Gå til innhold

Greit å mase på ansatte etter arbeidstid?

AnonymBruker

Er det greit?  

163 stemmer

1. 1. Er det greit?

• Nei, de må slutte å mase!
      152
    • Ja det er helt greit, er tross alt sjefen demmes!
      11

Anbefalte innlegg

Det diskuteres på nyhetskanalen i dag om det burde bli ulovlig av sjefer å mase på ansatte etter arbeidstid, hva er deres mening om det?

Anonymkode: 3514a...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror de fleste godtar en henvendelse i skuddåret, når det virkelig brenner eller det er noe helt spesielt. Det jeg også tror, er at mange ledere som ofte "maser etter arbeidstid" kunne unngått dette ved bedre planlegging, eller ved å fullføre en tankerekke og indre refleksjon om hvorvidt det egentlig haster, og på den måten satt ting i perspektiv og på den måten bedre respektert sine ansattes fritid.

Det jeg vil si, er at det er lett å skjønne hvor et ønske om forbud kommer fra. Det er ikke sunt å forvente henvendelser døgnet rundt, og ikke er det lov å holde på sånn. Problemet er følgende: Mange steder er det en ukultur uten like, på dette punktet. Gjerne steder der arbeidsoppgavene "aldri tar slutt", og der man ikke krysser av på ei liste hva man har gjort en dag, og går hjem med ferdig utkryssa liste, og vet at i morgen er en ny dag med blank liste. 

Jeg tror også at ukulturen får bedre fotfeste og at toleransen blir høyere jo mer det skjer, det normaliseres, og folk blir ansett som vanskelige eller "ikke villige til å gi det lille ekstra" dersom de er utilgjengelige etter arbeidstid. Så har vi det gående med gnål om alt mulig, over en lav sko. 

Det er enormt respektløst å ta av ansattes fritid slik mange bedrifter og ledere gjør. "Your urgency is not my emergency" er egentlig treffende. 

Erfaringen min er at kompetente ledere i sunne organisasjonskulturer ikke holder på sånn. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som lærer. Vi er på jobb hele dagen, på kvelden og gjerne også i helger. Får vi mail eller meldinger forventes det at vi svarer. 

Anonymkode: a7216...be0

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper virkelig ikke det blir forbud mot å kontakte arbeidstagere utenom arbeidstid. Jeg har en kollega som aldri setter tilbake ting på riktig plass, så når jeg kommer på vakt etter ham må jeg ringe eller sende melding for å spørre hvor han har gjemt ting. Han gjemmer ting på de mest utrolige plasser, så hvis jeg ikke lenger får lov til å kontakte ham må jeg sløse bort MYE arbeidstid på å lete i blinde. 

Anonymkode: 650b8...9b3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg jobber som lærer. Vi er på jobb hele dagen, på kvelden og gjerne også i helger. Får vi mail eller meldinger forventes det at vi svarer. 

Dette er i strid med avtalene som lærere jobber under.

Kommunikasjon med ledelse og kolleger skal skje i planfestet arbeidstid (bunden tid).

Unbunden tid disponeres helt av læreren selv til for og etterarbeid og faglig ajourføring.

Anonymkode: b166c...481

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer gladelig etter arbeidstid så lenge jeg har en fleksibel arbeidstid og ingen hever øyenbrynene om jeg tar en halv dag fri plutselig. Ville ikke byttet bort den friheten nei.

Anonymkode: 0bcb0...1af

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med å sette grenser for seg selv? 

Ikke gi ut privat nummer. Ikke installer programvaren på egne enheter, og hvis du allikevel gjør det for enkelthetens skyld, slå av varsler. 

Om noe er så utrolig viktig at du må fås tak i utenfor arbeidstid, skal det gå via rektor som avgjør om det er så viktig, og idåfall også kompenserer økonomisk for å ta av din fritid (for det tenker jeg må være en god skjedd oppgave, av og til må man bli kontaktet - men det skal kompenseres). 

(Jeg er forøvrig også kontaktlærer)

Anonymkode: b4c83...3e4

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hva slags jobb man har. Er man ledet må man forvente henvendelser utenfor arbeidstid nå det er nødvendig. 

Anonymkode: 09b69...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er i strid med avtalene som lærere jobber under.

Kommunikasjon med ledelse og kolleger skal skje i planfestet arbeidstid (bunden tid).

Unbunden tid disponeres helt av læreren selv til for og etterarbeid og faglig ajourføring.

Anonymkode: b166c...481

Dette skal jeg minne en av våre mellomledere på, som har en vane for å sende jobbrelaterte spørsmål på messenger?? Jobber i skolen jeg også. 

Anonymkode: 70a2a...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ansatte som jeg må plage på deres fritid, er de som ikke har gjort jobben sin ordentlig før de dro hjem. Der vi plutselig oppdager at sånn eller sånn ikke var på plass, selv om det var den arbeidstakeren sitt ansvar. De som ikke har planlagt godt nok når de vet de skal være borte, feks ved ferie. Som overlater et kaos til de som er igjen. 

De ringer jeg, og det får de finne seg i. 

Anonymkode: 471b0...cac

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De ansatte som jeg må plage på deres fritid, er de som ikke har gjort jobben sin ordentlig før de dro hjem. Der vi plutselig oppdager at sånn eller sånn ikke var på plass, selv om det var den arbeidstakeren sitt ansvar. De som ikke har planlagt godt nok når de vet de skal være borte, feks ved ferie. Som overlater et kaos til de som er igjen. 

De ringer jeg, og det får de finne seg i. 

Anonymkode: 471b0...cac

Hva gjør du om Australia loven kommer til Norge?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt ann på hva det gjelder, og om det er noe som kan vente til dagen etter. 

Anonymkode: a8e20...527

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det kommer helt an på hva slags jobb man har. Er man ledet må man forvente henvendelser utenfor arbeidstid nå det er nødvendig. 

Anonymkode: 09b69...f33

Ledere med «fri uavhengig stilling» bør svare, men mellomledere med sluttid kan fint gå hjem.

Anonymkode: 39575...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Deeeet er i strid med tariffavtalen. Læreres kveldsjobbing skal kun bestå av ubundet tid (altså du bestemmer selv når du jobber). Hvis leder krever noe utenom bundet tid skal det kompenseres ekstra, ikke spise av dine ubundne timer.

Anonymkode: c3f75...80a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som sykepleier og på fritiden blir jeg ringt ned om jeg kan komme på ekstravakter 🙄

Anonymkode: f73d6...4dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg jobber som sykepleier og på fritiden blir jeg ringt ned om jeg kan komme på ekstravakter 🙄

Anonymkode: f73d6...4dc

Vil ikke du bli tilbudt ekstravakter?

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ledere skal ikke få kontakte ansatte når de f.eks trenger å bemanne en ledig vakt? Skal de bare la vakten stå tom, da? "Beklager det er ingen på Akutten i dag som kan hjelpe deg, vi kan ikke forstyrre de ansatte på fritiden skjønner du"

Skjønner ikke helt hvordan dette skulle fungert i praksis...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...