Gå til innhold

Ishockey som aktivitet for barn - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt inspirert av tråden om valg av aktiviteter for barn, hvor noen trekker fram ishockey som en sport de ikke ville latt barna delta på, så vil jeg gjerne høre erfaringer vedrørende denne aktiviteten for barn. Stemmer det at det krever veldig mye av foreldrene? Er det en veldig dyr sport med tanke på utstyr, treningsavgift, deltagelse på cuper etc. ? Hva er din erfaring med denne aktiviteten om du har har/har hatt barn som spiller hockey? Gjerne både fordeler og ulemper og eventuelt sammenlignet med andre aktiviteter. 

Anonymkode: 6869f...6fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Elsker hockey! 🥰

Fantastisk samhold- både blant barna og voksne.

Krever at du stiller opp ja. Kjører og heier på laget.

Blir dyrt etterhvert men når de er små kan mye utstyr kjøpes brukt og treningsavgift er som I andre idretter.

Anonymkode: 391ee...049

Skrevet

Ulempen er alt utstyret du må hjelpe barnet med😅 Selve utstyret koster også en del. Også må du betale avgift som er noen tusenlapper i året. 

Deltagelse på cup er frivillig. Lite dugnad sammenlignet med fotball, men man betaler seg ut istedenfor å ha dugnad. Du må ha en stor bil (suv) for å få på plass utstyr til ditt barn og de andre som skal sitte på. 

Litt usikker på hvordan det er andre steder da. Men vi bor i Oslo. 

Anonymkode: a9417...cda

Skrevet

Synes ishockey er helt topp, med godt og inkluderende miljø her hos oss hvertfall. Det er en noe dyr etablering av utstyrspakke, komplett sett med svær bag ligger fort på rundt 10.000,-.  Det er fullt mulig å halvere den prisen eller mer, ved å bruke Finn eller brukt&bytte dager som ofte kjøres 1-2 ganger i året av hockeyklubben.

Totale årlige trenings/klubb/lisensavgifter er jo noen tusen men ikke verre enn andre idretter. Så her har hockey vært mer populært enn håndball og fotball 👌

Man blir en noe kald hockeyforelder med mange timer i kald hall, men det er hyggelig likevel 😅

Anonymkode: e773b...86b

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Litt inspirert av tråden om valg av aktiviteter for barn, hvor noen trekker fram ishockey som en sport de ikke ville latt barna delta på, så vil jeg gjerne høre erfaringer vedrørende denne aktiviteten for barn. Stemmer det at det krever veldig mye av foreldrene? Er det en veldig dyr sport med tanke på utstyr, treningsavgift, deltagelse på cuper etc. ? Hva er din erfaring med denne aktiviteten om du har har/har hatt barn som spiller hockey? Gjerne både fordeler og ulemper og eventuelt sammenlignet med andre aktiviteter. 

Min største som er 18 snart, har spilt hockey siden han var 7, jeg og vi som familie har veldig postive opplevelser,men ja er en del frivillig arbeid, mye penger på utstyr og treningsavgift,men han stortrives og gjort det hele veien

Anonymkode: 116e0...982

Skrevet

Eneste minuset her, er at de fra 5-6-7klasse har trening om morningen før skolen en gang i uken. Ellers så er det topp På lik linje som annen lagidrett.

Anonymkode: d100b...92e

Skrevet

Ishockey er svært givende for barn. Som oftest har barna et fantastisk samhold og masse moro. Treningen skiller seg ut fra annen idrett med at den er hard og strukturert fra ung alder. Grunnen til dette er at uten skikkelig struktur under trening kan det skje ulykker så der forventes at barna trener ordentlig fra ung alder. Barn som liker Ishockey vokser veldig på denne idretten. Mitt barn likte ikke å trene noe annet da de fleste andre idretter mangler denne strukturen før barna blir mye eldre.

Men ja Ishockey krever at mann møter opp på trening. Kamper og cuper er masse moro for barna men krever at foreldre stiller opp.

Utstyret koster da det ligger mye teknologi og forskning på sikkerhet for å utvikle sikrere utstyr med god bevegelighet, noe mann som foreldre ønsker at barna skal ha på isen. De aller minste barna er ikke gode nok til at mann trenger mer en entry level utstyr. Men ettervært som farten og styrken øker så tør mann ikke slippe barnet ut uten god og sikker polstring og god hjelm.

Skøytene er barnas verktøy og barna bruker skøytene i såpass mange timer at det er viktig å kjøpe et godt par i forhold til vekt på barnet og fot form.

Det er lett å få utstyr på salg så med litt planlegging kan man minske utgiftene. Selges også brukt på finn. Ville ikke kjøpt hjelm brukt. Dyrere skøyte modeller kan varmes og formes på nytt så det kan fint kjøpes brukt.

Jeg synes Ishockey var vært det da det ga mye glede for mitt barn. Jeg er aleneforeldre og klarte helt fint å følge opp Ishockey. Var veldig godt samhold mellom foreldrene som stilte opp og hjalp hverandre med kjøring osv.

Etter flere år med Ishockey mistet mitt barn interessen under korona da alt stengte ned, halve laget sluttet og den treningen som var kunne ikke planlegges mer enn en dag eller 2 i forveien. De byttet treningslokasjon på kort varsel. Garderoben fikk de ikke bruke. Ingen foreldre fikk se på og det ble ikke spilt kamper. Alt av ting som bygget samhold mellom spillerne ble tatt vekk fra idretten så mange av barna mistet gleden ved å trene sammen.

Anonymkode: 55ae7...4a5

Skrevet

Har to brødre som begge har spilt hockey som barn. Yngste sluttet etter at han bikket 19, rett og slett fordi han begynte i militæret som lærling og i førstegangstjeneste. 
Det er et fantastisk samhold i hockeyen, de har fått gode kompiser og det er god trening. Desto eldre de blir, desto mer konkurransepreget blir det jo, og lagene ble toppet da de ble 14 år. Mine brødre har alltid kun spilt fordi de synes det er moro, så de var ikke en del av det toppede laget, men spilte fortsatt aktivt og trivdes med spillet og lagkamerater. Nå er de begge to en del av supportermiljøet i byen her (laget vårt er et av Norges beste, spiller i toppen hvert år), og engasjerer seg stort. 

Er derfor vokst opp i diverse ishaller rundt omkring i Norge, så jeg hadde helt avsmak for ishockey en lang periode pga det, men nå er gleden rundt hockey kommet tilbake også for meg. Det er en fantastisk idrett, rett og slett. 

Anonymkode: ce156...58f

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nesten bare dårlige erfaringer. Hadde en ungdom på ishockey. 

Dyr idrett. Dyrt utstyr selv om man kjøper brukt. Bortekamper kommer for oppi 5-10.000,-. 

Krevde ikke så mye av oss, mindre enn fotball. Men må selvsagt kjøre frem og tilbake pga utstyr, da buss eller samkjøring ikke gikk. 

Veldig krevende for ungdommen, og man må være 100% dedikert. Minimum 2 treninger pr dag. Man må være god, gi alt på trening og veldig lett å havne utenfor/kommer ikke på laget hvis man ikke er god nok. Får da beskjed om å trene mer. Han trente som en gal. Ble utslitt og umotivert etterhvert. 

At det er sosialt for foreldre.....nja, mye sladder, intriger, sjefete damer etc. 

Anonymkode: bb522...815

Skrevet

Her varde den karrieren heldigvis ikke lenge og jeg jublet inni meg da han sa at han ikke hadde lyst til å fortsette.

Utstyret var dyrt, men det største aberet var alt styret med å få det til og fra og ikke minst få det på og av barnet. Det høres ikke så voldsomt ut, men jeg ble ganske fort dritt lei av å følge inn og hjelpe til med å kle på alt dette flere ganger i uka. Og så var det å sitte på sidelinja og fryse en time. 

Hadde han hatt det skikkelig gøy når han var der hadde det veid opp for styret mitt, men det var ikke noe bra stemning på laget, de andre som hadde holdt på lenge og var mye flinkere var dårlige til å inkludere, og når noen av disse også gikk i samme klasse ble den stemningen dratt med på skolen også. Så jeg tror det var veldig bar at han slutta når han gjorde.

Anonymkode: 0c83b...ad1

Skrevet

Begge mine har spilt. De startet tidlig begge to.

Mye morro og samhold for eldste. På yngste sitt årskull var det dårlig. Må stille på cuper som dere selv arrangerer. Når de spiller kamper så er det foreldre som stiller med det som trengs. Som speaker, utvisning, evt filming, kafé etc. Vanlig å måtte stille på dugnad når A-laget spiller kamp. 

Utstyret hadde de lagret i hallen, men husker ikke fra hvilken alder. 

Det var buss til bortekamper. Cuper betalte vi overnatting for selv. Dvs de som krevde overnatting. 

Anonymkode: 91d50...32a

Skrevet

Vi elsker ishockey og er kjempeglad for at han valgte det over fotball. Alle bortsett fra 1 som måtte velge mellom valgte hockeyen. I vår klubb er de flinke til å selge pent brukt utstyr til de minste. så utgiftene til utstyr ikke blir så stor i starten. Nå skifter vi ut ting i utakt. Han vokser ikke ut av alt hver sesong. Vi har ikke mye dugnader. Vi selger lodd noen ganger i året på senter, der gjør barna jobben. Som er en fin ting! Hockey er strukturer og samholdet blant voksne og barn er sterkt. Mestringsfølelsen er stor på isen da man lærer raskt. Anbefales! 

Anonymkode: be129...d85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...