Gå til innhold

Hvorfor velger noen planlagt keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Studentmamma33
Skrevet

Jeg skal skrive en semesteroppgave i forbindelse med studiene mine, som handler om hvorfor noen kvinner velger planlagt keisersnitt i stedet for vaginal fødsel. Hvilke faktorer spiller inn på avgjørelsen, både for og imot? For eksempel informasjon fra helsetjenesten, sykehusene og anbefalt lesestoff både før og under graviditeten. Spiller meninger fra partner, familie, venner og sosiale medier noen rolle? Eller andre faktorer? Jeg kommer i hovedsak til å sammenligne trendene i USA og Norge. Det hadde vært fantastisk om noen kunne tenke seg å dele historien sin her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe man kan velge i Norge, men søke om. Man må inn til samtale og man kan få et nei.

De fleste elektive keisersnitt er kvinner som f.eks tidligere har hatt en traumatisk fødselsopplevelse eller vanskelig vaginal fødsel, kanskje opplevd komplikasjoner som gjør at man har mye engstelse for ny vaginal forløsning. 

Jeg har født to barn vaginalt og skulle jeg hatt flere, hadde jeg ønsket keisersnitt på bakgrunn av de opplevelsene jeg har hatt. Begge mine fødsler var svært heftige. 

Anonymkode: f278b...ae8

Skrevet

Barnet lå i seteleie, og jeg fikk tilbud om enten å teste vendingsforsøk, forsøke vaginal fødsel med setet først eller planlagt keisersnitt. Ble vel mest oppfordret til de to første alternativene. Fikk mye og god informasjon om alle mulighetene. Valgte likevel pks, mest pga at jeg i utgangspunktet hadde fødselsangst. 

Anonymkode: 96a14...002

Skrevet

Ble unnfanget med keisersnitt fordi mamma hadde for trangt bekken til å føde meg naturlig. 

Anonymkode: e9a27...c7a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ble unnfanget med keisersnitt fordi mamma hadde for trangt bekken til å føde meg naturlig. 

Unnfanget faktisk. Tror du skal slå opp ordet..

Anonymkode: 1daa4...a99

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Interessant måte å unnfange på. Livmoren ble skåret opp og det ble sprøyter inn sædceller da, eller? 

• Liker 3
Skrevet

Psykiske årsaker begge ganger. Møtte forståelse fra dag én. 

2005 og 2011. Fødselsangst begge ganger. 

Anonymkode: 51d1d...251

• Liker 1
Skrevet
Studentmamma33 skrev (24 minutter siden):

Jeg skal skrive en semesteroppgave i forbindelse med studiene mine, som handler om hvorfor noen kvinner velger planlagt keisersnitt i stedet for vaginal fødsel. Hvilke faktorer spiller inn på avgjørelsen, både for og imot? For eksempel informasjon fra helsetjenesten, sykehusene og anbefalt lesestoff både før og under graviditeten. Spiller meninger fra partner, familie, venner og sosiale medier noen rolle? Eller andre faktorer? Jeg kommer i hovedsak til å sammenligne trendene i USA og Norge. Det hadde vært fantastisk om noen kunne tenke seg å dele historien sin her.

Siden du skriver oppgave om dette så burde du vite at planlagt keisersnitt er ikke noe man VELGER selv - det er ikke en valgfri selektiv operasjon i Norge. Det er noe man kan "søke" om/spørre om man får - som avgjøres av en fødselslege, stort sett en overlege - basert på potensielle risikofaktorer, både fysisk og psykisk hos den enkelte kvinne, samt baby. Den fødendes ønske skal vektlegges, men er ikke avgjørende faktor. 

Det å sammenligne USA og Norge er en utrolig dårlig idé- da planlagt KS er en selektiv, valgfri operasjon i USA - noe det IKKE er i Norge. 

Utover det så ble jeg anbefalt planlagt KS ved min siste fødsel på bakgrunn av alvorlige tidligere komplikasjoner under tidligere vaginale fødsler, antistoffer i blod som gjør potensielle blodoverføring mer risikabelt og vanskeligere enn normalt hvis jeg skulle trenge det, baby låg i seteleie hele graviditeten. Personlig tenkte jeg ikke på planlagt KS selv før det ble anbefalt. Valgte å takke fint ja - da sikkerhet og minimale risikoer var viktig for meg. I min situasjon var planlagt KS mindre risikabelt enn ny vaginal fødsel. 

Anonymkode: 8f4e1...fbf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg ble også det av samme grunn

(forløst med keisersnitt altså, unnfanget ble jeg nok på "gamlemåten" 😂)

Anonymkode: 37460...c51

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ble også det av samme grunn

(forløst med keisersnitt altså, unnfanget ble jeg nok på "gamlemåten" 😂)

Når det er sagt tror jeg ikke det er noe de undersøker mer annet enn i spesielle tilfeller, jeg har fått inntrykk av at det skal mye mer til for å få keisersnitt nå enn det gjorde da, fordi man vet mer om ulempene det kan medføre for mor og barn

Skrevet

Det er ikke noe man velger selv. Man har naturligvis brukermedvirkning, men det er lege på sykehuset som bestemmer om man skal ha planlagt keisersnitt. I all hovedsak gjøres dette hvis man har forsøkt å føde vaginalt tidligere, men at det ikke gikk og endte i hastesnitt, eller hos de som har kraftig fødselsangst. 

Jeg har både mor og søster som ikke kunne føde vaginalt grunnet for trangt bekken. Det ble kritisk med deres førstefødte grunnet dette, men likevel gjøres det ikke engang CT på meg for å måle bekkenet (legen min spurte og fikk et ganske bryskt avslag). Må prøve å føde vaginalt uansett.  

Anonymkode: 1cf1c...93a

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Siden du skriver oppgave om dette så burde du vite at planlagt keisersnitt er ikke noe man VELGER selv - det er ikke en valgfri selektiv operasjon i Norge. Det er noe man kan "søke" om/spørre om man får - som avgjøres av en fødselslege, stort sett en overlege - basert på potensielle risikofaktorer, både fysisk og psykisk hos den enkelte kvinne, samt baby. Den fødendes ønske skal vektlegges, men er ikke avgjørende faktor. 

Det å sammenligne USA og Norge er en utrolig dårlig idé- da planlagt KS er en selektiv, valgfri operasjon i USA - noe det IKKE er i Norge. 

Utover det så ble jeg anbefalt planlagt KS ved min siste fødsel på bakgrunn av alvorlige tidligere komplikasjoner under tidligere vaginale fødsler, antistoffer i blod som gjør potensielle blodoverføring mer risikabelt og vanskeligere enn normalt hvis jeg skulle trenge det, baby låg i seteleie hele graviditeten. Personlig tenkte jeg ikke på planlagt KS selv før det ble anbefalt. Valgte å takke fint ja - da sikkerhet og minimale risikoer var viktig for meg. I min situasjon var planlagt KS mindre risikabelt enn ny vaginal fødsel. 

Hvordan gikk KSet og tiden etter?

Skrevet

Søsteren til eksen min gjorde det i Irland. Grunnen var visst at det sannsynligvis ble en stor baby, også var det bare ganske vanlig å gjøre for å slippe skader i underlivet og sånn.

Anonymkode: 9a3b7...e52

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan gikk KSet og tiden etter?

Det gikk veldig bra. Veldig fin opplevelse igrunn. Ingen komplikasjoner eller problemer. Var på beina dagen etter. Reiste hjem fra sykehuset etter 3 dager. Noe smerter så klart, men mindre enn forventet og mindre enn hva som oppstod grunnet komplikasjoner tidligere. 

Skrevet

Har hatt to akutte keisersnitt fra før og da blir tredje automatisk KS. 7-10 dager før termin får jeg dato for KS.

Skrevet

For å selv kunne planlegge fødselen ned til hvilken dag det skal skje og for å slippe smerter under fødsel. Vet at noen norske kvinner tidligere har bestilt og tatt keisersnitt på privat sykehus i Storbritannia. Da har de selvsagt dratt i god tid i forveien med tanke på at man skal ta fly etc.

Leste litt på nettet om dette:

C-sections: give expecting parents the flexibility to plan and prepare for the day their baby is born. It will also reduce anxiety around waiting for labor to start. Fear of pain: Fear of pain is another common reason expecting parents may choose to have a C-section instead.

Skrevet

Har fått to barn som satt i seteleie. Har hjerteformet livmor som gjør det umulig å snu dem. Så de satt bom fast i samme stilling fra uke 20. 

I tillegg har jeg et syndrom som gjør at nervesystemet i bekkenet ikke fungerer slik det skal. Jeg kunne prøve vaginal fødsel men som høyrisiko-fødsel som de fortalte meg mest sansy lig ville ende i keisersnitt uansett, eller ta planlagt keisersnitt. Jeg valgte planlagt keisersnitt. Måtte ikke søke, fikk bare en dato for operasjonen.

Anonymkode: 90979...234

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har fått to barn som satt i seteleie. Har hjerteformet livmor som gjør det umulig å snu dem. Så de satt bom fast i samme stilling fra uke 20. 

I tillegg har jeg et syndrom som gjør at nervesystemet i bekkenet ikke fungerer slik det skal. Jeg kunne prøve vaginal fødsel men som høyrisiko-fødsel som de fortalte meg mest sansy lig ville ende i keisersnitt uansett, eller ta planlagt keisersnitt. Jeg valgte planlagt keisersnitt. Måtte ikke søke, fikk bare en dato for operasjonen.

Anonymkode: 90979...234

Jeg bare lurer (du trenger ikke svare om du ikke ønsker), men hvilket syndrom som gjør at nervesystemet i bekkenet ikke fungerer? Jeg har hatt problemer med bekkenet i flere år, men ingen lege har klart å finne årsaken 😨 Eneste svaret jeg har fått fra sykehuset er at det virker som «nervene er i høyspenn» 

Har du smerter i bekkenet til vanlig, eller er det bare ved fødsel at dette er problematisk? 

Anonymkode: 66630...3ea

Skrevet

Jeg valgte ikke keisersnitt sådan. Hadde styrtfødsel med førstemann som resulterte i relativt heftig fødselsskade som krevde operasjon i full narkose rett etter fødsel. Fikk da beskjed på etterkontroll hos gynekolog at hvis jeg ønsket flere barn, anbefalte de planlagt keisersnitt pga. gjentakelsesfare - eller potensielt verre skade og vedvarende plager. Da jeg ble gravid med andremann, hadde jeg tidlig samtaler med både fastlege, jordmor og deretter gynekolog, hvor vi sammen besluttet at keisersnitt var det beste alternativet i min situasjon. Jeg ble aldri nektet ny vaginal fødsel, men fikk sterke anbefalinger om keisersnitt da ny vaginal fødsel utgjorde en større risiko, og det ikke var noen garantier - selv med evt. tettere oppfølging under fødsel eller evt. igangsetting. Nå skal det sies at andremann også lå i sete-/tverrleie hele svangerskapet, så sannsynligheten for at det ville blitt et keisersnitt uansett ville vært stor.

Anonymkode: 49365...c98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...