Gå til innhold

Ekskludering siste året i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på fem blir ekskludert av de andre barna i barnehagen. Hun går nå siste året, i en stor barnehage i en stor by. Hun er en rolig litt introvert jente, som sliter med å finne sin plass i barnehagen. Hun er mye alene, og blir ikke inkludert i leken. Hun har ingen nære, trygge vennskap i barnehagen. 

Vi bor i et område hvor mange flytter bort de siste årene i barnehagen og det gjelder også de som hun har hatt gode relasjoner til før. 

Det ser ut som om barnehagen tar tak i det, men jeg er bekymret for om vi får til en endring, og hvor lang tid dette tar. Jeg føler at vi  har ingen tid å miste. 

Det skjærer meg i hjertet at hun ikke har noen gode venner i barnehagen. Hun går glipp av viktig læring og relasjonsbygging før skolestart. Hun er enebarn, og får dermed heller ikke den læringen hjemme av søsken. 

Vi har invitert hjem en del av de andre barna i avdelingen hennes, og det går greit når de leker hos oss, men hun får aldri noen invitasjoner tilbake. 

Hun skal starte på noen fritidsaktiviteter nå i høst, og jeg kommer til å gjøre en innsats for å dyrke de relasjonene hun har utenfor barnehagen. Og selvsagt fortsette å prøve med avdelingen hennes. 

Hva mer bør vi gjøre? Åpen for alt. 

Er det noen som har opplevd at dette har løst seg når barnehagen har tatt tak i det?

Anonymkode: aa202...43a

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette høres litt ut som vårt barn da hen gikk siste året i barnehagen. Det var en gruppe med mye uromomenter, og gruppa falt aldri helt på plass. Barnet vårt fikk være med å leke, men hadde ingen nære venner. Det var også noen tilfeller av ekskludering.

Vi opplevde at barnehagen virkelig prøvde, men at dynamikken var veldig ufordrende.

Jeg tenkte som så at når barnet begynner på skolen, får jeg legge innsatsen i at barnet kan finne seg noen andre venner enn de i barnehagen. Der er det et større miljø, og flere barn å ta av.

Endret av Rosmerta
Skrevet

Det er siste året i barnehagen. Slutt å stresse med dette. Slutt å fokusere så innmari på det. 

Hun begynner snart på skolen. Da får su andre ting å bekymre deg for.

Anonymkode: 98ef1...751

Skrevet

Barnehagen må lære barna at det ikke er greit å ekskludere noen, alle må få være med noen å leke. De burde henge opp barnehageregler på avdelingen det gjelder, og snakke rundt det. Still barna åpne spørsmål mens alle er samlet, f.eks; Hva ville du følt hvis du ikke hadde noen andre å leke sammen med? Hva ville DU følt hvis du bare måtte være alene? osv. 

Det med barnehageregler har fungert i barnehagen der jeg jobber, nå har vi en mer harmonisk gruppe, og alle leker sammen med noen. 

Foreldrene til barna har også her en stor rolle, og de må oppmuntre barna til gi invitasjon tilbake. Barnehageansatte og foreldre må trekke i samme retning, må oppmuntres til å leke sammen både i barnehage og hjemme. 

Å skrive ting som; Siste året i barnehage, har vel ikke noe å si, skal på skolen neste år....... Det er bare bullshit, det er i barnehagen man legger grunnlaget for sosiale antenner, og det er ikke et eneste barn som er tjent med å måtte gå og være alene i barnehagen. Det er ikke greit, og det er ikke noe godt for den det gjelder.

Anonymkode: 0e36a...b9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...