Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fødte for en måned siden og ble overrasket over enkelte ting etter fødselen. Trodde det var vanlig både å ta vekt og lengde av nyfødte, men dette måtte vi spesifikt be om? Trodde også man fikk hjelp eller veiledning til stell av baby etter fødsel (bading?), men det fikk vi heller ikke. Har også hørt at folk har samtale med jordmor om fødselen før utreise, noe vi heller ikke hadde. Vet feks at jeg ble klipt og sydd etter fødsel, men aner ikke hvor mange sting feks. Ble disse tingene glemt med oss eller blir det ikke praktisert lenger? Venninnene mine som fødte for et par år siden ble overrasket over at vi ikke «fikk» dette.

Anonymkode: c3206...9bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tre barn de siste 20 årene og fått alle de tingene du nevner. Samtale med jordmor ble jeg opplyst om at jeg måtte be om hvis jeg ønsket.  Bading med førstemann, men det ble ikke

praktisert med de neste to da barna ikke skal bades lenger de første dagene. 

Anonymkode: f59a7...0d7

Skrevet

Man må nok være litt «på» når man føder på sommeren i disse tider. Bemanningen er ikke på topp, så mulig sånne ting blir glemt om man ikke ber om det. Synes og huske at jeg måtte si i fra om jeg ønsket å snakke med jordmor om fødselen.

Når det gjelder vekt og lengde gjør de jo det rett etter fødsel? I min epikrise fra fødselen står det alle målene på baby i hvertfall. Husker ikke om det er vanlig at man får en kontrollmåling av vekt før hjemreise eller om det er den jordmor/helsesøster tar på hjemmebesøk. 

Man skal ikke bade baby med en gang så de har sluttet å demonstrere det på sykehuset, men fikk en «innføring» i bleieskift. Nå var vi aktive med å dra i den røde snoren om det var noe vi lurte på da (og vi lurte på mye 😅). 

Anonymkode: 9c3ef...ec8

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Fødte for en måned siden og ble overrasket over enkelte ting etter fødselen. Trodde det var vanlig både å ta vekt og lengde av nyfødte, men dette måtte vi spesifikt be om? Trodde også man fikk hjelp eller veiledning til stell av baby etter fødsel (bading?), men det fikk vi heller ikke. Har også hørt at folk har samtale med jordmor om fødselen før utreise, noe vi heller ikke hadde. Vet feks at jeg ble klipt og sydd etter fødsel, men aner ikke hvor mange sting feks. Ble disse tingene glemt med oss eller blir det ikke praktisert lenger? Venninnene mine som fødte for et par år siden ble overrasket over at vi ikke «fikk» dette.

Trodde vekt og lengde var standard.

Baby må du stelle selv.

Anonymkode: c7c32...3db

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trodde vekt og lengde var standard.

Baby må du stelle selv.

Anonymkode: c7c32...3db

Skjønner at man må stelle baby selv, men som førstegangsfødende og aldri holdt i en baby trodde jeg man iallfall fikk litt veiledning på hvordan baby skulle stelles 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Veiing og måling skal de gjøre, men de gjør det ikke nødvendigvis i det sekund babyen er ute. De vil gjerne la babyen få hud mot hud med mor først. 

Samtale med jordmor før man reiser hjem er ikke automatikk, og gjerne noe man må be om om man føler man trenger det. 

Babyen skal helst ikke bades de første dagene (sånn som man gjorde i "gamledager"). Veiledning i stell kan man vel få om man ber om det, og de ansatte har tid. Vi fikk ikke noe, selv om vi ba om det. Fikk en sur kommentar om "du har vel lekt med dukker"? da jeg spurte om noe.. men de tar mer for gitt at folk har lest seg opp på forhånd. I "gamledager" var det jo ikke noe internett osv, mens nå bugner det over av artikler og videoer som viser dette. 

Jeg ble sydd i to timer etter første fødsel, men altså, nøyaktig hvor mange sting aner jeg ikke, og forventer ikke at de skal drive og telle akkurat. 

Problemet er at de ansatte er veldig veldig travle på de aller fleste sykehus. Og man må derfor ta mer ansvar selv. Både det å ta til seg informasjon fra andre kilder, og å være på og be om ting om man virkelig trenger dem. De ansatte har ikke tid til å ha samtaler med alle, veilede alle i stell, osv. 

Anonymkode: 79ed3...b5f

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner at man må stelle baby selv, men som førstegangsfødende og aldri holdt i en baby trodde jeg man iallfall fikk litt veiledning på hvordan baby skulle stelles 

Men ba du om hjelp og veiledning?

Anonymkode: a6819...0ec

• Nyttig 1
Skrevet

Yngste min er 17, så mulig jeg er utdatert. Men vi fikk alle disse tingene. Målt og veid rett etter fødsel ( og far fikk ta bilde av baby på vekta). Så litt kos, så vasket jordmor babyen sammen med far mens jeg dusjet, før vi gikk på rommet. Neste dag hadde vi veiledning i enkel vask og bleieskift ( dette kunne vi 😉), fødelsamtale med jordmor, og sjekk av livmor og sting. Melka mi hadde ikke kommet helt før vi reiste, men så kom helsesøster på hjemmebesøk noen dager senere og så at alt sånt fungerte som det skulle. 

Anonymkode: ed39c...ac3

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, de fleste leser seg opp/ser videoer av slikt. Om det er noe spesifikt du er usikker på, må du spørre om det selv. Så får du hjelp om/når de har tid. De har ikke tid til å drive med stell-opplæring til alle som føder, det er sånt man må ta litt ansvar for selv før man føder. Og om det er noe man finner ut at man er usikker på, så må man spørre om det. Jeg ble helt satt ut av barnebek, ante ikke hvordan svarte jeg skulle få vasket det vekk (og akkurat det at jævelskapet var ufattelig klissete og seigt og umulig å bare tørke forsiktig vekk var det ikke noe info om ), så da spurte jeg om det (og fikk fint lite hjelp...)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Yngste min er 17, så mulig jeg er utdatert. Men vi fikk alle disse tingene. Målt og veid rett etter fødsel ( og far fikk ta bilde av baby på vekta). Så litt kos, så vasket jordmor babyen sammen med far mens jeg dusjet, før vi gikk på rommet. Neste dag hadde vi veiledning i enkel vask og bleieskift ( dette kunne vi 😉), fødelsamtale med jordmor, og sjekk av livmor og sting. Melka mi hadde ikke kommet helt før vi reiste, men så kom helsesøster på hjemmebesøk noen dager senere og så at alt sånt fungerte som det skulle. 

Anonymkode: ed39c...ac3

Dette er nok (dessverre) ganske utdatert. Nå er det ekstremt stress og kav på de fleste fødeavdelinger, og de ansatte har ikke tid til alt dette lenger. (og babyer skal ikke lenger bades de første dagene, bare tørke av dem det grøvste gørret og blodet uten vann)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk alt det der når vi var inne. Men, jeg husker ikke alt selv. Jeg vet at de veide og målte, fordi det stod i papirene.. men jeg var ikke med på det, og jeg husker veldig lite av det første døgnet…

Kan det være at det er ting som ble gjort som du rett å slett ikke kan huske? var far tilstede med baby hele tiden? 
Ellers så er det jo bare å be om hjelp. Vi spurte på dag 4. om de kunne hjelpe oss med bading, vise oss hvordan vi skulle behandle den navle-stumpen osv🫣 

samtale ved utskriving skulle dere hatt.. 

Anonymkode: deb70...696

• Liker 1
Skrevet

Vekt og lengde skal de ta, men ikke med en gang. Ofte venter de noen timer, sånn at baby kan få hud til hud uten forstyrrelser først. Antar dere spurte for tidlig, og at de hadde gjort det på eget initiativ senere uten spørsmål fra dere. 

De andre tingene du nevner kan de gjøre hvis du spør om det og de har tid. Unntatt bading, for det skal man ikke gjøre de første dagene. Telle sting gjør noen, men stort sett bare om det er få sting. 

Anonymkode: ee1ff...a2e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du får veiledning hvis du spør, det er nok ikke vanlig praksis å tilby til alle. 

Anonymkode: a15e4...3c2

Skrevet

Fødte på Ullevål i 2022.

De bader ikke lenger som flere sier men mannen fikk hjelp med første bleieskift (jeg var sengeliggende da). På natten når mannen måtte hjem så skiftet de ansatte bleie for meg men ingen viste meg noe eller spurte meg, men jeg trengte heller ikke det. Lurer på om vi fikk et skriv som blant annet hadde en url vi kunne gå inn på for å se hvordan man bader baby og slikt + annen info om barseltiden. Kanskje på Ullevåls egne nettsider? Jeg synes å huske at det var noe jeg var inne og så på.

Fikk et lite kort der det sto info om babys vekt og lengde (og hodeomkrets?). Mulig det og sto i de papirene vi fikk med hjem.

Hadde en kort samtale med jordmoren før vi dro fra barsel til barselhotellet etter 1 døgn, men det var da kun om de siste 2 timene pga. vaktbytte.. Men hun tegnet og viste hvor jeg hadde revnet og hvor hun hadde sydd. Ingen detaljer om antall sting da.

Anonymkode: 9acdf...e2d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fødte i januar 22 og mars 23.

Førstemann ble veid og målt, men de kunne ikke måle hele lengden siden hun lå i seteleie. Fikk bare lengden fra hodet til rumpa. Det ble skrevet på et kort som hang på den balja/sengen hun lå i, også fikk vi det med hjem. Jeg ble klippet, men spurte aldri om antall sting, så det vet jeg ikke.

Jeg måtte i narkose etter fødsel, hun var litt på intensiven osv, men da vi kom på barsel husker jeg de viste samboer hvordan han skulle skifte bleie og generelt stell. Jeg lå bare slapp i sengen og så på, også gikk de rundt og viste stelle/ammerom med bleier, håndklær, flasker, mme osv.

Ved utreise måtte jeg ha en felles "utreisesamtale" med en jordmor. Før det måtte jeg også sjekkes av en jordmor siden jeg ble sydd. Vi lå der i over en uke, så det hadde jeg gjort lenge før vi reiste hjem.

Med nummer to var jeg ikke der så mange timene. Fødte på natten og var klar til å dra om morgenen, men vi måtte da vente på at legen skulle se på baby, jeg skulle ses på av jordmor og den felles utreisesamtalen. Det var selvfølgelig ikke noe problem, men den utreisesamtalen husket jeg meget godt fra året før, så akkurat den hadde jeg ikke trengt igjen.

Jeg tror jeg sa at jeg ville vaske nummer to før jeg tok på egne klær, og at det var derfor en barnepleier spurte om jeg ville at hun skulle vise meg, så de viser det hvert fall om man spør.

Begge to er født i Drammen.

Anonymkode: b2dc1...b9f

Skrevet

Vekt og lengde bør vel være standard. Bading spurte jeg om, fordi jeg ikke følte meg helt komfortabel til å gjøre det alene. Jeg spurte om antall sting, men fikk beskjed om at de teller ikke.

Anonymkode: 74b35...797

Skrevet

Antar vekt og lengde var planlagt men at dere rakk å spørre dem før de gjorde det på eget initiativ.

Stell av baby mener jeg faktisk man bør lære seg selv. Så mye info som er tilgjengelig så burde man klare å lese seg opp på forhånd ved behov. 

Dere skal også hyppig på helsestasjon og kan da be helsesykepleier om veiledning hvis dere er usikre på noe.

Ja, det er stort og overveldende å få baby, men mye kan man selv sørge for å forberede seg på. Det går også fint an å spørre venninner, familie, besteforeldre om veiledning. 

Angående sting har det lite for seg å vite om det er 4 eller 7 sting. 

Anonymkode: 577bf...6e0

Skrevet

Målinger som vekt, lengde, nyfødtscreening etter 48 timer, utskrivningssamtale fikk vi automatisk. Vi  fødte vår første i 2021 og da fikk vi beskjed om at vi skulle si ifra hvis vi ville ha veiledning i bad etc. men siden det var corona, fellesferie og babyboom fikk vi oss ikke til å spørre om hjelp til stell da de hadde det så travelt😅 så vi fant ut mye selv… men noen ting går altså av seg selv, sjekkpunkter de vil ha unna før vi forlater sykehuset :) med nummer to hadde de det mindre travelt og var veldig mer «på» for å veilede oss i amming og stell men da hadde vi jo allerede lært oss det så da takket vi bare nei😅 rart dere ikke fikk noe oppfølging… høres ut som at de har vært ekstremt underbemannet eller at det har vært en svikt i rutinene

Anonymkode: 83906...4e8

• Liker 2
Skrevet

På Lillehammer ble baby veid og målt automatisk. De hadde felles opplæring på stell og bading med resten av foreldrene på avdelingen (som ønsket det). Det var lite vi måtte be om. Fikk automatisk samtale med jordmor, de kom også for å sjekke stingene før jeg dro hjem. 

Anonymkode: 0f39f...ea2

• Liker 1
Skrevet

Glemte å si at jeg fikk utskrivningssamtale med jordmor automatisk, selv om jeg ikke hadde spm. Dette var Kvinneklinikken, 2016.

Anonymkode: 74b35...797

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...