AnonymBruker Skrevet 3. september #1 Del Skrevet 3. september Hei! Jeg kommer sikkert til å høres ut som en drittsekk uansett hva jeg skriver her nå, så jeg skriver bare situasjonen som det er, så får vi se hvor det bærer. Jeg bor i en studentblokk, og her gjelder normen for stillhet mellom 23 og 07. Jeg sliter litt med å forstå hvor denne grensen går, og det kommer nok mye av at jeg ikke hører til mine naboer i det hele tatt (bor i et hjørne, og har altså kun 1 nabo). Jeg er et sinnssykt travelt menneske, og har vanligvis ikke mulighet til å tenke på legging før 23 ish. Ikveld tok jeg ut tallerk og kniv for å spise en brødskive, og hører dunking på veggen. Tenker ikke noe over det. Når jeg har spist skrur jeg på vasken for å vaske den skitne tallerken, et glass og denne kniven, og hører denne gang voldsom dunking fra naboen, som signaliserer at jeg skal være stille. Jeg personlig, mener jo at jeg var så stille som en kan vær når en håndterer kjørl, men det syntes altså ikke naboen min. Jeg skrudde av vasken og har bare gått til sengs nå, fordi jeg ikke ønsker å være trøbbel for noen. Men er det å ta oppvasken av 1 tallerken noe som bryter med regelen om stillhet mellom 23 og 07? Jeg personlig synes det er rart å skulle forholde seg til denne regelen som et ‘totalforbud’ mot lyd, da det betyr at jeg i teorien ikke vil ha lov til å fungere mellom 23 og 07. Jeg våkner 5:30 for å rekke å gjøre meg klar og så reise til første forelesning. Kan jeg da heller ikke koke grøt før jeg drar? Og skal jeg være tvunget til å la skitten oppvask stå frem til klokke 18 når jeg endelig er hjemme igjen? Igjen, vet jeg kanskje høres dust ut. Men jeg selv oppfatter meg som en stille person, og skjønner ikke helt hvordan jeg skal leve et ‘normalt’ liv dersom jeg ikke kan lage en ENESTE lyd mesteparten av tiden jrg befinner meg i denne leiligheten Anonymkode: d528c...b20 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september #2 Del Skrevet 3. september Problemet her er at hvis lydisolasjonen der du bor er så håpløst dårlig at det ikke engang er mulig å vaske en tallerken uten at naboen hører dette, burde det være Studentsamskipnadens oppgave å sørge for bedre isolering mellom boenhetene og (felles?) kjøkken; jeg er selv en stor tilhenger av stillhet, men lydforholdene i denne blokken høres jo helt ekstreme ut. Anonymkode: 9a027...6b6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september #3 Del Skrevet 3. september Det bør være lov å ta seg mat altså. Skal man liksom la være å slå ned på do og vaske hendene også om man må bæsje klokka to på natta? Anonymkode: e3720...36c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september #4 Del Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Problemet her er at hvis lydisolasjonen der du bor er så håpløst dårlig at det ikke engang er mulig å vaske en tallerken uten at naboen hører dette, burde det være Studentsamskipnadens oppgave å sørge for bedre isolering mellom boenhetene og (felles?) kjøkken; jeg er selv en stor tilhenger av stillhet, men lydforholdene i denne blokken høres jo helt ekstreme ut. Anonymkode: 9a027...6b6 TS Anonymkode: d528c...b20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september #5 Del Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det bør være lov å ta seg mat altså. Skal man liksom la være å slå ned på do og vaske hendene også om man må bæsje klokka to på natta? Anonymkode: e3720...36c Er liksom det jeg også tenker. Er bsre så redd for å være den ene jævlige naboen uten å mene det Ts Anonymkode: d528c...b20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september #6 Del Skrevet 3. september Dunkes det til lyden av rennende vann? Det er jo ekstremt. Selv her vi bor er det lett å høre lyd fra vannrør og toaletter men å nekte folk å vaske opp en tallerken eller bruke vann er jo umulig. Vi har en nabo som lever et liv med rus og er oppe store deler av nettene på det verste med tilhørende dørsmell skråling og andre plutselige tunge brå lyder, og det ville vært mer naturlig å dunke i veggen grunnet dette enn det du beskriver. Kan det tenkes at du dunker borti noe som lager mer lyd enn du tror? Er det lyden av skuffer og skap som kan være årsak? Kanskje legge tallerken på et mykt underlag for natta etter tørking? Kanskje du burde prate med naboen for å finne ut hva det er som foregår. Kanskje det er noen andre som støyer og som er grunn til denne dunkinga? Anonymkode: 508cc...abc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september #7 Del Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dunkes det til lyden av rennende vann? Det er jo ekstremt. Selv her vi bor er det lett å høre lyd fra vannrør og toaletter men å nekte folk å vaske opp en tallerken eller bruke vann er jo umulig. Vi har en nabo som lever et liv med rus og er oppe store deler av nettene på det verste med tilhørende dørsmell skråling og andre plutselige tunge brå lyder, og det ville vært mer naturlig å dunke i veggen grunnet dette enn det du beskriver. Kan det tenkes at du dunker borti noe som lager mer lyd enn du tror? Er det lyden av skuffer og skap som kan være årsak? Kanskje legge tallerken på et mykt underlag for natta etter tørking? Kanskje du burde prate med naboen for å finne ut hva det er som foregår. Kanskje det er noen andre som støyer og som er grunn til denne dunkinga? Anonymkode: 508cc...abc Godt poeng! Lurte litt på om det kunne være lyden av at jeg setter tallerken ned på metallplata ved siden av vasken, men litt usikker der. Tviler på st det va skapdørene h*n reagerte på, jeg prøvde være veldig stille med de også… Men ja, enig i det med p snakke med vedkommende. Er jo en student i den leiligheten fer også som (forhåpentligvis) har forståelsen av at vi alle er mennesker og ikke alle kan starte dagen etter 07! Tror jeg kontakter de imorgen😊 Anonymkode: d528c...b20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #8 Del Skrevet 4. september Noen er bare ekstra irritable. Og det er nok dårlig isolering der du bor. Jeg bodde i en hybel en gang der vannrøret fra badet oppe gikk gjennom soverommet mitt. Så jeg våknet av det hvis noen der trakk ned på do når jeg sov. Men de må da få lov til å gå på do når de må 😅. Bare drit i naboen din. Anonymkode: eac46...9a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThereGoesBob Skrevet 4. september #9 Del Skrevet 4. september Tenker vel at man bør ta ekstra hensyn når man bor i en studentbolig, hva nå enn definisjonen på dette måtte være. Det går an å ta mange forholdsregler for å unngå støy spesielt når det er såpass lytt. Oppvask o.l. kan f.eks lett vente til neste dag. Ingen vits å plage naboen med dette sent på kveld. Har selv et soverom på andre siden av mitt kjøkken, så tar en del hensyn her selv om det er betongvegger. Vannkran og rennende vann inkl. toalettlyder er det verre å gjøre noe med, så gjør noe der du kan om ikke annet. Planlegging og forberedelser kan være smart. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 4. september #10 Del Skrevet 4. september Stille etter 23 betyr ingen høy musikk, ikke høylytt festing, roping og bråking, og av hensyn til naboene kan man nok også la være med støvsuging, vaskemaskin og tørketrommel. Man har så klart lov til å være våken og bedrive helt vanlige hverdagslige aktiviteter, lage seg mat og ta oppvasken. Om naboen har problemer med det, så er det bygningskonstruksjonen (eller naboen) det er noe feil med, ikke deg. Da får hen heller ta det opp med studentsamskipnaden, eller hvem det nå er som er utleier. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #11 Del Skrevet 4. september Her bor det en tenåring i nabo leiligheten. Han kan sitte å game til langt utpå natta om helgene. Vi hører han av og til, men klager ikke Snakk med naboen og spørr om hva han reagerte på Anonymkode: 3d991...42d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå