Gå til innhold

Hvilken av disse bostedene ville du valgt?


kaleidoskop

Anbefalte innlegg

flytte til feks Holmestrand, Horten, Åsgårdstrand og få et hus ved havet og utsikt. Men det er mindre sentralt, kanskje ikke så mye som skjer. Nærmere natur 

Eller bo nært tbanen, ha nærhet til konserter og restauranter og mer urbant liv. Men fortsatt mye natur i Nordmarka eller Vestmarka. 

Begge liv frister, men hva er "best" i det lange løp? Vi har barn på 2, 4 og 8 år. Og hvordan bor du i dag? 

Endret av kaleidoskop
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker best mindre sentralt. Oslo var fint i studietida og noen år til, men nå trives vi på gård.

Anonymkode: 414ca...b23

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1. Ikke storby med barn. Men gjerne byggefelt/gå-basert oppvekst. 

Anonymkode: d9a8e...303

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp sentralt i oslo og ønsker det samme for mitt barn. Vi hadde hytte, så fikk leve "hagelivet" på sommeren og i helgene, mens vi i hverdagen nøt kort avstand til skoler og butikker og stort utvalg fritidsaktiviteter og ting å finne på.

Når det er sagt kjenner jo bare du på hvor trangt det føles med 3 barn, og om du har råd til plassen du ønsker med nok trygg uteplass for barna (enten det er i form av egen hage eller bakgård etc) nær banen.

Anonymkode: 2b2b0...778

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på hvor jobben din er. Å sitte 2 timer på tog hver dag kan bli ganske kjedelig i lengden. 

Anonymkode: fcad8...667

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nr 2 uten tvil

Anonymkode: fb77e...47e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Kommer jo an på hvor jobben din er. Å sitte 2 timer på tog hver dag kan bli ganske kjedelig i lengden. 

Anonymkode: fcad8...667

Stort sett hjemmekontor. Så tåler lang reise en gang i uka eller mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vokste opp sentralt i oslo og ønsker det samme for mitt barn. Vi hadde hytte, så fikk leve "hagelivet" på sommeren og i helgene, mens vi i hverdagen nøt kort avstand til skoler og butikker og stort utvalg fritidsaktiviteter og ting å finne på.

Når det er sagt kjenner jo bare du på hvor trangt det føles med 3 barn, og om du har råd til plassen du ønsker med nok trygg uteplass for barna (enten det er i form av egen hage eller bakgård etc) nær banen.

Anonymkode: 2b2b0...778

Vi har det "greit nok". Men ville helt klart fått større plass og kanskje tryggere med å flytte. Det med nærhet til "alt" er veldig praktisk og fristende. Men ville helt klart få det godt økonomisk med å flytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller bosatt meg på andre siden av fjorden, dvs. Moss, kambo, Son. 

Anonymkode: c4daa...dd1

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Ville heller bosatt meg på andre siden av fjorden, dvs. Moss, kambo, Son. 

Anonymkode: c4daa...dd1

Den siden er også fin, men er "feil side". Blir for langt unna blant annet familien. 

Endret av kaleidoskop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Hva med Tønsberg?

Anonymkode: 30a4f...ee1

Vi har sett der også, men boligene er hakket dyrere. Da vil vi ikke ha mulighet til å kjøpe de samme utsiktstomtene som på stedene jeg nevner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bo sentralt med hytte på landet, er fasit her.

Anonymkode: 1727f...e48

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trivdes i Oslo fra 20 til 30. Ville tilbake til landsbygda da jeg fikk barn. Har aldri angret 🙂. Oslo er 1 t og 40 min unna med fly, så hender vi tar noen dager der. Men bo der vil jeg ikke. Det området du ser på er skikkelig fint, men ganske dyrt, vil jeg tro. Om jeg skulle flyttet sørover igjen, ville jeg ha sett på Drøbak, Son.....

Anonymkode: 6df87...b0a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bergen eller Tromsø. 

Trondheim eller Kristiansand. 

Enten bo sentralt i Oslo, eller flytt til en av de andre flotte byene i Norge.

Anonymkode: a6b67...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet ut fra byen da nr 2 var på vei, jeg savner fortsatt det å bo sentralt. Ville ikke bodd midt på løkka som vi gjorde før, men hadde gjerne byttet huset med et mindre rekkehus i områdene Grefsen/Diesen/Risløkka++ Vi benyttet oss aktivt av alt av tilbud i byen, og jeg savner virkelig å kunne gå til alt, evt lett kollektiv. Er så mye mer styr å måtte kjøre eller ta tog som ikke går like ofte. På den andre siden er det jo veldig deilig med stor hage og god plass. Så kommer vel an på hvor mye du bruker tilbudene man har sentralt.

Anonymkode: fd79f...ac3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaleidoskop skrev (10 timer siden):

flytte til feks Holmestrand, Horten, Åsgårdstrand og få et hus ved havet og utsikt. Men det er mindre sentralt, kanskje ikke så mye som skjer. Nærmere natur 

Eller bo nært tbanen, ha nærhet til konserter og restauranter og mer urbant liv. Men fortsatt mye natur i Nordmarka eller Vestmarka. 

Begge liv frister, men hva er "best" i det lange løp? Vi har barn på 2, 4 og 8 år. Og hvordan bor du i dag? 

Har dere familie/nettverk noen av disse plassene, da?

Jeg ville vurdert å flytte ut om det var et godt miljø eller en eller annen eksisterende tilknytning som venta (besteforeldre, gamle venner e.l.). Ellers hadde jeg nok blitt, dersom dere egentlig trives godt, men bare "mangler" stort hus. Men her tenker jo folk ulikt. Selv setter jeg pris på kort vei til jobb og enkel logistikk i hverdagen. 

Anonymkode: 39da1...08f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt nr. 2 resten av huset vil ha nr.1, så da bor vi sånn.

Anonymkode: e71fc...732

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...