AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #1 Skrevet 3. september 2024 Svigermor som alltid kritiserer meg å alt jeg gjør og når vi møtes alene så vil hun ikke prate med meg. Hvordan skal jeg takle det egentlig? Meg selv vil ikke feire jul eller noe annet sammen med henne mer da jeg selv syns det har gått for langt da hun også kommer med spydige kommentarer til meg når ungen også er tilstede, ikke ofte men noen ganger har det skjedd. Anonymkode: a0fd1...ba8 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #2 Skrevet 3. september 2024 Slutt å møte henne alene. Det er ingen grunn til at dere skal omgås på tomannshånd. Arranger jul selv, og be dem dere vil feire med. Og ikke minst, prøv å heller tolke det hun sier på en positiv måte. Spør hva hun mener med kommentarene og om hun kan utdype det. Anonymkode: 66df7...ef1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #3 Skrevet 3. september 2024 Er det noe du må takle da? Du bare unngår dama, men gi beskjed. La henne gjerne få vite hvorfor. "Jeg er drittlei av spydighetene og kritikken din, så jeg kommer ikke til å ville treffe deg mer med mindre det er 100% nødvendig." Lag deres egen julaften hjemme, du mannen og barna, og drit i svigers. Dere kan begynne deres egen juletradisjon. Anonymkode: 3ab64...fe5 4
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #4 Skrevet 3. september 2024 Unngå henne. Smil iskaldt og høflig og dra. Du MÅ ikke ha kontakt med henne. Fortelle mannen sin hvorfor du ikke vil. Så lærer du henne at slem oppførsel betyr at du ikke vil ha kontakt, og hvis du prøver igjen, og hun holder tilbake ...fordi hun skjønner tegninga, så gir du et ben i form av mer kontakt. Så kan du eventuelt kommentere selv med "oi....så frekt". Er du heldig så mister hun fatning, og du hat tatt henne...og har en god grunn til å holde deg unna.. Jeg har oppdratt min svigermor. Hun fungerer nå. Selvsagt har hun prøvd å lage drama, men ikke bit på. Anonymkode: 7da09...8ab 2 1
Lofilteret Skrevet 3. september 2024 #5 Skrevet 3. september 2024 Kjølig høflighet om du klarer. Da kan hun ikke "ta deg" på noe. Og unngå henne så mye som mulig. Jeg blir alltid så forbauset når jeg hører om svigermødre som henne, det er jo hun som taper mest. Er hun slik mot andre også? Er hun en god bestemor? 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #6 Skrevet 3. september 2024 Jeg har også en svigermor. Anbefaler deg å først teste å se om dette fungerer: hver gang hun sier noe, direkte eller indirekte, prøv å få henne til å gjenta det, gjør deg litt dum. F.eks. «Hva mente du med det», «hva sa du, jeg hørte ikke?», eller «åja, så du mener at xx?». Eller hvis hun bastant mener at dere skal gjøre noe i forbindelse med barnet som du vet at hun selv ikke gjorde, spør etter tips fra hennes småbarnstid om hvordan hun fikk akkurat det til (noe dere begge vet at hun ikke gjorde). Da slutter hun forhåpentligvis med kommentarene og meningene sine. Anonymkode: e3361...513 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #7 Skrevet 3. september 2024 *en sånn svigermor Anonymkode: e3361...513
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #8 Skrevet 3. september 2024 Når kommentarene kommer svarer du med å gjenta dem som et spørsmål, eller ved å bare se på henne uten reaksjon, stillheten fører ofte til at slike mennesker blir usikre, eventuelt kan du snu det - si jeg regner med at du ønsket fornærme meg nå men det preller av som vann på gåsa det" med et smil og så fortsetter du med noe annet.. Eventuelt bare drit i å reager og drit i å ha kontakt. Anonymkode: c5d4f...86e 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #9 Skrevet 3. september 2024 Du behøver ikke omgåes noen. Verken fordi hen er din genetiske slektning, du har et forhold til noen som er i slekt med dem etc. Det finnes mennesker du i gitte sammenhenger «må» omgåes. Barnehageansatte, andre foreldre i klassen til ungene, kollegaer, naboer. Men verken venner eller slekt er i kategorien «må». Og om de øvrige er til bry så står man - når som helst - fritt il å bytte jobb, flytte et annet sted, bytte skole etc. Din psykiske og fysiske helse er ditt ansvar. Ta ansvar for den. Sett grenser for hva folk får si til deg og rundt deg. Og hold grensene. Hva med din partner? Har ikke han baller til å sette sin mor på plass? Du bør egentlig revurdere et samliv med et så hjelpeløst menneske at det ikke evner grensesette. Dårlig forbilde å velge for egne barn. Dersom du ønsker omgåes henne? Husk at normal høflighet ikke er å la seg tråkke på. Normal høflighet er å grensesette. For å ivareta normal høflighet bør du derfor svare kontant og ikke-tolererende på frekkheter. Fraser som «slikt sier man da ikke, det er ufint!» eller «fy deg, det var stygt sagt!» er normalt høflige når noen velger å si noe stygt. Å ignorere uhøflighet er ikke høflig. Det er konfliktskyhet. Og det er faktisk ikke høflig å være verken konfliktsky eller konfliktskapende. Anonymkode: b9ee9...7c9 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #10 Skrevet 5. september 2024 Lofilteret skrev (På 3.9.2024 den 16.23): Kjølig høflighet om du klarer. Da kan hun ikke "ta deg" på noe. Og unngå henne så mye som mulig. Jeg blir alltid så forbauset når jeg hører om svigermødre som henne, det er jo hun som taper mest. Er hun slik mot andre også? Er hun en god bestemor? Nei kun meg hun er sånn imot men hun er flink til å baksnakke folk hun ikke liker. Ja det er kun hun som taper på det da men oppførselen hennes gjør at jeg blir sliten og føler meg dårlig som person og føler at alt jeg gjør er ikke bra nok. Anonymkode: a0fd1...ba8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå