AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #1 Skrevet 3. september 2024 Noen som har erfaringer? Har søkt nylig. Lang ventetid. Hvilken sats fikk dere? Her kreves det mye på hjemmebane og alt blir glemt. Mye oppfølging ift skole osv. kan det hende vi får sats 2 eller 3? Anonymkode: c86a1...d06
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #2 Skrevet 3. september 2024 Er det for et barn eller voksen? Anonymkode: fbd5e...63e
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #3 Skrevet 3. september 2024 Hjelpestønad blir jo vurdert individuelt, og ikke basert på diagnose alene. Så det kommer jo an på hvor pleietrengende barnet ditt er sammenlignet med friske barn på samme alder, og hvor mye av det som er på grunn av diagnosen. Så vidt jeg har forstått skal det mye til for å få forhøyet sats. Bare for å få grunnsatsen må du jo kunne dokumentere tilsyn tilsvarende 1346 kr i mnd (2-2,5 timer hjelp per uke) utenom hjelp til ting som matlaging og rydding. Altså rent pleiebehov. Tourettes i seg selv utløser sjeldent det behovet, så ville ikke satset på noe høy sats men heller sett på det som en positiv overraskelse om du får Anonymkode: 9897f...45d 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #4 Skrevet 3. september 2024 Det kommer helt an på hva du har oppgitt i søknaden, og hvordan saksbehandler vurderer det du har skrevet. Som nevnt over her regnes satsen ut i forhold til hvor mye (ekstra)hjelp barnet trenger, og hvor mye tid som benyttes til dette. Anonymkode: c8402...b11
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #5 Skrevet 3. september 2024 Kreves MYE for å få 3 sats. Min autist fikk først sats 1 da hun var 3 år pga alder, forventet at en 3 åring trenger mye hjelp, men fikk sats 2 da den ble tatt opp til revurdering da hun var 9 år. Sats 3 er enda mer pleie, type rullestol brukere. Anonymkode: f36c2...bb4 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #6 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Er det for et barn eller voksen? Anonymkode: fbd5e...63e Ungdom Anonymkode: c86a1...d06
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #7 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kreves MYE for å få 3 sats. Min autist fikk først sats 1 da hun var 3 år pga alder, forventet at en 3 åring trenger mye hjelp, men fikk sats 2 da den ble tatt opp til revurdering da hun var 9 år. Sats 3 er enda mer pleie, type rullestol brukere. Anonymkode: f36c2...bb4 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det kommer helt an på hva du har oppgitt i søknaden, og hvordan saksbehandler vurderer det du har skrevet. Som nevnt over her regnes satsen ut i forhold til hvor mye (ekstra)hjelp barnet trenger, og hvor mye tid som benyttes til dette. Anonymkode: c8402...b11 Takk for svar. Har skrevet ganske grundig om alt som trengs hjelp til og ca anslått tid. Anonymkode: c86a1...d06
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #8 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hjelpestønad blir jo vurdert individuelt, og ikke basert på diagnose alene. Så det kommer jo an på hvor pleietrengende barnet ditt er sammenlignet med friske barn på samme alder, og hvor mye av det som er på grunn av diagnosen. Så vidt jeg har forstått skal det mye til for å få forhøyet sats. Bare for å få grunnsatsen må du jo kunne dokumentere tilsyn tilsvarende 1346 kr i mnd (2-2,5 timer hjelp per uke) utenom hjelp til ting som matlaging og rydding. Altså rent pleiebehov. Tourettes i seg selv utløser sjeldent det behovet, så ville ikke satset på noe høy sats men heller sett på det som en positiv overraskelse om du får Anonymkode: 9897f...45d Ok, takk for svar. Han sliter mye med aggresjon/angst/depresjon/spiseproblematikk også. Så det er mye å følge med på. Kan sammenligne med de 2 andre jeg har og der holder det med å gi beskjeder én gang, her må det mases 10 ganger eller bli med , slik at det blir gjort. Mye sinneutbrudd etc. Sliter mye med søvn også, som jeg har skrevet inn og at jeg må være i nærheten da. Får satse på sats 1. En venninne har en datter med separasjons-angst og hun fikk sats 2. Anonymkode: c86a1...d06 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #9 Skrevet 3. september 2024 Vi fikk forhøyet sats 2. Ingen diagnose, men er under utredning for ADHD/autisme. Vi bruker veldig mye tid på barnet. Skolevegring siden 1klasse. Klarer sfo. Må følges i barnebursdager. Vi må ofte henge igjen inntil 30min på skolen før roer seg. Vil helst bare være hjemme. Anonymkode: 5994e...b79
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #10 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi bruker veldig mye tid på barnet. Skolevegring siden 1klasse. Klarer sfo. Må følges i barnebursdager. Vi må ofte henge igjen inntil 30min på skolen før roer seg. Vil helst bare være hjemme. Klarer ikke sfo* Anonymkode: 5994e...b79
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #11 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ok, takk for svar. Han sliter mye med aggresjon/angst/depresjon/spiseproblematikk også. Så det er mye å følge med på. Kan sammenligne med de 2 andre jeg har og der holder det med å gi beskjeder én gang, her må det mases 10 ganger eller bli med , slik at det blir gjort. Mye sinneutbrudd etc. Sliter mye med søvn også, som jeg har skrevet inn og at jeg må være i nærheten da. Får satse på sats 1. En venninne har en datter med separasjons-angst og hun fikk sats 2. Anonymkode: c86a1...d06 Du havner nok i sats 2, om dette er ungdom. Ungdom skal jo kunne det meste selv, med litt tilsyn, så det blir endel ekstraarbeid en ikke tenker over i hverdagen fordi en er vant med det, en kan ikke sende de med bussen alene, på fritidsaktiviteter alene, spise alene osv osv, som andre ungdommer greier. Søvnen er ofte vanskelig osv osv. Det er endel ekstra. Jeg fikk sats 2 med autismeungdom, som er ganske lik, uten sinneutbrudd da, men han går ikke på skolen lenger og må følges opp i det meste, knyter ikke skoa selv engang, sendte en ganske utfyllende søknad, der jeg tok med absolutt alt. Tok 3 månader før en fikk innvilga. Da fikk en etterbetalt også. Han fikk seg ny seng, ellers bruker jeg pengene til å ta han med ut på tur og div, alt det ekstra en egentlig ikke har råd til, alt går til han. Anonymkode: 1c9ef...f38 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #12 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du havner nok i sats 2, om dette er ungdom. Ungdom skal jo kunne det meste selv, med litt tilsyn, så det blir endel ekstraarbeid en ikke tenker over i hverdagen fordi en er vant med det, en kan ikke sende de med bussen alene, på fritidsaktiviteter alene, spise alene osv osv, som andre ungdommer greier. Søvnen er ofte vanskelig osv osv. Det er endel ekstra. Jeg fikk sats 2 med autismeungdom, som er ganske lik, uten sinneutbrudd da, men han går ikke på skolen lenger og må følges opp i det meste, knyter ikke skoa selv engang, sendte en ganske utfyllende søknad, der jeg tok med absolutt alt. Tok 3 månader før en fikk innvilga. Da fikk en etterbetalt også. Han fikk seg ny seng, ellers bruker jeg pengene til å ta han med ut på tur og div, alt det ekstra en egentlig ikke har råd til, alt går til han. Anonymkode: 1c9ef...f38 Takk for utfyllende svar! Ja, det blir en vane og jeg tenkte ikke så mye at han var krevende, for han har vært «mye» siden han ble født på en måte. Vært en håndfull hele veien. godt å høre at dere kan gjøre hyggelige ting sammen. Om jeg får det innvilget så skal vi reise et par netter på hotell/Liseberg tenkte jeg til Halloween, det er noe han elsker ❤️ Anonymkode: c86a1...d06
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #13 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Vi fikk forhøyet sats 2. Ingen diagnose, men er under utredning for ADHD/autisme. Vi bruker veldig mye tid på barnet. Skolevegring siden 1klasse. Klarer sfo. Må følges i barnebursdager. Vi må ofte henge igjen inntil 30min på skolen før roer seg. Vil helst bare være hjemme. Anonymkode: 5994e...b79 Kanskje dere får økt til sats 2 etterhvert med diagnose i boks? Krysser fingrene. Krevende å være forelder til barn som krever ekstra også ❤️ Anonymkode: c86a1...d06
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #14 Skrevet 5. september 2024 Jeg har en barn på fem år med angst diagnose og diagnose på mobbing og søvnvansker. Hun fikk sats 1 i fjor. Fikk da litt over 50.000 fra forsikringsselskapet. Har søkt nå om utvidet hjelpestønad. Hun klarer ikke å være alene på SFO eller skolen. Så håper NAV ser at hun bør ha høyere sats nå. Anonymkode: 9a5ef...d30
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #15 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har en barn på fem år med angst diagnose og diagnose på mobbing og søvnvansker. Hun fikk sats 1 i fjor. Fikk da litt over 50.000 fra forsikringsselskapet. Har søkt nå om utvidet hjelpestønad. Hun klarer ikke å være alene på SFO eller skolen. Så håper NAV ser at hun bør ha høyere sats nå. Anonymkode: 9a5ef...d30 Masse lykke til! Trist at barnet opplever mobbing og er kun 5 år! Håper dere får god hjelp ☺️ Og at de øker satsen! Anonymkode: c86a1...d06 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #16 Skrevet 6. september 2024 Vi har sats 3, autisme. Skolevegring, selvskading, voldsomme sinneutbrudd der jeg og far blir angrepet fysisk. Må følges til alle aktiviteter, må lage egen middag til ham, må passe på at han tar medisinen sin. Må passe på når lillebror er hjemme i huset samtidig, at lillebror kan få være i fred. Vi bruker halvparten av pengene til ting som letter hverdagen for ham (og dermed oss), f.eks. når han får hang-up og "MÅ" ha et nytt par sko, selv om han har andre som er fullt brukbare, kan vi nå kjøpe det nye paret, og tenke at det er dekket av helsehjelp. Tidligere har vi sagt nei og blitt fysisk angrepet i slike situasjoner. Eller vi kan ta med storebror og lillebror på kino for pengene, så de kan prøve å reparere båndet mellom seg. Eller hvis vi må dra i konfirmasjon el.l. langt unna og bo på hotell, så må han ha eget rom. Dette bruker vi hjelpestønaden til. Den andre halvparten sparer vi, øremerket den dagen han flytter ut. Vi har ikke råd til å kjøpe egen leilighet til ham, han kommer trolig ikke til å klare å få seg en jobb, og vi KAN ikke ha ham boende hos oss når han blir myndig. Det er ikke lett å få hjelp hos den fattige kommunen vår, men kanskje vi kan bruke pengene som månedlig tilskudd til en assistent til ham, eller dekke en del av husleien når han er ung voksen. Anonymkode: 07009...898 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå