AnonymBruker Skrevet 4. september #21 Del Skrevet 4. september Anononyma skrev (17 minutter siden): Jeg har da ikke valgt et hverken trist eller kjedelig navn til sønnen min, et helt vanlig norsk navn (ikke Erik). Kanskje jeg synes navnet du har valgt til dine barn er både trist, kjedelig og stygt. Vi har alle våre preferanser. Det at du ikke har kjent på hvor fantastisk det er å være så utrolig eksotisk og spennende på navnefronten selv gjør jo selvfølgelig at du lettere kunne valgt et navn som Simen eller Odd eller Øystein til din sønn, fordi du ikke bryr deg om det blir rart eller vanskelig på engelsk. Mulig den som bærer navnet er av en annen oppfatning i en stadig mer globalisert verden. Vi holdt forøvrig på å velge navnet Bjørn fordi vi synes server sterkt og kult på norsk - og det er fullt mulig å uttale på engelsk uten en masse misforståelser. Så, det er mulig å finne særnorske navn som fungerer på engelsk om man skulle ønske det. Det er uansett synd at folk tar hensyn til hvordan et navn uttales på et annet språk i min mening. Anonymkode: cb873...06f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #22 Del Skrevet 4. september Erik! Aldri likt navnet Ulrik. Anonymkode: eb889...270 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malmfrid Skrevet 4. september #23 Del Skrevet 4. september (endret) Erik er et gammelt og flott norsk navn. Det går helt tilbake til det norrøne. Hadde uten tvil valgt det fremfor Ulrik. De gamle, gode navnene er heldigvis på vei tilbake. Endret 6. september av Malmfrid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 4. september #24 Del Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er uansett synd at folk tar hensyn til hvordan et navn uttales på et annet språk i min mening. Anonymkode: cb873...06f Da finner du et norrønt navn som er vanskeligst mulig å uttale på engelsk til dine barn. Det står du helt fritt til Skjønner forøvrig ikke hvorfor alle angriper meg her. Flere i tråden som er inne på det samme. Igjen, navn er preferanser. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melus Skrevet 4. september #25 Del Skrevet 4. september Erik 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 4. september #26 Del Skrevet 4. september Anononyma skrev (1 time siden): Jeg har da ikke valgt et hverken trist eller kjedelig navn til sønnen min, et helt vanlig norsk navn (ikke Erik). Kanskje jeg synes navnet du har valgt til dine barn er både trist, kjedelig og stygt. Vi har alle våre preferanser. Det at du ikke har kjent på hvor fantastisk det er å være så utrolig eksotisk og spennende på navnefronten selv gjør jo selvfølgelig at du lettere kunne valgt et navn som Simen eller Odd eller Øystein til din sønn, fordi du ikke bryr deg om det blir rart eller vanskelig på engelsk. Mulig den som bærer navnet er av en annen oppfatning i en stadig mer globalisert verden. Vi holdt forøvrig på å velge navnet Bjørn fordi vi synes server sterkt og kult på norsk - og det er fullt mulig å uttale på engelsk uten en masse misforståelser. Så, det er mulig å finne særnorske navn som fungerer på engelsk om man skulle ønske det. Jeg anklaget deg ikke for å ha gitt barnet ditt et trist eller kjedelig navn. Vi vet jo verken hva du har valgt for navn til barnet ditt eller at barnet ditt er en gutt før du skrev det nå. Du later til å tolke alt i verste mening. Hadde jeg fått viljen min ville sønnen min hatt Erik til navn. Det var mor som lot seg påvirke av andres mening. Jeg har selv et etternavn som med engelsk uttale kan oppfattes av amerikanere som lite flatterende, på linje med Simen heller enn Odd eller Øystein. Har en halvkjent amerikansk slektning med samme etternavn som har utmerket seg litt i en bestemt sport. Jeg har aldri opplevd at det har blitt gjort noen sak av hvordan navnet uttales på engelsk. Ingen bryr seg. Aldri vært noen problemstilling. Som sagt, forstår jeg problemstillingen din. Samtidig har jeg betenkeligheter med innfallsvinkelen din. Det er blitt så populært å lovprise mangfold pga en stadig mer globalisert verden. Poenget mitt er at det å bevisst velge bort navn som kan være vanskelig for engelsktalende å uttale, bidrar til mindre mangfold. Et annet poeng er at selv om nordmenn oftest bruker engelsk for å kommunisere med personer fra utenfor Skandinavia, så har de fleste nordmenn kommuniserer med i utlandet ikke engelsk som morsmål. Så jeg vet ikke om problemstillingen din er så veldig aktuell i tale med tyskere, nederlendere, franskmenn, spanjoler, italienere, grekere eller portugisere. Dét landet utenfor Skandinavia som mottar flest utvandrere og turister fra Norge er jo Spania, og spanjoler flest klarer ikke å føre en samtale på engelsk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #27 Del Skrevet 5. september TS her. Ser at mange skriver at de foretrekker Erik. Syns dere det er litt finere enn Ulrik da? Eller at Ulrik ikke er noe fint i det hele tatt? Anonymkode: 5e583...bbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 5. september #28 Del Skrevet 5. september Klossmajor skrev (9 timer siden): Jeg anklaget deg ikke for å ha gitt barnet ditt et trist eller kjedelig navn. Vi vet jo verken hva du har valgt for navn til barnet ditt eller at barnet ditt er en gutt før du skrev det nå. Du later til å tolke alt i verste mening. Hadde jeg fått viljen min ville sønnen min hatt Erik til navn. Det var mor som lot seg påvirke av andres mening. Jeg har selv et etternavn som med engelsk uttale kan oppfattes av amerikanere som lite flatterende, på linje med Simen heller enn Odd eller Øystein. Har en halvkjent amerikansk slektning med samme etternavn som har utmerket seg litt i en bestemt sport. Jeg har aldri opplevd at det har blitt gjort noen sak av hvordan navnet uttales på engelsk. Ingen bryr seg. Aldri vært noen problemstilling. Som sagt, forstår jeg problemstillingen din. Samtidig har jeg betenkeligheter med innfallsvinkelen din. Det er blitt så populært å lovprise mangfold pga en stadig mer globalisert verden. Poenget mitt er at det å bevisst velge bort navn som kan være vanskelig for engelsktalende å uttale, bidrar til mindre mangfold. Et annet poeng er at selv om nordmenn oftest bruker engelsk for å kommunisere med personer fra utenfor Skandinavia, så har de fleste nordmenn kommuniserer med i utlandet ikke engelsk som morsmål. Så jeg vet ikke om problemstillingen din er så veldig aktuell i tale med tyskere, nederlendere, franskmenn, spanjoler, italienere, grekere eller portugisere. Dét landet utenfor Skandinavia som mottar flest utvandrere og turister fra Norge er jo Spania, og spanjoler flest klarer ikke å føre en samtale på engelsk. Igjen legger du frem egne meninger som universelle sannheter. Folk velger forskjellig og har forskjellige årsaker til hvorfor de tar de valgene de gjør. Det kommer fremdeles til å være nok av Bjørg, Ingunn, Øystein og Simen selv om JEG synes det er upraktiske navn. Til ts: Ulrik er også fint, Erik er i min øyne litt finere og sterkere på sett og vis. Som noen skrev tidligere i tråden er det av en eller annen grunn kjekk-mann-navn Betyr ikke at det er noe galt med Ulrik likevel! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #29 Del Skrevet 5. september Erik. Har aldri likt Ulrik. Liker ikke Erik heller, men det er på grunn av flere kjipe bekjente som heter det. Anonymkode: 2eea6...a6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #30 Del Skrevet 5. september Synes Erik er et flott navn, tidløst og staselig. Anonymkode: 56ba7...c21 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 6. september #31 Del Skrevet 6. september Jeg synes Erik er finest. Ulrik er helt OK. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #32 Del Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (På 5.9.2024 den 5.57): TS her. Ser at mange skriver at de foretrekker Erik. Syns dere det er litt finere enn Ulrik da? Eller at Ulrik ikke er noe fint i det hele tatt? Anonymkode: 5e583...bbf Jeg synes ikke Ulrik er noe fint i det hele tatt. Og sønnen min heter Erik. Men jeg synes kanskje jeg hører en skuffelse? Hvis du selv liker Ulrik best velger du jo det. Anonymkode: a8384...ebf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #33 Del Skrevet 6. september Ulrik Anonymkode: da7c1...148 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #34 Del Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (På 5.9.2024 den 5.57): TS her. Ser at mange skriver at de foretrekker Erik. Syns dere det er litt finere enn Ulrik da? Eller at Ulrik ikke er noe fint i det hele tatt? Anonymkode: 5e583...bbf Jeg foretrekker Erik, men jeg synes ikke Ulrik er et stygt navn. Kjenner folk som heter det, og tenker jo ikke noe over det 😊 Du velger det navnet du liker best. Jeg kjenner noen fra Bergen, songar litt vane for å hive -en bak på navn når de prater om hverandre « Der kommer Kjell’en», er dette vanlig? Tenker da blir jo Ulrik til Ulrikken… 😂 Anonymkode: 56ba7...c21 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #35 Del Skrevet 6. september Erik er et flott navn. Passer på et søtt lite barn og en flott voksen mann. Det er tidløst, sterkt, enkelt og historisk. Ulrik, joda det går det også. Men jeg hadde helt klart valgt Erik. Anonymkode: c1912...6e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 6. september #36 Del Skrevet 6. september Anononyma skrev (På 4.9.2024 den 20.46): Jeg har da ikke valgt et hverken trist eller kjedelig navn til sønnen min, et helt vanlig norsk navn (ikke Erik). Kanskje jeg synes navnet du har valgt til dine barn er både trist, kjedelig og stygt. Vi har alle våre preferanser. Det at du ikke har kjent på hvor fantastisk det er å være så utrolig eksotisk og spennende på navnefronten selv gjør jo selvfølgelig at du lettere kunne valgt et navn som Simen eller Odd eller Øystein til din sønn, fordi du ikke bryr deg om det blir rart eller vanskelig på engelsk. Mulig den som bærer navnet er av en annen oppfatning i en stadig mer globalisert verden. Vi holdt forøvrig på å velge navnet Bjørn fordi vi synes server sterkt og kult på norsk - og det er fullt mulig å uttale på engelsk uten en masse misforståelser. Så, det er mulig å finne særnorske navn som fungerer på engelsk om man skulle ønske det. Simen ja. Ordentlig gøyalt på engelsk 😂 Ellers er Ulrik sjeldent og fint. Men jeg tror jeg ville valgt Erik. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #37 Del Skrevet 6. september Anononyma skrev (På 4.9.2024 den 21.09): Da finner du et norrønt navn som er vanskeligst mulig å uttale på engelsk til dine barn. Det står du helt fritt til Skjønner forøvrig ikke hvorfor alle angriper meg her. Flere i tråden som er inne på det samme. Igjen, navn er preferanser. Jeg er enig med deg, jeg! Selv er jeg veldig glad for at jeg har et internasjonalt navn som fungerer på alle språk, og dette var også viktig for meg da jeg skulle velge navn til mine egne barn (mannen min er i tillegg utenlandsk, så vi ville at navnene skulle være forståelige i hans hjemland også). Anonymkode: 69874...836 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #38 Del Skrevet 6. september Ville definitivt valgt Erik. Eventuelt Eirik. Ikke Ulrik! Anonymkode: 949b9...dd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #39 Del Skrevet 9. september Jeg ville også ha valgt Erik. Min sønn har en bekjent som heter Ulrik, og han har hele livet blitt kalt Ullerik. Anonymkode: b9ef4...c1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #40 Del Skrevet 9. september Juliv skrev (På 3.9.2024 den 20.35): Ulrik er grusomt, prøv å si det på Engelsk😂 Ulric er et engelsk navn det og... Anonymkode: ca4c4...480 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå