AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #1 Del Skrevet 3. september 2024 Hva tenker dere? Eller er det risky? Anonymkode: 56725...018 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 3. september 2024 #2 Del Skrevet 3. september 2024 Jeg sparer i fond til barna ja, i mitt navn. Tror veldig mange gjør det. Det er jo noe risiko, men dette er jo snakk om svært langsiktig sparing. Mine barn får ikke disse pengene når de er 18. De får pengene når de skal kjøpe sin første bolig. Og ja, det er jeg som bestemmer hva pengene skal gå til, siden de står i mitt navn og er mine penger frem til jeg gir dem bort. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bovina sancta Skrevet 3. september 2024 #3 Del Skrevet 3. september 2024 Det kommer an på tidshorisonten. Jeg sparer til mine på 4 måneder i globalt indeksfond. Da sprer man risikoen maks, og jeg har tidshorisont på 18-20 år. Historisk sett skal jeg da få mye høyere avkastning enn sparing på bankkonto. Hadde jeg hatt under 5 års horisont, ville jeg nok spart annerledes. Fondet går veldig opp og ned. Man kan risikere å måtte selge med tap om man ikke har god nok horisont. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #4 Del Skrevet 3. september 2024 Ser ikke på det som risky, vi har tenkt at hun ikke skal vite om det og få det som tilskudd til egenkapital til bolig når det trengs. Hun er 3 år nå, så det er jo ikke før om tidligst kanskje 20 år. Det er mest vår sparing men også noen få pengegaver fra andre. Om hun trenger noe før som vi ønsker å sponse (f.eks. lappen) vil vi vurdere å ta fra fondet for dette. Anonymkode: 57b0f...db1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #5 Del Skrevet 3. september 2024 Sparer i fond til mitt barn, men i mitt navn. Har plassert pengene i DNB Barnefond (et indeksfond) Langsiktig horisont. Foreløpig avkastning er på 30%. Dette svinger jo selvfølgelig, men jeg har spart i fond i 15 år og har vært med på både kraftige opp-og nedturer. Jeg har tjent bra på mine fond med langsiktig horisont. Anonymkode: f0e55...c72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #6 Del Skrevet 3. september 2024 Globale indeksfond har vært god butikk i mange år...selv hatt i over 10år. Dobbling skjer eter ca 8år inkl skatt. Anonymkode: ba814...0a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #7 Del Skrevet 3. september 2024 Hatt fond siden 80 tallet. Stiger fortsatt. Satt inn ca 30.000 i et fond og har snart en mill. Ikke satt inn noe underveis. Anonymkode: 806dd...15e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #8 Del Skrevet 3. september 2024 Ja, 400kr hver måned. I foreldres navn. Anonymkode: 11b80...6bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 3. september 2024 #9 Del Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hatt fond siden 80 tallet. Stiger fortsatt. Satt inn ca 30.000 i et fond og har snart en mill. Ikke satt inn noe underveis. Anonymkode: 806dd...15e Wow 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #10 Del Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva tenker dere? Eller er det risky? Anonymkode: 56725...018 Ja absolutt. Generelt sett bedre avkastning i fond enn kun høyrentekonto. Vi "sparer" i begge deler. I fond for langsiktig og på konto for noe kortere sikt og større utgifter etc.. Anonymkode: 4f812...6fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym_rx22 Skrevet 8. oktober 2024 #11 Del Skrevet 8. oktober 2024 Småbarns mor her, meg og min samboer setter av barnebidraget fra staten og 300kr ekstra, og vi har 10% avkastning årlig i en spareplan og kommer til og få igjen 1,2 millioner når han minste er 18 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #12 Del Skrevet 8. oktober 2024 Dumt spørsmål, om jeg setter inn 50.000 i et fond (via aksjesparekonto dnb), er det slik at jeg kan ta ut de 50 når som helst, eller kan de gå tapt? Skjønner at man må skatte av overskudd og at det kan være 0 økning i perioder. Har noen bittesmå fond nå men de går bare opp og opp (100kr per måned inn). Anonymkode: 9acbb...19f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #13 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dumt spørsmål, om jeg setter inn 50.000 i et fond (via aksjesparekonto dnb), er det slik at jeg kan ta ut de 50 når som helst, eller kan de gå tapt? Skjønner at man må skatte av overskudd og at det kan være 0 økning i perioder. Har noen bittesmå fond nå men de går bare opp og opp (100kr per måned inn). Anonymkode: 9acbb...19f De kan i teorien gå tapt, ja. Hvis alle selskapene fondet er investert i går konkurs samtidig. Da snakker vi ca sivilisasjonens undergang, type atomkrig, og da er fondets verdi ditt minste problem. De 50 000 kan gå opp - eller ned. Du må være forberedt på at hvis det er økonomiske krisetider kan fondets verdi gå ned med 20-30% eller mer (kanskje til og med 50%). Det er den risikoen man tar. Det er årsaken til at avkastning på fond over tid er bedre enn avkastning på bankkonto: Høyere risiko = høyere gevinst (men også mulighet for større tap). Viktig å sette seg inn i hva man kjøper. Man må ikke selge i nedgangstider, men ha is i magen og tåle et papirtap. Man må heller ikke være nødt til å ta ut pengene på et bestemt tidspunkt, i tilfelle det er nedgangstider akkurat da. For eksempel: Hvis du vet at du skal kjøpe hus i mars 2026, er det ikke en god idé å spare egenkapital i fond. Anonymkode: 55da5...4ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #14 Del Skrevet 8. oktober 2024 Takk for utfyllende svar atomkrig er jo kanskje ikke så usannsynlig, og dnb skal ha honorar og % så får prøve å sette meg mer inn i det. Anonymkode: 9acbb...19f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #15 Del Skrevet 8. oktober 2024 Jeg har et vanlig indeksfond i KLP, med rettere sagt to (tror ett er Globalt og ett er Nordisk), men de har hatt samme avkastning. lavt honorar. Jeg ville kanskje hatt ett med litt høyere risiko og et trygt om jeg skulle valgt på nytt nå. Uansett har de hatt en grei avkastning, bedre enn banken. Sparer ikke allverden som alenemor, men det har vel ca. doblet seg nå (før skatt). Håper å kunne sende med begge ungene 150 000 når de skal skaffe seg bolig. De bruker konf.pengene til førerkort for å slippe å ta ut av fondet. Anonymkode: 2dcf8...d3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #16 Del Skrevet 8. oktober 2024 Vi sparer barnetrygden i et globalt indeksfond. Føler ikke det er veldig risky nei. Tidshorisonten er alt fra 18 til 30 år. Forhåpentligvis kan vi hjelpe barnet inn på boligmarkedet, men da eventuelt stå som eiere av boligen frem til barnet er ferdig å studere. Dersom formuegrensen hos Lånekassen eksisterer enda i fremtiden. Anonymkode: f8ec7...fec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #17 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dumt spørsmål, om jeg setter inn 50.000 i et fond (via aksjesparekonto dnb), er det slik at jeg kan ta ut de 50 når som helst, eller kan de gå tapt? Skjønner at man må skatte av overskudd og at det kan være 0 økning i perioder. Har noen bittesmå fond nå men de går bare opp og opp (100kr per måned inn). Anonymkode: 9acbb...19f De kan gå tapt. Setter du inn 50.000 og markedet går ned, blir beløpet ditt lavere. Da får du faktisk skattefradrag hvis du selger deg ut med tap da, det skal sies. Du kan ta ut innskuddet når du vil. Skatt på gevinst. Historisk sett har ting gått opp over tid, men det betyr ikke at der er garantert. Det skal jo endel til før 50.000 er borte. Usannsynlig. Men ikke umulig. Kan virke skummelt. Men tross dette har vi over 1 mill i aksjefond. Både til egen pensjon og til barna. Og fortsetter å sette inn masse. Jeg tar sjansen men sparer bare penger vi ikke trenger. Det skal sies. Vi har sikker bolig med lav lånegrad, mat på bordet og har det godt, så vi sparer av overskuddet. Hadde ikke satset alt jeg eide i aksjefond. Anonymkode: 45738...798 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå