AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #1 Skrevet 3. september 2024 Jeg er så sint og irritert på ene veninnen min for tiden, det har vært slik i over ett år nå. Har kjent henne i rundt 3 år, problemet mitt med henne er at hun prater bare om seg selv. For eksempel så snakker hun om familien sin som jeg ikke vet hvem er engang, snakker om sine tantebarn, hvor mye adhd ene tantabernet hennes har, hvor mye adhd hun har, hun sier alltid når hun har fått mensen og hvor mye hun blør. MEN det verste er at hun har kommet med små stikk, det første hun sa var at hun tror hun har det verre enn meg, og noen mnd senere sa hun at hun er smartere enn meg fordi hun for det første er hun 6 år eldre enn meg og at det var fordi hun fulgte ikke med på politikk og samfunnsprobroblemer og siden jeg gjorde det så er jeg automatisk mindre smart enn henne. "Hun har vært gjennom den fasen når hun var like gammel som meg" Og hvis jeg for eksempel sier at det er masse vind ute og kaldt i dag så kan hun plutselig si før jeg er ferdig med setningen: Jaja, men sånn er det når det er dårlig vær, da er det sånn og sånn og sånn. Så sier jeg: Åå det er så digg med vind i ansiktet når det er sånn vær. Så begynner hun bare å snakke om noe helt annet uten at jeg får svare, hun bare snakker og snakker og snakker om seg og sitt liv, hun har ALDRI spurt meg om familien min, ikke søskene mine engang, men jeg må følge med på henne nær hun snakker om familie. Sist gang jeg konfronterte henne begynte hun å hylgrine, og da måtte jeg bli ydmyk..jeg er egentlig konfliktsky. Jeg vil ikke være venn med henne lengre, men hvordan skal jeg gjøre det? Hun tar alt personlig og vil ikke ta i mot råd. Hun vil henge hver uke, men det vil ikke jeg, jeg går på skole og jobber og hun gjør ingenting. Beklager for litt rotete tekst er bare så frustrert og sliten av henne. Anonymkode: 596b4...03b 4 1
Kristin70 Skrevet 3. september 2024 #2 Skrevet 3. september 2024 Du har ingenting å tape hvis du ikke vil være venner med henne etterpå. Si at dere ikke har noe til felles og at du derfor ikke ønsker å bruke mer tid sammen med henne. 7 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #3 Skrevet 3. september 2024 Grow up. Begge to. Anonymkode: 7c58e...38f 8 4
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #4 Skrevet 3. september 2024 Fas henne ut. Anonymkode: 5d889...380 3
Enni Skrevet 3. september 2024 #5 Skrevet 3. september 2024 Adhd-hjerner kommuniserer annerledes enn "vanlige hjerner". At hun deler mye om seg selv kan for henne bety at hun syns det er greit at du også deler slikt. Uansett, orker du det ikke så bare kutter du henne ut og går videre med livet ditt. Du trenger ikke si noe, bare la det fisle ut til intet. 4
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #6 Skrevet 3. september 2024 Jeg har adhd selv, men jeg klarer å styre meg, hun går jo på adhd medisiner men da blir hun bare mer "hyper". Hun var veldig stille før når hun ikke tok de. Er bare sykt såret av å bli kalt mindre smart og hun har det verre enn meg uten noe spesielt grunnlag for det. Hun er 39 jeg er 32 Anonymkode: 596b4...03b 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #7 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Grow up. Begge to. Anonymkode: 7c58e...38f Hvorfor skal jeg vokse opp? Er vel hun som burde det Anonymkode: 596b4...03b 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #8 Skrevet 3. september 2024 Hvis du har bestemt deg at du ikke vil være venninner med henne ville jeg tatt dette som en anledning til å sette grenser, til å øve deg, og til å bli kjent med hvem du vil være, hvilke verdier som er viktige for deg. For meg f.eks er det viktig med respekt, både overfor meg selv og andre. Det betyr at jeg tar hensyn til at andre har følelser uten å ta ansvar for deres følelser, jeg sier fra på en ordentlig måte. Jeg tror jeg ville svart på et av initiativene til å møtes at "jeg har ikke så lyst til å møtes, når vi møtes så opplever jeg at det bare handler om deg, og at jeg ikke får særlig plass i denne relasjonen, jeg ønsker meg en venn som også stiller spørsmål til meg, som ikke avbryter meg hver gang jeg sier noe. Ønsker deg alt godt". Samtidig så er det også verdt å gi folk en sjanse til å møte ens behov med å fortelle dem før en "slår opp". Anonymkode: 6a44f...947 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #9 Skrevet 3. september 2024 Kan du ikke bare fase henne ut? Ikke ta kontakt. Si nei det passer ikke når hun spør, og ikke foreslå noe selv. Anonymkode: 1e708...4ec 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #10 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan du ikke bare fase henne ut? Ikke ta kontakt. Si nei det passer ikke når hun spør, og ikke foreslå noe selv. Anonymkode: 1e708...4ec Enig, dette hadde jeg gjort. Hadde ikke sagt rett ut «vi er for forskjellige, jeg vil avslutte vennskapet med deg», med mindre hun spør eksplisitt om hvorfor du trekker deg unna. Anonymkode: 59584...aa3 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #11 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hvis du har bestemt deg at du ikke vil være venninner med henne ville jeg tatt dette som en anledning til å sette grenser, til å øve deg, og til å bli kjent med hvem du vil være, hvilke verdier som er viktige for deg. For meg f.eks er det viktig med respekt, både overfor meg selv og andre. Det betyr at jeg tar hensyn til at andre har følelser uten å ta ansvar for deres følelser, jeg sier fra på en ordentlig måte. Jeg tror jeg ville svart på et av initiativene til å møtes at "jeg har ikke så lyst til å møtes, når vi møtes så opplever jeg at det bare handler om deg, og at jeg ikke får særlig plass i denne relasjonen, jeg ønsker meg en venn som også stiller spørsmål til meg, som ikke avbryter meg hver gang jeg sier noe. Ønsker deg alt godt". Samtidig så er det også verdt å gi folk en sjanse til å møte ens behov med å fortelle dem før en "slår opp". Anonymkode: 6a44f...947 Tusen takk for gode råd, jeg har aldri vært borti en slik relasjon før, kjenner jo flere som har adhd og prater mye, men når jeg sier fra da så sier de oi sorry jeg visste ikke at jeg pratet så mye, og de vennene mine med adhd gir meg rom for å prate fritt og slappe av uten at vi må prate hele tiden og at det ikke handler om de hver gang vi møtes og at de er interessert i mitt liv også, de hever seg ikke over meg og de leker ikke konkurranse i relasjonen. Jeg er glad i henne, men jeg har mistet respekten og tilliten til henne, og slik skal det ikke være. Jeg tar avstand fra nå av, jeg orker ikke mer Anonymkode: 596b4...03b
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #12 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er så sint og irritert på ene veninnen min for tiden, det har vært slik i over ett år nå. Har kjent henne i rundt 3 år, problemet mitt med henne er at hun prater bare om seg selv. For eksempel så snakker hun om familien sin som jeg ikke vet hvem er engang, snakker om sine tantebarn, hvor mye adhd ene tantabernet hennes har, hvor mye adhd hun har, hun sier alltid når hun har fått mensen og hvor mye hun blør. MEN det verste er at hun har kommet med små stikk, det første hun sa var at hun tror hun har det verre enn meg, og noen mnd senere sa hun at hun er smartere enn meg fordi hun for det første er hun 6 år eldre enn meg og at det var fordi hun fulgte ikke med på politikk og samfunnsprobroblemer og siden jeg gjorde det så er jeg automatisk mindre smart enn henne. "Hun har vært gjennom den fasen når hun var like gammel som meg" Og hvis jeg for eksempel sier at det er masse vind ute og kaldt i dag så kan hun plutselig si før jeg er ferdig med setningen: Jaja, men sånn er det når det er dårlig vær, da er det sånn og sånn og sånn. Så sier jeg: Åå det er så digg med vind i ansiktet når det er sånn vær. Så begynner hun bare å snakke om noe helt annet uten at jeg får svare, hun bare snakker og snakker og snakker om seg og sitt liv, hun har ALDRI spurt meg om familien min, ikke søskene mine engang, men jeg må følge med på henne nær hun snakker om familie. Sist gang jeg konfronterte henne begynte hun å hylgrine, og da måtte jeg bli ydmyk..jeg er egentlig konfliktsky. Jeg vil ikke være venn med henne lengre, men hvordan skal jeg gjøre det? Hun tar alt personlig og vil ikke ta i mot råd. Hun vil henge hver uke, men det vil ikke jeg, jeg går på skole og jobber og hun gjør ingenting. Beklager for litt rotete tekst er bare så frustrert og sliten av henne. Anonymkode: 596b4...03b Bare si det som det er , beklager meg jeg har verken tid eller energi til å være mer med deg. Vi passer ikke sammen! Anonymkode: 3e133...31a
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #13 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Enig, dette hadde jeg gjort. Hadde ikke sagt rett ut «vi er for forskjellige, jeg vil avslutte vennskapet med deg», med mindre hun spør eksplisitt om hvorfor du trekker deg unna. Anonymkode: 59584...aa3 Enig. Jeg har aldri «slått opp» med en venninne, og kan ikke se for meg å gjøre det med mindre det var noe voldsomt dramatisk. Å fase noen ut går relativt raskt dersom man bare er konsekvent. Jeg føler det høres veldig merkelig ut å si ting sånn direkte med mindre man absolutt må, unødvendig sårende også. Men har sett i flere slike tråder at folk skriver «si det rett ut», så mulig det er normen nå? Anonymkode: 1e708...4ec
Kristin70 Skrevet 3. september 2024 #14 Skrevet 3. september 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg føler det høres veldig merkelig ut å si ting sånn direkte med mindre man absolutt må, unødvendig sårende også. Men har sett i flere slike tråder at folk skriver «si det rett ut», så mulig det er normen nå? Anonymkode: 1e708...4ec Det kan være minst like sårende og utforståelig når noen bare "ghoster" deg. 1 1
anonym ss Skrevet 3. september 2024 #15 Skrevet 3. september 2024 Forstår det er sårende og frustrerende. Er ikke alltid så lett å slå opp. Du kan jo fase henne ut, men ikke kutte all kontakt. Jeg hadde en veninne som var slik. Jeg lot det gå en stund, og etterhvert hvis hun, en sjelden gang, spurte meg et spørsmål, ville jeg alltid svare "tusen takk som spør, det setter jeg utrolig pris på♡" Eller hvis hun lyttet til meg når jeg stjal ordet, sa jeg alltid takk etterpå for at hun hørte på meg (selv om hun ikke gjorde det). Bare for at hun etterhvert skulle lære at det er to i et vennskap. Det krever mye tålmodighet og fungerer kanskje ikke alltid 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #16 Skrevet 3. september 2024 Kristin70 skrev (19 minutter siden): Det kan være minst like sårende og utforståelig når noen bare "ghoster" deg. Men jeg sier ikke hun skal ghoste. Hun kan jo svare når hun blir spurt om noe, men takke nei til å finne på noe og ikke foreslå noe selv. Alle normale folk tar det hintet etter litt, og så sklir det ut i sanden. Anonymkode: 1e708...4ec 1
Kristin70 Skrevet 3. september 2024 #17 Skrevet 3. september 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Alle normale folk tar det hintet etter litt, og så sklir det ut i sanden. Anonymkode: 1e708...4ec Synes du det høres ut som om denne venninna har normale sosiale antenner? 4
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #18 Skrevet 3. september 2024 Kristin70 skrev (1 time siden): Synes du det høres ut som om denne venninna har normale sosiale antenner? Ja, jeg antar jo hun er et normalt menneske med visse gode egenskaper, siden Ts valgte å bli venninne med henne i utganspunktet? Men at i lengden er hun litt «mye». Da hadde jeg valgt å trekke meg unna i første omgang, og sett hvordan det gikk. Da får man avstand og kontakten dabber av, men man har ikke brent noe broer dersom man risikerer å treffes i andre sammenhenger. Dersom det absolutt ikke fungerer, så må man kanskje være mer direkte. Anonymkode: 1e708...4ec 1
Kristin70 Skrevet 3. september 2024 #19 Skrevet 3. september 2024 24 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, jeg antar jo hun er et normalt menneske med visse gode egenskaper, siden Ts valgte å bli venninne med henne i utganspunktet? Men at i lengden er hun litt «mye». Anonymkode: 1e708...4ec Jeg tror du er litt for optimistisk med tanke på hennes sosiale antenner: 3 hours ago, AnonymBruker said: Sist gang jeg konfronterte henne begynte hun å hylgrine, og da måtte jeg bli ydmyk..jeg er egentlig konfliktsky. ... Hun tar alt personlig og vil ikke ta i mot råd. Hun vil henge hver uke, men det vil ikke jeg, jeg går på skole og jobber og hun gjør ingenting. Noen ganger er det bedre å si fra enn å hinte.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #20 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tusen takk for gode råd, jeg har aldri vært borti en slik relasjon før, kjenner jo flere som har adhd og prater mye, men når jeg sier fra da så sier de oi sorry jeg visste ikke at jeg pratet så mye, og de vennene mine med adhd gir meg rom for å prate fritt og slappe av uten at vi må prate hele tiden og at det ikke handler om de hver gang vi møtes og at de er interessert i mitt liv også, de hever seg ikke over meg og de leker ikke konkurranse i relasjonen. Jeg er glad i henne, men jeg har mistet respekten og tilliten til henne, og slik skal det ikke være. Jeg tar avstand fra nå av, jeg orker ikke mer Anonymkode: 596b4...03b Det er mange som ikke vil være direkte, og det er kanskje fordi de tror de beskytter den andre. Det gjør en ikke, den andre sitter kanskje igjen og ikke forstår noe. Det er ikke fordi din mening om henne er det viktigste, men om dette da er noe en sliter med i flere relasjoner får en da mulighet til å endre seg eller ta høyde for det. Mens når en fases ut så sitter en igjen som et spørsmålstegn. Jeg synes tydelighet er å være hensynsfull. Det betyr IKKE at en skal prakke sin sannhet på andre, eller at de preferansene en har er viktigst. Men det er respektfullt å møte andre ærlig. Husk også at respekt og tillit kan bygges opp igjen om du ønsker det. Lykke til! Anonymkode: 6a44f...947 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå