Gå til innhold

Greit å mase på ansatte etter arbeidstid?

AnonymBruker

Er det greit?  

163 stemmer

1. 1. Er det greit?

• Nei, de må slutte å mase!
      152
    • Ja det er helt greit, er tross alt sjefen demmes!
      11

Anbefalte innlegg

Jeg jobber med prosjekter som installeres døgnet rundt, så jeg vil helst at de kontakter meg dersom de er usikre på noe. Jeg har en såpass spesielisert rolle at min kollega ikke nødvendigvis kan gi et godt svar. Jeg sjekker også jobbmobil ofte når jeg er på ferie. Men jeg liker jobb og det er viktig å få prosjektene i boks 🙂. Jeg liker å bli involvert i avgjørelser underveis

Anonymkode: b9646...3d8

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Håper dine ansatte er organisert og kjenner godt til arbeidsmiljøloven, eller andre norske lover for den saks skyld.

Det er ikke noe problem å legge ned en avdeling, eller gjøre det skikkelig utrivelig for en å fortsette i jobben. Ubehagelig at det skal være så groteskt å kvitte seg med ubrukelige ansatte i Norge, men om noen skal ut, så forsvinner de, selv om 5-6 andre fantastiske folk mister sin livs beste jobb.

Anonymkode: 62992...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det diskuteres på nyhetskanalen i dag om det burde bli ulovlig av sjefer å mase på ansatte etter arbeidstid, hva er deres mening om det?

Anonymkode: 3514a...b19

Kommer helt ann situasjonen🤷‍♀️

Hva ligger du i mas?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg jobber som lærer. Vi er på jobb hele dagen, på kvelden og gjerne også i helger. Får vi mail eller meldinger forventes det at vi svarer. 

Anonymkode: a7216...be0

Nei, ingen forventer at dere svarer i helger eller på kvelder. Ingen av oss foreldre i allefall, med mindre det har hendt noe spektakulært i løpet av dagen. Du får lære deg å skru av og slutte å late som om du jobber 3-delt turnus…..lærere og sytingen deres…. 8 uker ferie og masse fritid/flexitid, langt flere goder har dere enn alle andre offentlige ansatte. Skjerp deg.🥱

Anonymkode: cab21...d90

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (1 time siden):

Om man har fleksitid og i stor grad kan styre egen arbeidstid er det helt greit å være tilgjengelig. Om ikke, skal fritid være fritid og jobb være jobb.

Jeg har fleks.

Det betyr også at jeg har rett til å ha fri når jeg ønsker å ha fri.

I kjernetid er jeg temmelig tilgjengelig. Men når jeg er tilgjengelig ellers er helt opp til meg. 

Anonymkode: f657d...a5d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kan kvitte meg en ansatt med den type holdninger du beskriver, selv om det krever noen flere grep enn i andre land. I verdens mest innovative land, USA; er du fri til å gå, men også fri til å bli gitt sparken når som helst. Det funker.

Anonymkode: 62992...6c9

Men USA er ikke Norge, og det er ingen i tråden som uttaler seg hvordan arbeidslivet skal være i USA, det er opp til den amerikanske befolkningen gjennom de politiske stemmer de gir i delstatene og på føderalt nivå. 

I Norge derimot, er det nok flere regler å følge. Sier ikke at man skal være fullstendig ufleksibel som arbeidstaker, men de færreste vil nok godta at man skal være tilgjengelig for jobb døgnet rundt hele tiden. 

Anonymkode: f90b6...5aa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knirke skrev (7 timer siden):

Så ledere skal ikke få kontakte ansatte når de f.eks trenger å bemanne en ledig vakt? Skal de bare la vakten stå tom, da? "Beklager det er ingen på Akutten i dag som kan hjelpe deg, vi kan ikke forstyrre de ansatte på fritiden skjønner du"

Skjønner ikke helt hvordan dette skulle fungert i praksis...

Å kontakte noen for å høre om de kan ta en vakt er helt innafor. Ting som kan vente trenger man ikke kontakte de ansatte om. Åpenbart så kan ikke akutten være stengt fordi man mangler en ansatt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kan sette mobilen på lydløs.

Anonymkode: c3c70...34e

Ikke alle kan det av ulike årsaker. Så det er ikke noen grunn å melde folk i tide og utide om ting som ikke haster.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva med å sette grenser for seg selv? 

Ikke gi ut privat nummer. Ikke installer programvaren på egne enheter, og hvis du allikevel gjør det for enkelthetens skyld, slå av varsler. 

Om noe er så utrolig viktig at du må fås tak i utenfor arbeidstid, skal det gå via rektor som avgjør om det er så viktig, og idåfall også kompenserer økonomisk for å ta av din fritid (for det tenker jeg må være en god skjedd oppgave, av og til må man bli kontaktet - men det skal kompenseres). 

(Jeg er forøvrig også kontaktlærer)

Anonymkode: b4c83...3e4

Hehe. Det er lettere sagt enn gjort. Vi må bruke egen enhet til f.eks skolekode, så vi er faktisk nødt til å bruke egen mobil. Ikke har vi fått noen form for jobbmobil, så vi er faktisk nødt til å bruke egen mobil. Noen skoler i Osloskolen har egne mobiler, men det som var håpløst der jeg jobbet før var at disse enhetene fikk vi ikke ta med f.eks til klasserommet. Og når man står der og skal logge inn på f.eks skolenmin eller andre ting som trenger feide-innlogging og skolekode, så er man nødt til å bruke egen privat enhet. Dessverre. Men tro meg, det er tatt videre til Utdanningsforbundet, som for øvrig er fryktelig tafatte.

Og så er det jo veldig enkelt å si dette med å "sette grenser for seg selv". Ja, men problemet er at hvis man ikke svarer ut foreldre, så blir det liggende til neste dag, og da får det gjerne godgjort seg - som igjen skaper mer splid og kanskje konflikt. Jeg opplever at det er mye bedre å svare ut foreldre med en gang, enn å la det ligge til neste dag. Dessuten er elevene mine små, så foreldrene er ekstra på. Men, det det å være på i starten roer ofte foreldrene ned, og da slipper man ekstraarbeid senere i året. 

Det er dog lettere sagt enn gjort det du skriver der. En lærer jeg kjenner levde under ditt prinsipp. Vel, en liten sak ble til en stor sak fordi foreldrene ikke følte seg "sett" og det ble mye baluba. Helt urimelig fra foreldrenes side, men det ble nå i hvert fall slik. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jeg sender melding til mine ansatte etter jobb ja. Men jeg forventer ikke svar. Er bare at jeg kommet på det da og må gjør det før jeg glemmer det. Men jeg har sagt klart ifra at jeg forventer ikke svar. Og haster det med noe så ringer jeg. Og det gjør jeg ikke. 

Anonymkode: e22cf...83d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dette er i strid med avtalene som lærere jobber under.

Kommunikasjon med ledelse og kolleger skal skje i planfestet arbeidstid (bunden tid).

Unbunden tid disponeres helt av læreren selv til for og etterarbeid og faglig ajourføring.

Anonymkode: b166c...481

Sånn er regelen, men det fungerer ikke slik i praksis.

Ta et tenkt eksempel: får en melding fra en sint mor på ettermiddagen om noe som har skjedd mens eleven var sammen med en annen lærer (med kopi til rektor, så klart). Da må jeg kontakte den læreren for å høre hva som har skjedd uansett om det er etter planfestet arbeidstid. Jeg må deretter kontakte rektor og fortelle at jeg har pratet med aktuell lærer, at det beror på en misforståelse og at saken er løst. Mener du at jeg skal vente til dagen etter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg jobber som lærer. Vi er på jobb hele dagen, på kvelden og gjerne også i helger. Får vi mail eller meldinger forventes det at vi svarer. 

Det er faktisk den enkelte lærer som selv velger å svare eller ikke. Det går fint an å informere på foreldremøte at telefonen besvares mellom klokken x og x og om det er noe som haster må skolens kontor ringes.

Anonymkode: 146d6...d4f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, ingen forventer at dere svarer i helger eller på kvelder. Ingen av oss foreldre i allefall, med mindre det har hendt noe spektakulært i løpet av dagen. Du får lære deg å skru av og slutte å late som om du jobber 3-delt turnus…..lærere og sytingen deres…. 8 uker ferie og masse fritid/flexitid, langt flere goder har dere enn alle andre offentlige ansatte. Skjerp deg.🥱

Lærere har ikke 8 uker ferie. Vi har avspasering samtidig med ferie fordi vi i snitt jobber 9 timer hver dag i ukedagene. Les deg gjerne opp på hvordan det fungerer.

Den "fritiden" vi har er ettermiddagene, der vi må påregne å jobbe med forberedelse/etterarbeid, samt motta telefoner og meldinger fra foreldre. Jeg bruker f.eks. mye til på å tilpasse leselekser til mine elever, fordi jeg har 7 elever med ulike nivåer av dysleksi i klassen, samt 2 med ADHD. Da rekker ikke den planfestede tiden jeg har på skolen, gitt. Den brukes ofte til møter med kolleger, administrasjonen, PPT, BUP etc.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Lærere har ikke 8 uker ferie. Vi har avspasering samtidig med ferie fordi vi i snitt jobber 9 timer hver dag i ukedagene. Les deg gjerne opp på hvordan det fungerer.

Den "fritiden" vi har er ettermiddagene, der vi må påregne å jobbe med forberedelse/etterarbeid, samt motta telefoner og meldinger fra foreldre. Jeg bruker f.eks. mye til på å tilpasse leselekser til mine elever, fordi jeg har 7 elever med ulike nivåer av dysleksi i klassen, samt 2 med ADHD. Da rekker ikke den planfestede tiden jeg har på skolen, gitt. Den brukes ofte til møter med kolleger, administrasjonen, PPT, BUP etc.

Spar meg, kall det hva du vil. Dere har to mnd sommerferie. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ytterst få gangene jeg gidder å svare på henvendelser som kommer fra jobb/leder utenom arbeidstid, så fører jeg overtid over en lav sko.

Anonymkode: 9d950...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.9.2024 den 13.11):

får en melding fra en sint mor på ettermiddagen om noe som har skjedd mens eleven var sammen med en annen lærer (med kopi til rektor, så klart). Da må jeg kontakte den læreren for å høre hva som har skjedd uansett om det er etter planfestet arbeidstid. Jeg må deretter kontakte rektor og fortelle at jeg har pratet med aktuell lærer, at det beror på en misforståelse og at saken er løst. Mener du at jeg skal vente til dagen etter? 

Selvfølgelig kan dette vente til neste arbeidsdag når alle parter er tilstede.

Anonymkode: 21cad...184

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 9/3/2024 at 7:04 PM, AnonymBruker said:

Det diskuteres på nyhetskanalen i dag om det burde bli ulovlig av sjefer å mase på ansatte etter arbeidstid, hva er deres mening om det?

Anonymkode: 3514a...b19

Som andre er inne på, kan ikke svare da jeg ikke vet hva som legges i "mas".

Om jeg skulle få en mail eller teams-melding, så ser jeg ikke det som mas. Om sjefen ikke aksepterer manglende svar derimot, for å si ringe, så tenker jeg at vi nærmer oss beordring, og jeg vil skrive timer deretter. Det er stort sett helt greit, og skulle jeg være avgårde eller ikke ha mulighet, så vil jeg i så fall snakke med sjefen.

Takk og pris har jeg en sjef det går an å prate med. Jobber i et yrke hvor vi har både vaktordning og ved større hendelser kan bli "beordret" på arbeid.

Anonymkode: 377ab...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig svarer jeg på meldinger fra sjefer på fritiden om det oppklarer noe som haster rent praktisk..   Så lenge det ikke går utover fritiden enn et raskt svar eller en rask bekreftelse.

Prøver å være litt fleksibel her selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår av jobbtlf etter arbeid...deilig å være avkoblet. De har ikke mitt private nr.

Anonymkode: d4701...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...