Gå til innhold

Ulrik eller Erik?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sliter veldig med å velge mellom navnet Erik og Ulrik. Noen innspill? Bor forøvrig i Bergen mtp uttale. Syns begge passer til etternavnet 

Anonymkode: 5e583...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes Ulrik er et grusomt navn. Spesielt når det uttales med bergensdialekt. Tilsynelatende er det stort sett i Bergens-området navnet benyttes, så du bor i alle fall der flest synes det er fint.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik er et fint navn på Bergensk, og så er det ikke så mange som blir kalt det nå. 

Anonymkode: 2aad8...cfe

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik.  Brukbart på de fleste språk men likevel enkelt og rett frem med norsk tradisjon.

Anonymkode: a8384...ebf

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik er så kjedelig. Hadde gått for Ulrik. 

Anonymkode: 44f8f...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Juliv skrev (1 time siden):

prøv å si det på Engelsk😂 

Hvordan er det relevant? TS bor i Norge.

Anonymkode: cb873...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik er fint, sterkt og «ordentlig». I tillegg er det også et engelskspråklig navn så blir lettere for han å evt studere/jobbe/bo utenlands i fremtiden :) 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns Erik er et veldig fint navn. Det er vanlig, men en av kjekk mann navnene i min bok. 

Anonymkode: bc1d2...046

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt Erik👍🏻

Anonymkode: 178df...768

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Syns Erik er et veldig fint navn. Det er vanlig, men en av kjekk mann navnene i min bok. 

Anonymkode: bc1d2...046

Enig, mange kjekke Eriker

Anonymkode: 5bab8...110

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulrik är mycket mer unikt än Erik. Tycker dock Erik är finare.. kanske Eirik? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Sliter veldig med å velge mellom navnet Erik og Ulrik. Noen innspill? Bor forøvrig i Bergen mtp uttale. Syns begge passer til etternavnet 

Anonymkode: 5e583...bbf

Ulrik helt klart :) Liker ikke Erik ,er så hardt,men eirik derimot er kjempe fint

Anonymkode: 2f561...64f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anononyma skrev (21 timer siden):

Erik er fint, sterkt og «ordentlig». I tillegg er det også et engelskspråklig navn så blir lettere for han å evt studere/jobbe/bo utenlands i fremtiden :) 

Tror ikke det har noe å si. Ulrik er såpass enkelt å uttale på engelsk og andre språk også. Den tyske varianten, Ulrich, har vært så utbredt i tyskspråklige land, at jeg tror de fleste engelskspråklige også vil være kjent med navnet. Den vestlige verden opplever så mange fremmede navn gjennom innvandring nå at jeg ikke ser for meg at et navn som Ulrik vil by på noen særlig større utfordringer enn Erik rundt omkring. Kanskje gjør det en tvert imot litt mer interessant for mange. Litt mer eksotisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (Akkurat nå):

Tror ikke det har noe å si. Ulrik er såpass enkelt å uttale på engelsk og andre språk også. Den tyske varianten, Ulrich, har vært så utbredt i tyskspråklige land, at jeg tror de fleste engelskspråklige også vil være kjent med navnet. Den vestlige verden opplever så mange fremmede navn gjennom innvandring nå at jeg ikke ser for meg at et navn som Ulrik vil by på noen særlig større utfordringer enn Erik rundt omkring. Kanskje gjør det en tvert imot litt mer interessant for mange. Litt mer eksotisk.

Mulig. Jeg synes Erik er bedre på mange måter, også på engelsk.

Har selv et navn som umulig lar seg uttale på engelsk og jobbet internasjonalt i mange år. Det var utrolig irriterende for både meg og andre, måtte til slutt ta et annet navn å bruke i jobbsammenheng. Har derfor vært nøye på å gi mitt barn et navn som fungerer like bra i Norge som internasjonalt.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (7 minutter siden):

Mulig. Jeg synes Erik er bedre på mange måter, også på engelsk.

Har selv et navn som umulig lar seg uttale på engelsk og jobbet internasjonalt i mange år. Det var utrolig irriterende for både meg og andre, måtte til slutt ta et annet navn å bruke i jobbsammenheng. Har derfor vært nøye på å gi mitt barn et navn som fungerer like bra i Norge som internasjonalt.

Jeg var nære på å gi sønnen min Erik til navn, jeg. Tilbakemeldinger fra slektninger i sydligere strøk om at Erik er så vanlig og kjedelig gjorde at vi landet på et annet navn i stedet.

Har forståelse for valget du har gjort for ditt barn. Likevel er den holdningen litt trist, synes jeg. Den fører jo i retning av en mer ensartet og kjedeligere verden med mindre lokalt særpreg.

Nå ga mine foreldre meg et navn som er ganske kjent rundt omkring i verden, så jeg har ikke kjent så mye på problemstillingen din. I Sør-Europa har jeg likevel opplevd at noen bommer på navnet mitt. Da har jeg bare kjørt på videre med deres lokale variant av navnet mitt i stedet. Har gjort det samme for sønnen min med navnet hans et par ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (7 minutter siden):

Jeg var nære på å gi sønnen min Erik til navn, jeg. Tilbakemeldinger fra slektninger i sydligere strøk om at Erik er så vanlig og kjedelig gjorde at vi landet på et annet navn i stedet.

Har forståelse for valget du har gjort for ditt barn. Likevel er den holdningen litt trist, synes jeg. Den fører jo i retning av en mer ensartet og kjedeligere verden med mindre lokalt særpreg.

Nå ga mine foreldre meg et navn som er ganske kjent rundt omkring i verden, så jeg har ikke kjent så mye på problemstillingen din. I Sør-Europa har jeg likevel opplevd at noen bommer på navnet mitt. Da har jeg bare kjørt på videre med deres lokale variant av navnet mitt i stedet. Har gjort det samme for sønnen min med navnet hans et par ganger.

Jeg har da ikke valgt et hverken trist eller kjedelig navn til sønnen min, et helt vanlig norsk navn (ikke Erik). Kanskje jeg synes navnet du har valgt til dine barn er både trist, kjedelig og stygt. Vi har alle våre preferanser.

Det at du ikke har kjent på hvor fantastisk det er å være så utrolig eksotisk og spennende på navnefronten selv gjør jo selvfølgelig at du lettere kunne valgt et navn som Simen eller Odd eller Øystein til din sønn, fordi du ikke bryr deg om det blir rart eller vanskelig på engelsk. Mulig den som bærer navnet er av en annen oppfatning i en stadig mer globalisert verden.

Vi holdt forøvrig på å velge navnet Bjørn fordi vi synes server sterkt og kult på norsk - og det er fullt mulig å uttale på engelsk uten en masse misforståelser. Så, det er mulig å finne særnorske navn som fungerer på engelsk om man skulle ønske det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...