AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #1 Skrevet 3. september 2024 Et hjertens sukk fra meg. Jeg har hatt en ganske tøff oppvekst, og fikk (c)-ptsd diagnosen for rundt 3-4 år siden. Jeg har også hatt bulimi de siste ti årene, men for to år siden fikk jeg ADHD-diagnosen, og det var skikkelig revolusjonerende for meg. Forskning viser jo at de med ADHD ofte sliter med bulimi, og når jeg begynte på medisiner, fikk jeg et helt normalt og avslappet forhold til mat. Jeg prøvde først ritalin som ikke ga meg noe annet enn angst, så aduvanze som gjorde meg suicidal i ganske liten dose, også begynte jeg på Adderall. Det fungerte veldig bra på symptomene mine for ADHD, i tillegg til at det hjalp meg med mat. Problemet var bare at jeg fikk skikkelig fatigue av dem, i den grad at jeg var mer sengeliggende enn noe annet. Det skal sies at jeg har fibromyalgi og endometriose i tillegg, så fatigue er ikke ukjent for meg.. Har nå vært uten et par uker, formen er litt bedre - men bulimien går rett vest.. Ansvarlig behandler mener det ikke er mer å prøve, og at medisiner ikke er det rette for meg - grunnet bivirkningene... Livet føles så uutholdelig når jeg overspiser og spyr hver eneste dag, og hvis det faktisk er fordi jeg har for lite dopamin og får dopamin av mat, er det jo ikke rart jeg ikke klarer å bli frisk. For tro meg, jeg har prøvd utallige ganger... Noen tips eller råd..? Anonymkode: 73267...cfd
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #2 Skrevet 3. september 2024 Fant selv ut om ADHD for 1 år siden, har i tillegg kraftig fatigue, smerter, etc. Kort oppsummert så er kosthold og kosttilskudd det som redder meg. Adrenalinet/stresset med ADHD gir mange lavere nivåer av b-12, som igjen påvirker både psykisk helse og energinivå. Lite b12 kan også forverre ADHD symptomer. Mine nivåer anses å være normale, men er i nedre sjiktet av normalen. Å få de opp på et høyere nivå har vært bra. Taurin har også vært bra, du kan google adhd+taurine for info. Slike tilskudd er greit å ta i samråd med lege. I forhold til kosthold så er det sikkert flere veier til Rom. For min del så ser det ut til at animalsk basert kost med mindre karbohydrater og mer fett er det beste. En god start er uansett å kutte ut ultraprosessert mat, sukker, frityrstekt mat, o.l, og ta det derfra. Jeg får forsterket angst av å spise korn, uansett korn. Samtidig er som du sier dårlig mat ofte det vi tyr til for dopamin, så man må orke å stå i prosessen med å venne seg av det. Finne dopamin fra annet sted. Dopamin kan du få fra f.eks musikk. Sett på det du virkelig liker, skru opp volumet, slå deg løs. Når du kan, gå tur. Ordentlig tur. Få opp hjerterytmen der du kan. Et tips: med bulimi så mangler du sansynlig elektrolytter. Vises ikke alltid på blodprøver, gjorde ikke det hos meg. Dette alene kan gi fatigue og smerter ala fibromyalgi. Har hatt det selv, og fått stor forbedring takket være tilskudd av elektrolytter (sånn man drikker). Dette er også greit å gjøre i samråd med lege. Jeg har slitt mye med overspisising, sulting, og oppkast gjennom livet, og alt dette er faktisk borte nå. Jeg husker ikke sist jeg følte for å medisinere meg med mat. Det er ingen quick fix, endringer i vaner, og få generelt bedre balanse med vitaminer og mineraler kan ta tid. Anonymkode: fc3a2...b30
n_97 Skrevet 3. september 2024 #3 Skrevet 3. september 2024 Har du prøvd ut resten av menyen? Adderall er forøvrig på godkjenningsfritak, vanligvis er det først Deksamfetamin? ✂️ fra hdir: Deksamfetamin (N06BA02) Lisdeksamfetamin (N06BA12) Metylfenidat (N06BA04) Atomoksetin (N06BA09) Guanfacin (C02AC02) LINK 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #4 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Fant selv ut om ADHD for 1 år siden, har i tillegg kraftig fatigue, smerter, etc. Kort oppsummert så er kosthold og kosttilskudd det som redder meg. Adrenalinet/stresset med ADHD gir mange lavere nivåer av b-12, som igjen påvirker både psykisk helse og energinivå. Lite b12 kan også forverre ADHD symptomer. Mine nivåer anses å være normale, men er i nedre sjiktet av normalen. Å få de opp på et høyere nivå har vært bra. Taurin har også vært bra, du kan google adhd+taurine for info. Slike tilskudd er greit å ta i samråd med lege. I forhold til kosthold så er det sikkert flere veier til Rom. For min del så ser det ut til at animalsk basert kost med mindre karbohydrater og mer fett er det beste. En god start er uansett å kutte ut ultraprosessert mat, sukker, frityrstekt mat, o.l, og ta det derfra. Jeg får forsterket angst av å spise korn, uansett korn. Samtidig er som du sier dårlig mat ofte det vi tyr til for dopamin, så man må orke å stå i prosessen med å venne seg av det. Finne dopamin fra annet sted. Dopamin kan du få fra f.eks musikk. Sett på det du virkelig liker, skru opp volumet, slå deg løs. Når du kan, gå tur. Ordentlig tur. Få opp hjerterytmen der du kan. Et tips: med bulimi så mangler du sansynlig elektrolytter. Vises ikke alltid på blodprøver, gjorde ikke det hos meg. Dette alene kan gi fatigue og smerter ala fibromyalgi. Har hatt det selv, og fått stor forbedring takket være tilskudd av elektrolytter (sånn man drikker). Dette er også greit å gjøre i samråd med lege. Jeg har slitt mye med overspisising, sulting, og oppkast gjennom livet, og alt dette er faktisk borte nå. Jeg husker ikke sist jeg følte for å medisinere meg med mat. Det er ingen quick fix, endringer i vaner, og få generelt bedre balanse med vitaminer og mineraler kan ta tid. Anonymkode: fc3a2...b30 Hei, og tusen takk for en så god kommentar! Jeg svarer deg ordentlig i morgen, da jeg har litt dårlig tid akkurat nå - men ville bare svare på denne også, siden jeg svarer på den under. n_97 skrev (4 timer siden): Har du prøvd ut resten av menyen? Adderall er forøvrig på godkjenningsfritak, vanligvis er det først Deksamfetamin? ✂️ fra hdir: Deksamfetamin (N06BA02) Lisdeksamfetamin (N06BA12) Metylfenidat (N06BA04) Atomoksetin (N06BA09) Guanfacin (C02AC02) LINK Har Adderall på godkjenningsfritak, ja. Står på Adderall XR (langtidsvirkende) og Attentin 5mg for å fylle på på ettermiddagen. Vet ikke hvordan det fungerer jeg, bare at jeg fikk godkjenningsfritak på begge Anonymkode: 73267...cfd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå