodene riktige og jeg vil jo da påstå at i tilfeller der det er alvorlige barnefordeligssaker så vil jo da pengene styre,den andre vil vinne uavhengig om den andre er god mamma/pappa. Penger er penger,men barneloven da?? Fengsel er et pressmiddel for å få folk til å skjerpe seg,men i saker det er barn inne i bildet,hvor lurt er det egentlig???
Gjest vsn Skrevet 21. februar 2006 #2 Skrevet 21. februar 2006 Jeg synes det er helt rett at de ikke slipper unna sin plikt. Men før fengselsstraff kunne det kanskje være bedre med tvangssalg av hus, bil etc for å få inn barnebidragene de skylder. 1
Gjest Tuva Skrevet 21. februar 2006 #3 Skrevet 21. februar 2006 Ja det er riktig med konsekvenser ved å ikke følge opp sin plikt. Det er her snakk om mennesker som har manglende vilje, ikke manglende evne til å betale. Skal staten ta ansvar for deres manglende vilje?
Gjest Gjesta Skrevet 21. februar 2006 #4 Skrevet 21. februar 2006 Dette er gode nyheter. Kanskje mødre som sitter med store utestående beløp omsider kan få det de har krav på. Jeg for min del har tusenvis av bidragskroner utestående. Kommer ikke akkurat ungene til gode når jeg ikke får dem.
Gjest Gjesta Skrevet 21. februar 2006 #5 Skrevet 21. februar 2006 (endret) *Pirkehumør* Nå gjelder dette sikkert mødre som skylder barnebidrag også... Endret 21. februar 2006 av Violetta
Saeria Skrevet 21. februar 2006 #6 Skrevet 21. februar 2006 Jeg var i samme pirkehumør som deg, og skulle til å påpeke det samme. Men jeg synes at det bør iverksettes sanksjoner mot de som skylder masse bidrag uavhengig om det er mammaen eller pappaen som lar vær å betale.
Gjest Gjesta Skrevet 21. februar 2006 #7 Skrevet 21. februar 2006 Men jeg synes at det bør iverksettes sanksjoner mot de som skylder masse bidrag uavhengig om det er mammaen eller pappaen som lar vær å betale. ← Selvfølgelig! Man har forsørgerplikt for sine barn.
Nanne Skrevet 21. februar 2006 #8 Skrevet 21. februar 2006 synes det er feil å klandre bare fedrene jeg, for det er mange mødre som ikke betaler oså. Så det er feil å skrive fedre som ikke betaler bidrag skal tas
LilleBille Skrevet 21. februar 2006 #9 Skrevet 21. februar 2006 Det er vel snakk om at det er 75 menn som er anmeldt - og da er det tydeligvis akkurat i denne sammenheng menn. Ellers er det snakk om nordmenn - som en samlebetegnelse - og det er jo kjønnsnøytralt - og da gjelder det sikkert både menn og kvinner - men det er vel ikke så veldig rart om det er en overhyppighet blant disse av menn - da det tradisjonelt har vært menn som har betalt bidrag. Aftenposten
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #10 Skrevet 21. februar 2006 De første linjene av innlegget er direkte sitat fra text-tv og noen linjer lenger ned så har jeg faktisk skrevet med mine egne ord,jeg har skrevet om foreldre og mammaer og pappaer,for jeg er fullstendig klar over at mange mødre ikke betaler. Har en dame i min egen familie så jeg er ikke ukjent for sannheten. Så er det noen som skal arresteres så må det være de som setter menn/fedre i disse kategoriene og det var i alle fall ikke meg,innleggsinnehaveren. Sjekk nyhetene og les selv NRK TEKST TV SIDE 108
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #11 Skrevet 21. februar 2006 jeg er oppvokst hos min far,og mamma betalte ikke bidrag til oss,men her var det ikke viljen det stod på men evnen synes de med dårlig betalingsvilje skal få straff uansett om det er mor eller far det er snakk om.
Far til 2 Skrevet 21. februar 2006 #12 Skrevet 21. februar 2006 Jeg synes det bør være likhet mht straff. I dag er det slik at stadig flere bostedsforeldre (les kvinner) blir straffet for trygdemisbruk (har samboer, etc). Da bør naturligvis også samværsforelder (les mennene) bli straffet om de misbruker tilliten til f.eks. å betale bidrag ihht reglene.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #13 Skrevet 21. februar 2006 Med den nye bidragsmetoden er det en annen ting som også gjør at bidragsyter kan lure seg til å ikke betale, spess om de er selvstendig næringsdrivende. De fører opp den inntekten det passer å ta ut av foretaket, og er den mindre enn X betaler staten ett minste bidrag som de aldri må betale tilbake.. :=(
Gjest Gjesta Skrevet 21. februar 2006 #14 Skrevet 21. februar 2006 -de må nok betale tilbake det staten legger ut for dem
Gjest allium Skrevet 21. februar 2006 #15 Skrevet 21. februar 2006 -de må nok betale tilbake det staten legger ut for dem ← Nei, hvis bidraget er satt til 0 pga "manglende bidragsevne", opparbeider de seg ikke gjeld heller.
Gjest Tuva Skrevet 21. februar 2006 #16 Skrevet 21. februar 2006 Nei, hvis bidraget er satt til 0 pga "manglende bidragsevne", opparbeider de seg ikke gjeld heller. ← Men hele poenget her er at det er forskjell på manglende evne og manglende vilje. De som skal møte sanksjoner er de som helt klart har betalingsevne men manglende vilje.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #17 Skrevet 21. februar 2006 Manglende vilje kaller de det,jeg er ei dame,gift med en mann som er bidragspliktig,vi jobber begge 2,betaler skatt og forsørger barna våre, vi har husgjeld som mange andre,jeg har ikke full stilling,gubben betaler bidrag hver mnd men ikke alltid like mye,vi skal leve vi også,han pådrar seg gjeld,vi har 450,-kr for mye perr mnd til å få sosialhjelp,han tjener for godt til å få gjeldsordning,så når de sier dette med evnene og viljen så blir jeg litt vrang,dette er urettferdig.
Gjest Gjesta Skrevet 21. februar 2006 #18 Skrevet 21. februar 2006 Manglende vilje kaller de det,jeg er ei dame,gift med en mann som er bidragspliktig,vi jobber begge 2,betaler skatt og forsørger barna våre, vi har husgjeld som mange andre,jeg har ikke full stilling,gubben betaler bidrag hver mnd men ikke alltid like mye,vi skal leve vi også,han pådrar seg gjeld,vi har 450,-kr for mye perr mnd til å få sosialhjelp,han tjener for godt til å få gjeldsordning,så når de sier dette med evnene og viljen så blir jeg litt vrang,dette er urettferdig. ← Hardt, men sånn er det. Barnas velferd kommer foran ens egen personlige gjeld.
Gjest Gjesta Skrevet 21. februar 2006 #19 Skrevet 21. februar 2006 Nei, hvis bidraget er satt til 0 pga "manglende bidragsevne", opparbeider de seg ikke gjeld heller. ← Nei, det er sant.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #20 Skrevet 21. februar 2006 Hardt, men sånn er det. Barnas velferd kommer foran ens egen personlige gjeld. ← Ja men barna mine sin velferd da eller barna våre rettere sagt??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå