AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #1 Skrevet 3. september 2024 Noen som vil komme med innspill på hva dette betyr? Jeg blir både fysisk og mentalt utslitt av følgende situasjoner om det er travelt med mange mennesker tilstede: - Flyplasser - Busser og kollektiv transport - Kjøpesentre - Skoler og barnehager - Generelt større forsamlinger av mennesker inne på et for trangt område Blir jeg utsatt for slike situasjoner over lengre tid (feks en hel dag), så får jeg en enorm emosjonell reaksjon der jeg ikke har kontroll på egne følelser. Kan begynne å gråte hysterisk når jeg utsettes for en krevende situasjon, om jeg allerede har vært utsatt for lignende scenario på forhånd med mye folk, lyder og mye lys. Føler meg ekstremt overstimulert på en måte. Må lade i "isolasjon" i dagevis etterpå og vil ikke se eller prate med andre mennesker. Før noen sier at jeg er veldig introvert, jeg er egentlig ikke det heller. Jeg er utpreget sosial og åpen, på tomannshånd og i små grupper, når jeg er på fest så får jeg ofte høre jeg er festens midtpunkt. Jeg har hatt flere yrker der jeg jobber med mennesker hver dag og har fått til det uten problemer. Hvorfor blir jeg så påvirket av dette? Anonymkode: 557a8...3b9
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #2 Skrevet 3. september 2024 Kan være du er høysensitiv. Jeg er både introvert og høysensitiv og er sliten i hodet etter fem-ti minutter på et kjøpesenter. Anonymkode: a813e...7d6
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #3 Skrevet 3. september 2024 Du sier det selv; du er overstimulert. Det er ganske så vanlig. Folk har ulik tåle-evne til sanseinntrykk. Noen tåler mye, andre tåler lite. Jeg er autist, og blir helt utslitt av ting hvor det er mye folk. Man blir konstant bombardert med sanseinntrykk, og sanseprossesseringsapparatet blir overbelastet. Anonymkode: fd0ef...244
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #4 Skrevet 3. september 2024 Trenger ikke være introvert for å reagere på mye sanseinntrykk og mas. Som AB over sier, du blir overstimulert, og dette kan skje av flere grunner. Jeg fikk også bare plutselig problemer med slikt, forstod ikke hvorfor. I mitt tilfelle viste det seg å være pga ADHD, men tok flere år før jeg fant ut det. Anonymkode: 7e9cd...5dd
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #5 Skrevet 3. september 2024 Du er høysensitiv? Anonymkode: 74123...01b
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #6 Skrevet 3. september 2024 Du sier det selv; du er overstimulert. Jeg blir også slik, har adhd. Tåler det bedre av og til, kommer helt an på dagsformen min og hvor mye som har vært de siste dagene + hvor mye hodet mitt vet at kommer de neste dagene. Anonymkode: d5c5a...8d3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #7 Skrevet 3. september 2024 Du må ikke blande introvert og innadvendt. Du kan være introvert og utadvendt samtidig. Introvert betyr at du lader alene, og bruker energien din når du er blant andre. Det kan man gjøre selv om man elsker small talk, er festens midtpunkt og er god på sosiale relasjoner. Ekstrovert betyr at man får energi av å være blant mennesker, men de kan være dårlige sosialt fordi. Innadvendt er noe annet. Anonymkode: d5c5a...8d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå