AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #1 Skrevet 3. september 2024 Jeg har slitt med kroppen og psyken ganske lenge. Men etter mye hjelp, både hos psykolog for det mentale, og PT for det fysiske og næring, så har jeg siden januar gått opp 10 kilo og bygget relativt mye muskler med beinhardt kosthold og styrketrening. Dette er en reise som er utrolig vanskelig. Jeg har et ambivalent forhold til det hele, hvor jeg ene dagen er utrolig stolt og synes selv jeg er vakker og muskuløs, og andre dager føler jeg meg bare tykk og valkete, og noen dager føler jeg meg liten og puslete og bare vil gi opp alt. Problemet mitt er, at folk skal kommentere støtt og stadig, sånn helt ut av det blå! Dette påvirker megså mye. Jeg blir lei meg, for de vet ikke hvilke reise jeg har hatt, og det forsterker mine allerde negative tanker om meg selv. Senest i går fikk jeg er tilfeldig kommentar da vi skulle bade. Jeg bader ikke fordi jeg fryser så lett og får så vondt i leddene. Men jeg sprader rundt i bikini på lik linje med de andre. " du må bare legge mer fett på kroppen din, for det er jo ikke rart du fryser så liten du er". En annen dag var det noen andre: " det var mye muskler på en så liten kropp, skulle trodd du gikk på steroider". Et annet eksempel: " oj du har jammen lagt på deg siden sist jeg så deg!" Alle kommentarene er like ambivalente som jeg føler meg. Jeg kan ikke styre hva folk velger å kommentere, men det kommer så uforutsett hver gang, jeg initierer ALDRI til å prate om vekt og utseende. Og jeg blir så paff, trist og mister selvtillitten jeg holder på å bygge opp. Hva gjør man for å få slutt på slike kommentarer? Anonymkode: e4f5c...e8a 1
Rosa Gnom Skrevet 3. september 2024 #2 Skrevet 3. september 2024 Det er vel ikke så mye annet å få gjort enn å be de holde kjeft og passe sine egne saker..? Ser liksom ikke hva annet du får gjort. Mange er bare idioter og tenker ikke før de snakker. Kommentarer som det der er det ingen av oss som kommer oss bortifra. Regner med at alle opplever upassende kommentarer ifra tid til annen. Det er bare slik mennesker er. Det burde ikke være slik,men det er desverre det. 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #3 Skrevet 3. september 2024 Er ikke mye du kan gjøre, men du kan jo svare med samme mynt. "Ja, ser det er to av oss som har lagt oss ut " eller."Ja jeg vel ganske slank, kanskje jeg kan låne litt av deg da iom at du har så mye til overs" eller "En av oss må jo bære litt muskler på kroppen". Vær kreativ og kos deg når du ser de vri seg i badedrakten! Anonymkode: 51139...2e9 2
Lill3My Skrevet 3. september 2024 #4 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har slitt med kroppen og psyken ganske lenge. Men etter mye hjelp, både hos psykolog for det mentale, og PT for det fysiske og næring, så har jeg siden januar gått opp 10 kilo og bygget relativt mye muskler med beinhardt kosthold og styrketrening. Dette er en reise som er utrolig vanskelig. Jeg har et ambivalent forhold til det hele, hvor jeg ene dagen er utrolig stolt og synes selv jeg er vakker og muskuløs, og andre dager føler jeg meg bare tykk og valkete, og noen dager føler jeg meg liten og puslete og bare vil gi opp alt. Problemet mitt er, at folk skal kommentere støtt og stadig, sånn helt ut av det blå! Dette påvirker megså mye. Jeg blir lei meg, for de vet ikke hvilke reise jeg har hatt, og det forsterker mine allerde negative tanker om meg selv. Senest i går fikk jeg er tilfeldig kommentar da vi skulle bade. Jeg bader ikke fordi jeg fryser så lett og får så vondt i leddene. Men jeg sprader rundt i bikini på lik linje med de andre. " du må bare legge mer fett på kroppen din, for det er jo ikke rart du fryser så liten du er". En annen dag var det noen andre: " det var mye muskler på en så liten kropp, skulle trodd du gikk på steroider". Et annet eksempel: " oj du har jammen lagt på deg siden sist jeg så deg!" Alle kommentarene er like ambivalente som jeg føler meg. Jeg kan ikke styre hva folk velger å kommentere, men det kommer så uforutsett hver gang, jeg initierer ALDRI til å prate om vekt og utseende. Og jeg blir så paff, trist og mister selvtillitten jeg holder på å bygge opp. Hva gjør man for å få slutt på slike kommentarer? Anonymkode: e4f5c...e8a Jeg har hatt spiseforstyrrelser av og på halve livet og har hatt bmi fra 22-23 og ned til under 15. Poenget mitt; jeg har også fått høre både det ene og det andre gjennom tiden og det er virkelig ikke enkelt, det er sårt og ødeleggende og jeg tror det er en undervurdert vedlikeholdende årsak, bare enda en faktor som gjør det demotiverende og ambivalent å gi slipp på kontrollen og stole på kroppen, at den etterhvert vil få en sunn vekt og stabilisere seg. For min del har jeg rett og slett bare begynt å si: 1) til velmenende: "Takk, men du, selv om jeg skjønner at du mener det godt, synes jeg det er ubehagelig og vondt å få kommentarer om kroppen min" 2) når det er spydig/ufint: "Hvorfor sier du det? Hva mener du?" "Hva er poenget med p si det/Hva ønsker du å oppnå når du sier slike ting?" "Hvorfor føler du behov for å kommentere kroppen min?" Rett og slett si i fra Og minn deg selv på at du lever i kroppen din for å kunne leve, for å kunne skape minner og erfaringer. Du lever ikke for bare å eksistere i kroppen! Jeg prøver selv å fokusere mer på hva kroppen KAN en på hvordan den ser ut. Og på hvordan JEG føler meg (overskudd, energi, motivasjon, humør osv). Og minne meg på alt jeg vinner sammen med kiloene/sunn vekt; frihet, muligheter, mindre risiko for fysisk og psykisk sykdom osv osv. Og, så forsøkee jeg å tenke "det er faktisk bare en kropp!.spiller det egentlig noe rolle?". 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #5 Skrevet 3. september 2024 Noen får alle kommentarene uten at jeg forstår hvorfor. Jeg får aldri slike kommentarer så fremt de ikke mener noe positivt med det, å jeg tror det er fordi jeg er uatraktiv. Men ei jeg kjenner som er mye penere enn meg derimot, hun får masse kommentarer på at hun må sole seg mer, at hun er for tynn osv. Så kanskje de anser deg så fin at de tørr å kommentere deg? Anonymkode: 0f551...48c 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #6 Skrevet 4. september 2024 Er folk som har eller burde ha fått stillt en psykisk diagnose. Fått limt leppene sammen. Man kommenterer ikke andres kropp enten den er stor eller liten,hvit eller brun. Ingen har noe med andres kropp å gjøre. Skjønner godt at noen trives som store. Hadde gledelig lagt på meg,men det får jeg ikke lov til. Anonymkode: 8015f...cff 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå